Gå til innhold
Hundesonen.no

Betaling for blandingshund


Gjest

Recommended Posts

du har noen veldig gode poeng.... Det er jo viktig å redusere blandingskull så mye som mulig. Og ja, jeg tror på at det er nok en fin ekstrainntekt, så å gi opp til 5000 syns jeg er utrolig dumt... Jeg hadde ikke betalt for en blandingshund. Kanskje en symbolsk sum, men er ikke så sikker på det.... Vanskelig sak dette her.

Nå tråkker jeg nok definitivt utenfor mitt område når det gjelder viten.

Men altså, er det strengt tatt mer viktig å redusere antall blandingskull i forhold til antall rasekull? Og da tenker jeg ikke på den (forhåpentligvis) fornuftige oppdretteren som faktisk ser godt på sine håpefulle og velger inn eller bort til neste avl. Men jeg tenker på de som regelrett ødelegger rykte (og "innholdet") til sin egen rase, det være seg labrador retrievere, schäfere eller ch osv.!

Hvorfor er blandingskullene så fryktelige og uønskede? Fordi de ikke (som regel) kommer med et langt slektstre, hvor en kan følge linjene langt tilbake f.eks. mtp sykdom? Fordi en ikke kan vite med mest mulig sikkerhet hvordan denne hunden blir mtp gemytt? Fordi en ikke kan vite hvordan den blir seendes ut eksteriørmessig?

Nå er jeg ikke for organisert oppdrett av blandingskull, men jeg synes da vitterlig at det er mer å henge fingrene i når det gjelder dyre og dårlige rasekull, enn at naboen har fått seg en eventyrmix.

Men det kan godt være fordi jeg rett og slett ikke ser problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Dette synes jeg er ett veldig viktig tema, og ble glad da jeg så at noen hadde tatt dette opp. For det sier seg selv at en rasehund koster noen tusen. Her har eierene av begge hundene ofte brukt mye tid og krefter på å få gode meritter, finne en bra match, sørge for at rasen holdes ved like etc. (jeg vet ikke alle er like nøye!) Dessuten får man jo en registrert hund, som man igjen kan bruke til mer. Og kanskje enda viktigere, med en rasehund, vet man mer hva man kan vente seg av hunden sin, da adferden som kjent går igjen etter hvilken rase man velger.

MEN! En blandingshund kan ikke være gratis! Selvom den ikke har noen stamtavle å vise til etc, så er det snakk om et levende vesen. Og de fortjener å ha det like bra som en hvilken som helst annen hund eller annet dyr.

Det er desverre en kjent sak at mennesker som har en hund eller katt som var gratis da de fikk den, kan det være mye mer tilfeldig at den nye eier anskaffet seg en hund/katt. Faren av en impuls anskaffelse, er at vedkommende er en person som slettes ikke er noen hunde eller katte menneske (jeg trekker inn katter, siden de ofte er gratis!) Det er lett å ta imot noe som er gratis. Men dette kan desverre føre til at eieren ikke ser "verdien" av dyret sitt, og kanskje ikke tar like godt vare på dyret sitt. ("verdi" menes en som har kostet en sum penger, og da en utgift)

Derimot, hvis man betaler for et dyr, så får denne en "verdi", fordi den er betalt for. De som velger å kjøpe en hund har sannsynligvis tenkt mer gjennom at de skal ha en hund (eller katt), og betaler for å få det de ønsker. Selvfølgelig mener jeg ikke at alle betalende er sååå mye bedre eiere enn ikke-betalende, men jeg har selv snakket med flere oppdrettere om dette, at dyrene blir ofte bedre behandlet når det har en "verdi" i form av penger. Og det vil derfor bli lettere å luke ut hvilke mennesker som virkelig vil ha dyret, eller en person eller familie som anskaffer seg en fordi det er koselig en stund.

Prisen er jo et annet tema. Det er viktig at hunden (el katten) koster såpass at det er en synlig utgift for den kommende eier. Men på den andre siden kan man ikke ta for mye betalt heller, fordi det ikke er en ren rase som er registrert, med alt det positive som følger det.

Jeg leste at noen foreslo opptil kr 5000,- og det synes jeg er alt for mye, men synes en blandingshund bør koste kr 2-3000,-. Dette er jo endel penger, og vil gi kommende eier følelsen av å ha kjøpt en hund, og det ansvaret som følger. Samt vil da få mer følelsen av å eie dyret. Katter har jeg ikke peiling på, så jeg kan virkelig ikke foreslå noen pris der!

Så min konklusjon er at jeg mener blandingshunder bør koste penger, så hunden har en verdi (i form av kroner), og vil bli behandlet bedre fordi den har kostet noe. Dette vil også fjerne flere av de useriøse potensielle hundeeiere, for vil ikke en person betale 2-3000 kr for en hund, vil persoen sannsynligvis ikke betale andre utgifter heller! Men selvfølgelig, dette er ikke fasiten, men noe som desverre forekommer!

Til slutt vil jeg si at jeg vet jeg har nevn ordet "verdi" flere ganger, og ment i kroner. Men selvfølgelig, for alle som er virkelig glad i hunden sin, som meg selv, har hunden en verdi som ikke kan måles i kroner! En hund gir oss eiere så utrolig mye, det finnes ingen mer trofast og lojal venn/familemedlem. Og vi alle skylder hundene våres at de har det så bra som mulig, og føler seg elsket, UANSETT blanding eller ikke!

Hilsen en stor hundevenn og hundeelsker, som setter stor pris på hunden min, og gjør alt for henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Jeg synes 5000 er alt for mye for en blandingshund. Har sett en del annonsere etter hannhund til sin blandingstispe for parring for god betaling... Når valpene skal selges spilles det på at vi skal tro de omtrent blir avlivet og vi skal kjøpe dem til høye priser for å redde dem. Nei, det er ikke for ingenting at vi har Norsk kennelklubb og de forskjellige rasehundklubbene som oppfordrer til seriøs avl på sunne, pene hunder med godt gemytt og bruksegenskaper. Det er jo en grunn til at vi har mange forskjellige raser, og blander vi dem sammen så vet vi ikke alltid helt hva vi får... Dessuten kommer det inn dette med sykdom på enkelte raser, og avl som er gjort for å bli kvitt disse sykdommene - til hundenes beste. Nye problemer kan oppstå ved å blande forskjellige raser. Selvfølgelig finnes det mange fine, sunne, kloke og pene blandingshunder, men det kan være risikabelt også. Det verste er vel de useriøse menneskene som driver bevisst avl på blandingshunder med kun det for øye å tjene penger! Men av og til kan vel uhellet være ute og blandingshvalper er på vei... og da synes jeg eieren kan ta selvkost pris for hvalpene. Det koster med markekur, fôr, vaksine og kanskje id-merking. Dette synes jeg er greit at hvalpekjøper betaler når denne overtar hvalpen. Da fikk vi kanskje bukt med de useriøse som bare tenker penger... :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000kr er da alt for mye for en blandingshund synes nå jeg. :o Jeg betalte 5000 kr for min BC med stamtavle, slik at jeg an bruke henne til akkurat det jeg vil. Har du blandingshund er det flere ting du ikke kan konkurrere i og du kan ikke være med på landslaget i noen som helst gren.

Derimot syns jeg at man bør ta noe for de, slik at det ikke blir mye useriøst kjøp. Så rundt 1000-2000kr er en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte betale 2000 kr for blandingen vår(dachs og rottweiler)

(hun er desverre død nå) hun var kjempefin bortsett fra at hun hadde fått litt negative ting fra fraen sin side(dachs)

Hun var forresten en ulykke(faren snek seg inn til mora fordi han var så lav kom han seg inn)

I amerika har de avlet pudler så små at når de er leverings klare får de plass i en tekopp! :o

Herregud altså,,teacup poodle :o

Jaja folk er synes sånne små er sååå søte at de ikke er sunt også kaster de de på dør når de er lei dem :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 600,- for min renraset hund, og den kan jeg stille ut også. Villa aldri ha betalt mer enn 3.000,- for en blanding.

600,-????

Hadde nok betalt maks 4000 for en blanding.

Men ser ikke vitsen i å ha blanding, når det er utrolig mange andre renrasede hunder du kan velge mellom :)

Og du vet aldri hva du får når du kjøper en blanding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

600,-????

Hadde nok betalt maks 4000 for en blanding.

Men ser ikke vitsen i å ha blanding, når det er utrolig mange andre renrasede hunder du kan velge mellom :)

Og du vet aldri hva du får når du kjøper en blanding...

Det skal jo stå 6,000,- da :) Den siste null'en ble jo litt sky da.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man hvet svært lite om hva man får når man kjøper rasehund også, selv om det er noe mer usikkert med blanding.

Hadde nok ikke betalt like mye som en renraset hund (rundt 9 000), men er i mot at blandingshunder bør være gratis, kun fordi de mangler stamtavle, ikke blir registert ig ikke kan stilles ut. Bortsjett fra det, er de likegode med renrasede hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan jeg ikke skjønne en ting, hvorfor avler folk frem blandinger når vi allerede har hvertfall 300 raser å velge mellom?

Veel.. nå er ikke alle blandinger akkurat planlagt, da.. :) Men de som faktisk avler på blandinger, bør ha like store mål/meninger med kullet som en god rasehundoppdretter. Er det mulig å skjønne hva jeg mener? :):) Det fins dårlige rasehundoppdrettere også. Hørte om noen som avlet på cockere, fx. Bare hunden var renraset, så parret hun de, og solgte hundene til full pris. Ingen krav om hd-røntging, øyelysning osv. KUN at rasen stemte. Denne formen for raseavl syns jeg er motbydelig og forkastelig. Hadde derimot noen funnet ut at de skulle krysse irsk setter og engelsk setter, så mener jeg at det ville vært greit, forutsett at hundene var hd-røtnget, øyelyst, og at de hadde "funnet ut" hvilke to hunder som passet sammen. Og for en slik blanding ville jeg betalt mye mer, enn for en av disse cockerne jeg skrev om. Ja, det er blanding, og man vet ikke hva man får. Men ikke kom og si at det var cockere, de hundene som ble avlet frem. Hørte de så mer ut som en blanding mellom amerikansk cocker og noe annet, så de hundene ville nok fått stryk på utstilling, gitt. Så da kan man ikke stille de ut heller. Man får de kanskje registrert i NKK, men hva har det å si da, når man ikke aner om de kan få hd eller ikke, om foreldrene er bærere av arbelige sykdommer osv osv. Som sagt, en slik "cocker" ville jeg ikke betalt mye over 1000 kr for. En god (jeg antar dere skjønner hva jeg mener med god nå) blanding av fx irsk og engelsk setter, ville jeg lett betalt 5000 for.

Men dette ble ikke akkurat svar på det (retoriske?) spørsmålet ditt.. Ja, det er mange raser å velge i, men personlig er det kun et fåtall av disse jeg kunne tenke meg. Men si at jeg ble allergisk, da hadde jeg faktisk ikke kunnet velge noen av de jeg nå kan tenke meg. (Vis meg en spaniel/setter/retreiver-type hund som er allergivennlig!) Ergo er det plass til flere raser, med nye egenskaper. En god familiehund, med pels, som kan brukes til både jakt og flere typer sport (spor, ag, lydighet osv), og allergivennlig. Jeg vet ikke om en slik hund, men for all del, jeg kan ta feil, for kanskje finnes den et sted.. :unsure: Poenget er at det er fremdeles rom for flere raser, mener jeg, men JEG personlig har ikke tenkt å ta på meg ansvaret med å lage en ny rase. Det bør jo være en generell interesse for de rasene som da evt skal lages, og det bør gjøres på en god måte, ikke bare ved å krysse i hytt og pine på kjøkkengulvet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man hvet svært lite om hva man får når man kjøper rasehund også, selv om det er noe mer usikkert med blanding.

Mente mest på ferdigheter, for som regel skal en Engelsk Setter være ganske så flink på fuglejakt, som en Elghund skal være flink på elgjakt. Men selvfølgelig kan man ikke være 100% sikker selv om hunden har gode linjer. Men hvis du først skal ha en hund for blant annet å bruke den på fuglejakt bør du heller kjøpe en renraset hund, som er avlet fram for å jakte på fugl, enn en blanding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente mest på ferdigheter, for som regel skal en Engelsk Setter være ganske så flink på fuglejakt, som en Elghund skal være flink på elgjakt. Men selvfølgelig kan man ikke være 100% sikker selv om hunden har gode linjer. Men hvis du først skal ha en hund for blant annet å bruke den på fuglejakt bør du heller kjøpe en renraset hund, som er avlet fram for å jakte på fugl, enn en blanding ;)

Åå?? :) Dèt forklarer hvorfor det aldri ble noe i rype i fjellet, ja.. :(

Men HVIS du skal kjøpe blanding til jakt, så bør det jo være blanding av fuglehunder, som er gode jakthunder. Møtte en sånn blanding på kurs en gang, og det ble brukt på jakt. Lurer på om det var engelsk setter og pointer? Men skjønner poenget ditt, altså.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte Tinka for 1000,-

Men jeg tror ikke "oppdretteren" (e) tok seg godt av valpene..

De hadde valpene ute i fjøset og de så veldig pusslete ut..

Og Tinka har i ettertid blitt mer redd for ting.. Som når folk kommer bort og vil hilse på, mest mannfolk. Når de tar opp hånden og skal klappe så trekker hun seg unna med ørene bak og gjemmer seg bak meg..

Og diverse andre ting..

Jeg har mistanke om at de avler valper bare for å tjene seg noe ekstra penger, uten å bry seg særlig mye om valpene og deres behov.. For vi har møtt på mange fra samme "oppdretter" rundt om når vi har gått tur.. Både fra samme kull, tideligere og seinere..

Og ja, jeg synes at 5000,- er altfor mye for en blandings hund! Greti nok at d skal være litt pris på de, men d blir for mye med 5000,-

Noen tar faktisk ikke noe for blandingsvalpene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig tar ikke folk alt for mye for blanninger bortsett fra chihuahua mixer.. grunnen til det er at folk er hysteriske etter å få chi... om det er 25% chi eller 75% chi så gir folk samme prisen for chimixen som rasehunder flest koster!.. dumt at det er sånn men.. slik har det blitt.. og så lenge folk betaler stiger antallet og prisen.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Og ja, jeg synes at 5000,- er altfor mye for en blandings hund! Greti nok at d skal være litt pris på de, men d blir for mye med 5000,-

Noen tar faktisk ikke noe for blandingsvalpene sine..

Men det igjen er også galt. Jeg synes virkelig at man faktisk skal kreve noe for valpene. Også fordi da kan man som valpekjøper også kreve endel tilbake. Som f.eks. at vaksiner, ormekur og sjekk hos vet er inne i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det igjen er også galt. Jeg synes virkelig at man faktisk skal kreve noe for valpene. Også fordi da kan man som valpekjøper også kreve endel tilbake. Som f.eks. at vaksiner, ormekur og sjekk hos vet er inne i prisen.

Ja seff.. Jeg og synes at man skal betale for blandingsrasene også, men jeg måtte bare påpeke at NOEN faktisk ikke tar noen for blandingsene..:P

Da vi kjøpte vår blandings var ikke ormekur og vaksine i prisen.. Så det måtte vi fikse selv..

Ja seff.. Jeg og synes at man skal betale for blandingsrasene også, men jeg måtte bare påpeke at NOEN faktisk ikke tar noen for blandingsene..:P

Da vi kjøpte vår blandings var ikke ormekur og vaksine i prisen.. Så det måtte vi fikse selv..

Oops, skreiv med feil profil:P

Renatepia profilen skal slettes.. Så jeg bruker Kleklemme profilen..:P Ville bare si ifra.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund fra samme "oppdretter" som Kleklemme.

MEn der fikk jeg den gratis med vaksine, og med på kjøpet følgte: lus, HD. Og mer ting som gjorde ting vanskelig.

Men jeg synes også blandingsvalper ikke skal vere gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest igjennom diskusjonen, men sier min mening i denne saken.

En blandingshund syns jeg ikke skal være så dyr, 3000 eller noe holder. Dere begrunner med at hvem som helst kan kjøpe blandingshunder, men det finnes mange der ute med haugevis av penger som kan kjøpe seg dyrere hund, men det betyr ikke at den hunden vil få det bedre hos dem. Nei tvert i mot.

Ta en dyrekjær venn som alltid har ønsket seg en hund, men har ikke råd til et så høyt engangsbeløp som mange renrasede er. Den kan gi et mye bedre hjem, enn en person som har mulighet til å betale såpass mye-.

Litt rotete men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda bcRex, tror nok alle er ganske enig med deg.

Men hvis disse dyrekjære menneskene ikke klarer å skrape sammen mer enn ca 3.000,- for et PLANLAGT valpekjøp - hva skjer da valpen plutselig brekker benet, får livmorbetennelse, eller noe annet som krever 8-10.000,- nærmest på dagen?

Uansett hvor glad man er i hunder så "MÅ" man ikke ha den i morgen, liksom..

Selvsagt kan rikinger være akkurat like dårlige hundeeiere som fattiglusene (og alle midt i mellom). Men man kan da sammenligne det med alle gratis kattunger som finnes - og deres stilling i samfunnet, og folks manglende ansvarsfølelse... Jeg tviler på at de fleste som skaffer seg en gratis kattunge, kattetoalett, leker, mat, etc - planlegger fra første dag å slenge den ut når den ikke er søt og liten lenger. Folk går lei av dyret sitt, helt enkelt.

Men sjangsen for at folk tenker seg om litt ekstra, vurderer det nok en gang, planlegger bedre, osv øker veldig ofte i forhold til "innskuddet" av nettopp penger. DET er jeg helt overbevist om, selv om jeg selvsagt synes det er veldig synd.

Personlig synes jeg at en blandingshund er akkurat like mye hund som en renraset med f.eks. en diskvalifiserende feil.

Den kan gjøre det alle andre hunder kan, men ikke brukes i organisert oppdrett, avl, og endel hundesporter - akkurat som en to-farget puddel, en hva-som-helst med feil øyenfarge, f.eks.

En renraset valp med en tydelig diskalifiserende feil blir solgt til redusert pris - og det er DEN prisen man bør sammeligne med blandingshundenes pris. Men jeg tror det er et langt steg å gå (fortsatt), da de fleste blandingshundene er klart billigere enn "rabatterte" rasehunder (i alle fall slik jeg ser prisene).

Og DET er jo litt rart.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En renraset valp med en tydelig diskalifiserende feil blir solgt til redusert pris - og det er DEN prisen man bør sammeligne med blandingshundenes pris. Men jeg tror det er et langt steg å gå (fortsatt), da de fleste blandingshundene er klart billigere enn "rabatterte" rasehunder (i alle fall slik jeg ser prisene).

Og DET er jo litt rart.

Susanne

Hvorfor er det så rart?Selvom hunden ikke kan avles/stilles, er (forhåpentligvis) foreldrene helse testet, du kan bruke den i alle hundesporter, du vet hva du får, og i de fleste tilfeller kommer den fra en mer erfaren oppdretter.

Renrasede hunder med feil har oppdretter også mer utgifter med en blandingshunder, da hannhund skal ha betalt, NKK skal ha sine reg. penger osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Yodel - jeg mener at det er rart at folk flest synes det er greit at man ikke skal behøve betale mer enn 1-2000,- for en blandingshund, mens en rasehund med feil godt kan koste 8.000,- (avslag på f.eks. 2.000,- fra normal valpepris) - når hundene fra begge kull kan brukes til akkurat like mye (lite).

Du utgår her at "du vet hva du får, og i de fleste tilfeller kommer den fra en mer erfaren oppdretter". Hvem har sagt det? En tispeeier med en tispe på 2 år som parrer med naboens hannhund av samme rase er da ikke automatisk erfaren bare fordi de faktisk har funnet samme rase på hannhunden? Og kanskje også greier å få registrert valpene sine...

Eller mener du at hvis jeg får et blandingskull (med f.eks. naboens nydelige, sunne, jakt og utst.champion golden og en av mine champion bearded collie tisper) - at det er automatikk at disse valpene ikke får noen oppfølging, ikke har foreldre med meritter, helseundersøkelser, etc?

(Tenkt eksempel - naboen har ingen golden, og jeg har ingen champ.tispe bearded c. for øyeblikket heller...)

Vi utgår i denne diskusjonen nærmest automatisk at raseoppdrettere er seriøse og KAN massevis om rasen, linjer og har lagt masse jobb i å finne den rette hannen, etc. Men hvor mange oppdrettere gjør egentlig det? Hvor mange tar ikke den nærmeste, enkleste, egen hannhund, en tidligere valpekjøpers, en kompis sin hund, etc, etc. DET er faktisk skremmende mange.

Det JEG synes er at man kan godt ta en god pris for blandingsvalper hvis de er planlagte, det er et mål med avelen (annet enn å tjene penger, selvsagt), valpene får oppfølging, blir stelt, fóret og vet.undersøkt, etc på lik linje med en raseren valp.

At man "ærsj-er" dem ned til verdi av en tusenlapp liker jeg ikke. De er akkurat like mye hund som alle andre hunder som ikke brukes til noe av det de MÅ ha papirene fra NKK til.

Så en minimumspris på f.eks. 3-4000,- for enhver hund hadde nok fjernet langt flere av de riktig userøse blandings-oppdretterne - for da er det snakk om såpass mye penger at kanskje valpekjøperne hadde begynt å KREVE noe fra oppdretteren også.

Og det er HER problemet ligger - valpekjøpere som kjøper hvasomhelst bare det er billig og i nærheten. Man riskerer jo ikke noe - det er jo bare å avlive, gi bort bikkja videre hvis man ikke orker mere etter noen måneder..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Yodel - jeg mener at det er rart at folk flest synes det er greit at man ikke skal behøve betale mer enn 1-2000,- for en blandingshund, mens en rasehund med feil godt kan koste 8.000,- (avslag på f.eks. 2.000,- fra normal valpepris) - når hundene fra begge kull kan brukes til akkurat like mye (lite).

Her er vi enige; Personlig mener jeg at normal pris for rasehund m utstillingsfeil er halv pris av normal pris. Å nærmest "gi bort" blandingshunder er jeg også imot. Dessverre er tankegangen fort "easy comes, easy goes" for enkelte mennesker. Bruk av mye penger gir i mange tilfeller en større ansvarsfølelse (dessverre, selv synes jeg det er utrolig at dette faktisk også gjelder når det handler om levende vesen). Dette ser vi blant annet når det gjelder rasekatter. Slikt generelt er folk kanskje mer redd for rasekatten som de har betalt i dyre dommer for, enn for huskatten de fikk gratis? Men de er begge like mye verdt som individer, ikke sant? -Og som tidligere bemerket; Har en ikke råd til å betale 8-10.000 for en hund, har en da råd til en uventet (og høy) dyrlegeregning?

Samtidig er jeg generelt imot oppdrett av blandingshunder, og en høy pris for disse kan kanskje øke interessen for enkelte hundeeiere å ta et "blandingskull" i ny og ne for å tjene noen raske penger.?

Du utgår her at "du vet hva du får, og i de fleste tilfeller kommer den fra en mer erfaren oppdretter". Hvem har sagt det? En tispeeier med en tispe på 2 år som parrer med naboens hannhund av samme rase er da ikke automatisk erfaren bare fordi de faktisk har funnet samme rase på hannhunden? Og kanskje også greier å få registrert valpene sine...

Selvførgelig; Endel "oppdrettere" av blandingshunder er langt mer erfarne og seriøse enn enkelte rasehundoppdrettere. Jeg snakker rent generelt igjen.

Så en minimumspris på f.eks. 3-4000,- for enhver hund hadde nok fjernet langt flere av de riktig userøse blandings-oppdretterne - for da er det snakk om såpass mye penger at kanskje valpekjøperne hadde begynt å KREVE noe fra oppdretteren også.

Og det er HER problemet ligger - valpekjøpere som kjøper hvasomhelst bare det er billig og i nærheten. Man riskerer jo ikke noe - det er jo bare å avlive, gi bort bikkja videre hvis man ikke orker mere etter noen måneder..

Susanne

Hvordan kan en MINIMUMSpris fjerne useriøse "blandingshundoppdrettere"?

Noen fastpris, minimumspris eller maksimumspris kommer vi nok aldri til å få hverken på rase- eller blandingshunder.

Prisen er regulert av etterspørsel og tilgjengelighet, så daler etterspørselen, synker prisen og minker tilgjengeligheten øker prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...