Gå til innhold
Hundesonen.no

hva skulle du gjort annerledes?


MarieR

Recommended Posts

visst du skulle gjort noe annerledes med valpen din, hva skulle det vært da?

jeg skulle latt ask gått MYE mer løs som liten..ville kanskje hjulpet på innkallingen. ville også gjort små forandringer i treningen, men er ellers fornøyd med arbeidet mitt med han, siden jeg trente han uten kurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle med en gang lært henne å ikke hoppe opp på mennesker, også ville jeg latt henne gå mere løs. I tillegg ville jeg trent med positiv forsterkning helt fra starten av. Ville også latt henne være med å se på miljøtreninger med retrieverklubben med en gang. Det er vel det mest grunnleggende jeg ville gjort annerledes tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialiseringa.. Vi sosialiserte Tassen lite som valp. Ting som raketter/ukjente lyder har han aldri brydd seg om, men andre hunder..! På Lofot-utstillinga i fjor stod han og bjeffet første dagen i ringen fordi han bare ville bort til de andre hundene!

Ville også trent lydighet tidlig, er ikke bare-bare å begynne med en voksen cavalier-hann :)

Og som nevnt tidligere i tråden; Latt ham gått mye mer løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. flott hva folk sier de ville gjort annerledes hvis de fikk starte på nytt med valp, for da kan jeg ta med meg dette videre, så jeg slipper å svare det samme som dere har gjort, om 1 år :P

Hva er mye når det er snakk om å ha hunden mye løs?

Eso er løs hver gang vi går på en av skogsveiene, å det er minst en gang om dagen.

Som oftest så går morgenturen langs en liten sti, og samme med kveldsturen. Så har vi en lengre tur midt på dagen hvor det varierer hvor vi går hen, og dermed også om han får gå løs eller ikke.

Men som oftest så går vi langs en skogsvei, å der kan jeg slippe ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ha lært Rocky og gå på plass tidligere. Men fik steng besked af kurslederen at det var alt for tidlig og lære en hund dette, og at de i hvertfald måtte være hen av et år før de skulle lære det, da det var synd for en valp og gå og koncentrere seg ved siden av deg. Og siden jeg troede hun var en med mye erfaring, da gjorde jeg dette. Men det tog sin tid og lære ham dette som voksen, han gjør det ikke altid perfekt og kan være vanskelig og få til det, men men.. Da har man lært av det..

En anden tingjeg fortryder er at vi ga han noen av vores matrester, for etter det blev han veldig kræsen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. flott hva folk sier de ville gjort annerledes hvis de fikk starte på nytt med valp, for da kan jeg ta med meg dette videre, så jeg slipper å svare det samme som dere har gjort, om 1 år :P

Hva er mye når det er snakk om å ha hunden mye løs?

Eso er løs hver gang vi går på en av skogsveiene, å det er minst en gang om dagen.

Som oftest så går morgenturen langs en liten sti, og samme med kveldsturen. Så har vi en lengre tur midt på dagen hvor det varierer hvor vi går hen, og dermed også om han får gå løs eller ikke.

Men som oftest så går vi langs en skogsvei, å der kan jeg slippe ham :)

Det lurer jeg også på hva dere mener med mye...? Har dere ellers noen råd til ferske valpeeiere? :P Utrolig greit å få gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYE løs er vel det jeg har Mona :P Har henne ikke i bånd med mindre jeg bestemmer meg for å gå en liten tur med henne langs veien (hun liker ikke bilene og vi kan uansett ikke gå no særlig ordentlig tur enda pga beinet hennes).

Siden vi bor på gård har jeg henne løs omtrent hele dagen jeg da :P Hun får gå der hun vil, har stor plass å herje på. Og hun forlater ikke eiendommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYE løs for meg en hvertfall og gå løs på tur en gang om dagen...enten om det er å løpe i skogen, eller i fjæra..men jeg stoler ikke nok på han til og gjøre det, da han har stukket en del ganger og da hadde jeg seriøst innfunnet meg i at han var borte, jeg er så glad i han, og det skremte meg fra og stole på han igjenn..så det er jeg som er problemet, jeg må bare lære og stole på han igjenn, men vi gjør så godt vi kan bege to! det er viktig at man kan stole på hunden for at hunden skal stole på deg så vi må nokk jobbe en del med dette. lykke til dere med valper hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Mico ville jeg valgt å være strengere med dette med å hoppe opp til folk. Så han ikke fikk den vanen.

Ellers må ejg indrømme at jeg ikke har vært like flink med å trene Mico som de andre hundene vi har hatt. Han har side dager han ikke går fint i bånd å hører og de dagene han ikke går pent og ikke hører.

synes jeg var flink til å sosialisere han med andre hunder og omstendigheter! Og han er jo forsatt ikke den elste hunden så han er villig tilå lære ting enda.. det er bra! Linen har ikke gått for han enda!

Når det gjelder Tini kan jeg gå løs med henne. Vi jobber på inkalling og hun er veldig flink. Hun liker noen ganger å hoppe opp, men hun rekker folk bare til kneea da.. Vi holder også på med å gå pent i månb.. begynner å bli flink.. Jeg har forsatt masse tid igjen til å forme henne. hun lærere nye ting hver dag da hun kommer i nye situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med klikkerten fra starten av, MEN selv om jeg ikke har brukt den hele tiden er jeg veldig fornøyd med resultatet, bare ikke med fremgangsmåten... :oops: , forstå det den som kan...

Og så ville jeg ha kalt han for Pumbaa, fordi han fiser en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville have sørget for at introducere rulleskøjteløbere for Mille da hun var valp for nu er hun helt åndssvag når de kommer rullende. Vi arbejder på det og det er blevet bedre, men stadig ikke helt godt.

Ellers er jeg nu ganske godt tilfreds med hende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ville jeg ha kalt han for Pumbaa, fordi han fiser en del :)

Dakar Aro.. :P

Men tror seriøst at det må være den der taren på refsnes de spiser, har samme problem her hjemme til tider.. :oops:

Hoho.. Håpe på fint vær når du får besøk av Amy'en da, med tanke på lufting.. [-o< :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakar Aro.. :P

Men tror seriøst at det må være den der taren på refsnes de spiser, har samme problem her hjemme til tider.. :oops:

Hoho.. Håpe på fint vær når du får besøk av Amy'en da, med tanke på lufting.. [-o< :P

:P huff ja, viss været er dårlig får vi holde oss borte fra Refsnes :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skulle ha blitt øvd på innkalling og gått mye løs og med andre ord: Øvd på noe som gjorde at hun ikke stakk av som voksen :P

(og for de som ikke vet det, så var Lissi en omplasseringshund :wink: )

Jeg hadde en gang ei storpuddel tispe ved navn Lissi :) Hu var også en omplasseringshund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm!

jo jeg skulle ha trent Småen mere på innkalling (med folk og dyr rundt oss for det er da vi har problemer der)

også skulle Tinka vært plukket av gneldringen ikke minst Aiwa også.

også skulle Aiwa ikke fått ha vært med far så mye på jobb for der lærte hun å hoppe opp på folk, noe jeg hadde lært henne å ikke gjøre det klarte far å lære henne på jobben :D den drittsekken :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg nysgjerrig,,du har sikkert fortalt det før men jeg har ikke fått det med meg jeg..lyst til og fortelle?

Når vi bodde på Gran Canaria så flyttet jeg inn i huset hans, fikk ikke lov til å ha Tequila der jeg bodde så jeg måtte flytte.. Han sa at det ikke var noe prob m hunder, han digget dem.. Etter en stund så begynte jeg å merke endel adferdsendringer, Tequila reagerte VELDIG anderledes på ting sånn veldig plutselig.

En dag så kom vi hjem fra butikken og seff var Tequila lykkelig for at vi var hjemme igjen, så hun hoppet og spratt rundt oss, også hoppet hun opp på han. Han sparket henne bortover! :D

Jeg hadde mistenkt det i noen dager, men han nektet for annet en at han hadde vært bare snill mot henne. Hun var redd for brå bevegelser, hender og ben som kom litt brått på, noe som ikke hadde vært et problem før..

Tror aldri jeg har vært så sint på noen som jeg var på han da....! Etter å ha skjelt han ut, fikk jeg roet meg litt ned også ringte jeg til en venninne som er eiendomsmekler. En uke senere så hadde vi flyttet, d var akkurat den tiden hun måtte ha for å skaffe meg en leilighet.

Tequila har fortsatt litt angst for noen menn, men hun har blitt MYE bedre!!! :P Etter MAAAAANGE timers jobbing......

Møkka mann assa...... :P:x:P:P [-X [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...