Gå til innhold
Hundesonen.no

Betaling for blandingshund


Gjest

Recommended Posts

Etterhvert som jeg snakker med folk som skaffer seg blandingshund, skjønner jeg at det blir mer og mer vanlig med å betale en viss sum, alt fra 500 til 5000 kr for valpen. Selv synes jeg å betale 5000 kr for en blandingshund er veldig mye. En av grunnene til dette er at jeg har hørt historier om hundeeiere som slipper blandingstispa si løs i løptiden, og får valper 2 mnd etterpå. Eiereren tjener da inn ganske mye penger per valp, da det ikke er noen utgifter utenom fòr og vaksinering. Dette er så klart ikke veldig utbredt, men med tanke på båndtvangen er vel ikke dette en særlig "heldig" situasjon.

Men personlig mener jeg likevel at man skal ta betalt for blandinghunder også. De er like flinke og flotte som en hvilken som helst annen rasehund, og en symbolsk pris mellom 500-1500 kr synes jeg er på sin plass. Spesielt da for å unngå at folk ikke kjøper hund på impuls, og setter hunden ut i skogen når de skal på ferie.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Det bør jo være litt pris da, for hadde det vært veldig billig så kunne jo sånn som du sa noen dårlige hunde eiere kjøpe hunden.

De som kjenner slike personer burde jo få gjort noe med det, er så lei av dem som ikke bryr seg om f.eks en katt som de ser i gaten og den ser fælt syk ut (sa bare det for meg å vennina mi fant en katt med aids som de i nabolaget hadde sett men ikke brydd seg i det hele tatt)....

Hva mer kan jeg si...

Burde fått bot dem som slipper ut Tispa si når den har løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg syns det skal være litt pris på blandingene.. altså mer en 1000 så ikke ALLE kan kjøpe seg disse!

Noen er til og med gratis av blandingene.. Så noen som var gratis på finn.no her om dagen.. Da kan jo alle få dem da hvis ikke hundeeieren tenker litt da :P

Syns at de som ikke har kontroll på tispa si når den har løpetid bør være i bånd.. Eller ja, få en bot så de kanskje lærer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000,- er mye for en blandingshund. Hadde nok ikke betalt mer enn 2-3000,-

Synes forresten at det er uhørt mye å betale 10 000,- for en renraset valp av ikke-merriterte foreldre også, når en valp av gode foreldre i samme rase koster like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etterhvert som jeg snakker med folk som skaffer seg blandingshund, skjønner jeg at det blir mer og mer vanlig med å betale en viss sum, alt fra 500 til 5000 kr for valpen. Selv synes jeg å betale 5000 kr for en blandingshund er veldig mye. En av grunnene til dette er at jeg har hørt historier om hundeeiere som slipper blandingstispa si løs i løptiden, og får valper 2 mnd etterpå. Eiereren tjener da inn ganske mye penger per valp, da det ikke er noen utgifter utenom fòr og vaksinering. Dette er så klart ikke veldig utbredt, men med tanke på båndtvangen er vel ikke dette en særlig "heldig" situasjon.

Men personlig mener jeg likevel at man skal ta betalt for blandinghunder også. De er like flinke og flotte som en hvilken som helst annen rasehund, og en symbolsk pris mellom 500-1500 kr synes jeg er på sin plass. Spesielt da for å unngå at folk ikke kjøper hund på impuls, og setter hunden ut i skogen når de skal på ferie.

Hva mener du?

Blandingsvalper bør være gratis. Om de var det, ble man samtidig kvitt alle "oppdretterene" som bare skal tjene noen kjappe kroner. Det blir altså mindre lukrativt å ha et kull blandingsvalper, og antall omplasseringer ville muligens bli redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingsvalper bør være gratis. Om de var det, ble man samtidig kvitt alle "oppdretterene" som bare skal tjene noen kjappe kroner. Det blir altså mindre lukrativt å ha et kull blandingsvalper, og antall omplasseringer ville muligens bli redusert.

Ville det ikke bli mye enklere å skaffe en valp på impuls om de var gratis da...? Tenker ikke folk litt mer over det om det koster i hvert fall en symbolsk sum..?

Tviler vel på at det uansett er særlig lukrativt økonomisk å ha et blandingskull, det koster jo tross alt en del å ha de i 8 uker også.

Om folk er så "dumme" at de betaler 5000,- for en blanding, skjønner jeg jo godt at oppdretter tar 5000,- liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingsvalper bør være gratis. Om de var det, ble man samtidig kvitt alle "oppdretterene" som bare skal tjene noen kjappe kroner. Det blir altså mindre lukrativt å ha et kull blandingsvalper, og antall omplasseringer ville muligens bli redusert.

Gratis <_< ?? Det syns ikke jeg! Da ville jo alle få dem da... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke bli mye enklere å skaffe en valp på impuls om de var gratis da...? Tenker ikke folk litt mer over det om det koster i hvert fall en symbolsk sum..?

Det er klart du har et poeng der, men markedet for blandingsvalper ville vel blitt redusert til de som har et reelt uhell, om det i tillegg til alt arbeidet med et kull også ville bli en utgift og ikke en inntekt for blandingshund oppdretterne? Tror du virkelig at en oppdretter av dette slaget er mer nøye med hvem som får hunden om h*n får penger for den, enn om den var gratis? Det er vel vanskeligere å si nei til en kjøper som gir litt feil magefølelse, men som vifter med 5 tusenlapper, enn om du nå må gi den bort allikevel?

Tviler vel på at det uansett er særlig lukrativt økonomisk å ha et blandingskull, det koster jo tross alt en del å ha de i 8 uker også.

Tja, om man bruker eksempelet ditt under med kr 5000,- pr. valp, og la oss si at det blir 8 valper. Ingen utgifter til hannhund, eller helseundersøkelser, røntgen, utstillinger, mentaltester, bruksprøver etc. Kun markekurer (om de nå får det), vaksine er det jo blitt vanlig å vente med til valpen er 3 mnd. altså etter at den er levert. Da står man igjen med ekstra utgifter til for. Man får ganske mye hundefor for kr 40.000,- liksom. Ingen registreringsutgifter, ingen chipping. Med et kull eller to i året, så er nok dette en fin liten ekstrainntekt for en som kanskje går hjemme allikevel. Eller hva tror du?

Om folk er så "dumme" at de betaler 5000,- for en blanding, skjønner jeg jo godt at oppdretter tar 5000,- liksom...

Joda, prisen styres av etterspørsel, ingen tvil om det. En holdningsendring hos valpe kjøpere er den beste måten å stoppe den useriøse delen av markedet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min lille Felix i går, han hadde vært på helsesjekk, fått vaksine. Han er blanding mellom Irsk- og Gordon setter. Vi måtte gi 4000,- for han. Synes det er greit for da må man tenke seg om før man går til innkjøp av en valp.

Kanskje man slipper unna dem som kjøper en blanding bare for å ha en hund, men ikke gidder å ta seg av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville personlig ikke betalt mer enn 1000 kr for en blanding. Har vel mer det synet på at blandingshunder gis bort, eller selges billig. Får ikke med noen papirer på hunden så, og som oftes vet man lite om fortiden. Jeg liker å ha litt mer kontroll. Vite mer hva man får. Selv om det ikke er 100 % garanti, så er det mer enn hvis man får en blanding hvor far er ukjent feks. Og så hvis folk ikke gir så mye for blandinger, kanskje bevisst parring blir mindre populært, og blir mest jobb for eierne når det blir lite lønnsomt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det skulle være litt pris på blandinger. Kan jo nevne ei jeg kjenner. Fant en bl. valp på nettet som kostet 500 og hun fant ut at hun hadde råd til det, og kjøpte den. Hun har rett og slett ikke peiling på hund, heller ikke stor interresse. Men hun behandler den jo bra. Dere skjønner sikkert poenget mitt :D

Selv betalte jeg 3000 for Asterix, han er 75% BC og 25% aussie. Synes det egentlig var en veldig fin blanding, så var verdt pengene.

Så hva blanding består av har mye å si ang prisen. Synes jeg i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å betale litt for en blandingshund. Det er ikke selve innkjøpet av hunden som koster, men forberedelsene før og utgiftene når hunden er kommet i hus. Når folk må betale litt for hunden så blir det ikke impulskjøp, eller kjøp for lillejenta i huset som ønsker seg en valp å leke med. Pris mellom 1000-4000 synes jeg er en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at blandinger bør koste noe. Har hatt blanding selv, og betalte 2000 for han. Da var han vaksinert, fått ormekur og levert med helseattest, fôr og en perm fra dyrlegen med gode råd om ditt og datt. Nå begynner det faktisk å bli vanlig å chippe blandingshunder også, og da er det naturlig at de koster litt mer enn 1000 kr, syns jeg. Man sender også gjerne med valpepakke (noe a la det jeg fikk med; fôr, kanskje noen leker, osv..)

Jeg hadde vært villig til å betale 5000 for en blanding, hadde det vært en blanding jeg virkelig var interessert i. Da skulle selvsagt foreldrene vært kjent, røntget og øyenlyst fri. De hadde ikke trengt å vært premiert på utstilling, siden det uansett hadde blitt en blandingshund, men de kunne gjerne blitt mentaltestet, brukt i en eller annen sport eller gren. Det viktigste hadde vært at jeg visste hvem foreldrene var, og at de var friske og hadde godt gemytt. Og at de var de "rette" rasene. Raser som "passer bedre" å bli krysset (retriver og setter), ville jeg generelt betalt mer for, enn raser som er totalt forskjellige (bulldog og mynde). I Svergie koster blandinger gjerne 5000 og det er faktisk ganske dyrt, med tanke på at rasehunder koster 6000 og opp. En rask titt på en svensk annonseside for salg av hunder, viser at blandingshundene blir solgt "dyrt" i forhold til her, men akkurat det ser jeg ikke noe negativt i, så lenge "oppdretter" faktisk har satt seg litt inn i saken. Dvs, at kullet er planlagt, hundene som blir brukt er friske, og at det er gjort kritiske valg med tanke på hvem som krysses. Hadde blandingshundoppdrettere lagt like mye i avl som seriøse rasehundoppdrettere, ville jeg betalt mer for en slik "godt blandet" hund, enn for en rasehund som ikke hadde blitt lagt så mye arbeid i. Vet om folk som overtok en bernertispe. De visste ikke hvor gammel hun var, noe som tyder på at de ikke akkurat har papirer på henne. Men siden det var rasehund, fant de en annen berner, parret, og solgte valpene til full pris. Da mener jeg at du aner ikke hva du får, og at det er mye mer useriøst, enn å planlegge et blandingskull skikkelig med alt som det innebærer. "Verden" trenger ikke flere rasehunder, men flere friske og sunne hunder med godt gemytt. Og det er ikke nødvendigvis sånn at rasehunder har et generelt bedre gemytt, og at så lenge man krysser to av samme rase, blir resultatet bedre enn hvilken som helst blanding.

Dette er ikke ment som "reklame" for blandingsavl, jeg ville bare påpeke at ikke alle rasehunder er så sinnsykt "godt" avlet heller.. Og at prisen bør stå i forhold til det arbeidet som er lagt ned. For disse bernervalpene ville jeg ikke betalt mer enn max 2000, og da skulle jeg fått samme pakke med som jeg fikk med blandingshunden jeg kjøpte til samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du har et poeng der, men markedet for blandingsvalper ville vel blitt redusert til de som har et reelt uhell, om det i tillegg til alt arbeidet med et kull også ville bli en utgift og ikke en inntekt for blandingshund oppdretterne? Tror du virkelig at en oppdretter av dette slaget er mer nøye med hvem som får hunden om h*n får penger for den, enn om den var gratis? Det er vel vanskeligere å si nei til en kjøper som gir litt feil magefølelse, men som vifter med 5 tusenlapper, enn om du nå må gi den bort allikevel?

Tja, om man bruker eksempelet ditt under med kr 5000,- pr. valp, og la oss si at det blir 8 valper. Ingen utgifter til hannhund, eller helseundersøkelser, røntgen, utstillinger, mentaltester, bruksprøver etc. Kun markekurer (om de nå får det), vaksine er det jo blitt vanlig å vente med til valpen er 3 mnd. altså etter at den er levert. Da står man igjen med ekstra utgifter til for. Man får ganske mye hundefor for kr 40.000,- liksom. Ingen registreringsutgifter, ingen chipping. Med et kull eller to i året, så er nok dette en fin liten ekstrainntekt for en som kanskje går hjemme allikevel. Eller hva tror du?

Joda, prisen styres av etterspørsel, ingen tvil om det. En holdningsendring hos valpe kjøpere er den beste måten å stoppe den useriøse delen av markedet på.

du har noen veldig gode poeng.... Det er jo viktig å redusere blandingskull så mye som mulig. Og ja, jeg tror på at det er nok en fin ekstrainntekt, så å gi opp til 5000 syns jeg er utrolig dumt... Jeg hadde ikke betalt for en blandingshund. Kanskje en symbolsk sum, men er ikke så sikker på det.... Vanskelig sak dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kall meg gjerne dum.. jeg betalte 10 000 for mitt lille gull- og han er værdt HVER krone.

Men for all del, man bør ikke tjene penger på blandingsavl.

Moren hans er blanding mellom dverg pincher og chihuahua, og pappa er chihuahua.

Jeg kunne ikke ha fått en bedre hund! (sett bort fra patella luksasjonen :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget med å betale så mye for en blandingshund jeg.

Hadde neppe betalt mer enn 2000 kroner for en blanding. Skal jeg legge penger i en hund vil jeg vite mer om fortiden dens, jeg vil kunne stille ut og avle osv.

Å bruker flere tusen kroner på noe en useriøs, pengegjerrig kjøkkenavler har smekka sammen kunne ikke falt meg inn. Støtter ikke useriøse oppdrettere. ;>

Å kjøpe blandingshunder fra omplasseringssentre blir en litt annen sak. Da støtter man jo noen som faktisk arbeider for noe positivt.

Små hunder får man jo solgt til nesten hvor høye summer som helst nå. Bare fordi folk vil ha en så liten hund som mulig avles det på alt som kan krype og gå. Utrolig mange useriøse oppdrettere av slike veskebikkjer (antar at det er det formålet med avlen er; Å avle bikkjer til motegærne småjenter som vil ha noe søtt oppi veska si? :D )

Selvsagt er de verdt det. Som regel. Men å si at man ikke burde tjene penger på blandingsavl for så og gå hen og betale ti tusen kroner for nettopp en blanding .. jeg ser ikke helt logikken? Dobbeltmoral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå synes jeg du bør være litt forsiktig med å dømme meg!

Jeg er aldeles ingen fjortis som har en motehund i veska!

nå ble jeg rimelig provosert! hvorfor er det slik at når man har liten hund- ja da har man skaffet seg en hund KUN for status og man kan rakke ned på de??? er så lei av det der!

hva vet du om mitt hundehold?

Jeg forguder hunden min over alt på jord!

Gidder ikke å forsvare mitt valg av hund, men jeg har absolutt ikke skaffet meg en hund for å ha den i veska! det der vil jeg ha meg frabedt!

Emil dukket opp, og JA jeg betalte 10 000 kr!! Pengene er ikke så viktig, det viktigste er at han kom fra en god "kjøkken opdretter" som du kaller det. Han var nesten husren når jeg fikk han, og han var tillitsfull og tøff fra første stund. Useriøst? kanskje, men han har hatt det bra. Tjente penger? TJA!? hvis du har sett hvor mye en får for en "chi" disse dager, så betalte jeg faktisk ikke SÅ mye.

Og JA det koster penger når valpene må taes med keisersnitt...

Døm meg gjerne,men vær så snill.. ikke dra alle over en kam fordi de har små hunder...

Og NEI- min bruker ikke klær! takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker generelt. Det er nemlig - desverre - ikke til å se bort ifra at det ER mange useriøse "oppdrettere" av div. miniatyrmixer som kun holder på pga denne småhund-dilla som er nå. Og mange av disse går til nettopp slike som vil ha hunden som et motetilbehør. Det er slik det er det.

Også ser jeg som sagt ikke helt poenget med å være imot avl av hunder for pengas skyld, men å betale 10 000 for noe som nesten garantert var avlet for å tjene penger ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at 10 000 for en blanding er litt vel mye.. Men det er kjøper som bestemmer; er man villig til å betale så mye, så får jo selger det. Jeg håper bare at denne blandingen var like godt planlagt som en hvilken som helst rasehund. Det er ikke en chi du har kjøpt, selv om du sammenligner hunden din med det, og den er 3/4 chi. Bortsett fra at det nå fins mengder med useriøse oppdrettere på chi nå, så er det antageligvis lagt i mye mer arbeid i et "godt" chi-kull, enn i dette som du kjøpte av.

Jeg dømmer deg ikke, for hadde jeg funnet en virkelig drømmeblanding, som var "godt" avlet (håper alle skjønner hva jeg mener nå), så hadde jeg kanskje betalt ohorvelig mye for den også.. kanskje ikke 10 000, men... Faktisk skulle en rasehund til 10 000 virkelig ha utmerket seg også (i alle fall hvis ikke valpeprisen innen rasen lå på 10 000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...