Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Terrier

Recommended Posts

Min aussiterrier Hetolix Isac, født i 2004.

post-12196-0-87582900-1377628005_thumb.j

En særdeles hårete og ustelt versjon av rasen.

post-12196-0-44187600-1377628188_thumb.j

Isac og pappas 1-åring Quentin. Quentin er striere, og har kortere pels på hodet.

post-12196-0-41632500-1377628311_thumb.j

Quentin slækker på stranda

post-12196-0-92704200-1377628437_thumb.j

Og vakre, avdøde Robbie (2001-2012)

post-12196-0-19487500-1377628483.jpg

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Yellow

Så fin han er! Har virkelig sansen for Australske terriere, rent utseendemessig iallefall, kjenner bare til en av rasen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I helgen fikk Isac pelsstell, og er nå ikke like hårete! Forskjellen er faktisk veldig stor. Nå kan han se, og vi slipper å plukke kvister fra pelsen i timesvis etter tur! Dette er kortere enn utstillingssveis, men Isacs pels var gammel og dårlig, og han skal ikke stilles ut, så da ble det den praktiske varianten i steden.

post-12196-0-03435800-1380533690_thumb.j

post-12196-0-32521000-1380533704_thumb.j

post-12196-0-48873900-1380533718_thumb.j

post-12196-0-66887500-1380533733_thumb.j

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har endelig fått til et skikkelig bilde i ordentlig profil! 4-5 mnd siden forrige napping, det er på tide igjen nå.

post-12196-0-67991900-1391720733_thumb.j

post-12196-0-40397700-1391720734_thumb.j

Min venninne Marte er fotografen.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Her er bilder av Quentin fra i sommer, 2 år. Han har lagt seg ut fra i fjor, er ikke like hengslete og er blitt mindre valp i hodet. En riktig fin hund, med en fantastisk personlighet!

post-12196-0-18385900-1409573576.jpg

Før napping

post-12196-0-20163400-1409573584.jpg

Etter napping

post-12196-0-36896900-1409573655_thumb.j

Etter napping

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nydelig. Jeg synes de er så fine før napping, rufsete og naturlig ustelt. Må man nappe de helt korte, eller kan man la de være litt "ustelte" uten at det går utover pelskvalitet? Håper jeg har en aussie valp i hus neste sommer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nydelig. Jeg synes de er så fine før napping, rufsete og naturlig ustelt. Må man nappe de helt korte, eller kan man la de være litt "ustelte" uten at det går utover pelskvalitet? Håper jeg har en aussie valp i hus neste sommer :)

Pelsen slipper ikke selv, og hvis man ikke napper vokser den seg lang, blir myk og ikke like værbestandig. Men det er to typer pels, gammel og moderne. Den gamle er striere, mer hardfør og trenger ikke så mye stell, Robbie og Quentin er den typen. Den moderne er finere i kvaliteten, vokser tettere og krever oftere og mer stell, men er lettere å frisere pent til utstilling, Isac var denne typen. Robbie ble ikke stelt annet enn bad og børsting i ny og ne, og plukking av det aller verste på ryggen. De to andre har fått mer, fordi de trenger mer og fordi jeg har lært mer :)

Jeg synes også de skal være litt rufsete! Hvis man napper jevnlig, rulleres pelsen, slik at du ikke plukker ned alt på en gang. Da har den typisk tre-fire lengder i pelsen, og man napper kun den lengste, en gang i måneden eller noe sånt. De skal ha lang pels på undersiden - kragen, forkleet og skjørtet er viktig og rasetypisk.

Hvor ser du på valp fra? Heldiggrisen! :D Jeg skal også ha ny aussivalp så fort jeg bor litt mer permanent og en litt mer stabil hverdag :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg står på valpeliste hos Alvolin kennel. Gleder meg veldig. Håper å bli flink med nappinga slik at den kan se sånn naturlig rufsete ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Åh, han har av en eller annen grunn et sånt utseende som bare hopper på meg! 😍 Får jo nesten lyst på kelpie jo 😅
    • jeg vet ikke hvor man får kjøpt det, men du kan bytte krok selv da. Kjøp en messingkrok og bytt ut den som allerede er der (det har jeg gjort)
    • Jeg leter etter et kort (ca 60 cm), sort utstillingskobbel i tynt lær, helst med messingkrok. Så et på en nettside for et par mnd siden, men finner ikke igjen siden, og det kommer ikke lenger opp når jeg googler. Noen som vet hvor jeg får tak i? Ser Musti har, men det er ikke helt optimalt, det har sølvkrok.
    • Hei!  Ser det er en stund siden siste aktivitet her, men prøver meg med noen spørsmål   Etter mye leting og lesing og spørsmål til oppdrettere har vi landet på finsk lapphund som førstegangs (egeneid) hund i familien. Jeg har vokst opp med hund, og vi er vant med hund, men FL (og spisshunder forøvrig) har vi liten praktisk erfaring med. Det er fortsatt lenge til kullet kommer, men vi har det ikke travelt, og bruker ventetiden til å prøve å forberede oss til det beste for hunden. Så da lurer jeg på; er det noe spesielt dere ville fremhevet som overraskende/tungtveiende i forbindelse med rasen FL i valpetid/unghunder? Er det visse punkter dere ville jobbet mer eller mindre med? Med andre ord: er det noe en som fersk FL-eier bør være obs på for at starten på resten av livet sammen skal bli så bra som mulig? Kontakt-trening og hverdagslydighet, valpekurs og slike «generelle» saker i valpetiden - som gjelder for alle valper - har vi fokus på å spørre og lese oss opp på altså (herunder også all info vi kan få tak i om rasen generelt).  Jeg skjønner også at individuelle forskjeller vil spille en rolle her, men hadde vært interessant å høre om noen kunne delt erfaringer fra egenopplevd lapphundvalpetid 😊 
    • Er så bekymret! Nitro fikk plutselig svekket balanse og ustøhet i dag tidlig. og det ble verre utover dagen. Han snubler lett og er ustø når han går. Han virker normal ellers og vil opp og gå og spiser og slikt, men han har veldig dårlig balanse. Vanskelig for å reise seg opp og legge seg ned.  Veldig dårlig tegn!   Hvis ikke det er noen forandring i morgen tidlig må jeg ringe vetvakta i byen og høre, kanskje reise dit for å undersøke.  Det er jo så mye det kan være. Men frykter det værste.. 
  • Nylig opprettede emner