Gå til innhold
Hundesonen.no

Betaling for blandingshund


Gjest

Recommended Posts

Om blandingsvalper var gratis ville hvem som helst kunne skaffe seg en på impuls. Plutselig tenke en dag, hmm, en hund hadde vært gøy, ha den i en uke, så kvitte seg med den. Den var jo tross alt gratis, man kan jo bare få en ny..den er jo gratis neste gang også.

Folk kan da også bare skaffe seg en valp, plage og mishandle den og så dumpe den. Folk er ikke så velvillige til å betale for en hund de skal mishandle, men om den er gratis? Da kan man jo likegodt få seg flere!

Kattunger er gratis, vi ser hvor bra det går...katten blir dumpet når den blir voksen og ikke søt lenger! Så skaffer de seg en ny, og det hele gjentar seg...

Nei, 3000 minst for en blandingshund! Det kan alle seriøse hundeeiere ha råd til! Pluss at vi slipper de som kjøper hund på impuls. Og kattunger burde kostet 500 kr ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

eg synes at man ikke ska betale mer en hva eieren har laght ut på dem og at det er eieren sit ansvar og pase på hvem som får valp så en plas mellom 500-1500 er en grei sum for det er og svindle kjøpere for man kan ikke bruke hunden til noenting men den beste plasen man får vite hav men ska ta for en blandings rase får man av og rnge til NKK.

eg har pratet med mane oppderetere og di sier at det ikke er lov og ta mer en hva man har laght ut på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye snakk om "uhell" når det kommer til blandingskull. Det finnes da abort-sprøyte! Så jeg syns det blir dumt å si "ja, det var en tjuvparring", osv osv, når det faktisk er ting man kunne gjort for å unngå det hele.

Å gi over 2000 kr for en blanding syns jeg er for mye. Rett og slett. Uansett om det er en miniatyr eller en annen hund. Useriøst er det uansett.

Skal man ha en blanding kjøper man den fra et seriøst omplasserings-senter, ikke fra privatpersoner.

Og så lenge det finnes folk som kjøper blandingshunder finnes det etterspørsel, og da vil det alltid finnes blandings"oppdrettere" og hundehandlere. Så enkelt er det.

Og når jeg sier det sier jeg ikke at blandingshunder er dårlige. De er like herlige og gode som hunder, men de er ikke avlet mot et mål om å fremme rasen. De er avlet frem pga etterspørsel eller andre dårlige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er litt usikker på dette med for og imot blandings avl..

Synes det er dumt at det er mange som missbruker det på å tjene penger osv osv..

Men Synes det også er på en måte litt greit for noen..

Mamma og papa har sin 2 blandings hund nå..

Og de har ikke og kommer ikke til å ha mulighet til å punge ut 10 000 -15 000 kr for en hund..

Det vil ikke si at de ikke er gode hunde eiere fordet..

Ja finnes jo omplasserings hunder. Men mange omplasserings hunder trenger spesielle hjem for de har spessielle behov..

Og mange av de vet du ikke historien bak hva som kan ha skjedd med de tidligere eller ikke..

Har du en hund fra den er liten er det lettere å forme hunden litt slik du selv har det og hva livet ditt består av..

Synes ikke at blandings hunder skal være gratis.. Som mange sier her.. er en del som vil kjøpe hunden på impuls også ender hunden opp ut på gata alene en dag..

2500-3000 kr synes jeg er greit.. da blir i såfall de værste utelukket. for mange av de gidder ikke bruke 2500-3000 kr på en hund..

Så vet ikke helt.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg synes at man ikke ska betale mer en hva eieren har laght ut på dem og at det er eieren sit ansvar og pase på hvem som får valp så en plas mellom 500-1500 er en grei sum for det er og svindle kjøpere for man kan ikke bruke hunden til noenting men den beste plasen man får vite hav men ska ta for en blandings rase får man av og rnge til NKK.

eg har pratet med mane oppderetere og di sier at det ikke er lov og ta mer en hva man har laght ut på dem.

Kan ikke bruke hunden til noe? Så å ha en turkamerat og kanskje eneste selskap for noen er "ikke noe"? Og hvem hindrer deg i å bruke en blandingshund i spor, lydighet, agility, jakt osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg synes at man ikke ska betale mer en hva eieren har laght ut på dem og at det er eieren sit ansvar og pase på hvem som får valp så en plas mellom 500-1500 er en grei sum for det er og svindle kjøpere for man kan ikke bruke hunden til noenting men den beste plasen man får vite hav men ska ta for en blandings rase får man av og rnge til NKK.

eg har pratet med mane oppderetere og di sier at det ikke er lov og ta mer en hva man har laght ut på dem.

Ærlig talt! :D Hunden er selvfølgelig verdt noe og kan brukes til mye selv om den ikke er renraset! Ikke alle som har lyst til å delta i konkurranser heller, noen vil bare ha den tur, kos, mosjon og lek. Som meg.

Jeg kunne egentlig godt ha en blandingshund, men ønsker å vite sånn ca. hva jeg får, i henhold til aktivitetsnivå, osv.

Dessuten, hvem sier oppdretteren har lagt ut bare 500 kr for hunden selv om den er blanding? Den trenger fortsatt å vaksineres, ha mat og utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ærlig talt! :) Hunden er selvfølgelig verdt noe og kan brukes til mye selv om den ikke er renraset! Ikke alle som har lyst til å delta i konkurranser heller, noen vil bare ha den tur, kos, mosjon og lek. Som meg.

Jeg kunne egentlig godt ha en blandingshund, men ønsker å vite sånn ca. hva jeg får, i henhold til aktivitetsnivå, osv.

Dessuten, hvem sier oppdretteren har lagt ut bare 500 kr for hunden selv om den er blanding? Den trenger fortsatt å vaksineres, ha mat og utstyr!

men så er det usikkerheten om gjemytt og helse. På en blanding kan du ikke vite hva utfallet blir du kan ikke gå tilbake i linjene for å vita hva det er du har i hus. For alt du vet kan man få en miks som er svært så turbulent. Kjøper man en renraset hund vet man mer hva man får. Blander man kan det fort bli en skikkelig kræsj.

Og mennesker som ikke konkurrerer og vil ha en turkamerat trenger også forutsigbarhet om sykdommer og mentalitet.

Og prisen for rasehunder (f.eks 8-10 000) er relativt liten i forhold til det det koster å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes blandingshunder også bør koste litt, men hvor mye har mye å si hvor ren og gjennomtenkt blandingen er. Vet om ei som kjøpte en blandingshund mellom husky, alaskian malamute og collie og fikk den levert 5 uker gammel... Sikkert en kjempefin hund i de rette hender, men ikke til noen som går like langt med den, som jeg går med min chi.. :rolleyes:

Jeg kunne godt gitt en del for den rette hunden (noe jeg også har gjort), men da må samtidig alle bitene falle på plass. Like oppdretteren og dens syn på hundehold, like foreldrene og få med nødvendige papirer som vaksinasjonskort ol.

Så kresen og grundig som jeg er ang. kjøp tror jeg aldri jeg vil kjøpe en hund uten stamtavle uansett, men det er meg.. ;) På generelle blandinger har man aldri garantien for å få en frisk og godlynt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes blandingshunder også bør koste litt, men hvor mye har mye å si hvor ren og gjennomtenkt blandingen er. Vet om ei som kjøpte en blandingshund mellom husky, alaskian malamute og collie og fikk den levert 5 uker gammel... Sikkert en kjempefin hund i de rette hender, men ikke til noen som går like langt med den, som jeg går med min chi.. :rolleyes:

Jeg kunne godt gitt en del for den rette hunden (noe jeg også har gjort), men da må samtidig alle bitene falle på plass. Like oppdretteren og dens syn på hundehold, like foreldrene og få med nødvendige papirer som vaksinasjonskort ol.

Så kresen og grundig som jeg er ang. kjøp tror jeg aldri jeg vil kjøpe en hund uten stamtavle uansett, men det er meg.. ;) På generelle blandinger har man aldri garantien for å få en frisk og godlynt hund.

gjennomtenkte blandinger syns jeg rett og slett er trist. Og skal man ha en blanding kjøper man den fra et kvalifisert omplasserings-senter, IKKE fra privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...