Gå til innhold
Hundesonen.no

"Vom og hundemat"


Rosin

Recommended Posts

Til dere som fôrer med "Vom og hundemat";

Er det veldig mye dyrere enn vanlig fôr?

Oppbevares fôret i fryseren? Hvis ja, hvor lang tid bruker dere på å tine det opp? Varmes det opp?

Kreves det en tilvenningsperiode hvor man blander det gamle fôret med det nye?

Hvilken type skal brukes til valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Til dere som fôrer med "Vom og hundemat";

Er det veldig mye dyrere enn vanlig fôr?

Oppbevares fôret i fryseren? Hvis ja, hvor lang tid bruker dere på å tine det opp? Varmes det opp?

Kreves det en tilvenningsperiode hvor man blander det gamle fôret med det nye?

Hvilken type skal brukes til valp?

Vom og hundemat fås både i blokker (som må deles opp i porsjonsstykker) og i pølser. Jeg kjøper kilospølser fordi jeg synes det er enklere å håndtere. Pølsene er litt dyrere enn blokkene. Produsenten anbefaler at formengden er ca 1 - 2% av hundens vekt pr dag men det må justeres litt over tid. Selv forer jeg min hund med ca 0.7% av hundens vekt pr dag. Prismessig mener jeg at V&H ikke spesielt dyrere enn tørrfor.

Foret oppbevares i fryser. Jeg pleier å ta opp ei pølse kvelden før bruk og legger den kjølekap over natta. Om morgenen deler jeg den i passende stykker som jeg oppbevarer i kjøleskapet i en liten plastboks med lokk. Foret gis rått uten oppvarming.

Vanligvis trengs ingen tilvenningsperiode men man kan blande 10 - 20% tørrfor sammen med V&H. Leverandøren min gjør når han forer sine trekkhunder.

V&H fås med og uten tilsetning av fisk. Noen hunder kan reagere på fisk andre ikke. Hva du velger er opp til hunden og deg selv. Hvalper skal ha litt mere for pr kilo hund enn det som voksne hunder skal ha.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det virker som et veldig godt fôr!

Men, et lite spørsmål til: Hva gjør man når man er ute og reiser, og må være på farta noen timer uten tilgang til fryser/kjølebag - går det bra å fryse ned tinte/delvis tinte pølser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Takk for svar.

Det virker som et veldig godt fôr!

Men, et lite spørsmål til: Hva gjør man når man er ute og reiser, og må være på farta noen timer uten tilgang til fryser/kjølebag - går det bra å fryse ned tinte/delvis tinte pølser?

Kremt... For å sitere Prøysens Tango for to: "Å så kjem det je itte kæin". Tining on nedfrysing er ikke mitt område akkurat men jeg har ingen dårlige erfaringer med å fryse ned halvtint/helt tint V&H. Nå skal det i Herrens navn sies at det skjer ikke ofte. I motsetning til de som mener at V&H er Guds gave til bikkjene har jeg et veldig avslappet forhold til dette med for og foring, for næringsverdien i våtfor og tørrfor er sånn tilnærmet den samme. Drar jeg på langtur koster det meg lite å erstatte våtforet med tørt for en periode. Jeg har aldri opplevd at min hund har reagert negativt på det siden jeg vanligvis blander litt tørt for i V&H. Eventuelt og dersom man har mulighet for det kan man supplere med deler av ei frossen høne som kjøpes billig på nærmeste surpermarket og serveres rå. Velger man å koke fjærkreet er sjyen etter kokingen utmerket til å helle over tørrforet. Jeg lar alltid hunden min få oppbløtt tørrfor som har ligget i vann i ca 10 - 20 minutter.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer på v&h, og i forhold til å fore med tørrfor så sparer jeg en del 100lapper. På to hunder (23kg alaska husky som fikk 250g per dag, og en 20kg aussie som får ca 300g per dag) så brukte jeg ca 200kr i mnd på forutgifter. Ville vel ha vært oppe i en 5-600kr med tørrfor?

Jeg gjør som Per Olav. Som oftest prøver jeg å legge til rette for at jeg har mulighet til å fore med V&H/slakteavfall/høner/frysetørret vom på turen, hvis ikke får hunden(e) tørrfor. Det overlever de innimellom;)

Edit: med lille valpen delte jeg opp maten i fire deler som han fikk utover dagen. Etter hvert gikk jeg ned til 3 måltider, så til 2 og nå får han bare en gang om dagen...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo på tur nå om et par uker. Og tar med foret til Pia, nr 33 i pølser. Hun får en pølse om dagen og det fungerer fint. Cleo spiser tørrfor en stund til (så lenge jeg har det som følger med fra oppdretter)

Når vi reiser kommer jeg til å ha foret til Pia i kjølebag. Og supplere etterhvert med tørrvom. Jeg venter svar fra V&H på hvor lang holbarhetstid en tint/kjølig pølse i kjølebag har.

EDIT: her er svaret jeg fikk:

Hei vi takke for din henvendelse og kan informere om at holbarhetstiden er fra 3- 5 dager i kjøleskapstemperatur, holdes det kjølig er det ikke problem med holdbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier èn pølse?

Og har jeg regnet feil (skal nemlig ikke se bort ifra det. Jeg er legendarisk elendig i matte :wub: ) når jeg kommer frem til at en voksen hund på 6kg skal ha 1,8 kg fôr i mnd? :wub: Det høres så lite ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier èn pølse?

Og har jeg regnet feil (skal nemlig ikke se bort ifra det. Jeg er legendarisk elendig i matte :) ) når jeg kommer frem til at en voksen hund på 6kg skal ha 1,8 kg fôr i mnd? :P Det høres så lite ut.

Man får pølsene i hel og halv kilo (avhengig av hva forhandleren foretrekker).

Jeg kommer frem til 1,8 (1 prosent av kroppsvekt) til 3,6 (2prosent). Var det ikke sånn at små hunder generelt må ha mer i forhold til kroppsvekt (altså generelt sett nærmere 2% enn 1)? Synes også det høres fryktelig lite ut, men når man tenker dagsbehov blir det kanskje mer forståelig...

1% av 6kg er jo 60 gram, 2% er 120 gram. En hund på 20kg skal dermed ha 200-400 gram om dagen målt fra samme standard.

Husk at dette er ment som et utgangspunkt å gå etter, ikke en fasit. Du må nesten bare se an hunden, og se om du bør gi mer eller mindre, men 1-2% er et godt startpunkt. Du kan jo forhøre deg om lundehunder generelt spiser mye eller lite i forhold til vekten sin?

Huffameg, oppdelt i fire måltider om dagen høres det fryktelig lite ut med 60-120 gram... Hver porsjon blir på 15-30 gram, en pen liten klump med mat. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg foret Pia med rått for, fikk hun ca 400 - 500 gram pr dag (hun veier 27 kg)

Nå får hun 1 pølse om dagen. (tror kanskje jeg har halvkilo's pølsene :P har ikke tenkt på at det er forskjellige pølser, da vår forhandler kun har en størrelse)

Når Cleo skal gå over på pølse vet jeg ikke enda, så tar utregningen på hennes porsjon senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke sånn at små hunder generelt må ha mer i forhold til kroppsvekt (altså generelt sett nærmere 2% enn 1)? Synes også det høres fryktelig lite ut, men når man tenker dagsbehov blir det kanskje mer forståelig...

1% av 6kg er jo 60 gram, 2% er 120 gram. En hund på 20kg skal dermed ha 200-400 gram om dagen målt fra samme standard.

Husk at dette er ment som et utgangspunkt å gå etter, ikke en fasit. Du må nesten bare se an hunden, og se om du bør gi mer eller mindre, men 1-2% er et godt startpunkt.

Husk at denne prosentsatsen, 1-2 %, skal regnes ut fra _forventet vekt som voksen_.

Noen små hunder må også opp i 3-4 % av kroppsvekten.

Jeg hadde en hund med idealvekt 6 kg. som voksen, han fikk 150-200 gram daglig, dvs. 5,5 kg. pr. mnd. (175 g x 30,5).

Border collie tispa fikk til sammenligning ca 300 gram daglig - vekt 16 kg. Så de små hundene trenger ganske mye mer mat pr. kg. kroppsvekt enn de som er litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at denne prosentsatsen, 1-2 %, skal regnes ut fra _forventet vekt som voksen_.

Noen små hunder må også opp i 3-4 % av kroppsvekten.

Jeg hadde en hund med idealvekt 6 kg. som voksen, han fikk 150-200 gram daglig, dvs. 5,5 kg. pr. mnd. (175 g x 30,5).

Border collie tispa fikk til sammenligning ca 300 gram daglig - vekt 16 kg. Så de små hundene trenger ganske mye mer mat pr. kg. kroppsvekt enn de som er litt større.

Da husket jeg riktig når det gjaldt små hunder. :angry:

Apropos matmengde i forhold til størrelse: Er det med hunder som med hest; Enkelte (jevnstore) raser trenger mer mat enn andre?

Selvsagt. Det er avhengig av forbrenning og aktivitet, som ikke bare er forskjellig fra rase til rase, men fra individ til individ. Man bør også justere matmengden i perioder med mer eller mindre aktivitet (eller mer eller mindre intens) enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir 2% av ønsket kroppsvekt på sheltien min på 2 år.

Han får rått kjøtt og bein, til nå har dette fungert kjempe bra(har en pause nå da), og han har hatt en veldig fin vekt, kjempe fin pels, lite og luktfri avføring, bedre poter og mye bedre bakben(de er stive nå)...er kjempe fornøyd, men vurderer å gå over til Vom&Hundemat da dette er mye lettere å fôre med... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare spør litt i denne tråden jeg ;)

Er 250 kr dyrt for en sånn 20kg`s blokk?

og 12 for en pølse på 500g?

Og hvordan gir man om man gir 50/50 med vanlig tørfòr og vom?

Kan si jeg har en bc som jeg vil skal veie rundt 21-22kg.

og gir 250 g av olivers nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forsøkte på et par pølser til pointeren min, han er vel sånn midt på treet til pointer å være. Har jo selvsagt ikke klart å veie han enda, skal få gjort det ganske kjapt. Han fikk 500 gram per dag, og ble synlig tynnere på 4 dager. :) Det tok han vel ca. 5 sekunder å spise skålen med mat.

Hvor mye gir dere til deres 20-25 kilos, aktive hunder?

Er det noen som har prøvd de pølsene med kun storfevom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...