Gå til innhold
Hundesonen.no

¤%#*&#§ fisk!


MarieR

Recommended Posts

Altså, nå altså! Mine nydelige, selvoppdrettede, fargefulle og fine guppyer dør som fluer nede i akvariet! :wub: Pappa gikk til innkjøp av ørti nye fisk her forrige uke, noe som nå har resultert i at det er igjenn 1 og en halv guppyhann! Grunnen til at det står en og en halv er at den ene enda kun har fått halen spist av, og den må nesten få slippe den pinslen så veldig mye lenger.. Konklusjonen er: De nye fiskene eter stolthetene mine! Dustefisk! :) Hadde det vært noe som hett fiskeutstilling ville jeg vunnet en del med min lille glory av en guppy, det er jeg sikker på. Peneste gyppyen jegt noen gang har sett.

Er jo klar over at det er min (egentlig pappas.) feil, fordi jeg vet jo det er enkelte fisker som gjør dette med slike fisker som slørhale osv, altså de med litt stor og pragende halefinne, men jeg visste jo ikke hvilke fisk de kjøpte ( det var en overaskelse) og pappa spurte jo ikke om disse fiskene har problemer med andre fisk. huffameg..en lærepenge lært hvertfall!

Noen som vet flere grunner til at fisker går løs på andre på denne måten? De får nok mat altså, så det er utelukket..Det er også nok planter, og plass i akvariet til alle sammen..Og denne massedøden begynte denne uken, så det er ikke vannet det er noe glt med. dessuten serman tydelig at fiskene har blit spist på.

Hvem skulle tru jeg kan lage så mye oppstyr over fisk, man blir liksom ikke glad i dem, men disse var jo mine selvoppdrettede stoltheter jo! ;) Kanskje jeg skal skaffe et eget akvarium til guppyene..Nå er det jo knapt noen vits, alle "avlsdyra" er jo gått får å møte moby dick eller hvem det nå enn er som vokter havporten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi :wub:

Vi har hatt masse guppy før, vi har det ikke akkurat nå, men vi har flere akvarier med andre fisk.

Å det er kjempe kjedlig med fisker som ikke går sammen, huff, det vet jeg alt om.

Men har du sett at de nye fiskene har spist på guppy'ene dine?

Åssen slag er de nye fiskene?

Det kan jo være finneråte, som f.eks de nye fiskene har hatt med seg?

Det er guppy'en veldig utsatt for pga den store "slør-halen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at en av dem( er ikke sikker på hvilken "rase" det er, men den ligner veldig på ildhalen) nappet i den siste gyppyens hale ja, så mistanken falt jo på den da..

ellers er det tre slike dalmainerfisker, og to andre litt mindre fisker.

Noe annet som var litt interesant og observere, var at praktmallen min,( typen fisk heter det, for en gang skyld er det ikke jeg som har gitt den det berømmelsesnavnet :) ) som i en periode nesten var gjemt under pumpen hele tiden, var mye fremme en periode før disse ny fiskene kom, men nå er den gjemt hele tiden. Det samme gjelder de to andre bunnfiskene, sneglespiserne mine, de også er mindre aktive etter at det ble mer fisk i akvariet. Egentlig er det veldig gøy å ha akvarium, fisker gjør mye mer utav seg enn man trur! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt usikker på nøyaktig hvilken rase du mener. Men jeg vet i alle fall at om en fisk er såpass stor at den kan gape over buken til en annens fisk, og denne store fisken har som vane å nappe, så skal du ikke se bort i fra at den spiser dem opp. Spesielt hvis guppyene dine var små, da skulle du ha hatt dem skilt fra de andre fiskene til de var fullvoksen. Det kan ikke være kampfisk? Nå er de for det meste aggresiv mot sine egen (så framt det er en hanne). Men muligheten er jo der. Guppyer er veldig lett å avle på, så du får ta dem i et eget akvarium og få nye fiskebebiser :wub:

Husk å altid spørre i dyrebutikken om fiskene dere har fra før går sammen med de eventuelle nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at en av dem( er ikke sikker på hvilken "rase" det er, men den ligner veldig på ildhalen) nappet i den siste gyppyens hale ja, så mistanken falt jo på den da..

ellers er det tre slike dalmainerfisker, og to andre litt mindre fisker.

Noe annet som var litt interesant og observere, var at praktmallen min,( typen fisk heter det, for en gang skyld er det ikke jeg som har gitt den det berømmelsesnavnet ;) ) som i en periode nesten var gjemt under pumpen hele tiden, var mye fremme en periode før disse ny fiskene kom, men nå er den gjemt hele tiden. Det samme gjelder de to andre bunnfiskene, sneglespiserne mine, de også er mindre aktive etter at det ble mer fisk i akvariet. Egentlig er det veldig gøy å ha akvarium, fisker gjør mye mer utav seg enn man trur! :wub:

:)

Ildhale er IKKE lurt å ha sammen med den typen fisk!

Det spiser på alt av haler osv.

Det er nok den som gjør at mallen din ikke tør komme frem, tror at ildhalen er extremt territoriell.

En venninde av meg hadde ildhale i akvarie sammen med små selskapsfisk, å den drepte etter en liten stund alt som svømte.

Har hatt lyst på en ildhale før, men styrt unna den etter at jeg så hvor "agressiv" den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker spiser andre fisker, det har jeg også opplevd. (iallefall en sebrafiskenemine (hann) og en kampfisk (hann) var ekstreme til å drepe andre). Jeg tror guppyer er ganske utsatt for å bli spist eller hakket på av andre pga. halen/sløret.

Det beste er kanskje å få ett til akvarium til guppyer hvis du syns det er gøy å "avle" på disse som er lett å "avle" på! Det kan jo også være en sykdom du fikk siden det kom nye fisker(skjedde ofte med meg at nye fisker førte med seg sykdommer). Men tror nok det er noen av de nye fiskene som hakker på guppyene.

Jeg fikk nylig en sykdom i akvariet mitt (vet ikke hva det er), men tror det var noe i vannet, alle fiskene døde nesten likt og hadde problemer med skjellene(de ble oppblåste og klarte ikke å svømme rikig vei og sånnt).

Håper du finner ut av det da :huh:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...nei, nå når jeg ser den ildhalen på bildet, er det hvertfall hverken det eller regnbuehai. I kroppsfrm er fisken veldig lik en gurami, den er sølvfarget, med noe rødt på finnene.

Er den litt blå også? Det kan være dverggurami, men den nappet aldri på min slørhale, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bare en eneste liten guppygutt igjenn :huh:

Har søkt meg ihjel etter bilder nå, men finner ingenting. Munnen er midt på. Lang men ikke stor ryggfinne. Går langs hele ryggen. To små, og en større bukfinne (ikke medregnet de to svømmefinnene..), fisken er sølvgrå, med noe rødt og sort på halen. Det sorte er som en sti inn til det røde.. 3-3,5 cm ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en regnbuefisk, f.eks m.praecox (neon regnbue), men den er lyseblå m/rødt... Og er dessuten en stimfisk.

Kjøpte faren din bare én av den typen? Fisker som skal være singe er det somregel en grunn til at skal være single. Og skulle den ikke ha vært singel, så kan dette være en forsvarsreaksjon. Vanskelig å si når jeg ikke vet hvilken fisk det er.

Vrir hjernen min godt nå..

Må stikke på jobb nå, skal tenke litt mer mens jeg jobber. Kanskje jeg har et bedre tips når jeg kommer hjem igjen, rundt midnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke... ;)

Det er noen å velge i mellom, kan man vel si...

Det kan være f.eks Neon Regnbuefisk eller Kakadueciklide (apistogramma cacatuoides, passer ihvertfall til finnebeskrivelsen).

En annen som med litt godvilje kan passe til fargebskrivelsen er Norsk Flaggtetra (også kalt Buenos Aires tetra), den kan være ganske tøff.

En som passer veldig godt til fargebeskrivelsen er Admiralbarben. Stilig fisk!

Ellers kan det være mye rart. Kan jo like gjerne være en oppdrettsvariant av en "populærfisk", det dukker opp noe nytt stadig vekk. Jeg tror du må prøve å ta et bilde av fisken din, så jeg (eller noen andre) kan gi deg et bedre svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melanotaenia praecox har jeg, og det er en svært fredlig fisk..Ser ikke for meg at de skal være noen finne-nappere...

Sånn generelt tåler ofte sånne kultur-guppier lite desverre ;)

Riktig det, de er fredlige, svært fredlige fisker. Men Guppyhaler kan friste de fleste ;)

Guppy generellt tåler lite, uansett om det er kulturguppy, viltfanga guppy eller Endlers. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veninne har et akvarium med guppy og en annen "rase". Guppyene hennes formerer seg konstant, og det er små-guppyer i akvariet hele tiden. Hun kan ikke ha dem i et sånt "bur" på siden av akvariet. Da ville bestanden ha blitt alt for stor. De større fiskene i akvariet hennes spiser guppyunger i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk flaggtetra er det!

Den siste guppyen henger med enda, men nå skal jeg søren meg ta vannprøve! I morges var det hele tre døde fisk, alle av forskjellige typer, og ingen med typisk slørhale! :P Noe er galt i det akvariet altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk flaggtetra er det!

Den siste guppyen henger med enda, men nå skal jeg søren meg ta vannprøve! I morges var det hele tre døde fisk, alle av forskjellige typer, og ingen med typisk slørhale! :P Noe er galt i det akvariet altså..

Hvis det virkelig er Norsk flaggtetra, ja så forklarer det saken.. Arten er IKKE kjent for å være spesiellt fredelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...