Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering


Heidi

Recommended Posts

Jeg vil være enig i at jeg syns dobermannen er pænest når den er kuperet. MEN jeg ville aldrig gjort det selv på min hund. Det syns jeg ikke er nødvendigt.

I starten da man begyndte at se de raser og som ikke var kuperede syns jeg det så helt feil ut, men nu har man vænnet seg til det og syns faktisk at de ser søte ut og ikke så "farlige" ut som jeg syns de så ut da de var kuperte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke for kupering, men vet at noen gjør det pga ørene er for lange eller at det blir for tett og hunden får ofte ørebetennelse.

Jeg er for kupering dersom halen blir så skadet at den blir til sjenanse for hunden, men dette blir jo medisinsk og ikke kosmetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Tror det er for å se bra ut ja.

Tenker på hvor viktig ørene og halen er for hunden når den skal komunisere med andre hunder.

Nope! Ikke gjort kun for å se bra ut nei..! Dobermann har sterk bakmuskulatur,og ingenting beskyttelse hva halen angår. Ukuperte får ofte sår på halen,eller knekker den,som følge av at halen er ute i "hartd vær"...-ørene klippet de for at det ikke skulle være noe overflødig å få fatt i der (gjelder og halen) -før ble de kupert tvers over nesten, som på enkelte raser ennå idag. På dobermann nå, kuperes ører og med tanke på utseende, i tillegg. Man får en penere hals,og det kan være en fordel på en hund som har gode linjer der. Kupering kan og ødelegge utseende på en hund om det ikke blir gjort skikkelig, dette er en risk man tar.

Og en hund kan kommunisere like godt med andre uten hale! den har hundrevis av andre måter å snakke på, så dette er tull.Kuperte ører har overhodet ikke noe å si hva kommunikasjon angår , da det er masser av raser som har naturlige stå ører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...