Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære inn flatdekk?


meg123

Recommended Posts

Jeg har et intenst ønske om å lære hundene mine flatdekk. Problemet er at jeg ikke aner åssen jeg skal gjøre det.... :)

Di er veldig flinke på vanlig dekk,å ligger å blir å alt det der,men hvordan i alle verdens dager få dem til å ligge med hodet ned da...?

Blir veldig takknemlig hvis noen kan forklare meg dette(vet det er vansklig å forklare i teorien,men noen som vil prøve?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har forsåvidt ikke flatdekk, men om hun ligger og jeg setter targetsticken helt ned på bakken så holder hun hodet ned som om hun har flatdekk. Det må jo kanskje gå an å få noe utav det, om hundene dine også kan å bruke targetstick? Er jo uansett ikke særlig vanskelig å lære inn (og blomsterpinne med med fargelagt tupp fungerer også). Ta bort targetsticken relativt fort og se om hunden tilbyr det frivillig - jackpot. Etterhvert forsterker du kun flatdekkene.

Eventuelt kan du jo prøve å shape det fram, eller fange det (f.eks. når hunden ligger og slapper av med hodet på gulvet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har forsåvidt ikke flatdekk, men om hun ligger og jeg setter targetsticken helt ned på bakken så holder hun hodet ned som om hun har flatdekk. Det må jo kanskje gå an å få noe utav det, om hundene dine også kan å bruke targetstick? Er jo uansett ikke særlig vanskelig å lære inn (og blomsterpinne med med fargelagt tupp fungerer også). Ta bort targetsticken relativt fort og se om hunden tilbyr det frivillig - jackpot. Etterhvert forsterker du kun flatdekkene.

Eventuelt kan du jo prøve å shape det fram, eller fange det (f.eks. når hunden ligger og slapper av med hodet på gulvet).

aha. hmm,nei di kan ikke bruke targetstick,men det kan jeg vel prøve å lære dem.. Takk for forklaring skal prøve det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke ta uforholdsmessig lang tid å lære inn en flatdekk? Er det ikke like greit å bruke tiden på å få hunden til å ligge godt på vanlig vis?

Targetstick er en pinne du lærer hunden å følge eller peke på med snuten. Du kan så lære den å innta forskjellige posisjoner ved å følge target'en. Kan brukes på kryp, eller her på flatdekken. En hjelper altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et intenst ønske om å lære hundene mine flatdekk. Problemet er at jeg ikke aner åssen jeg skal gjøre det.... :)

Hvorfor ønsker du deg flat dekk så inderlig? Personlig mener jeg at det burde hunden få slippe. Tenk bare på varme dager, du skal gå konkuranse på asfalt eller grus og solen står rett på. Hunden ligger i flat dekk. Da får den ikke pustet slik den skal, få svettet ut via tungen. Det ser like vel helt nydlig ut med hunder som ligger i flat dekk, og det er nok kanskje mer "sikkert" når den ligger slik. Rent praktisk så synes jeg ikke noe om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingu: Ja, pekefingeren er vel den mest brukte target'en. Grei hjelper som ikke gjør hunden hjelpeavhengig på samme måte som f.eks lokking med godbit.

Har i grunn alltid lurt på hvorfor den er så veldig mye enklere å bli kvitt... Kan noen forklare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke ta uforholdsmessig lang tid å lære inn en flatdekk? Er det ikke like greit å bruke tiden på å få hunden til å ligge godt på vanlig vis?

Tanken med å bruke flatdekk er vel at hunden får en slags tilleggsoppgave når den ligger i fellesdekk, og at det dermed øker konsentrasjonen og minsker sjansen for at den får annet fore eller "tar ferie". Det begrenser jo også hodebevegelsene, slik at den ikke blir liggende og titte seg rundt. Så det er vel en derfor en del mener det gir en sikrere øvelse...

Men jo, enig med deg i at det vil være tidkrevende, særlig for oss som har lært hunden vanlig dekk. Vi orker i alle fall ikke å begynne med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du deg flat dekk så inderlig? Personlig mener jeg at det burde hunden få slippe. Tenk bare på varme dager, du skal gå konkuranse på asfalt eller grus og solen står rett på. Hunden ligger i flat dekk. Da får den ikke pustet slik den skal, få svettet ut via tungen. Det ser like vel helt nydlig ut med hunder som ligger i flat dekk, og det er nok kanskje mer "sikkert" når den ligger slik. Rent praktisk så synes jeg ikke noe om den.

Jeg har en hund som ligger fint i dekk,men som rører mye på hodet,han blir stressa av alt rundt seg,så ønsker å lære han flatdekken,så han kan lære seg å ligge å "koble ut"

Ja åsså synes jeg det ser fint ut. Inrømmer dt :)

Men vet om ei som har lært inn flat dekk,men som får hunden til å "bytte"når hun sier fra . Det hadde vært interresant å prøve synes jeg!

Vil det ikke ta uforholdsmessig lang tid å lære inn en flatdekk? Er det ikke like greit å bruke tiden på å få hunden til å ligge godt på vanlig vis?

Har brukt veldig mye tid på å få dem på å ligge fint,å det gjør di nå,så nå ønsker jeg å lære innflatdekken. Spiller ikke noen rolle hvor lang tid det tar. Bare jeg klarer å lære dem det ;);)

Husk siterknappen. Mod Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg har lært det inn (på gamlesetteren) gjorde jeg det ved hjelp av NF. Grunnen til å lære det inn er vel å få en flertrinns-greie før hunden reiser seg og at det dermed føles 'sikrere'. Men ja, et mykt grep om hundens snute, legge hundens hode ned samtidig som man sier Neeeed, frir ut, belønner, og gjentar. Øke tiden den ligger, spretter hodet opp er det Nei - Neeeed og gjenta prosessen. Viktig å passe på at man ikke henger over hunden men sitter på huk/kne ved siden av og foretar alt rolig.

Ser ikke helt nødvendigheten av å lære det inn, annet enn at det ser ryddigere ut og man blir sikrere med en vimsete hund, tervtull har ikke lært det og tviler på jeg kommer til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunn alltid lurt på hvorfor den er så veldig mye enklere å bli kvitt... Kan noen forklare meg?

Fordi det ikke er selve target'en som er belønningen, gobiten-leken, you name it. Hvis hunden lærer ruta ved at det ligger en leke der som hunden løper ut til, vil det være vanskeligere, som regel, å fjerne leken, enn det vil være å fjerne det som fører til leke.. I teorien, iallefall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er selve target'en som er belønningen, gobiten-leken, you name it. Hvis hunden lærer ruta ved at det ligger en leke der som hunden løper ut til, vil det være vanskeligere, som regel, å fjerne leken, enn det vil være å fjerne det som fører til leke.. I teorien, iallefall;)

Nettopp :) Loke flyr til ruta uten musematte allerede nå tidlig i innlæringen. Og det er ikke fordi han TROR det ligger en musematte der - han har lært targetoverføring. Så han vet at har musemattet liggi på det og det punktet så skal han tilbake dit. Så bruker jeg heller musematten noen ganger for å styre han til riktig punkt i ruta.MEN lærer du ikke hunden targetoverføring med en gang så får du en hjelpeavhengig hund..men det er naturlig nok mye enklere å ta vekk en targetstick (jeg bruker ikke snutetarget på Loke, men har brukt det på Pan) enn det er å ta vekk godbiten..men hjelp er det..okke som..

Ang flatdekk..jeg ville heller brukt tiden på å gå litt tilbake i innlæringen av dekken du allerede har og lære hunden at en del av øvelsen er å fokusere på deg, eller det punktet du forsvant..tror det blir langt enklere og mindre frustrerende..Men joda, det er griselekkert å se på :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i de som sier det å lære hunden flatdekk er tidkrevende. Jeg har trent det på flere hunder og de fleste tar det rimelig kjapt om du timer riktig. Det første jeg gjør er å legge hunden på et helt uforstyrret sted, går et stykke unna og venter. Når hunden blir lei av å ligge å se ut ilufta, legger den som regel hodet ned, da går jeg bort til hunden og belønner dette, ja den vil løfte hodet før du rekker fram, men de fleste husker hva de gjorde som fremkalte aktivitet hos deg. Tren dette mye, slik at hunden legger ned hodet når du går i fra, da kan du begynne å trene på at den skal ligge flatt når du går mot den også. Dette gjør du ved at du går mot hunden, den reiser hodet, du stopper, når den legger hodet ned igjen går du et skritt nærmere og kaster belønning til hunden mens du gjentar kommando ord (hvis du har lagt på det). Slik fortsetter du til du kan stå i utgangsstilling, mens hunden ligger flatt. Dette tar ikke mer enn et par uker, hvis du har en treningsvillig hund, med noe sirkulasjon mellom øra :huh: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i de som sier det å lære hunden flatdekk er tidkrevende. Jeg har trent det på flere hunder og de fleste tar det rimelig kjapt om du timer riktig. Det første jeg gjør er å legge hunden på et helt uforstyrret sted, går et stykke unna og venter. Når hunden blir lei av å ligge å se ut ilufta, legger den som regel hodet ned, da går jeg bort til hunden og belønner dette, ja den vil løfte hodet før du rekker fram, men de fleste husker hva de gjorde som fremkalte aktivitet hos deg. Tren dette mye, slik at hunden legger ned hodet når du går i fra, da kan du begynne å trene på at den skal ligge flatt når du går mot den også. Dette gjør du ved at du går mot hunden, den reiser hodet, du stopper, når den legger hodet ned igjen går du et skritt nærmere og kaster belønning til hunden mens du gjentar kommando ord (hvis du har lagt på det). Slik fortsetter du til du kan stå i utgangsstilling, mens hunden ligger flatt. Dette tar ikke mer enn et par uker, hvis du har en treningsvillig hund, med noe sirkulasjon mellom øra :huh: Lykke til!

Tusen tkk! Skal testes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du deg flat dekk så inderlig? Personlig mener jeg at det burde hunden få slippe. Tenk bare på varme dager, du skal gå konkuranse på asfalt eller grus og solen står rett på. Hunden ligger i flat dekk. Da får den ikke pustet slik den skal, få svettet ut via tungen. Det ser like vel helt nydlig ut med hunder som ligger i flat dekk, og det er nok kanskje mer "sikkert" når den ligger slik. Rent praktisk så synes jeg ikke noe om den.

Med flatdekk er det lettere å holde på kriteriene og det tvinger deg til å gå sakte frem slik at hunden lærer seg å ligge konsentrert og stabilt i eksakt samme stilling.

Har du ikke bestemt deg for hvordan hunden skal ligge med hodet (kunne like gjerne valgt å la den ligge med høyt hode og blikket rettet fremad), så er det fort gjort å slippe gjennom variasjoner (snusing, å titte på andre hunder, snu seg etter forstyrrelser etc).

Men enig i at det er et problem med pesingen på varme sommerdager. Prøver å trene fellesdekk som det første jeg gjør når det er varmt, før hunden blir pesen. Selv tillater jeg åpen munn, men haka skal ligge i bakken.

PS!

(Lydighetsprøver på asfalt er en uting - der bør vi alle legge press på NKK for å få bort det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke bestemt deg for hvordan hunden skal ligge med hodet (kunne like gjerne valgt å la den ligge med høyt hode og blikket rettet fremad), så er det fort gjort å slippe gjennom variasjoner (snusing, å titte på andre hunder, snu seg etter forstyrrelser etc).

Nå snakker du dekk uten å snakke om posisjon (flat eller vanlig)? Men dette er en regel for all lp trening, ja all trening generelt, Thomas :)

PS!

(Lydighetsprøver på asfalt er en uting - der bør vi alle legge press på NKK for å få bort det.)

Ja... nå har prisene steget å... hmfr Mistenker at NKK gir bengen i det gitt. Her må vi få en lp komite som ikke består av jattefolk, og få inn minst en med bein i nesa. Samt at vi trenger en lagleder som er tøff og konsis (Rønning går av om ryktene er sanne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...