Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kan passe?


Aya

Recommended Posts

Nå slenger jeg meg på trenden her, og spør om noen tips og råd.. Om et år eller to vil jeg ha en hund nr. to. Hund nr. en er Border Collie, som forhåpentligvis blir en aktiv lp konkurransehund, med gjeting ved siden av. Hund nr to bør være middelstor til stor, kraftig og robust, men allikevel bygget så den kan ferdes i all slags terreng. Den vil bli brukt til kløv, trekk, tur og sporarbeid, og bør være såppass førerorientert at den kan, med trening, gå løs. Husky er derfor ikke noe egentlig alternativ. Den bør ikke kreve mye mer av fysisk arbeid enn BC'en, eller for å si det mer riktig, den bør være på lag med borderen når det gjelder det fysiske. Den kan goodt kreve endel hjernearbeid, men det er ikke en border til jeg er ute etter;) Den bør ha et pelslag som gjør den egnet til å være ute i allslags vær. Raser jeg har tenkt på er lapsk vallhund og riesen. Noen andre forslag eller innvendinger?

EDIT: Glemte en ting, jeg har god tid, så en eventuell sjelden rase er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns labrador høres bra ut for deg også. Det er en svært førerorientert rase, lett å lære å gå løs. Ja, den har en trang til å være sosial, men jeg har klart å lære Tinka å ignorere mennesker på tur. Ikkeno problem, i alle fall ikke om man begynner fra hunden er valp med å trene på det + ikke lar den hilse på alt for mange tilfeldig møtende folk (så den ikke får noen forventning om at den MÅ hilse på alle).

Mankehøyden er gjennomsnittlig ca 55 cm, og labradorene er bygd for å ferdes i ulent skogsterreng. De har fysikken til å klare seg lenge i myr osv, og de klarer også å komme seg fram der hvor det er trangt og kronglete. Med trening, selvsagt, er de veldig utholdende, men de trenger ikke å få like mye hver dag. De sløser ikke bort energi og krefter hvis de ikke trenger det, og slapper av inne.

De er flotte klikkerhunder, siden det er så mye de er glad i. Mat, drakamp, ballhenting, fange ting som blir kastet, hilse på mennesker, hilse på hunder og bading er bare noen av forsterkerne som er effektive.

Labradorer har varm og isolerende (mot kulde) underpels og vannavstøtende dekkhår. Denne pelsen gjør at de egner seg godt til å være ute over lengre perioder selv om det er kaldt - opprinnelig ble de brukt til å hente fiskegarn på Newfoundlandskysten, sommer som vinter.

Kroppen, nesa og aktivitetsnivået gjør at de egner seg godt til kløv, tur og sporarbeid. Trekk går det sikkert an å lære dem, men noen utpreget trekkhundrase er det jo ikke akkurat. Men nå veit jeg ikke hva slags trekkhundarbeid (snørekjøring f.eks.) eller hvor mye du vektlegger det heller?

De trives godt når de får apportere litt, men det går jo an å gjøre litt bare for moro skyld. Man trenger ikke å gå på jakt og fange fugl selv om hunden får hente noen dummies eller apportbukker med jevne mellomrom.

Jeg kan ikke så mye om lapsk vallhund eller riesenschnauzer, men syns at labradoren kunne også ha passet deg nokså bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappsk! Absolutt! *iiin løøøøøv med Likka* Når du allikevel ikke vurderer et så opplagt alternativ som belger mener jeg <_<

Hva med australsk kelpie forresten? :wub:

Ikke driv og hint om kelpie da, jeg vet vel godt hvem som skal ha valper jeg og <_< :wub: Jeg tror kanskje ikke at jeg er helt klar for å ha en belger og en border i samme hus altså.. knis. ikke helt enda iallefall. Jeg har på feelingen at de kan lære litt rare ting av hverandre, hehe. Likka er nyydelig, og jeg kunne gjerne tenkt meg en etter henne.. hmm.. jaja, vi sees kanskje neste uke;)

Til dere andre: tusen takk for svar! Har faktisk vurdert alle de rasene og;) men, vi får se, blir nok en GOD stund til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke driv og hint om kelpie da, jeg vet vel godt hvem som skal ha valper jeg og <_< :wub: Jeg tror kanskje ikke at jeg er helt klar for å ha en belger og en border i samme hus altså.. knis. ikke helt enda iallefall. Jeg har på feelingen at de kan lære litt rare ting av hverandre, hehe. Likka er nyydelig, og jeg kunne gjerne tenkt meg en etter henne.. hmm.. jaja, vi sees kanskje neste uke;)

Til dere andre: tusen takk for svar! Har faktisk vurdert alle de rasene og;) men, vi får se, blir nok en GOD stund til uansett.

Hilde er i danmark og gjør dansk utstillingstjerne ut av Likka denne uken *krysse fingre!*, men jeg kan vel røpe at Likka er en fòrhund og derfor sannsynligvis skal avles på alt til neste år .. Sånn for å friste enda mer.... :lol:

Men kelpievalp hadde vel ikke vært dumt vel? En liten rød storm?Jeg vet at Jeanette har mange fine bilder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hilde er i danmark og gjør dansk utstillingstjerne ut av Likka denne uken *krysse fingre!*, men jeg kan vel røpe at Likka er en fòrhund og derfor sannsynligvis skal avles på alt til neste år .. Sånn for å friste enda mer.... :P

Men kelpievalp hadde vel ikke vært dumt vel? En liten rød storm?Jeg vet at Jeanette har mange fine bilder :)

Er det salg av valpene til Blaze her eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappsk! Absolutt! *iiin løøøøøv med Likka* Når du allikevel ikke vurderer et så opplagt alternativ som belger mener jeg <_<

Hva med australsk kelpie forresten? :)

Belger var det første som slo meg ...

Men, lappsk er et greit alternativ vil jeg tro, dog jeg kjenner lite til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå slenger jeg meg på trenden her, og spør om noen tips og råd.. Om et år eller to vil jeg ha en hund nr. to. Hund nr. en er Border Collie, som forhåpentligvis blir en aktiv lp konkurransehund, med gjeting ved siden av. Hund nr to bør være middelstor til stor, kraftig og robust, men allikevel bygget så den kan ferdes i all slags terreng. Den vil bli brukt til kløv, trekk, tur og sporarbeid, og bør være såppass førerorientert at den kan, med trening, gå løs. Husky er derfor ikke noe egentlig alternativ. Den bør ikke kreve mye mer av fysisk arbeid enn BC'en, eller for å si det mer riktig, den bør være på lag med borderen når det gjelder det fysiske. Den kan goodt kreve endel hjernearbeid, men det er ikke en border til jeg er ute etter;) Den bør ha et pelslag som gjør den egnet til å være ute i allslags vær. Raser jeg har tenkt på er lapsk vallhund og riesen. Noen andre forslag eller innvendinger?

EDIT: Glemte en ting, jeg har god tid, så en eventuell sjelden rase er ikke noe problem.

Selv så var det Belger jeg tenkte på først, men jeg kom også til å tenke på Senn-rasene. Jeg har ikke så utbredt kjennskap til dem, men jeg tror det kan passe det kløv, trekk og str. Sporarbeid med dem går sikkert helt fint (evt blodspor?)

En annen rase jeg tenkte på var Hovawart.

Det kan virke sånn:p

Anngående Kelpie så havner du nok på middels størrelse. Dem er flinke til å trekke og bære kløv, men str begrenser litt hvor mye dem kan bære og trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart gått for en retriever hvis jeg skulle drevet med spor/søk, kløv, trekk osv...

Men du sier du vil ha en middels hund så da blir vel alt utenom tolleren for stort der...?

Ellers ta en liten titt på kooikerhund, ikke så mange av den og jeg møtte den først for 1 år siden. Trent mye med den og det er en utrolig flott rase som jeg synes flere burde få øynene opp for. Litt gjeterutgaven av en toller vil jeg si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briard eller portugisisk gjeterhund!

Det tror jeg må være raser som kan passe deg om du ikke har noe imot litt pelsstell.

Portugisisk gjeterhund er en av rasene jeg vurderer for fremtiden, det virker som en super rase med stort potensiale.

Her er en link til en norsk kennel

http://www.biorko.no/kennel/cao/about.php

Hvis du søker på Cao da Serra de Aires på google kommer det også opp mye bilder og info.

Også er de jo veldig sjarmerende! :)

Mange har også gjordt det godt til både agility, lydighet og gjeting, så jeg tror de kan brukes til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville faktisk ha foreslått sharplaninac! Dette er en nydelig rase utseende på den er en lit mindre KO. men de er mye mer føremyke og lærbare en en KO. Den kan brukes i forsvars arbeid, kløv og annet bruks. Veldig populær rase i de østlige landene og usa. Dette er en aktiv rase men har n fin av knapp når den kommer inn igjen. Den egner seg også ypperl til det norske klimaet pga. pelsen :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå slenger jeg meg på trenden her, og spør om noen tips og råd.. Om et år eller to vil jeg ha en hund nr. to. Hund nr. en er Border Collie, som forhåpentligvis blir en aktiv lp konkurransehund, med gjeting ved siden av. Hund nr to bør være middelstor til stor, kraftig og robust, men allikevel bygget så den kan ferdes i all slags terreng. Den vil bli brukt til kløv, trekk, tur og sporarbeid, og bør være såppass førerorientert at den kan, med trening, gå løs. Husky er derfor ikke noe egentlig alternativ. Den bør ikke kreve mye mer av fysisk arbeid enn BC'en, eller for å si det mer riktig, den bør være på lag med borderen når det gjelder det fysiske. Den kan goodt kreve endel hjernearbeid, men det er ikke en border til jeg er ute etter;) Den bør ha et pelslag som gjør den egnet til å være ute i allslags vær. Raser jeg har tenkt på er lapsk vallhund og riesen. Noen andre forslag eller innvendinger?

EDIT: Glemte en ting, jeg har god tid, så en eventuell sjelden rase er ikke noe problem.

Min hund nr to skal bli en jakt-labrador (eller kanskje en jakt-golden?) Det er en stund til ennå, men OM det blir en hund nr to sammen med Borderen, blir det nok (pr i dag i hvert fall) en av de to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå slenger jeg meg på trenden her, og spør om noen tips og råd.. Om et år eller to vil jeg ha en hund nr. to. Hund nr. en er Border Collie, som forhåpentligvis blir en aktiv lp konkurransehund, med gjeting ved siden av. Hund nr to bør være middelstor til stor, kraftig og robust, men allikevel bygget så den kan ferdes i all slags terreng. Den vil bli brukt til kløv, trekk, tur og sporarbeid, og bør være såppass førerorientert at den kan, med trening, gå løs. Husky er derfor ikke noe egentlig alternativ. Den bør ikke kreve mye mer av fysisk arbeid enn BC'en, eller for å si det mer riktig, den bør være på lag med borderen når det gjelder det fysiske. Den kan goodt kreve endel hjernearbeid, men det er ikke en border til jeg er ute etter;) Den bør ha et pelslag som gjør den egnet til å være ute i allslags vær. Raser jeg har tenkt på er lapsk vallhund og riesen. Noen andre forslag eller innvendinger?

EDIT: Glemte en ting, jeg har god tid, så en eventuell sjelden rase er ikke noe problem.

Usj! Jeg er ikke særlig glad i å promotere egen rase fordi det sjelden blir særlig objektivt, men..

Mentalt mindre krevende enn BC, på høyde med en BC fysisk og pels til å tåle all slags vær.. det er en lapsk det! Det er ihvertfall Likka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...