Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillings bilder


MegaMarie

Recommended Posts

Det er ikke fastsatt for hver rase, men det er noe som er vanlig, f.eks aussien stilles ofte fritt, mens andre velger å stille den opp :angry:

Det er fastsatt om den kan stilles opp eller må stilles fritt?

Selvsagt må man ikke stille opp en hund selv om rasen får lov til det, men noen raser må jo stilles fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 187
  • Created
  • Siste svar

Det er fastsatt om den kan stilles opp eller må stilles fritt?

Selvsagt må man ikke stille opp en hund selv om rasen får lov til det, men noen raser må jo stilles fritt.

nei, det fins ingen regler på hvordan du stiller en hund, det er bare innen noen raser det er noe som er blitt vanlig, som på flat, der tror jeg du kunne fått noen blikk hvis du stilte opp men det er lov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det fins ingen regler på hvordan du stiller en hund, det er bare innen noen raser det er noe som er blitt vanlig, som på flat, der tror jeg du kunne fått noen blikk hvis du stilte opp men det er lov..

Så om jeg går inn i en labradorring og begynner å sette opp og flytte på beina til hunden, bruker utstillingsline og "løfter opp" hodet til hunden osv med den - vil jeg ikke da bli stoppet av dommeren og få en kommentar ala "labradorene skal stilles fritt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, nei? Ikke av de fleste dommere. Men som sagt det er ikke vanlig.

Eks i flat ringen har jeg sett folk som stiller oppmed fôring, helt fritt, uten og touche bikkja på noen som helst måte, og oppstilling som ligna mer på golden. Har dommeren sagt noe på det? Nei..

En god handler ser hvilken av metodene som viser hans/hennes hund best!

Det jeg sa om flatringen tror jeg gjelder nok så generelt for retriever rasene.

Men har du en lab som du må løfte hodet på mens du har en godbit i hånda, tror jeg at jeg ville sjekket den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som tradisjonelt stilles opp (i Australia) men i norden mye fritt.

Selv så gjør jeg begge deler. Jeg kan stille henne helt fritt med kontakt mot meg, jeg kan gå inn å rette på eks ene frambene når hun står fritt eller jeg kan stille henne opp fra start og holde henne oppstilt.

I bevegelse vises dem alltid fritt, helst i lang line slik at dem får virkelig ta ut steget uten å trekke.

Hunden min har ingen problemer med noen av delene, men jeg velger hvordan jeg stiller alt etter dagsformen og dommere. Når jeg stilte for Australske dommere så stilte jeg henne opp fra "bunnen av" evt om hun har en dårlig dag når det gjelder å stille seg opp så hjelper jeg henne.

Selv om enkelte raser stilles fritt så er det fullt mulig å gå inn å rette på "feilen" eks en fot står for langt under. Jeg tror nok dommeren syns det er bedre enn at du står å går rundt i deg selv og flytter på hunden og blir aldri fornøyd... da kan det være vanskelig for dommeren å dømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Så når jeg skal prøve meg i ringen nå i august så bør jeg prøve å få henne til å stå fritt først (da står hun greit nok), men så er det helt greit om jeg går inn etterpå og retter på f.eks. en bakfot som står for langt fram eller en framfot som står litt fransk eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg den måten du føler at du viser hunden din best på, nå finnes det jo selvfølgelig andre måter enn og flytte det med hånden da, eks jeg "snur" eller rygger hunden min når den enten står for bredt bak, eller beina ikke er paralelle. Men jeg gjør det fordi DEN hunden vil flytte hele seg (altså igjen, det du syntes viser hunden din best!) Mens en annen mer showvant hund ville jeg enkelt bare kunne touchet beinet så hadde den retta på det;)

Igjen finn den måten DU syntes DIN hund vises bst på, er du i tvil kan du enten ta det opp på video (anbefales sterkt!) eller be noen andre se på deg å si hva de syntes..

(Jeg foretrekker og se filmer av meg selv i ringen, utrolig hva du ser av evnt feil som du ikke merker i ringen! :D ) Lykke til! Hvis du lurer på noe er det jo bare og spørre, det kryr jo av smarte folk her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wesminster:

Kanskje Open Show som NRK Oslo arrangerer hadde vært noe?

Der er det egen klasse for hunder med feil som gjør at de ikke kan få 1pr på vanlige utstillinger (eks fargefeil, bittfeil) Og her vil de jo se bort i fra feilen og dømme hunden ut i fra resten av hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wesminster:

Kanskje Open Show som NRK Oslo arrangerer hadde vært noe?

Der er det egen klasse for hunder med feil som gjør at de ikke kan få 1pr på vanlige utstillinger (eks fargefeil, bittfeil) Og her vil de jo se bort i fra feilen og dømme hunden ut i fra resten av hunden!

Når skal de ha det?

Eller... Jeg orker uansett ikke å dra helt til Oslo kun for et Open show.

NRK Trondheim arrangerte Open show for et og et halvt år siden eller noe sånt, men der var det ikke egen klasse for de med feil? Og det spiller vel egentlig ikke noen rolle, jeg kan jo stille Tinka i åpen klasse selv om hun har bittfeil og ikke vil få 1. premie. Det blir jo ikke noe annerledes, de dømmer jo resten av hunden der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men i verste fall kan du få KIP/KIB, og da vil det jo stå hunden "kan ikke premieres pga...."

Ofte kan dommere se at hunden har en for stor feil, slik at han rett og slett ikke gidder og skrive en skikkelig kritikk, men da er du skikkelig uheldig og får en slik dommer.

Sorry men mange dommere er så kjipe at jo dårligere premiegrad jo mindre skriver de, men så har du selvfølgelig de som kommer og sier "Du får en blå/gul/grønn i dag fordi.."

Men det er jo selvfølgelig bare og prøve!:)

Du kan lese om open showet her : http://www.retrieverklubben.no/cm/public/o...D=1050948481032

EDIT: Sorry ble litt mye redigering her, så det ble litt feil skrevet etterpå (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller bli med på det om de har en sånn klasse noen gang her i Trondheim. Det betyr ikke så mye for meg uansett, det er mest for å gjøre noe annet enn å bare se på utstillinger. Dessuten syns både jeg og Tinka sin oppdretter at det hadde vært moro å høre noe om resten av henne også. Om det da står "kip pga overbitt" i tillegg så betyr ikke det noe for meg.

Forresten er det vel 0. premie hun vil få, og ikke KIP? Kip er jo mer pga feil som kan rettes opp, men som er sånn på utstillingsdagen. Hadde hun stilt i klassen valp 4-6 mnd så kunne hun kanskje fått KIP (bittfeil kan rettes opp), men når hun stilles i åpen klasse er hun jo for gammel til at bittfeilen retter seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller bli med på det om de har en sånn klasse noen gang her i Trondheim. Det betyr ikke så mye for meg uansett, det er mest for å gjøre noe annet enn å bare se på utstillinger. Dessuten syns både jeg og Tinka sin oppdretter at det hadde vært moro å høre noe om resten av henne også. Om det da står "kip pga overbitt" i tillegg så betyr ikke det noe for meg.

Forresten er det vel 0. premie hun vil få, og ikke KIP? Kip er jo mer pga feil som kan rettes opp, men som er sånn på utstillingsdagen. Hadde hun stilt i klassen valp 4-6 mnd så kunne hun kanskje fått KIP (bittfeil kan rettes opp), men når hun stilles i åpen klasse er hun jo for gammel til at bittfeilen retter seg opp.

Helt riktig :P KIP/KIB deles som regel ut til aggressive hunder elelr hunder som er så redde at dommeren ikke får sett ordentlig på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi se hva jeg fant av oppstillings bilder da.

Kopiav100_0880.jpg

Småen, forbena er ikke helt perfekt men ellers bra

Quattro026.jpg

Quattro faren til Småen, ene forbenet kunne vært mere inn under han men ellers så står han bra(nesten 13 år på bildet).

000_0464.jpg

Tinka mor til Småen, står fint på bordet hun, hodet kunne vært litt mer opp og vri den ene bakfoten litt mere inn, men ellers så er no dette godkjent.

Kopiav100_4103.jpg

Aiwa samojeden vår, vri bakbena innover så er det perfekt.

Også har vi han som skal omplaseres.

Eicko1.jpg

Eicko, står veldig bra med tanke på at ingen så mye som tenker på å stille han opp(bare står å ser etter Aiwa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...