Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaninbur. Utebur - hvordan bygge et?


SD

Recommended Posts

Hei. Nå har det seg slik at jeg har tenkt å bygge et utebur til kaniner og lurte på hvordan man gjør det og om noen har gode tips. Det må jo snekres, være plass til to kaniner, være isolert og få varme og sikker mye mer. Noen som har en "oppskrift" til meg eller som kan fortelle meg hva jeg må gjøre og huske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilket bur er du ute etter? en innhegning med kasse/bur? Et bur der to kaniner kan stå adskilt? helårsbur eller beite/sommerbur?

Buret kan du snekre sammen av plank eller treplater, eller gjøre det enkelt, og ta en gammel komode/skap osv, ta ut bunnen o.l og innred det til et kaninbur. da kan du lage etasjer, så om den nedre delen er litt dårlig isolert, vil kulde neppe komme lenger opp.

Du kan også lage en innhegning med en liten kasse i. Da trenger du feks. hønsenetting, påler, og noen tykke planker som kan holde vind og vær ute. Kassen skal være et lunt tilflukltsted. Plankene hodsmin kanin er hvertfall 10 cm tykke, og med høy/halm, er det varmt der inne selv om vinteren. :) Lag åpningen i kassen liten, akkurat så stor at kaninen(e) kan komme inn, men ikke større.

et utebur, også kalt assebur er jo somregel rektangulert, og med et tak du kan løfte opp for å enkløe rengjøringen. taket på et utbur bør ha enten taksten/papp osv, slik at det ikke råtner av regn osv. Og ha deler av buret dekket med netting (ikke ønsenetting til slike bur, det er litt for lite solid, revenetting er bedre) da kommer detr lettere luft inn. Om vinteren kan du sette på plater som holder sneen ute.

Om du skal ha et bur til to kaniner der de skal være adsklt,er det bare å sette inn en skillevegg.

det siste "fordslaget" mitt er et beitebur. et slikt trekantet vet du, der den ene delen er en kasse. Desidert det renkleste å lage hvertfall! :P lag to rammer (trekant) så lager du en rektangulr bunn som passer i trekantene, sett på en planke øverst som topp, og dekk med hønsenetting.

pju,,,hehe..ble mye dette,håper det er til hjelp :P står mer om det på www.dyrenett.no under gnager eller kanin..

Trur det står en del om dette på www.dyrenett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann!

Uteburet behøver ikke å være isolert. Kaniner klarer fint 30 minusgrader så lenge de er satt ut fra sommeren av, og de har en liten kasse i buret fylt med feks høy de kan krype inn i. Det man skal være forsiktig med, er trekk. Kaniner tåler dårlig trekk og blir da lett utsatt for luftveisinfeksjoner o.l. Derfor bør buret bestå av tre tette vegger og tett tak.

Vil ikke anbefale bruk av hønsenetting i noen utstrekning da mange kaniner lett tygger over denne.

Bruk heller firkantnetting, det kan man feks få kjøpt på felleskjøpet.

Nå vet ikke jeg bakgrunnen for hvorfor du vil ha to kaniner i samme bur, men jeg vil uansett ikke anbefale det. Ingen av mine har villet bo i par. Det går bra til de kommer i puberteten, deretter ender det enten med at en er veldig kuet og mistrives eller at de rett og slett går løs på hverandre. Har ikke kunnet hatt to hunner i en garasje sammen engang, enda med all den plassen og masse ting og finne på og steder å gjemme seg. Og jeg har vel etterhvert hatt nærmere 70-80 forskjellige kaniner med de kullene jeg har hatt.

Hvis du likevel vil ha to kaniner, vil jeg anbefale å ha et ekstra bur, for sjansen er stor for at du blir nødt til å skille dem. Nevnte vel noe av dette på innlegget på hundesonen - sier det kun for kaninenes del. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere kaniner før, og har ikke sett problemet med å ha de sammen, da de stortrivdes i hverandres selskap :P

Da har du vært veldig heldig.

Forteller dette for kaninenes skyld. Kaniner er ikke flokkdyr, de er kolonidyr. Dette er fra naturens side. De er vant til å ha hver sin hule i jorda de kan trekke seg tilbake til, og det er derfor kaniner ofte får problemer når de må bo sammen, spesielt i 'små' bur. Har sett skader på kaniner påført av andre kaniner, og det kan være temmelig alvorlig - kan nevne opprevne buker og slikt. Nå har jo jeg som sagt hatt 'et par' kaniner og 100% av disse har trivdes best alene. Ikke engang søsken har hatt det helt topp sammen. Man behøver ikke å se at de sloss heller, men en av dem kan bli veldig underdanig og en kan merke at den ikke trives.

Jeg sier ikke at det ikke går an å prøve, men at kaninen har det like godt uten en burkamerat så lenge den får oppmerksomhet fra eier. Hvis man vil ha to, kan man sette dem i bur ved siden av hverandre slik at de kan se, høre og lukte hverandre. Det er nok for de aller fleste kaniner.

Den kombinasjonen som fungerer oftest er sterilisert hunn og kastrert hann, men dette er heller ikke idiotsikkert.

Er jo medlem av Norges Kaninavlsforbund, har til nettopp vært oppdretter selv, og har igjennom forbundet kontakt med temmelig mange oppdrettere. Ingen av disse ville anbefalt flere kaniner i samme bur.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vært veldig heldig.

Ja, jeg har vært veldig heldig. Bare to av mine kaniner har trivdes alene.

Er jo medlem av Norges Kaninavlsforbund, har til nettopp vært oppdretter selv, og har igjennom forbundet kontakt med temmelig mange oppdrettere. Ingen av disse ville anbefalt flere kaniner i samme bur.

;)

Jeg har lest mange bøker om kaninavl og kaninhold nå i ettertid (etter at kaninene er gått bort), og

har blitt overrasket over hvor mange kaniner som ikke kan gå sammen med andre kaniner.

De fleste kaninene som jeg eide, eide jeg sammen med tanten min (som også er naboen min) og vi har hatt 4 kull. De fleste av disse kaninene gikk greit sammen, til å med i voksen alder :P

De fleste hannene var kastrerte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært veldig heldig. Bare to av mine kaniner har trivdes alene.

Jeg har lest mange bøker om kaninavl og kaninhold nå i ettertid (etter at kaninene er gått bort), og

har blitt overrasket over hvor mange kaniner som ikke kan gå sammen med andre kaniner.

Ja, de fleste tror at kaniner er flokkdyr og dermed må ha en burkompis for å trives. Som oftest er det omvendt. Mange bøker beskriver jo faktisk også at en burde ha mer enn en kanin i hvert bur. Dessverre står det mye feil i slike bøker. Har lest flere plasser at kaniner og marsvin fint kan gå sammen, men dette er iallefall ikke å anbefale. Det beste er nok å snakke med kaninfolk når en skal skaffe seg kanin, og kjøpe fra oppdretter ikke minst. Da vet du som regel hva du får, siden du som regel kan få hilse på foreldredyra. Seriøse oppdrettere selger vanligvis heller ikke kaniner for unge - dyrebutikker selger dem ofte når de er rundt 4 uker gamle, mens det vanlige hos oppdrettere er 8 uker. Og det er da en kaninunge normalt er leveringsklar. Dessuten har en har mulighet til å ta kontakt hvis det er noe du lurer på - de aller fleste oppdrettere svarer mer enn gjerne på spørsmål. Mange tilbyr også hjelp til kloklipp, enkle helsesjekker osv. ;)

Til trådstarter: Kanskje jeg kan finne noen oppdrettere i nærheten av deg hvis du er interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mye tips og hjelp.

Men så skal det sies at jeg skaffer meg ikke to kaniner for at de skal holde hverandre med selskap, men fordi jeg og lillebroren min ville ha en hver. Jeg har snakket med flere oppdrettere og lest mye på nettet og fått meg det at det er større sjanse for at to eller flere kaniner går meget dårlig sammen enn sjansene for at de skal få godt sammen. I første omgang skal de få (prøve) og bo sammen også ser vi hvordan det går. Da skal de bo inne sammen med resten av familien. I løpet av høst og vinter skal vi bygge vårt eget kaninbur og det blir da et helårsutebur. Om ikke kaninene går sammen har jeg en nødløsning og klarer å skille de til jeg finner en permanent løsning. Synes selv jeg har tenkt på det meste. Er første gang jeg skal bli eier av kaniner. Kaller de begge mine selv om den ene er lillebroren min sin. Han er bare 8 år, så det blir vel jeg som har hovedansvaret for de.

Skal og kjøpe fra oppdretter. Henter de på tirsdag. Må dessverre hente de før de egentlig er leveringsklar, fordi moren begynner å bli lei av de. De er da bare 5 og en halv uke. Oppdretter mente derre skulle gå bra siden de var to. Så får bare vente å se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har tenkt godt gjennom det ja, og at du er godt forberedt på at det kan hende de ikke kan være sammen. ;)

5 og en halv uke er tidlig. Det kan hende, som du sier, at kaninmor kan bli lei ungene før de er leveringsklare. Det man egentlig bør gjøre da er å skille dem fra, men la søsknene gå sammen et par uker før man selger dem. Da lærer de å være kaniner, og de er mindre mottagelige for sykdommer som følge av stress ved en flytting til nytt og fremmed miljø.

Men det går sikkert bra altså, selv om det ikke er den aller beste måten å gjøre det på. ;)

Kan jeg spørre hvem oppdretter er? Spennende å høre om det er noen jeg kjenner/vet hvem er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo egentlig ikke peiling på kaniner i det hele tatt. Har lest det jeg kommet over, og snakket med dyrebutikker, forum, folk som har eid/eier kanin og oppdrettere. Men med den lille kunnskapen jeg har synes jeg at jeg har tenkt gjennom det meste og lagt alt til rette så godt som jeg har kunnet.

Ang leveringstiden og når de er leveringsklare og hvordan gjør det på forskjellige måter når/hvis moren blir lei av ungene, har jeg absolutt ingen peiling på. Men velger å stole på oppdretteren, virker som hun har erfaring og kan sitt. Hun sa og at det skulle vel gå greit siden de var to.

Du kan se på hjemmesiden hennes Oppdretters hjemmeside så kan du sjekke om du vet hvem det er eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Em ja.Jeg får vel begynne.

Jeg har en guttekanin.Lillebroren min har en jentekanin + den andre lillebroren min har også en jente kanin.

En dag fikk jeg så lyst på kaninunger,(at jenta skulle få)

Så da mamma ikke var hjemem tok jeg jenta og gutten sammen i uteburet som står på plenen.

(de paret) ^^.Men bare i ca 4-5 min.Hvor lang tid behøver de å parre?

Men ja : så en måne etter på ca, skulle jeg bare gi litt mat til jent kaninen,(begge jente kanene står i samme bur.

Er det domt får den andre jente kaninen som er ikke gravid i samme bur som den gravide?

Men de driver og slikker på verandre og biter av hår.Og under magen til gravide jenta,er det et lite sår...

(jeg vet dette ikke har så mye til dette emnet.men men...

I går så kom ungene! trodde d var 4 stykk,men det var 6 stykk.

Kommer de til å dø? siden d er første gang hun er blitt mamma????

MEn isåfall jeg trenger å bygge et nytt kaninbur,men jeg får ikke bruke planker av mamma.

Og jeg er ikke særluig snekker heller^^, !!!!

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg kan bygge..(?)

Takker for svar :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det negative først, så er det IKKE lurt å pare kaniner uten å ha foreldrene dine sin godkjennelse først. Hva om hunnen hadde trengt keisersnitt for å få ut ungene feks , ei dyrlegeregning på 2000-3500 ,- hadde neppe vært noen de hadde satt serlig pris på uten medbestemmelsesrett! eller hva. Men nok om det.

Her skal du få bilder av framgangsmåte på kaninbur. Kaninburmaler

I og med dere har fler kaniner, så bør du kanskje velge en løsning med fler kaninbur i et.

Like så vil jeg tro du kommer til å trenge litt "ekspertråd" på de dette kullet ditt, og det får du på .kaninforum.no, så vil anbefale og registrere deg der, og spørre om det du vil trenge å vite. Ikke for at det er noe galt med dette forumet, men det er mange fler brukere med erfaring om kanin der. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...