Gå til innhold
Hundesonen.no

Laekenois


Mud
 Share

Recommended Posts

STANDARD

Hjemland: Belgia

Helhetsinntrykk: Nær kvadratisk, velproporsjonert, intelligent, hardfør og vant til et liv i friluft. Den er skapt for å motstå de skiftende årstider og det belgiske klimas hyppige værskifte. Med sin harmoniske bygning og hodets stolte holdning gir den inntrykk av robust eleganse.

Adferd/Temperament: Den forener gjeterhundens arbeidsevne med den beste vakthundens verdifulle egenskaper. Hvis det kreves, er den uten nøling en hårdnakket og ivrig forsvarer av sin herre. Vaktsom og årvåken, dens kvikke og undersøkende blikk er tegn på intelligens.

Viktige proporsjoner: Hos hannhunder skal kroppslengden målt fra skulderledd til sittebensknuten være omtrent lik mankehøyden, tisper kan være noe lengre.

Målangivelser:

Gjennomsnittlige, normale proporsjoner for en hannhund med en mankehøyde på 62 cm:

- Kroppslengde (fra skulderledd til sittebensknute) 62 cm

- Rygglengde (fra manke til hoftebensknute) 41 cm

- Brystomfang bak albuene, minst 75 cm

- Brystdybde 31 cm

- Markavstand 31 cm

- Hodets lengde 25 cm

- Snutepartiets lengde 12,5 - 13 cm

Hode: Godt skåret, langt uten overdrivelse, tørt. Skalle og snuteparti er tydelig av samme lengde, snutepartiet er høyst en anelse lengre, noe som gir hodets helhet en fullendt avslutning. Godt utmeislet under øynene.

Skalle: Middels bred i proporsjon med hodets lengde. Pannen er heller flat enn hvelvet og midtfuren er bare svakt uttalt. Sett i profil er skallen parallell med neseryggens overlinje. Ikke framtredende øyenbrynsbuer.

Kinn: Tørre, flate, likevel muskuløse

Stopp: Moderat, men markert.

Nesebrusk: Sort med godt åpne nesebor.

Snuteparti: Middels langt, blir gradvis avsmalnende mot nesebrusken. Rett neserygg. Munnen er godt oppsplittet.

Lepper: Tynne, stramme, kraftig pigmenterte. De røde slimhinnene skal ikke kunne sees.

Kjever/tenner: Velutviklede kjever. Sterke, hvite, solid festede og regelmessig plasserte tenner. Saksebitt. Tangbitt tolereres og foretrekkes av fåre- og kveggjetere.

Øyne: Middels store, verken utstående eller dyptliggende, svakt mandelformede. Brune, helst mørke; sorte øyenlokksrender. Blikket direkte, oppvakt, intelligent og undersøkende.

Ører: Trekantede, stive og rette. Høyt ansatte, harmonisk lengde. Ørebrusken godt avrundet ved basis.

Hals: Godt ansatt. Forholdsvis lang, muskuløs, uten løs halshud. Gradvis bredere mot skuldrene. Meget lett nakkebue.

Forlemmer: Helhetsinntrykk: Gjennomført kraftig benstamme, tørr og sterk muskulatur.

Skulder: Lange og skråstilte skulderblad. Flatt tilliggende. Danner en tilstrekkelig vinkel med overarmen til å gi albuene frie bevegelser.

Overarm: Skal kunne bevege seg i et plan nøyaktig parallelt med kroppens lengdeakse.

Underarm: Lang og muskuløs.

Håndrot: Tørr, uten spor av rakitt.

Mellomhånd: Kraftig og kort.

Poter: Nesten runde, med godt hvelvede og tett sluttede tær. Tykke og elastiske tredeputer, mørke og kraftige klør.

Kropp: Kraftig uten å være tung.

Overlinje: Rygg og lend. Rett, bred, med kraftig muskulatur.

Manke: Fremtredende.

Rygg: Rett.

Lend: Bred, meget muskuløs.

Kryss: Ganske lett hellende, bredt uten overdrivelse.

Bryst: Sett forfra ikke særlig bredt, men heller ikke smalt. Brystkassen ikke særlig bred, men til gjengjeld dyp og lang, som hos alle dyr med stor utholdenhet. Øvre del av ribbenene er godt hvelvet.

Underlinje/buk: Moderat opptrukket, verken dyp eller myndeaktig, men fortsetter brystkassens underlinje i en harmonisk bue.

Hale: Vel ansatt. Kraftig ved roten og middels lang. I hvile bæres halen hengende, med spissen lett bakoverbøyet i høyde med haseleddet. Når hunden er i aksjon, løftes halen og krummingen tiltar mot spissen. Halen må aldri bæres ringlet eller til siden.

Baklemmer: Helhetsinntrykk: Kraftfulle, uten å være tunge. Bakbena beveger seg i samme plan som forbena, står loddrett.

Lår: Brede, med kraftig muskulatur.

Knær:Kneleddet ligger nesten loddrett under hofteleddet.

Underlår:Lange, brede og muskuløse.

Haser: Tilstrekkelig, men ikke overdrevent vinklet. Lavt ansatte, brede og muskuløse. Sett bakfra helt parallelle.

Mellomfot: Sterk og kort. Sporer uønsket.

Poter: Lett ovale, hvelvede og godt sluttede tær. Tykke og elastiske tredeputer, mørke og kraftige klør.

Bevegelser: Livlige, frie og mest mulig jordvinnende. Ustanselig i bevegelse og synes utrettelig. På grunn av sitt overstrømmende temperament, har hunden en markert tendens til å bevege seg i sirkler fremfor en rett linje.

Hud: Elastisk, men stramt tilliggende over hele kroppen. Synlige slimhinner er kraftig pigmenterte.

Pels: Hårlag:Forekommer i forskjellig lengde og struktur hos de ulike varianter. Hos alle variantene skal pelsen være rikelig, tett og av god struktur slik at den sammen med underullen gir utmerket beskyttelse mot været.

Maske: Skal så vidt mulig dekke over- og underlepper, munnviken og øyenrender i ett samlet sort felt.

Farge: Se under respektive variant.

Størrelse og vekt:

Mankehøyde: Hannhunder: Ideell 62 cm

Tisper: Ideell 58 cm

Tillatt avvikelse -2 cm, + 4 cm.

Standar ruhåret (Laekenois) ;Ruhåret og tørr pels som kan virke pjusket. Peslen tydelig av samme lengde over hele kroppen, ca 6 cm.

Kortere på neseryggen, pannen og bena. Pelsen rundt øynene og snutepartiet ikke så lang at hodeformen skjules. Snutepartiet skal dog ha skjegg.Halen er uten fane.

Feil: for lang, silkeaktig, krøllet, bølget eller kort ; dotter av fint hår i den ruhårede pelsen.For lang pels rundt øynene eller som hakeskjegg. Busket hale.

Laekenois link

20060917_0155.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 7 years later...

Hvordan er lakken i forhold til terven? Er de MYE i forhold?

Jeg har bare erfaring med en terv utenom de jeg trente med og min erfaring er at ja, det er de.

MEN : den ene Laekenoisen jeg har erfaring med var av den veldig energiske typen.

Laekenois har generelt litt mer av det meste, også sjarm.

Voktingen er det verste å få bukt med.

Laekenoisen har ikke nødvendigvis så store motforestillinger mot å ordne alt helt selv. ...

Absolutt en fantastisk rase når man får en fin en ( da bør man lete ), men sosisliseringen bør man ikke ta lett på og man bør vite hva man har.

Det er ikke en hyggelig familiehund for hvem som helst.

Jeg ville ansett maliniois som et tryggere valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med en terv utenom de jeg trente med og min erfaring er at ja, det er de.

MEN : den ene Laekenoisen jeg har erfaring med var av den veldig energiske typen.

Laekenois har generelt litt mer av det meste, også sjarm.

Voktingen er det verste å få bukt med.

Laekenoisen har ikke nødvendigvis så store motforestillinger mot å ordne alt helt selv. ...

Absolutt en fantastisk rase når man får en fin en ( da bør man lete ), men sosisliseringen bør man ikke ta lett på og man bør vite hva man har.

Det er ikke en hyggelig familiehund for hvem som helst.

Jeg ville ansett maliniois som et tryggere valg.

Det blir hvertfall en terv til i første omgang her! Så får jeg håpe vi klarer å takle en laekenois senere!

Khal kan vel ikke akkuratt kategoriseres som en gjennomsnittlig terv er jeg redd :P

Da var det slik jeg trodde i forhold til forskjellene mellom dem.

Det blir nok ingen laekenois mens vi bor her hvertfall. Selvom det er det perfekte sosialiserings stedet, så vil nok det bare gjøre det værre med voktingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hvertfall en terv til i første omgang her! Så får jeg håpe vi klarer å takle en laekenois senere!

Khal kan vel ikke akkuratt kategoriseres som en gjennomsnittlig terv er jeg redd :P

Da var det slik jeg trodde i forhold til forskjellene mellom dem.

Det blir nok ingen laekenois mens vi bor her hvertfall. Selvom det er det perfekte sosialiserings stedet, så vil nok det bare gjøre det værre med voktingen.

Jeg tror muligens at det at jeg bodde usentralt forverret voktingen til Lyradille.

Laekenois vokter egentlig ikke voldsomt mye med lyd , mer med alvor for å si det slikt.

Men, hadde jeg sagt det var greit og hun hadde fått hilst så kunne folk gjøre hva de ville med henne. Mer kosete hund kan man lete lenge etter.

Jeg stolte 110% på henne rundt folk hun kjente, ikke et sekund rundt fremmede. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror muligens at det at jeg bodde usentralt forverret voktingen til Lyradille.

Laekenois vokter egentlig ikke voldsomt mye med lyd , mer med alvor for å si det slikt.

Men, hadde jeg sagt det var greit og hun hadde fått hilst så kunne folk gjøre hva de ville med henne. Mer kosete hund kan man lete lenge etter.

Jeg stolte 110% på henne rundt folk hun kjente, ikke et sekund rundt fremmede. .

Her har vi en del sketchy fok, og folk prøver å gå inn i leiligheten i tide og utide, så glemmer vi å låse så får vi besøk av rusede personer.

Khal vokter mye med lyd, men hadde jeg ikke holdt han igjen når vi fikk besøk, så vil jeg tro han hadde han gått på. Så kanskje ikke det beste å bo i blokk med tror jeg :P

Hmm, tror jeg må få til å få møtt et par individer etterhvert tror jeg! Men utifra det du sier, så passer nok ikke de for oss nå vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bumper opp denne fordi jeg er nysgjerrig og har lyst til å høre mer om rasen!

Synes den er veldig pen, men har skjønt at det er en ganske heftig hund som ikke bør komme i uerfarent hjem.

Dere som har erfaring med rasen, hvordan er den ift malinois? Denne er jo myye penere enn mallen utseendemessig (synes jeg).

Hvor mange finnes det i Norge? Kan det komme en slik i et tervkull/mallekull?

Utrolig pen krøllebelger, jeg trodde seriøst aldri jeg skulle finne en krølle som jeg likte utseendet på :P

@Mud har dere Lyra enda? ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nuka skrev:

Bumper opp denne fordi jeg er nysgjerrig og har lyst til å høre mer om rasen!

Synes den er veldig pen, men har skjønt at det er en ganske heftig hund som ikke bør komme i uerfarent hjem.

Dere som har erfaring med rasen, hvordan er den ift malinois? Denne er jo myye penere enn mallen utseendemessig (synes jeg).

Hvor mange finnes det i Norge? Kan det komme en slik i et tervkull/mallekull?

Utrolig pen krøllebelger, jeg trodde seriøst aldri jeg skulle finne en krølle som jeg likte utseendet på :P

@Mud har dere Lyra enda? ❤

Ikke så fryktelig mange lakker i norge. Kennel Kvina har hvertfall en så vidt jeg vet. Hun er grisefin, og svarer gjerne på spørsmål. Hun har alle varianter også, så hun kan hjelpe deg å sammenligne dem. 
Jeg kjenner ikke til så mange lakker, kun hilst på 3 forskjellige på utstillinger, og det er en hund jeg ønsker i fremtiden så fort jeg flytter til et sted uten så mange naboer. 

Tervene våre har en tendens til å boffe og knurre på de som går utenfor, og har inntrykk av at lakken er mye værre enn terver på dette og det er ikke noe jeg ønsker når jeg bor i en blokk :P Men man får sikkert lakker med mindre av dette, og mindre av alt generelt, og ligger på nivå med tervene etc. Men da må en vel leite litt å møte forskjellige hunder og oppdrettere. Men jeg anbfealer hvertfall å ta kontakt med Alyn hos Kennel Kvina, hun har informasjon om alle varianter, og er ei super hyggelig dame! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nuka skrev:

Bumper opp denne fordi jeg er nysgjerrig og har lyst til å høre mer om rasen!

Synes den er veldig pen, men har skjønt at det er en ganske heftig hund som ikke bør komme i uerfarent hjem.

Dere som har erfaring med rasen, hvordan er den ift malinois? Denne er jo myye penere enn mallen utseendemessig (synes jeg).

Hvor mange finnes det i Norge? Kan det komme en slik i et tervkull/mallekull?

Utrolig pen krøllebelger, jeg trodde seriøst aldri jeg skulle finne en krølle som jeg likte utseendet på :P

@Mud har dere Lyra enda? ❤

Nei. Lyra ble solgt til Belgia hvor hun skulle bli avlshund , men desverre døde hun av kreft. 

Det er en gruppe oppdrettere i Belgia og Nederland  som avler veldig bevisst på mest mulig sosiale lakker.  Andre igjen mener de ødelegger rasen ved å gjøre de mer tilgjengelig, så det er viktig å sette seg inn i linjer og oppdrett hvis man skal ha en laekenois i Norge.  Lyra fikk kritikk for å være for sosial på utstillinger i Belgia.  Hun var ingen labrador,  men hun var tilgjengelig.  Men der nede er det forventet at de skal bite.  

Man bør vite hva man har når man har Laekenois.  Jeg støtte på problemer med å ha henne med på jobb ( noe jeg var avhengig av) ,  siden hun voktet bil/kontor etc i det jeg snudde ryggen til. Lakenois vokter.  De varsler ikke. De er avlet til å ordne opp selv.. Når jeg var til stede og sa det var greit var hun grei. Fikk hun litt kos var hun din nye bestevenn. Men det betydde ikke at du fikk nærme deg hvis jeg ikke var der.  

Ellers er de fantastiske hunder. Utrolig lojale med flokken,  de er ofte mye mer sindig enn de andre belgervariantene,  og de er skikkelig klovnete kjælegriser :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, QUEST skrev:

@Mud; Feil: for lang, silkeaktig, krøllet, bølget eller kort ; dotter av fint hår i den ruhårede pelsen.For lang pels rundt øynene eller som hakeskjegg. Busket hale.

Uh? Jeg trodde pelsen skulle være krøllete? :) 

Klippet fra rasestandarden på nkk.no.

Pels:

Ruhåret og tørr pels som kan virke pjusket. Pelsen tydelig av samme lengde over hele kroppen, ca. 6 cm. Kortere på neseryggen, pannen og bena. Pelsen rundt øynene og på snutepartiet ikke så lang at hodeformen skjules. Snutepartiet skal dog ha skjegg. Halen er uten fane. 

Feil: For lang, silkeaktig, krøllet, bølget eller kort; dotter av fint hår i den ruhårete pelsen, for lang pels rundt øynene eller som hakeskjegg. Busket hale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, QUEST skrev:

@Mud; Feil: for lang, silkeaktig, krøllet, bølget eller kort ; dotter av fint hår i den ruhårede pelsen.For lang pels rundt øynene eller som hakeskjegg. Busket hale.

Uh? Jeg trodde pelsen skulle være krøllete? :) 

Nei.  De er ruhåret: ) Det er en napperase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, QUEST skrev:

Øverst i tråden er det flere bilder av hunder som jeg ville sagt har krøllete pels? :) 

Men den skal være og er ruhåret, selv om den ser krøllete ut :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ah, så det er mer pelskvaliteten det er snakk om altså :) Siden en av de avbildede var rimelig høyt premiert, så gikk jeg ut fra at den ikke kunne være helt feipelset.

Jeg syns jo ikke laekken ser krøllete ut, men jeg har pudler, så det er liksom det som er krøllete for meg :P Den er vel det de kaller "pjuskete" i rasestandarden. Men er den ikke ruhåret, så er det heller ikke en laekke :) Den ene laekken som ble importert for et tiår siden eller noe ble vel omregistrert til malle, tror jeg, for den hadde vel for kort pels til å være laekke :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...