Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppbløtt for


helenehelgesen

Recommended Posts

Hvorfor slutte å gi oppbløttfór når hun blir eldre? Oppbløttfór inneholder masse fuktighet, ingen fare for at væske trekkes fra magesekken, dessuten blir det lettere tatt opp i kroppen. Så hvorfor ikke fortsette med det når hunden blir voksen og heller gi rå gode bein som kan holde tennene rene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer er jo kjent for å ikke være av dem som har mest peiling på foring. Jeg har vann nedi foret til min snart fire år gamle hund. Jeg lar det ikke stå til bløtt men gir det direkte. Hvis hunden trives med oppvåtet for så er det bare å fortsette med det. Er nok ikke fare for at de venner seg til vann med smak. Har aldri hørt om det før :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer er jo kjent for å ikke være av dem som har mest peiling på foring. Jeg har vann nedi foret til min snart fire år gamle hund. Jeg lar det ikke stå til bløtt men gir det direkte. Hvis hunden trives med oppvåtet for så er det bare å fortsette med det. Er nok ikke fare for at de venner seg til vann med smak. Har aldri hørt om det før :) .

Takk for svar.. Hun spiser foret bare hvis det oppbløtet. Prøvde med helt tørt i dag, men det vill hun ikke ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke vann med smak når fóret er oppbløtt. Det skal jo ikke være noe vann igjen. Veterinærer vet ikke alltid hva de prater om, og de har forskjellige meninger om ting. De veterinærer jeg har pratet med anbefaler å gi maten vått dersom man ikke fórer rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke vann med smak når fóret er oppbløtt. Det skal jo ikke være noe vann igjen. Veterinærer vet ikke alltid hva de prater om, og de har forskjellige meninger om ting. De veterinærer jeg har pratet med anbefaler å gi maten vått dersom man ikke fórer rått.

Da fortsetter vi med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte pga. at vet'en mente at man ikke skulle bløte opp foret. Da venner de seg til "vann med smak"

Selv min valp som slettes ikke var interessert i å drikke vann før, lepjer i seg vann uten smak når hun trenger det - og det til tross for at hun får oppbløtt for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat gått over til tørt til Ally for hun ville plutselig ikke ha det oppbløtet mer. Hun er nå 4 måneder. Nå får hun det tørt, men jeg tar vann i det og serverer direkte. Da går det ned på høykant. Det samme gjør jeg til Aiko nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte vell ved 4 måneders alder og gi Taika tørt fôr.

Så liksom ut som om hun ikke ville spise "grøt" mer, men bruke tennene sine :)

Men hvis hun hadde ville hatt oppbløtet fôr hadde vi selvfølgelig fortsatt med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg sluttet å bløyte opp foret til Mike når han var 10 uker, pga han ville ikke spise det...

han fikk da Eukanuba, og er litt store biter der, gikk over gradvis til royal canin, der hvor bitene er mindre, han får det også i nå og kan gå på det til han er ett år gammel, han begynte å miste melketenner når han var litt over 3 måneder gammel, og har i dag mistet alle fortennene oppe og nede :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha fortsatt med bløtt for jeg. Noen hunder liker dette bedre, men andre ikke. Trro du kan velde litt selv. Hvis du på død og liv skal skifte kan du f.eks gjøre det gradvis, kanskje? :icon_redface:

Lykke til med nydelige Luna :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke "det beste fra to verdener"? Altså variere - noen dager oppbløtt og noen dager tørt.

Det er en stor fordel at hundene liker det tørt også - hvis man er ute og reiser og vil kjapt fôre hunden på et hotellrom, i en camp.vogn etc. Da er det selvsagt enklere å bare slenge noen kuler i en skål og servere.

Jeg gjør det i alle fall slik, varierer altså. I perioder får de oppbløtt mat med alle mulige godbiter i - andre dager får de plutselig bare tørre små knotter... Selvsagt er det enklere når man har flere hunder (de spiser jo anytime, anything og anywhere), men kjekt at hundene er vant til begge deler i hvertfall.

Eller - du kan bløte opp halvparten av rasjonen, og så ha på resten tørt - og røre det sammen før servering.

Mange muligheter, og mine ser i alle fall ut til å sette pris på at det varierer litt av og til (selv om det er ett og samme fôr de får).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...