Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlspartner


BareLinn

Recommended Posts

Heisann.

Vi har ei nydelig blandings-tispe på 5år, som vi nå gjerne vil ha valper på ;)

Hun er blanding av rottwailer, og dobermann, men har også "hanekammen" til en Rhodesian Ridgeback :)

Hun er en utrolig spesiell hund, med et herlig gemytt !

Flott kroppsholdning.

Hun har heller aldri vært betydelig syk.

Iogmed at hun er blanding, vil vi helst ha en dobermann eller rottwailer.

En Rhodesian Ridgeback kan diskuteres =)

Hun skal også ha løpetid nå mot høsten, så dette haster litt, mht planlegging osv.

Ta kontakt med oss så fort du/dere kan ;)

Gjerne på TLF: 92239047.

(08.00-22.30)

HASTER !!

PS: Flere bilder kan evt sees på hjemmesiden vår !

Under "BILDER" !

TA KONTAKT ! HASTER !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt denne hunden?

Kjenner du til arvelige sykdommer på Rottweiler og Dobermann?

Er tispen sjekket for disse i den grad det er mulig?

Kjenner du til helse og temperament i slekten hennes?

Hvorfor ønsker du å ha valper på henne?

Kan du nok om drektighet og fødsel til å fø opp et valpekull, og er du forberedt på risikoene?

Beklager om jeg virker streng, men å sette valper til verden er et stort ansvar og innebærer mye jobb så jeg vil bare at du skal være forberedt. Dyrt er det også har jeg inntrykk av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt henne hjemme hos meg en liten stund,men hun blir her.

Har hatt kontakt og kjent vedk.en stund også.

Jeg kjenner til en del sykdommer ja,men om dette skulle være en bekymring, blablabla, så

er det ingen hund som skulle hatt valper !

Tispen har heller aldri vært syk,og ikke hatt noen sykdommer.

Hun har hatt LiTT tann-sten, men dette er ordnet.

Helsen og temperamentet i kullet, er flott.

Inget problem med hverken aggresivitet, eller noenting.

Eneste er at hun vår er litt skeptisk til barn, iogmed at vedk,ikke har NÆR kontakt med barn,og heller ingen barn selv !

Vi ønsker å ha valper på henne fordi dette er en nydelig hund,og vi vil beholde evt 1valp selv av kullet,

iogmed at hun også begynner å bli "gammel".

Hun er veldig aktiv,og vi trives i hundens selskap.

Vi er 2 om henne, og vi er fullstendig klar over risiko,priser og det viktigste for oss nå er at avlspartnern er en hund med godt gemytt !

Greit at du er streng :)

Men skal man være usikker i sin sak, og hele tiden tenke RISIKO, så er det veldig FÅ hunder som kan få valper.

Vi tenker først og fremst på tispa vår,men også hvordan mor hun evt ville blitt.

Men hun er perfekt,og vi vil gjerne ha en etterfølger av samme raser. :rolleyes:

Takk for spm !

*Linn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ærlig talt ikke at du kommer til å få så mange treff her inne,de aller fleste er vel litt mer fornuftig enn som så :) Jeg beklager om jeg virker krass,men utifra det du skriver her,ser jeg ingen grunn til at du burde avle på tispa di. Og hvertfall ikke med den innstillingen om at hvis man skulle tenke så mye på sykdommer så burde ingen hunder blitt avlet på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er greit nok.

Men altså..

Ærlig talt..Om vi vil ha valper på henne eller ei,

er noe vi har diskutert en stund..Og det er noe vi vil.

Vi er begge vant til både hund,drektighet,valper etc.

Vi VET risikoen,og alt rundt dette.

Og selvølgelig tenker vi også på sykdom osv.

Men dette er en sjanse vi velger å ta.

Tusen takk for både ris og ros :)

Men dette er vårt valg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tispas HD og AA status? Er hun øyenlyst - for du vet vel at det er en del PRA ol på både Rottweiler og Dobermann? Er hun mentaltestet?

Hva er egentlig hensikten med å avle på henne - en blandingshund? Det finnes da nok hunder her til å kunne velge en rase som tilfredstiller de behov man måtte ha.

Hvor interessert er dere i at hennes make er HD og AA røntget, at søsken i flokken er fri etc.?

Kjenner dere foreldrene og linjene utover der? Er disse fri for arvlig belastede sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;):)

Tispa vår er HELT frisk og fri for HD !

Ellers ville vi ikke tatt noen sjanser på valper !

Men desverre vet jeg ikke hvordan man sletter dette innlegget !

Men glem dette bare !

Blir for mye kritikk, fra folk som hverken kjenner oss eller hunden !

Om hunden er blanding eller ikke har ingen betydning !

Ikke for oss,ihvertfall, så lenge hunden er frisk !

Og vi ville evt beholdt 1valp.

Men glem dette !

Vi gidder ikke mer kritikk, noen av oss !

Mvh Linn og Øyvind !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å sette deg helt på bakbena ville det kanskje være en bedre ide å heller høre etter hvorfor det er en dårlig ide å avle på en blandingshund du vet svært lite om? Så slipper du å gjøre feil du kanskje angrer på senere.

Siden du tross alt planlegger å produsere liv synes jeg det minste du kan gjøre er å sette deg inn i hvordan det gjøres på en forsvarlig og god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du avle på henne? Fordi hun er den herligste lille nutte butten i hele verden? Det er rett og slett ikke god nok gunn! Jeg lurer på HVEM her inne på forumet som ikke synes hunden sin er den beste i verden..

Jeg tviler på at du vil møte noe annet enn krasshet her inne, fordi jeg tror de fleste her inne er imot avel på blandingshunder, uqnsett hvor fine og fantastiske de er!

Hvis du søker litt, så finner du en del forklarende innlegg om blandings avl her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er diskusjonen flyttet?

Hvis ikke så vil jeg nesten tro at dette bare er tull.

Hvorfor legge hannesøk under hundediskusjoner ellers? For man må jo betale endel for en fin hanne? 10-15000 kr. spranget i min rase ihvertfall.

Edit: Hvis du mener dette; du skriver at hunden begynner å bli gammel? Hvor gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du avle på henne? Fordi hun er den herligste lille nutte butten i hele verden? Det er rett og slett ikke god nok gunn! Jeg lurer på HVEM her inne på forumet som ikke synes hunden sin er den beste i verden..

Jeg tviler på at du vil møte noe annet enn krasshet her inne, fordi jeg tror de fleste her inne er imot avel på blandingshunder, uqnsett hvor fine og fantastiske de er!

Hvis du søker litt, så finner du en del forklarende innlegg om blandings avl her inne..

Ganske enig med Line her! Avling på blandingshunder, vel, det er imot alt det jeg mener om avl... Bare tanken på det, så får jeg sykdommer og arvelighet opp med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er diskusjonen flyttet?

Hvis ikke så vil jeg nesten tro at dette bare er tull.

Hvorfor legge hannesøk under hundediskusjoner ellers? For man må jo betale endel for en fin hanne? 10-15000 kr. spranget i min rase ihvertfall.

Edit: Hvis du mener dette; du skriver at hunden begynner å bli gammel? Hvor gammel?

Det står fem år i startinnlegget. Tråden ble flyttet til Avl og Oppdrett da den egentlig lå i en helt feil kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt henne hjemme hos meg en liten stund,men hun blir her.

Har hatt kontakt og kjent vedk.en stund også.

Jeg kjenner til en del sykdommer ja,men om dette skulle være en bekymring, blablabla, så

er det ingen hund som skulle hatt valper !

Tispen har heller aldri vært syk,og ikke hatt noen sykdommer.

Hun har hatt LiTT tann-sten, men dette er ordnet.

Helsen og temperamentet i kullet, er flott.

Inget problem med hverken aggresivitet, eller noenting.

Eneste er at hun vår er litt skeptisk til barn, iogmed at vedk,ikke har NÆR kontakt med barn,og heller ingen barn selv !

Vi ønsker å ha valper på henne fordi dette er en nydelig hund,og vi vil beholde evt 1valp selv av kullet,

iogmed at hun også begynner å bli "gammel".

Hun er veldig aktiv,og vi trives i hundens selskap.

Vi er 2 om henne, og vi er fullstendig klar over risiko,priser og det viktigste for oss nå er at avlspartnern er en hund med godt gemytt !

Greit at du er streng :)

Men skal man være usikker i sin sak, og hele tiden tenke RISIKO, så er det veldig FÅ hunder som kan få valper.

Vi tenker først og fremst på tispa vår,men også hvordan mor hun evt ville blitt.

Men hun er perfekt,og vi vil gjerne ha en etterfølger av samme raser. :rolleyes:

Takk for spm !

*Linn*

Himmel og hav Linn, bli voksen - man averterer da ikke på internett for å finne en hannhund til blandingstispa si... Man tror da vitterlig ikke at "det er bra for tispa å ha valper" og derfor må hun ha et kull, og man avler ikke på rottweiler/dobermann-blandinger som er "skeptisk" til barn!

Skjerp deg!

Lotta

PS: Hvis jeg har en nusselig schæfer/cane corso blanding som jeg synes er SÅÅÅÅÅ snill (har riktignok aldri avlagt noen mentaltest, men jeg synes jo han er grei - vil du bruke han da? Og så regner jeg med at hoftene er OK, albuene fine, trokk´e det e særli mye cataract/PRA i familien, og veitke helt va spondylose er - så det blir sikkert fint overskudd på prosjektet vissomatte tispa di får 12 valper, fine farger og kort pels! Sjempesjekt, asså!!)

Himmel og hav, tror jeg må gå og legge meg, æsse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står fem år i startinnlegget. Tråden ble flyttet til Avl og Oppdrett da den egentlig lå i en helt feil kategori.

Ser det nå. Suser litt vilt i dag. yynnskyld!

Tilbake til topic:

Hvis du får åtte valper, og noen kjøpere trekker seg, eller blir allergiske, er du da villig til å beholde alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe fan av avl kun for moroskyld, spesielt ikke på blandingshunder, og for meg høres dette egentlig bare veldig useriøst ut. Jeg tviler ikke på at hunden din er verdens vakreste i dine øyne, og jeg kan forstå at du gjerne vil ha et avkom av henne, men i dette tilfellet ville jeg absolutt ikke gjort det. Hjelper fint lite om hunden din er frisk og pigg, og det tror jeg så gjerne at hun er, men du har jo ingen stamtavle på henne? Det kan ligge sykdommer langt bak i alle 3 familiene som kan komme opp igjen i deres eventuelle valper.

Rett meg gjerne om jeg tar feil, men er ikke tispen din litt i eldste laget for å få sitt første valpekull?

en siste ting, hvilke krav vil dere sette til denne hannhunden dere vil bruke? etter hva du skriver, virker du ganske "desperat". for guds skyld, tenk på valpenes/tispen din sitt beste og ikke bare deres egen lykke. Om du bestemmer deg i å få valper på henne, trass i all denne kritikken, så bør du i så fall være veldig nøye med valg av hannhund, og ikke bare hoppe på første og beste fordi tider renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):D;)

For det FØRSTE !

JA, hun er BLANDINGs TISPE !

Åsså???

Er vel en grunn til at det er MAAANGE blandingshunder der ute??

VI HAR KREVD AT HANNHUNDEN MÅ VÆRE FRISK,OG IKKE NOE USERIØSE GREIER !

Vi er LANGT ifra useriøse !

Og dere som tror dere kjenner oss og hunden, tar grundig feil !

Desverre vet jeg ikke hvordan man sletter innlegg !

Men dette ble jo et HELVE**E, uten like !

Grunnen til at vi er her inne NÅ, er KUN for å skaffe oss TURKAMERATER !:P

Så er det no mer DRITT, så LA VÆRE !

eller skriv privat !

At folk kan være så forhåndsdømmende !

Og vi har ikke planlagt AVL for GØY !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):D;)

For det FØRSTE !

JA, hun er BLANDINGs TISPE !

Åsså???

Er vel en grunn til at det er MAAANGE blandingshunder der ute??

VI HAR KREVD AT HANNHUNDEN MÅ VÆRE FRISK,OG IKKE NOE USERIØSE GREIER !

Vi er LANGT ifra useriøse !

Og dere som tror dere kjenner oss og hunden, tar grundig feil !

Desverre vet jeg ikke hvordan man sletter innlegg !

Men dette ble jo et HELVE**E, uten like !

Grunnen til at vi er her inne NÅ, er KUN for å skaffe oss TURKAMERATER !:P

Så er det no mer DRITT, så LA VÆRE !

eller skriv privat !

At folk kan være så forhåndsdømmende !

Og vi har ikke planlagt AVL for GØY !

Neivel, hvorfor planlegger du avl da?

Dette ble ikke ett ******* uten like, du overreagerer.

Vi spør, og kanskje begrunnet, om din hund er testet for arvelige raser fra foreldredyrene, om du skal kreve at hannhunden skal være testet, og jeg personlig lurer litt på om du klarer å finne en hannhundeier som har testet hunden sin for alle arvelige sykdommer, bikkja er sunn og frisk både psykisk og mentalt, og at han er villig til å parre han med din uten annen hensikt om at du har lyst på en?

Det er en grunn til at det er mange blandingshunder overalt, men det er ikke grunn god nok til å sette til verden ti til.

Hvis du ikke klarer å svare på velbegrunnede spørsmål høyere i tråden uten å begynne å skrike så anbefaler jeg deg å tenke litt før du skriver inn ett innlegg.

Så slipper du kanskje å slette det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men kjære vene,det var da svært.. :) Du må da skjønne at folk reagerer,når man vil sette valper på ei 5år gammel blandingstispe for moro skyld(ja, det er det det er,når det er såpass lite gjennomtenkt og planlagt,og du ikke aner hva som ligger bak i slekta på hunden din!) Hva med det mentale,hva krever du av hannhunden der?at den er snill og grei? Og du mener også at siden det finnes så mange blandingshunder,så måå de jo være svæært etterspurt?og da er det jo hvertfall greit å avle ivei? Våkne opp å snus på blommorna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår !

JA, jeg har prøvd FLERE ganger !

Hunden er FRISK !

Og det er slekten også !

Dette er ingen problem hund !

Eneste er at hun ikke er vant til barn,men det er da vel vår feil !

Vi har ikke barn,og ikke nær kontakt med noen heller !

Hun skader ingen !

MEn sier ifra om det blir for nært !

Hun er fri for sykdommer !

Og eneste er at hun har hatt bittelitt tannsten !

Men det er ordnet !

Vi hadde ikke planlagt AVL for GØY !

Og hadde vi fått 10valper (Hvorav 9 skulle selges)

Så greit !

Hadde noen meldt avbud,hadde vi evt beholdt valpen til noen andre kanskje var interessert !

Har jeg svart dere greit nok nå?

SÅ..

Hvordan sletter jeg ?

---

NÅ gir jeg meg :)

Så får dere klage så mye dere bare vil... :D

Finner nok ut åssen jeg sletter !

Beklageligvis er jeg NY her inne..

Og TUUUSEN takk for en varm velkomst ! ;)

TENK DERE OM..

Tror dere jeg hadde lagt henne ut som avls-tispe om hun ikke er frisk ?? <_<

HadeBra B)

*dobbeltpost. mod. Yakine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en grunn til at det er MAAANGE blandingshunder der ute??

Jeg tror ikke det er mange som planlegger blandings kull egentlig.. tror at de fleste tilfellene ikke er planlagt.. Men selfølgelig er det kanskje noen..

Skjønner at du syns Luna er verdens herligste, men det syns vel alle eiere om sine egene :)

Men du sa til meg at dere bare hadde hatt Luna i over en uke?! Det er vel litt lite til å vite alt om henne syns jo jeg da..

Men selfølgelig er dette deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tine :)

Ja, Luna har vært hos OSS i 1uke :D

Men vi hadde lenge kontakt med tidl eier.

Og hadde det ikke vært pga allergien der, så

skulle di selv satt valper på henne.

Men gidder ikke diskutere dette ;)

Vårt valg !

Og har heller ALDRI sagt at Luna er verdens nydeligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt valg.

Men siden du nå har lagt ditt valg ut på ett diskusjonsforum så er det vårt valg, og vår rett, og fortelle hva vi synes om det valget du har tenkt til å ta.

Og, hvis hun ikke er verdens nydeligste engang, hvilken grunn har du egentlig til å sette valper på henne?

Din hund er gammel til førstegangsfødende, dette kan slite veldig på henne både psykisk og fysisk, det kan gå bra, men det kan også gå veldig dårlig.

Har du bare egoistiske grunner for å la hunden din gå igjennom dette så kan du vel ikke forvente at alle skal sitte og klappe for valget du har tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gidder ikke diskutere dette :)

Hvorfor vil du ikke diskutere dette om du er så sikker på at det du gjør er riktig?

Jeg synes heller du bør stille deg litt åpen til å ta til deg litt kunnskap, og argumentere for dine egne synspunkt.

Hvordan vet du forresten av slekta er frisk når du ikke engang vet hva slags raser hunden er av?

Hvilke helsetester er utført på tispa?

Du vet vel også at sjansene er store for at tispas avkom blir ingenting som sin mor i noe så uforutsigbart som blandingshundsavl? * Slik det er med de fleste andre egenskaper i blandingshundsavl, det er vanskelig å vite hva man får.

Hvilke helsetester og temperamentstester krever dere av en hannhund? Hva synes du ditt ansvar som oppdretter er om tispas avkom utvikler arvelige sykdommer og/eller uønsket temperament?

Ser du? Avl bør være rimelig gjennomtenkt, og det holder ikke bare å eie ei blandingstispe. Alle valper fortjener å få den beste start i livet, og det arbeidet starter lenge før valpene blir født.

Ønsker du en blandings tispevalp finnes det nok av de som allerede trenger gode hjem her i landet.

Det er kanskje et bedre forslag enn å sette ti ekstra til verden?

* Det betyr forøvrig ikke at jeg mener blandingshunder er mindre verdt enn rasehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke diskutere dette om du er så sikker på at det du gjør er riktig?

Jeg synes heller du bør stille deg litt åpen til å ta til deg litt kunnskap, og argumentere for dine egne synspunkt.

Hvordan vet du forresten av slekta er frisk når du ikke engang vet hva slags raser hunden er av?

Hvilke helsetester er utført på tispa?

Du vet vel også at sjansene er store for at tispas avkom blir ingenting som sin mor i noe så uforutsigbart som blandingshundsavl? * Slik det er med de fleste andre egenskaper i blandingshundsavl, det er vanskelig å vite hva man får.

Hvilke helsetester og temperamentstester krever dere av en hannhund? Hva synes du ditt ansvar som oppdretter er om tispas avkom utvikler arvelige sykdommer og/eller uønsket temperament?

Ser du? Avl bør være rimelig gjennomtenkt, og det holder ikke bare å eie ei blandingstispe. Alle valper fortjener å få den beste start i livet, og det arbeidet starter lenge før valpene blir født.

Ønsker du en blandings tispevalp finnes det nok av de som allerede trenger gode hjem her i landet.

Det er kanskje et bedre forslag enn å sette ti ekstra til verden?

* Det betyr forøvrig ikke at jeg mener blandingshunder er mindre verdt enn rasehunder.

Meget bra skrevet. Er så absolutt enig med deg.

Jeg synes og det er litt skremmende at dere vil avle på en tispe som dere har hatt i bare en uke, selv om dere har kjent tidligere eiere og dermed også hunden, men vet dere absolutt alt om denne hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...