Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlskrav til Tervueren


alucinor

Recommended Posts

På Norsk Belgisk Fårehund Klubbs sider står det:

Anbefalinger til avlsdyrene:

Bare hunder som er sunne og friske bør brukes i avl. Det vil si at de ikke har påvist antatt arvelige sykdommer eller defekter.

HD: Både tispe og hannhund skal være fri for hofteleddsdysplasi, offisielt avlest av NKK eller samarbeidende klubb innen FCI. Med fri menes A eller B. Det anbefales at om man velger å bruke hund med B finner en partner med A.

AA: Både hannhund og tispe bør være røntget og funnet fri for albueleddsartrose. Med fri menes A eller 0.

Opplysninger om både tispe og hannhunds tannstatus og bitt skal oppgis. Godkjent bitt er saksebitt eller tangbitt. Hunden kan mangle 2 x P1.

Avlstisper bør øyelyses før hvert valpekull, hannhunder årlig så lenge de brukes i avl. Øvrige hunder bør øyelyses ved 1, 4, og 7 års alder. Se forøvrig Den Norske Veterinærforenings anbefalinger for Belgiske fårehunder. http://www.vetnett.no/

Hunder med fargefeil, f.eks Black and Tan, bør ikke brukes i avl, og bør registreres i NKK med avlsforbud.

Tispe og hannhund bør ikke være nærmere i slekt enn 25%.

Tispen bør være fylt 24 måneder ved parring og bør tidligst pares på sin 2. løpetid. Hannhund bør være fylt 15 måneder ved parring. Det bør være minimum 1 løpetid mellom hvert kull, en tispe bør ikke ha mer enn 5 kull og bør ikke ha kull etter fylte 9 år. Se forøvrig NKK's etiske retningslinjer for avl.

Både hannhund og tispe bør også:

Ha oppnådd minimum 1. premie m/HP i junior-/ unghundklasse, eller 1. premie i åpen klasse.

Ha gjennomført karaktertest, funksjonsanalyse / korning / MH-beskrivelse, eller lignende

Kopiert fra http://www.nbfk.org

Er den den tispa du har til omplassering man vurderer å avle på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Nei, det er ikke den jeg har inne for salg for eier, dette er tispa til en venninne av meg. Hun er 3 år gammel, har blitt stilt et par ganger men er ikke røntget enda. Hun vurderer å sette valper på henne, men vil gjerne følge kravene til rasehundklubben, men kjenner ikke til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo litt OT. Men jeg synes disse reglene bare blir dårligere og dårligere. Nå står det jo bare "bør". "Bør" skulle vært byttet ut med "skal". Man må få bedre tervuren her i landet...

Nå har jeg jo klaget om dette til en fra østlandet, og han mener at vi på vestlandet har mye dårlige terver, kanskje dette stemmer ;) For mye av det jeg har sett burde ikke blitt avlet på :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er jo litt OT. Men jeg synes disse reglene bare blir dårligere og dårligere. Nå står det jo bare "bør". "Bør" skulle vært byttet ut med "skal". Man må få bedre tervuren her i landet...

Nå har jeg jo klaget om dette til en fra østlandet, og han mener at vi på vestlandet har mye dårlige terver, kanskje dette stemmer :huh: For mye av det jeg har sett burde ikke blitt avlet på ;)

Næææhhh.... du kødder???? ;)

Belgerklubben er så vanvittig redd for å stille krav at det er helt latterlig, i bunn og grunn kan folk gjøre som de vil - hvorfor ikke avle på en hund som ikke er røntget - det spiller jo ingen rolle - alt som skjer er at man ikke får registrert valpene i NKK..... intet annet - det kommer ingen stor stygg mann ovenfra og slår deg i hodet med noe hardt liksom.......

Avlsanbefalingene til NBFK er patetiske og en skam - DET er min oppriktige mening. Jeg mener at de i det minste burde hatt minimumskrav - SKAL hd aa røntges, SKAL øyenlyses, SKAL ha gjennomført enten MH eller FA (behøver ikke ha bestått), SKAL ha minimum ck fra utstilling etter fyllte 18 måneder, EVENTUELT en 2. premie fra utstilling og opprykk til A i bruks, godkjent redningshund eller lignende...........

Dette burde være MINIMUM

Men kommer det til å skje?

Nope

Hva man er redd for?

Tja - si det - det finnes pr. dags dato ikke ett eneste vettugt argument for hvorfor man ikke har krav - det eneste de påstår er "ja, men da vil ikke folk formidle valper gjennom klubben"..... Neivel liksom - who cares - hva om de ikke vil formidle valper, hvem dør av det - det eneste man oppnår med det er jo at det blir ett KVALITETSSTEMPEL å få sine valper formidlet gjennom klubben - ikke sant?

Nææææhhh... om vedkommede her vil avle og ikke er nøye på å få registrert de - kjør i vei, alle andre gir jo mer eller mindre f... uansett så hva gjør vel en fra eller til.

MEN - når dette er sagt - så vil jeg faktisk heller spurt vedkommede om HVORFOR hun mener det er fint å ha ett kull.... Belger er ikke noe man avler for moro skyld liksom, det bør alltid finnes tungtveiende grunner for at en hund går i avl, den må ha noe som man ønsker å videreføre.

som sagt - man får ikke registrert valper i NKK uten at foreldredyrene er røntget så den biten er grei, utover det så bør hunden øyenlyses, aller helst burde den vel kanskje ha gått en MH eller k-test også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææhhh.... du kødder???? :huh:

Belgerklubben er så vanvittig redd for å stille krav at det er helt latterlig, i bunn og grunn kan folk gjøre som de vil - hvorfor ikke avle på en hund som ikke er røntget - det spiller jo ingen rolle - alt som skjer er at man ikke får registrert valpene i NKK..... intet annet - det kommer ingen stor stygg mann ovenfra og slår deg i hodet med noe hardt liksom.......

Avlsanbefalingene til NBFK er patetiske og en skam - DET er min oppriktige mening. Jeg mener at de i det minste burde hatt minimumskrav - SKAL hd aa røntges, SKAL øyenlyses, SKAL ha gjennomført enten MH eller FA (behøver ikke ha bestått), SKAL ha minimum ck fra utstilling etter fyllte 18 måneder, EVENTUELT en 2. premie fra utstilling og opprykk til A i bruks, godkjent redningshund eller lignende...........

Dette burde være MINIMUM

Men kommer det til å skje?

Nope

Hva man er redd for?

Tja - si det - det finnes pr. dags dato ikke ett eneste vettugt argument for hvorfor man ikke har krav - det eneste de påstår er "ja, men da vil ikke folk formidle valper gjennom klubben"..... Neivel liksom - who cares - hva om de ikke vil formidle valper, hvem dør av det - det eneste man oppnår med det er jo at det blir ett KVALITETSSTEMPEL å få sine valper formidlet gjennom klubben - ikke sant?

Nææææhhh... om vedkommede her vil avle og ikke er nøye på å få registrert de - kjør i vei, alle andre gir jo mer eller mindre f... uansett så hva gjør vel en fra eller til.

MEN - når dette er sagt - så vil jeg faktisk heller spurt vedkommede om HVORFOR hun mener det er fint å ha ett kull.... Belger er ikke noe man avler for moro skyld liksom, det bør alltid finnes tungtveiende grunner for at en hund går i avl, den må ha noe som man ønsker å videreføre.

som sagt - man får ikke registrert valper i NKK uten at foreldredyrene er røntget så den biten er grei, utover det så bør hunden øyenlyses, aller helst burde den vel kanskje ha gått en MH eller k-test også..

Kunne ikke sagt det bedre selv :rolleyes: Jeg synes nesten det er en skam å bli medlem av denne klubben når reglene er som de er... Men det er nå viktig at noen har lyst å ordne opp i disse tingene. Håper styre får et nytt syn på avling av terv. Alt for mye dårlige hunder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PUH! Trodde det bare var meg som var blitt litt blasert som syns at avlskravene til NBFK er for slakke. Men ser nå også at andre, bl.a Belgerpia, ser det som en stor skam at kravene ikke er strengere for avl av belgere. Det er STOOOOOR forskjell på bør og skal, dessverre.

Og argumentet om at valper ikke lenger vil formidles via raseklubben? Tørk meg i røven, for et elendig argument!

Tjener NBFK penger på å formidle valper eller??

Jeg etterlyser også en mer spesifikk raseprofil også jeg da <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PUH! Trodde det bare var meg som var blitt litt blasert som syns at avlskravene til NBFK er for slakke. Men ser nå også at andre, bl.a Belgerpia, ser det som en stor skam at kravene ikke er strengere for avl av belgere. Det er STOOOOOR forskjell på bør og skal, dessverre.

Og argumentet om at valper ikke lenger vil formidles via raseklubben? Tørk meg i røven, for et elendig argument!

Tjener NBFK penger på å formidle valper eller??

Jeg etterlyser også en mer spesifikk raseprofil også jeg da <_<

Det trengs en kraftig oppryddning i styret for å få dette på bena igjen... Men om det kommer til å skje er jo en annen ting <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man hvor mye man får med seg... Jeg har lest bør som skal og vært såre fornøyd med at de er såpass restrektive til tross for en (fysisk) svært frisk rase ;) Eller var det ikke skal før ? ;) På røntgingen i hvertfall?

Uansett: jeg synes det virker som de fleste er flinke til å røntge og øyelyse avlsdyrene sine, men det er en lang vei å gå på MH, FA etc..

Er norge virkelig blitt såpass stort at det er store forskjeller på belgerbestanden på vestlandet og østlandet?

Ps. hvis noen stusser over tiden på postingen så skal jeg på hundekurs og har vært oppe en halv time alt...Noen burde seriøst ta en MH av meg og...men nå har jeg ingen planer om å gå i avl da. (men dette burde vel få konsekvenser for søsknene mine i hvertfall :huh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder med fargefeil, f.eks Black and Tan, bør ikke brukes i avl, og bør registreres i NKK med avlsforbud

Sorry, folkens - kunne ringt og spurt NKK - men siden det tydeligvis er mange belgerfolk her, så prøver jeg: Kan man registrere valper med avlsforbud i NKK? Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man hvor mye man får med seg... Jeg har lest bør som skal og vært såre fornøyd med at de er såpass restrektive til tross for en (fysisk) svært frisk rase :) Eller var det ikke skal før ? :) På røntgingen i hvertfall?

Uansett: jeg synes det virker som de fleste er flinke til å røntge og øyelyse avlsdyrene sine, men det er en lang vei å gå på MH, FA etc..

Er norge virkelig blitt såpass stort at det er store forskjeller på belgerbestanden på vestlandet og østlandet?

Ps. hvis noen stusser over tiden på postingen så skal jeg på hundekurs og har vært oppe en halv time alt...Noen burde seriøst ta en MH av meg og...men nå har jeg ingen planer om å gå i avl da. (men dette burde vel få konsekvenser for søsknene mine i hvertfall ;))

En jeg snakket med mener dette. Jeg har jo bare vært på utstillinger på vestlandet, så det er bare disse hundene jeg har sett..De er langt i fra bra nok :D Skal ikke nevne oppdrett her, men det er ett jeg mener skilller seg ut med masse dårlige hunder. For meg så virker det bare som om han/hun kun tenker utstilling når han/hun avler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg snakket med mener dette. Jeg har jo bare vært på utstillinger på vestlandet, så det er bare disse hundene jeg har sett..De er langt i fra bra nok :) Skal ikke nevne oppdrett her, men det er ett jeg mener skilller seg ut med masse dårlige hunder. For meg så virker det bare som om han/hun kun tenker utstilling når han/hun avler.

Er belger-utstillere minre mobile enn folk med andre raser? Det er da veeeeeeldig vanlig at folk stiller ut på flere steder i landet, kjører noen titalls mil i løpet av en helg, og treffes på spesial-utstillingene, f eks?

Og hvis kvaliteten jevnt over er så hårreisende dårlig på vestlandet, så drar vel de flinke østlendingene den veien når de trenger et billig cert på en litt mindre god hund, også da? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er belger-utstillere minre mobile enn folk med andre raser? Det er da veeeeeeldig vanlig at folk stiller ut på flere steder i landet, kjører noen titalls mil i løpet av en helg, og treffes på spesial-utstillingene, f eks?

Og hvis kvaliteten jevnt over er så hårreisende dårlig på vestlandet, så drar vel de flinke østlendingene den veien når de trenger et billig cert på en litt mindre god hund, også da? Eller?

han jeg snakket med gidder ikke å stille på vestlandet. For han mener det bare er å gå inn i ringen å hente certet, bare du har en fin hund... For det er så få bra hunder(mentalt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han jeg snakket med gidder ikke å stille på vestlandet. For han mener det bare er å gå inn i ringen å hente certet, bare du har en fin hund... For det er så få bra hunder(mentalt) :)

Nettopp - så han vil heller reise østlandet rundt og bli 2. vk med ck? Høres smart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg få lov til å forsvare vestlendingene her... Kan ikke helt si at kjenner det igjen... Selvfølgelig finnes det de hunder som er dårlig mentalt, men jeg vil da ikke påstå at belgerne her er noe dårligere enn resten av landet. Det er dobbelt så mange - om ikke enda mer - oppdrettere på østlandet, så de belgerne på vestlandet som er dårlig mentalt, vil synes mye bedre enn de på østlandet, da det er så mange færre.

Jeg har selv to vestlendinger, og jeg vil ikke påstå at de er dårlig mentalt. Selvfølgelig, de har sine ting, men ikke nok til at man skal kunne si at det bare er å "gå inn i ringen og ta certet"... Det blir for dumt. Det jeg kan si er at de siste årene har det vært veldig dårlig oppmøte på utstillingene her i Bergen, men jeg vil tro utifra erfaring, at det er på grunn av at 95% av belgerne her er familiehunder, hos folk som er totalt uintressert i utstilling.

Syns det blir for dumt, når folk som ser en og annen hund, og hører på falske rykter, begynner å uttale seg om rasens tilstand... :)

Lotta: ja, man registrerer valpene i NKK, med avlsforbud... dette er jo egentlig en veldig grei ordning når man skal drive research på forskjellige linjer, og se hva som "skjuler seg" bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: ja, man registrerer valpene i NKK, med avlsforbud... dette er jo egentlig en veldig grei ordning når man skal drive research på forskjellige linjer, og se hva som "skjuler seg" bak.

OT: Mener du at nkk registrerer dem med avlsforbud?! Hvordan går en oppdretter fram for å få ordnet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...