Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlspartner


BareLinn

Recommended Posts

Men herregud da dame, unnskyld, men dette blir bare altfor dumt! Ta det innover deg det alle andre skriver her! Man avler ikke bare på en hund fordi den er "verdens beste", og ikke har sykdommer i familien! Det er rett og slett ikke god nok grunn!

Og grunnen til at det finnes så mye bl. hunder i verden? JO, fordi folk er slik som f.eks. deg, av de avler på den "perfekte" tispa si, eller ikke passer på den løpske tispa si!

Jeg blir så oppgitt over sånt, og jeg tror de fleste her inne ser bare ves å se INNLEGGENE dine at det ikke virker særlig seriøst!

Kjøp deg heller en blanding fra et annet kull, eller ta til deg en omplasseringshund! De trenger det virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du legger ut innlegget her regner jeg med at du var klar over at du kom til og få kritikk!

Du skriver: Jeg kjenner til en del sykdommer ja,men om dette skulle være en bekymring, blablabla, så

er det ingen hund som skulle hatt valper ! En seriøs oppdretter på en rase hund, kjenner til linjene bak avlshundene flere genrasjoner bakover, og disse hundene blir rønket, øyne lyst ol. En seriøs oppdretter bruker ikke en hund i avl om den ikke er "god" nok, da jeg sier god nok så er det ganske mye som skal stemme før man kan bruke en tispe i avl, man må bruke hodet når man skal sette ett valpekull til verden, får man har faktisk ett annsvar kanskje 12 år fram i tid til alle de valpene man selger til valpekjøperne!

Og krysse dobermann og rotweiler uansett kan være en nok så skummel kombinasjon, dette er to helt forskjeligge raser, som krever en hel del.

Det virker ikke så veldig gjenom tenkt når du også skriver haster på og finne hannhund. Du skriver også at det ikke er lenge siden du fikk tispa. Jeg skjønner ikke helt hensikten her? Bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du viser en litt "barnslig" holdning til den kritikken som kommer her. TÅler du ikke å høre litt konstruktiv kritikk ? Er det med en slik holdning du kommer til å møte dine valpekjøpere også, når de oppdager at valpen de kjøpte kanskje ikke svarer helt til forventningene og vil klage ? Da tenker jeg nok det blir hyggelig å kalle seg oppdretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei

Ja, her hagler det med kritiske spørsmål, hvilket man jo faktisk må regne med...

Du har hatt hunden en uke? Jeg synes det er voldsomt å planlegge valper etter en uke - litt trist også for hundens del synes jeg.

Hvordan VET du at hun er HD-fri?

Ifølge dogwebben - der man også får registrert hd-resultatene til blandingshunder når de røntges - (dvs. de som velger å få bildene avlest av noen som virkelig kan lese hd/aa resultater - vanlige veterinærer er ikke spesielt gode på det og har heller ikke lov til å uttale seg) - så er HD prosenten så høy at dersom din hund er røntget for HD/AA - ja, så er den en av de heldige som i så fall er fri. Hvilket med den blandingen hun er i grunnen er ganske oppsiktsvekkende.

Jeg stiller meg også uforstående til at du vet så mye om søsken osv. når dere tydeligvis ikke er helt sikre på hva slags blanding hunden er. Hadde dere hatt så god kontakt med alle søsken, så ville det vært sannsynlig at man da visste litt om foreldredyrene også - i alle fall om alle valpene havnet i samme gata.

Så ja - jeg tror du lyver for å tilpasse deg - hvilket i og for seg ikke er ett spesielt kvalitetsstempel av noe slag.

Det finnes hundrevis av rottweiler/dobermann blandinger der ute som stadig vekk omplasseres, eller valper som så og si gis bort - hvorfor ikke skaffe seg en av dem?

Eller skaffe deg en renraset hund og vurdere om du senere faktisk vil begynne med oppdrett?

Jeg synes dette er særdeles useriøst - beklager at det blir mer sure oppstøt - men jeg klarer ikke å befri meg fra at dette er på grensen til noe av det mest hårreisende jeg har lest.

Man har hatt hunden en uke og planlegger kull og hunden stakkars er fem år gammel...........

Nei - hadde jeg ikke visst bedre så ville jeg sagt at dette var trolling på høyt plan, dessverre så er det folk som tenker sånn så sjansene for at dette er trolling er beklageligvis liten.

Mitt råd - noen brukanes hanne på internett finner du neppe - men ta deg en tur i en bypark der finner du sikkert ett eller annet schtøllehue som synes det er en like god ide som du synes.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GLEDELIG NYHET :D

Vi skal IKKE sette valper på tispa vår !

Meg og min samboer diskuterte dette igår,og vi fant en ny web-site,som IKKE gjorde det så vanskelig for oss å velge bort alternativet VALPER !

Vi skal kun ha Luna hos oss som kosehund/turkamerat :P

Etterhvert skal vi antakelig ha en hund fra oppdretter, og drive med utstilling.

Ren rase.

Vi takker for mye fin info !

PS: Tispa vår er helt frisk !

TINE: Hun skal ha løpetid nå snart,derfor det står HASTER !

Men ikke tenk på det ;)

Takk for informasjon :):P

Linn,Øyvind og Luna :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at dere ombestemte dere synes jeg.

Tusen takk for det :D

Vi var dumme nok til å TRO først..

At hun skulle få oppleve mors-rollen..

Men det er sa mangt annet som kan skje både under fødsel,og etter fødsel, fant vi ut av.. :P

Så vi beholder KUN henne inntil videre, som en koseklump ;):P

Hundetreff i Drammen på Fredag :P

Det gleder vi oss til :P

TUSEN TAKK FOR INFO ! :)

Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det :D

Vi var dumme nok til å TRO først..

At hun skulle få oppleve mors-rollen..

Men det er sa mangt annet som kan skje både under fødsel,og etter fødsel, fant vi ut av.. :P

Så vi beholder KUN henne inntil videre, som en koseklump ;):P

Hundetreff i Drammen på Fredag :P

Det gleder vi oss til :P

TUSEN TAKK FOR INFO ! :)

Linn

Høres kjempehyggelig ut! Kos dere med hunden og lykke til videre. :P

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg hadde en valpekjøper en gang som hadde SÅÅÅ lyst til å sette valper på tispen sin ("hun er jo så snill!")..

Jeg sa til dem - Når blodet og slim renner, lille "Nusse" SKRIKER av smerte samtidig som hun ser deg DYPT inn i øynene og spør "hva gjør du med meg!?!?", og du får en død valp - så LOVER jeg dere at dere angrer valget om å parre henne!" (De gjorde det aldri)

Joda, det er superkoselig med valper, det er søtt, trivelig, gøyalt - men når de er 10 stykker, kun 2 solgt i leveringsalder - så tenk tilbake hvor mye jobb det var med den ENE valpen du hadde.. Ville DU ha 8 slike? Vil du da orke å avlive 5-6 av dem, eller...?

Hva når de er 6-7 mndr gamle, begynner å bli kjønnsmodne, rir på alt, krangler og er alment "umulige", valpekjøperne ringer og vil ha råd, hjelp og støtte for hva de skal gjøre - hva sier du?

Når tre av de samme valpekjøperne ringer når hannene sine er 12 mndr og alt har gått skeis - hva er ditt råd - avliv dem?

Dessverre er avl noe HELT annet enn å sitte i valpekassen sammen med 5 uker gamle valper (som fremdeles er utrolig søte, kosete og ikke lukter drit..).

De har en tendens til å fylle hele hjemmet ditt med sitt engasjement, og hvis du er HELDIG har du masse valpekjøpere som er "klare som egg! til å ta de imot umiddelbart de er gamle nok. Hverdagen for en oppdretter er dessverre noe helt annet...

Så avl burde være klart mere gjennomtenkt enn det de fleste tenker over. Og det er selvsagt ikke greit på noen måte å bruke en tispe i avl som har utypiske egenskaper for sin(e) rase®.

Det å være redd for små barn har veldig LITE med tilvenning å gjøre - det har med hundens generelle gemytt, hvor tilpassningsdyktig, nervesterk, etc den er. Det finnes INGEN unnskyldning å bruke en tispe i avl som er "guffen" mot små barn i dagens samfunn.

HVIS det er noe arvelig på tispen - vil man virkelig selge/gi bort 8-10 potensielt "førstesidestoff i VG" som skambiter unger??

Så kjempefint at denne Finn-annonsen lever sitt eget liv, og at dere ikke engang vurderer dette. Det finnes jo massevis av allerede fødte valper/hunder ute i verden som trenger gode hjem. Så hvis man ønsker en hund nr. 2 - er mulighetene nærmest uendelige.

Lykke til videre!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...