Gå til innhold
Hundesonen.no

LABB og trening


Maria

Recommended Posts

Hei!!

Vår hund skal fores med Norwegian polar.

Men på treff i helgen vant vi 5 kg. med labb vekst. Lurer på, kan jeg bruke dette som treningsgodbiter, eller smaker de ikke godt/er det ikke bra sammen med et annet for? Andre grunner for ja/nei?

Hehe. Skal jo selvsagt kjøpe ordentlig treningsgodis, men tenker på bare sånn til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer kjempebra det, i alle fall på Tinka. Men nå eter jo hun alt også. Det kommer an på hvor matglad hunden er, noen gjør alt for en bit hundefor, mens andre vil ha noe bedre.

Takk for svar!! :)

Men uansett for da..? Kan jeg bruke et hvilket som helst for som treningsgodbiter selv om jeg forer meg NP? Hunder er jo sånn at man ikke skal bytte ofte osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer jo helt fint det.. :)

Så lenge du ikke får en kresen hund.. :D

Jeg bruker jo kattemat.. :P :P

Så det skulle vel ikke være noe problem og bruke labb som godbiter.

Hehe! Skal ikke være så sikker på at jeg får en matglad hund, i og med at en del av portisene er kresne i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det litt værre... :D

Men den tror jo sånn sett at det er godbit og ikke mat.

Så kan jo være den vil ha det.. :)

Så lenge du ikke gir den Labb til mat.. :P

Noe du sa du ikke skulle gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! :)

Men uansett for da..? Kan jeg bruke et hvilket som helst for som treningsgodbiter selv om jeg forer meg NP? Hunder er jo sånn at man ikke skal bytte ofte osv..?

Men nå er det jo svært få som gir mer godbiter enn mat i løpet av en dag da. Selvsagt kan det ha innvirkning på hvordan pelsen og avføringen til hunden er, så om du får en hund som ikke tåler så veldig mye bør du bruke få forskjellige godbiter, og bare bruke godbiter som hunden ikke blir dårlig av. Men som oftest går det helt fint å bruke et annet hundefor som godbiter enn det du egentlig forer med. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt go biter som ost, pølser og pålegg, da får du en myye ivrigere hund når du skal trene, spesiellt hvis det er en kresen rase.

De 5kg med mat kan du jo gi bort dersom du ikke bruker det selv...

Jeg synes det er kjekt å "spare" de beste godbitene til de aller vanskeligste situasjonene, og heller bruke tørrfor i hverdagen. For å si det sånn: Det hun gjør for en forkule på fotballbanen er litt mindre enn det hun gjør for en pølsebit blant andre hunder. Altså, det er kjekt å bruke de "kjedelige" godbitene på tur osv, mens man bruker de aller beste når det er ekstra utfordrende situasjoner. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan lett bli overvektig også hvis en bare bruker Ost og pølse som godbiter...

Men som Wesminster sa, bruk det beste når det er ekstra utfordrende situasjoner.. :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og prøve og blande og se hvordan det går? ikke ta mye, i tilfelle hun ikke tåler det..jeg bruker av og til labb som gobit, men siden det er foret han er det jo ikke det han gyter best for! men siden du ikke forer fast med labb kan det fungener bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Pontiac eller Balder liker LABB hvertfall :)

Jeg er enig i at man ikke bør bruke de neste godbitene til hverdags, men for-kuler kan jo bli litt i det kjedeligse laget for de fleste.. Sånn når kjeg trener hjemme pleier jeg å bruke frolic eller kjøpegodbiter. Når vi trener i litt vanskeligere situasjoner pleier jeg å bruke pølse, kjøttkaker eller lignende. Man bør ike bruke godbiter som hunde liker sånn halkvveis, ville du gjort ditt beste for en kavring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer jo helt fint det.. :)

Så lenge du ikke får en kresen hund.. :D

Jeg bruker jo kattemat.. :P :P

Så det skulle vel ikke være noe problem og bruke labb som godbiter.

Jeg har hørt at kattemat er for sterk for hunden jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte labb valpefor 2 mnd på tini. Hadde litt lite rå rett etter jeg kjøpte henne, men nå bruker jeg roal canin.

jeg har forsatt lapp for igjen og bruker det som gobiter til trening. Detter Går supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan lett bli overvektig også hvis en bare bruker Ost og pølse som godbiter...

Poenget med å bruke pølse er å kunne dra øvelsen litt lenger og få hunden til å VIRKELIG ville ha go biten.

Man skal jo ikke stå å mate hunden med go biter, da blir jo hele poenget borte.

Jeg synes det er kjekt å "spare" de beste godbitene til de aller vanskeligste situasjonene, og heller bruke tørrfor i hverdagen. For å si det sånn: Det hun gjør for en forkule på fotballbanen er litt mindre enn det hun gjør for en pølsebit blant andre hunder.

Men vil du ikke at hun skal gjøre øvelsene bra samme om hun er på fotballbanen eller blandt andre hunder??

Det krever jeg av Chicka, selvfølgelig er det vanskeligere med forstyrrelser, men det må de takle om de skal klare Bronsje og evt konkurreres med.

På turer har jeg veldig skjelden med meg annet enn noen go biter med kyllingsmak, men skal vi trene skikkelig så kommer pølsebitene frem.

Folk gjør selvfølgelig som de vil, men jeg siterer instruktøren min; "hvorfor skal folk kjøpe hund til flere tusen kroner, ha høye mål med dem, også står de og er ginene på kvaliteten av go bitene. Hvor ville iveren deres vært  etter å trene om dere fikk en skorpe bit i munnen hver gang dere hadde vært flinke? Dette er det samme som om hunden skulle fått forkuler i munnen hver gang den hadde vært flink, selv en Retriver ville syntes det er urettferdig etterhvert, men er for matglad til å si i fra ved å streike."

Syntes dette var veldig bra eksempel, og man skal jo ikke stappe i go bit hele tiden heller, det er bare i begynnelsen, senere kan man strekke det ganske mye lenger. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å bruke pølse er å kunne dra øvelsen litt lenger og få hunden til å VIRKELIG ville ha go biten.

Man skal jo ikke stå å mate hunden med go biter, da blir jo hele poenget borte.

Selvfølgelig vil jeg at hun skal gjøre det samme uansett belønning og situasjon, og det er ikke langt i fra egentlig. Det jeg mente er at om du bruker pølse hele tiden kan det fort bli til det at hunden blir så vant til det at det ikke er noe vits i å jobbe ekstra for å få den lille pølsebiten. Derfor bør man variere hvilke godbiter man bruker, og bruke ekstra gode godbiter når det er ekstra viktig eller vanskelig. Man bør også bruke pølser på tur innimellom, men ikke så ofte at hunden på en måte ikke gidder å jobbe for pølsebitene lenger, om du skjønner. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil jeg at hun skal gjøre det samme uansett belønning og situasjon, og det er ikke langt i fra egentlig. Det jeg mente er at om du bruker pølse hele tiden kan det fort bli til det at hunden blir så vant til det at det ikke er noe vits i å jobbe ekstra for å få den lille pølsebiten. Derfor bør man variere hvilke godbiter man bruker, og bruke ekstra gode godbiter når det er ekstra viktig eller vanskelig. Man bør også bruke pølser på tur innimellom, men ikke så ofte at hunden på en måte ikke gidder å jobbe for pølsebitene lenger, om du skjønner. :wink:

Selvfølgelig hvis man merker at man mister den lille snerten med pølsebiten så bytter man.

Jeg bruker myye ball som motivering, det syntes hun er kjempe gøy. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det litt værre... :D

Men den tror jo sånn sett at det er godbit og ikke mat.

Så kan jo være den vil ha det.. :)

Så lenge du ikke gir den Labb til mat.. :P  

Noe du sa du ikke skulle gjøre..

Bruker fòret også som gobiter jeg.sånn til trening Like fornøyd hun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fòret også som gobiter jeg.sånn til trening Like fornøyd hun

Ja, det kan jeg fint gjøre med Diego også.

Men har du en hund som er kresen så kan du jo antagelig ikke bruker foret til godbiter også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...