Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunden fargeblind?


Miko

Recommended Posts

det er vel slik at vi lenge har trodd hunden ser sorthvitt , men det er blitt oppdaget at hunder kan se fager, til en viss grad i det minste...

Hunden har prioritert og utvikle foreksempel nattesyn fremfor oppfattelsen av farger.. Dette pga hunden er et rovdyr som som har utvikklet seg til et fullverdig jakt dyr (ulven)...

har med at hundes øye inneholder mange flere staver en tapper (som vi husker fra barneskolen?)... Stavene oppfatter sort hvit og lys mens tappene oppfatter farger... Så de har vel funnet ut at hunden har få tapper, og veldig mange staver, så de har til en viss grad fargesyn også...

Hunden er også meget god på å oppfatte bevegelse...

Til sist kan jeg nevne at hunden har en voldsom vidvinkel (som på fotokamera) på synsfeltet, opptill 270grader mens mennesket kan se 180grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel slik at vi lenge har trodd hunden ser sorthvitt , men det er blitt oppdaget at hunder kan se fager, til en viss grad i det minste...

Hunden har prioritert og utvikle foreksempel nattesyn fremfor oppfattelsen av farger.. Dette pga hunden er et rovdyr som som har utvikklet seg til et fullverdig jakt dyr (ulven)...

har med at hundes øye inneholder mange flere staver en tapper (som vi husker fra barneskolen?)... Stavene oppfatter sort hvit og lys mens tappene oppfatter farger... Så de har vel funnet ut at hunden har få tapper, og veldig mange staver, så de har til en viss grad fargesyn også...

Hunden er også meget god på å oppfatte bevegelse...

Til sist kan jeg nevne at hunden har en voldsom vidvinkel (som på fotokamera) på synsfeltet, opptill 270grader mens mennesket kan se 180grader...

Jeg lærte ikke om staver og tapper før vgs helse og sosial jeg da :icon_redface:

Men tilbake til saken: De ser vistnok ikke samme farger på ting som oss. LEste et sted at di så blått tydeligere enn orasje. Men kan ikke huske hvor jeg leste dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEste et sted at di så blått tydeligere enn orasje. Men kan ikke huske hvor jeg leste dette

Leste også dette i en bok som het "Hunden din vokser" eller noe sånt. Der var det bilde av alle fargene som menneske kunne se, og de fargene hundene kunne se. Det var mange forskjellige blå farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bare sånn først for det irriterte meg litt :devilbanana: Fargeblind er noe helt annet enn å se farger eller ikke :( Fargeblind er f.eks å ikke kunne skille mellom rødt og grønt eller lilla og brunt i noen tilfeller når de to fargene er sammen.

Når det gjelder hunder så er det jo mye diskusjoner på hvorvidt de ser farger eller ikke. De har f.eks mye bedre utviklet nattesyn og skarphetssyn og andre sanser. Det ulven tregte mest for å overleve har altså hunden. Samme som at for kuer er grønt en mye sterkere farge, som har noe med at de må finne gress for å overleve.

Hunder som trenes opp på å markere på forskjellige farger klarer dette veldig fint og kan skille mellom rødt, grønt, sort osv... Så om de skiller fargene ved at det er forskjellige mørk/lys nyanser eller om de virkelig ser de forskjellige fargene (og samme fargene for oss for den sags skyld) er det ikke like mye forsket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...