Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte skifter dere vann?


Sirup

Recommended Posts

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Dere som bruker vannskål til hundene, og ikke sånne fancy automater: Hvor ofte skifter dere vann i vannskåla til hunden?

Selv skifter jeg til hvert måltid (4 ganger per døgn nå) og etter hun har drukket.

Skifte vann? nei her bare fyller vi opp etterhvert som det blir tomt(noe det blir minst en gang for dagen).

Jeg kan ikke se at hunden trenger noe friskere drikke enn meg, jeg kaster ikke saften i vasken bare forde at jeg tok en slurk av den for så å ta ny senere liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte vann? Skål?

Nei, her har vi store tilitersbøtter med vann, som tar en stund å drikke opp, og ikke blir det skittent heller. Ute blir det selvsagt "skittent", barnåler og slikt som havner i bøtta, men de synker til bunnen og er ikke til noen plage. Det helles selvsagt ut nå og da, og når bøtta skal fylles igjen. Ikke venter vi til de er tomme heller, vann skal de _alltid_ ha fri tilgang til. Kanskje noen her bør vurdere større vannskål?

Jeg må spørre, drikker ikke deres hunder av vannpytter, elver og sjøer når de får sjansen? Jeg forstår at matrester er ekkelt å ha i drikkevannet, men om vannet er rent, hvorfor bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre, drikker ikke deres hunder av vannpytter, elver og sjøer når de får sjansen? Jeg forstår at matrester er ekkelt å ha i drikkevannet, men om vannet er rent, hvorfor bytte?

nei hundene mine drikker faktisk ikke av vannpytter og slikt! ikke som jeg har sett ihvertfall! kanskje fordi de ikke er glade i å bade, så de unngår vannet! :P

tar alltid med vann på turen!

selv om det kanskje ikke ligger no i vannet på morgenen bytter jeg det alikevel, fordi jeg vet med meg selv at jeg ville IKKE ha drukket vann som hadde stått åpent (i glass) over natta! så sånn tenker jeg da! ville ikke jeg drukket det selv, så skal hundene mine også få slippe!

kanskje de er bortskjemte, men jeg synes det er helt naturlig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei hundene mine drikker faktisk ikke av vannpytter og slikt! ikke som jeg har sett ihvertfall! kanskje fordi de ikke er glade i å bade, så de unngår vannet! :P

tar alltid med vann på turen!

Kanskje det er fordi de er vant til å drikke ferskt vann fra springen?

Litt som hundene som kun spiser menneskemat, eller som kun tisser i hagen hjemme?

selv om det kanskje ikke ligger no i vannet på morgenen bytter jeg det alikevel, fordi jeg vet med meg selv at jeg ville IKKE ha drukket vann som hadde stått åpent (i glass) over natta! så sånn tenker jeg da! ville ikke jeg drukket det selv, så skal hundene mine også få slippe!

kanskje de er bortskjemte, men jeg synes det er helt naturlig! :P

Det var det jeg tenkte... Men hvis man tenker seg om, så er den tankegangen helt fjern. Jeg vet ikke med deg, men jeg kunne aldri finne på å spise vom, tørrfôr, dyrekadavre, bæsj, pinner, etc., så hvordan JEG liker vannet mitt er liksom ingen målestokk for hundene (jeg liker forøvrig biffen min godt stekt, de foretrekker den rå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte vann? Skål?

Nei, her har vi store tilitersbøtter med vann, som tar en stund å drikke opp, og ikke blir det skittent heller. Ute blir det selvsagt "skittent", barnåler og slikt som havner i bøtta, men de synker til bunnen og er ikke til noen plage. Det helles selvsagt ut nå og da, og når bøtta skal fylles igjen. Ikke venter vi til de er tomme heller, vann skal de _alltid_ ha fri tilgang til. Kanskje noen her bør vurdere større vannskål?

Jeg må spørre, drikker ikke deres hunder av vannpytter, elver og sjøer når de får sjansen? Jeg forstår at matrester er ekkelt å ha i drikkevannet, men om vannet er rent, hvorfor bytte?

Tollerprinsessa drikker aller helst bekkevann eller stillestående brunt myrvann i skogen. Vi tar alltid en sving innom "kildene" når vi er på tur, så slipper hun å drikke det kjedelige vannet mitt! Hjemme drikker hun av det vannet som står fremme! Solo (mamman hennes) har litt tvang på å smake på alle sølepytter hun går forbi! Mmmm, deilig!

Jeg lurer litt på noe annet! Iskaldt vann eller isbiter som det har kommet fram at noen av dere anbefaler, kan ikke det være litt kraftig for en sommervarm hund? Tror vannet gjør seg best når det har sånn ca samme temperatur som omgivelsene for å unngå magebesvær. Jeg skiter litt i eget reir her, for jeg serverer jo kaldt vann fra springen selv. Men jeg tror egentlig at det er best for hunden når det har stått framme en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollerprinsessa drikker aller helst bekkevann eller stillestående brunt myrvann i skogen. Vi tar alltid en sving innom "kildene" når vi er på tur, så slipper hun å drikke det kjedelige vannet mitt! Hjemme drikker hun av det vannet som står fremme! Solo (mamman hennes) har litt tvang på å smake på alle sølepytter hun går forbi! Mmmm, deilig!

Ja, der ser du. :P

Jeg lurer litt på noe annet! Iskaldt vann eller isbiter som det har kommet fram at noen av dere anbefaler, kan ikke det være litt kraftig for en sommervarm hund? Tror vannet gjør seg best når det har sånn ca samme temperatur som omgivelsene for å unngå magebesvær. Jeg skiter litt i eget reir her, for jeg serverer jo kaldt vann fra springen selv. Men jeg tror egentlig at det er best for hunden når det har stått framme en stund!

Jeg tror ikke det har noen større "sjokkeffekt" på dem enn når vi spiser kald is i det varme været, forutsatt at mengden er noenlunde tilsvarende. Man bader dem jo i vann som er ganske kaldt?

Likevel tror jeg ikke jeg ville servert en bøtte isbiter, fordi de kan gå rett ned, mens en sånn hundeis som folk anbefaler, må tygges/slikkes i stykker. Hunder som sluker is, ville jeg ikke gitt is til (menneskeis er selvsagt uaktuelt, her mener jeg frossent vann med eventuell godsmak).

Jeg serverte vom-is her for en liten stund siden, fryseren hadde fått et illebefinnende og laget masse god hundeis. :P Det ble tygget og knast og slikket, og var nok godt i varmen.

Iskaldt vann ville jeg vært forsiktig med til hunder som sluker store mengder vann i slengen, men ellers tror jeg ikke det er noen fare. Det må vel være grenser for hvor fintfølgende disse dyra skal være? NOE har de vel igjen fra sine forfedre (som jo godt kan spise frosne kadavre (dog ikke i varmen :P), for eksempel)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt vanskelig å redigere forrige innlegg, siden jeg var litt treig! Men altså, jeg har jo ganske ren vannskål inne, da. Vasker matskåla og, jeg. Selvom Fibi synes at gåsedritt er en delikatesse! Ser jo at det kanskje ikke er helt nødvendig, men slik er det nå! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt vanskelig å redigere forrige innlegg, siden jeg var litt treig! Men altså, jeg har jo ganske ren vannskål inne, da. Vasker matskåla og, jeg. Selvom Fibi synes at gåsedritt er en delikatesse! Ser jo at det kanskje ikke er helt nødvendig, men slik er det nå! :P

Matskålene vaskes selvsagt, men det er strengt tatt ikke for hundens skyld (hvis jeg tenker etter, liksom). Det er bare ikke aktuelt å ha matskåler med små rester av rå vom stående på kjøkkenet og godgjøre seg (kan tenke meg hvordan huset ville luktet etter en stund da :unsure: ).

Som jeg sa, vannskålene (bøttene) blir ikke skitne, men den ute får rusk i seg, som skylles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er fordi de er vant til å drikke ferskt vann fra springen?

Litt som hundene som kun spiser menneskemat, eller som kun tisser i hagen hjemme?

hvorfor ikke? det er jo ihvertfall rent vann...

Det var det jeg tenkte... Men hvis man tenker seg om, så er den tankegangen helt fjern. Jeg vet ikke med deg, men jeg kunne aldri finne på å spise vom, tørrfôr, dyrekadavre, bæsj, pinner, etc., så hvordan JEG liker vannet mitt er liksom ingen målestokk for hundene (jeg liker forøvrig biffen min godt stekt, de foretrekker den rå).

syns egentlig ikke det er så fjernt jeg! nei det er mye av maten som vi ikke deler, men når det gjelder vann så er det bare en "form" på det! vann er vann, og jeg foretrekker det nytt (ikke 1 døgn gammelt), og da tenker jeg at hundene mine sikkert foretrekker det å!

hadde jeg vært desperat så hadde nok jeg også drukket sølevann! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke? det er jo ihvertfall rent vann...

Nei, jeg tror ikke det representerer noen ulempe for hundene sin del, jeg bare lurte på hvorfor noen gidder å gjøre det.

syns egentlig ikke det er så fjernt jeg! nei det er mye av maten som vi ikke deler, men når det gjelder vann så er det bare en "form" på det! vann er vann, og jeg foretrekker det nytt (ikke 1 døgn gammelt), og da tenker jeg at hundene mine sikkert foretrekker det å!

hadde jeg vært desperat så hadde nok jeg også drukket sølevann!

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.. Bare en "form" på vann? Det er da ganske stor forskjell på sølepytter, vanndammer, innsjøer, elver og springvann, hadde det ikke vært en merkbar forskjell kunne du jo servert pyttvann i skål, og hundene ville ikke merket forskjell.

Poenget er uansett at det er naturlig for en hund å drikke det vannet som er tilgjengelig, den er så absolutt ikke desperat om den drikker vann ute, og at vi foretrekker ikke har noen sammenheng med hva hundene foretrekker (igjen, jeg foretrekker å ikke spise bæsj, og hunder som gjør det er neppe "desperate" etter mat, jeg liker biffen stekt, osv). Om du var desperat nok ville du sikkert spist vom også, så jeg skjønner virkelig ikke poenget ditt her.

Men som sagt, det betyr lite hva folk gjør med vannet til hundene sine, det er nok bare snakk om arbeidsmengde for eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er da ikke desperate fordi om de drikker vann hvorsomhelst og av hva somhelst. <_< De kan takke nei til dyrt og deilig Imsdal fra flaske for så i neste øyeblikk storkose seg med brunt sølevann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo flire litt da, Argyros :P Det er jo ikke snakk om noen ekstrem arbeidsmengde for å bytte vannet i skåla! 3 liter er det plass til i den skåla jeg har, hvertfall.

Men som du (?) sier, det er vel kanskje mest for vår egen del, hundene drikker jo uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. At hundene mine drikker sølevann, tilsier ikke at de ikke burde få friskt vann hver dag.. De får ikke lov å leve på katte/sauebæsj heller, selv om de tilsynelatende ser ut til å foretrekke det fremfor tørrfor, liksom.. Det er mulig det ikke er "nødvendig" å bytte vann hver dag (her er ikke akkurat det et tema, i og med at de tømmer vannskålene minst en gang i døgnet) fordi at det de drikker på tur er værre, men er det fullt av sikkel (jepp, noen belgere sikler MYE - skuler på Zarten <_< ) og har stått ett døgn, så er det ekkelt, syns JEG.. Og det tar meg ett minutt å gi nytt vann, så da får de nytt vann da..

Jeg ser også at de heller drikker av skålene når vannet er nytt og friskt enn når det har stått et halvt døgn, så DE foretrekker tydeligvis friskt vann inne de og, selv om de er mindre kresne på tur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.. Bare en "form" på vann? Det er da ganske stor forskjell på sølepytter, vanndammer, innsjøer, elver og springvann, hadde det ikke vært en merkbar forskjell kunne du jo servert pyttvann i skål, og hundene ville ikke merket forskjell.

Poenget er uansett at det er naturlig for en hund å drikke det vannet som er tilgjengelig, den er så absolutt ikke desperat om den drikker vann ute, og at vi foretrekker ikke har noen sammenheng med hva hundene foretrekker (igjen, jeg foretrekker å ikke spise bæsj, og hunder som gjør det er neppe "desperate" etter mat, jeg liker biffen stekt, osv). Om du var desperat nok ville du sikkert spist vom også, så jeg skjønner virkelig ikke poenget ditt her.

Men som sagt, det betyr lite hva folk gjør med vannet til hundene sine, det er nok bare snakk om arbeidsmengde for eieren.

okay, kanskje ikke best forklart, men jeg var trøtt! :P

men enkelt og greit da! hvorfor IKKE gi de reint vann? hvis de har muligheten til å få reint vann, hvorfor ikke la dem få det?! det er nå ihvertfall min mening!

og som nevnt over her så er det ikke akkurat noen kjempejobb å skifte vannet da! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...