Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie utstilling


lille_christine

Recommended Posts

Den foregår som hvilken som helst annen rase egentlig.

Bortsett fra at hundene må ha prestert godt på gjeterhundbanen før de kommer dit om man stiller i Norge. I Sverige så kan man jo stille hunder som ikke er premierte på gjeting, men certet blir delt ut i bruksklasse. Ikke sikker på kravet for å delta der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper ikke BC for å ha utstillingshund vet du;) Dessuten er det synd, etter min mening, å bare ta turen over til Sverige. Litt jobbing for resultatene har da aldri skadet noen (hehe), og er det sånn at hunden ikke duger til gjeting, så bør den ikke avles på heller, uansett. Men det er min mening. Ang. gjeterprøver har du vel fått svar nå, men mye står jo også på www.nsg.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha BC for å stille ut, men synes det hadde vært gøy å bare stilt ut min egen hund, uten tanke på gjeting og avl. Når jeg interesserer meg null for gjeting synes jeg det er litt synd at man må gjennom det for kun å stille ut. Jeg vil heller ikke stille ut for å avle, da jeg ikke har noen mulighet til å begynne med avl. Jeg synes det hadde vært morro å stille ut bare for morroskyld jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper ikke BC for å ha utstillingshund vet du;) Dessuten er det synd, etter min mening, å bare ta turen over til Sverige. Litt jobbing for resultatene har da aldri skadet noen (hehe), og er det sånn at hunden ikke duger til gjeting, så bør den ikke avles på heller, uansett. Men det er min mening. Ang. gjeterprøver har du vel fått svar nå, men mye står jo også på www.nsg.no.

Selv om man stiller bikkja i Sverige, så betyr det ikke at man kommer til å avle på den... Trur de fleste gir blanke f i hva slags sløyfe den har på utstilling i Sverige om man parrer... Alle har ikke mulighet, tid eller kunnskap til å klare kravet for utstilling i Norge, så da "jukser" en god del av oss. Vi trenger bare den blå til andre typer championat.

Men skal man avle på BC, så burde gjeterhundprøve vært en selvfølge. I tillegg til friske hofter (og aller helst albuer og øyne og...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha BC for å stille ut, men synes det hadde vært gøy å bare stilt ut min egen hund, uten tanke på gjeting og avl. Når jeg interesserer meg null for gjeting synes jeg det er litt synd at man må gjennom det for kun å stille ut. Jeg vil heller ikke stille ut for å avle, da jeg ikke har noen mulighet til å begynne med avl. Jeg synes det hadde vært morro å stille ut bare for morroskyld jeg! :D

Det skjønner jeg. Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor du vil ha BC når du ikke overhodet er interessert i gjeting? BC'en er SKAPT for gjeting.. Helt greit for meg at ikke alle synes gjeting er noe interessant, men når man OVERHODET ikke er interessert i gjeting, så synes jeg kanskje at man bør vurdere en rase md litt mindre gjeterinnstinkt og behov enn borderen.. Jeg kommer ikke til å satse på gjeting for fullt, men et par godkjente prøver vil jeg iallefall prøve å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg. Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor du vil ha BC når du ikke overhodet er interessert i gjeting? BC'en er SKAPT for gjeting.. Helt greit for meg at ikke alle synes gjeting er noe interessant, men når man OVERHODET ikke er interessert i gjeting, så synes jeg kanskje at man bør vurdere en rase md litt mindre gjeterinnstinkt og behov enn borderen.. Jeg kommer ikke til å satse på gjeting for fullt, men et par godkjente prøver vil jeg iallefall prøve å få.

Ja border collie har et stort behov til å bli trent/brukt til noe. Jeg og Asterix driver med agility, pluss at vi trener hver dag med mye forskjellig. Gjeterinstinktet hans har jeg ikke merket ÈN gang enda! Dessuten er det flest BC av de beste innen agility. Mange som bruker BC'ene sine til langt mye annet enn gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja border collie har et stort behov til å bli trent/brukt til noe. Jeg og Asterix driver med agility, pluss at vi trener hver dag med mye forskjellig. Gjeterinstinktet hans har jeg ikke merket ÈN gang enda! Dessuten er det flest BC av de beste innen agility. Mange som bruker BC'ene sine til langt mye annet enn gjeting.

Selvsagt, og BC'en kan brukes til alt- en skikkelig potet. Selv trente jeg LP og bruks med den forrige min, og han jeg har nå håper jeg at kan bli en god LP hund, samt brukes på blodspor. Men gjeting i tillegg! Min personlige mening er at det er litt tåpelig å kjøpe en BC hvis du absolutt ikke vil prøve gjeting en gang, det er jo det hunden er skapt for. Det har ikke noe med at hunden MÅ brukes, men jeg synes at hvis du først VIL ha BC, så bør du iallefall prøve gjeting et par ganger, så merker du ofte også en forskjell på hunden.

Hvis du bare vil ha en hund som kan brukes aktivt, men ikke gjetes med, hvorfor ikke velge Australsk Kelpie, belger, hollender osv osv. Hvorfor velge Border Collie? Det er akkurat som at jeg synes at jakthunder fortjener å bli brukt til noe av sitt egentlige bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, og BC'en kan brukes til alt- en skikkelig potet. Selv trente jeg LP og bruks med den forrige min, og han jeg har nå håper jeg at kan bli en god LP hund, samt brukes på blodspor. Men gjeting i tillegg! Min personlige mening er at det er litt tåpelig å kjøpe en BC hvis du absolutt ikke vil prøve gjeting en gang, det er jo det hunden er skapt for. Det har ikke noe med at hunden MÅ brukes, men jeg synes at hvis du først VIL ha BC, så bør du iallefall prøve gjeting et par ganger, så merker du ofte også en forskjell på hunden.

Hvis du bare vil ha en hund som kan brukes aktivt, men ikke gjetes med, hvorfor ikke velge Australsk Kelpie, belger, hollender osv osv. Hvorfor velge Border Collie? Det er akkurat som at jeg synes at jakthunder fortjener å bli brukt til noe av sitt egentlige bruksområde.

Javel, din mening er at BC må også prøves til gjeting, min mening er noe helt annet. Jeg vil ha border collie fordi jeg elsker lynnet dems osv. (de andre rasene vet jeg ikke noe om så kan ikke uttale meg om de.) Jeg vil ha border collie pga agility og muligens LP. Og når de egner seg godt til det ser jeg ingen grunn til å velge en annen rase. Og som du har nevnt i en annen tråd: Får en "verdensmester" følelse av folk som ikke vil prøve BC på sau. Var noe lignende i alle fall. Jeg har verken interesse, tid eller mulighet til å drive med gjeting. Skjønner ikke hva "verdensmester" har med det å gjøre? Er agility jeg trener og skal bgynne med LP. Det fungerer perfekt for meg og hunden! Jeg er kjempe fornøyd med rasen og så lenge man oppfyller dens behov ser jeg ingen grunn til at man MÅ trene gjeting KUN for at det er en gjeterhund. Jeg har kjempe lyst på en BC til, noe jeg kommer til å gjennomføre -uten gjeting. Jeg vet hva som er best for min hund. Enten du liker det eller ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var altså ikke ment som noe angrep på deg, om du trodde det.. Jeg synes det er kjempeflott at folk iallefall bruker hundene sine aktivt! Forresten, om du skal kjøpe en ny BC primært til ag skal du være fryktelig nøye med linjer, det er en viss risiko for å få et stressvrak av en hund som ikke fungerer i hverdagen, og etterhvert heller ikke duger på ag banen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var altså ikke ment som noe angrep på deg, om du trodde det.. Jeg synes det er kjempeflott at folk iallefall bruker hundene sine aktivt! Forresten, om du skal kjøpe en ny BC primært til ag skal du være fryktelig nøye med linjer, det er en viss risiko for å få et stressvrak av en hund som ikke fungerer i hverdagen, og etterhvert heller ikke duger på ag banen. Lykke til.

Ja har tenkt en del på å kjøpe ny. Men har jo 4 hunder nå så mulig jeg venter litt, men takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med Aya her også.

OG det er ikke lett å oppnå blått i sverige heller. Mange jeg kjenner som har blitt dømt ut med grått og gult... Det kommer helt ann på dommer og hvor dommer kommer fra. Veldig mange fra kontinentet liker showborder, og da kan du glemme å stille gjeterhund for dem. Å kjøpe seg showborder står det lite respekt av, for da er man med på herpe en rase som vi tviholder på. Det er en grunn til at det er så strenge utstillingskrav på dem, vi vil nemlig beholde rasen som en gjeterhund og ikke en tomsing som ser ut som en gjeterhund.

Om du skal bruke hunden aktivt i en eller annen sport, og trenger blå sløyfa for å få champ. så synes jeg det er helt greit å stille til man får blåsløyfe. Er du interisert i kun utstilling, så finnes det vel omtrent 450 forskjellige raser å ta av (minus to; Kelpie og BC)

Jeg har litt dårlig tid, så mulig dette er way off :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare vil ha en hund som kan brukes aktivt, men ikke gjetes med, hvorfor ikke velge Australsk Kelpie, belger, hollender osv osv. Hvorfor velge Border Collie? Det er akkurat som at jeg synes at jakthunder fortjener å bli brukt til noe av sitt egentlige bruksområde.

Eh....? En border collie er vel mye mer enn bare gjeteregenskapene??

Skjønner ikke hvordan du får en belger eller hollender til å bli en BC uten gjeteregenskaper...? Det er liksom litt flere ting som skiller de fra hverandre.... (uten å si noe stygt om hverken hollendere eller belgere :) )

Jeg har selv en BC som ikke gjetes med. Jeg hadde faktisk tenkt til å prøve gjeting, for å få dekket nettopp gjeterbehovet hans, men jeg har fått en hund med svært lite uønsket gjeteradferd, så da har jeg faktisk droppet hele planen med gjeting. Er redd det vil trigge noe, som vil få frem uønsket gjeting i andre situasjoner....?? (aner ikke om det er rett tankegang, men ingen har klart å gi meg svar verken for eller imot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...