Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og klær!


Gir du hunden din tøy på?  

55 stemmer

  1. 1.

    • Ja altid
      0
    • Bare hvis det virkelig er nødvendig
      25
    • Nei og kommer heller ikke til det
      12
    • Ser ingen grund til og gi hunden tøy på
      18


Recommended Posts

Enig med deg lilleariel.. jeg liker aller best hunder uten klær, men jeg synes også at en genser ser myye mer behagelig ut.. Den følger jo kroppen, det må da være lettere å løpe og leke i snøen når du er liten fra før med en tettsittende genser enn med dekken..??

Jepp, det synes jeg også! :) Dekkenet ser liksom mye stivere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Mine hunder har aldri vært påkledd, ser ikke bort fra at jeg skaffer er regndekken som de vil gå med etter en vask og de skal på utstilling dagen etter og det er dårlig vær ute..

Ser ikke poenget å kle på sine pelskledde venner, har man en chihuahua så tar jeg dem ikke seriøst i at den fryser hvis de har kledd på den rosa kjole, men har den et dekken eller en genser og det faktisk ikke er strålende vær ute så er det greit. Har man også andre tynnpelsede raser som whippeten og dobermannen så er det greit med et dekken hvis det ikke er perfekt vær ute..

men kler du på hunden i rosa kjole og sko så er ikke det særlig populært hos meg, hunder har pels og det er en grunn til det;) (unntak med sko/potesokker om vinteren,det kan være greit)

Enig, tar også folk mindre seriøst om de kler på hunden rosa tøy, eller t-skjorte med blomster på f.eks.

Ellers har jeg ikke noe i mot det hvis det er nødvendig, som det er for noen raser.

Tror ikke det blir aktuelt for oss, isåfall bare et dekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, enig med deg der. Men altså, hvis hunden trenger klær, si at det er en chi i minusgrader. Da mener jeg, at det ikke har noe å se om man har på den en rosa ullgenser med blomster på, eller et ensfarget mørkeblått dekken. Faktisk synes jeg ofte det ser mer behagelig ut med ullgenser enn med dekken, og jeg tror ikke hunden bryr seg hverken om hvilken farge eller hvilket mønster det er på klærne, så lenge den holder seg varm.

Nevnte genser også, samme hvilken farge, da er det greit, sikter mer til kjoler og rosa sokker, sett Paris hilton sin Tinkerbell i sommerværet? Rosa sokker- og hunden i lovlig blond, rosa skjørt... Sånne klær er det ikke noen mening med... [-X :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, wheatenmali.. Tross alt er hunder hunder, og ikke pyntedukker. Hunden bryr seg ikke om det er blonder eller ikke, men personlig misliker jeg folk som doller opp hundene i unødvendige klær.. Sorry, jeg takler det bare ikke;) For meg så blir det litt sånn oslo vestkant/asker-bærum (hehe, der hvor jeg kommer fra) tendens, hvor folk kjøper statushunder og kler de opp.. Og jeg liker ikke at folk briefer med hundene sine som om de var ting! Men det er min mening, og bare for å understreke det; når det gjelder nødvendige klær så spiller det ingen rolle for meg om det er et dekken eller en genser.. Så lenge hunden trenger det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, wheatenmali.. Tross alt er hunder hunder, og ikke pyntedukker. Hunden bryr seg ikke om det er blonder eller ikke, men personlig misliker jeg folk som doller opp hundene i unødvendige klær.. Sorry, jeg takler det bare ikke;)  For meg så blir det litt sånn oslo vestkant/asker-bærum (hehe, der hvor jeg kommer fra) tendens, hvor folk kjøper statushunder og kler de opp.. Og jeg liker ikke at folk briefer med hundene sine som om de var ting! Men det er min mening, og bare for å understreke det; når det gjelder nødvendige klær så spiller det ingen rolle for meg om det er et dekken eller en genser.. Så lenge hunden trenger det

Jepp, enig!

Men som sagt, så spiller det ingen rolle for meg hvordan klærne ser ut, når hunden trenger klær. Det viktigste er at de er behagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke noe særlig om folk som daller opp hundene sine. Tror også dekken holder i massevis. Kanskje ikke på hunder som f.eks CC. Men blir kvalm av blonder og dill dall.

Heldigvis har jeg en polarhund! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere sett den serien på tv 3 da?

nanny.

hun har jo en litten nydelig pom som går kled med skjorte og div.

og i dag f. eks så var den og løpte og leket med ksjorta på seg og det er nok sikkert varmt der.

jeg tror nesten en sånn hund må få hete slag med klær og lek :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe tull å kle på hundene alt mulig. Kunne ikke tenkt meg å gjere det med min hund, men nå har jeg schäfer, og liksom ikke forestille meg henne iført blonder og silke... Men synes det blir for mye "menneskeliggjering" av dyrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Her kommer kjerringa mot strømmen... :)

Jeg er nok en av de som dere omtaler her inne som dere blir kvalme av og er lite seriøs hundeeier :).

Jeg eier til en chihuahua tispe og driver på med salg av hundemote...

Jeg selger alt fra gensere, kåper, kjoler, hatter, you name it...

Tinka, som min chi heter, er oppvokst med å være modell for disse klærne... hun gjør ingenting av å ha på seg klær... faktisk virker det som om hun blir veldig stolt når hun har på seg det, for som regel betyr det masse oppmerksomhet og kos...

Er enig i visse komentarer som f eks at man ikke bør kle på hunden hvis det er for varmt eller hvis det ser ut som om hunden misstrives eller faktisk viser at den er flau og forlegen.

MEN tror heller ikke at hunder har noe i mot å ha på seg hverken kjole eller genser fremfor et ensfarvet dekken.

Her tror jeg faktisk det er eieren sin mening som avgjør og ikke hva hunden foretrekker!

Selv ser jeg på meg selv som en VELDIG seriøs hundeeier som tar ansvar for hunden min og som gjør mitt ytterste for å lære meg om min hunds rase og min hunds attferd!

Tror heller ikke jeg er spesielt dum eller blond fordi jeg har chihuahua, vet ingen her har sagt det, men som chihuahua eier er man dessverre vant til å bli forhåndsdømt i hundenorge!!!!

Det hjelper nok heller ikke at jeg driver med hundemote da... :roll:

Uansett, dette var bare mine tanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer kjerringa mot strømmen... :(

Jeg er nok en av de som dere omtaler her inne som dere blir kvalme av og er lite seriøs hundeeier :x.

Jeg eier til en chihuahua tispe og driver på med salg av hundemote...

Jeg selger alt fra gensere, kåper, kjoler, hatter, you name it...

Tinka, som min chi heter, er oppvokst med å være modell for disse klærne... hun gjør ingenting av å ha på seg klær... faktisk virker det som om hun blir veldig stolt når hun har på seg det, for som regel betyr det masse oppmerksomhet og kos...

Er enig i visse komentarer som f eks at man ikke bør kle på hunden hvis det er for varmt eller hvis det ser ut som om hunden misstrives eller faktisk viser at den er flau og forlegen.

MEN tror heller ikke at hunder har noe i mot å ha på seg hverken kjole eller genser fremfor et ensfarvet dekken.

Her tror jeg faktisk det er eieren sin mening som avgjør og ikke hva hunden foretrekker!

Selv ser jeg på meg selv som en VELDIG seriøs hundeeier som tar ansvar for hunden min og som gjør mitt ytterste for å lære meg om min hunds rase og min hunds attferd!

Tror heller ikke jeg er spesielt dum eller blond fordi jeg har chihuahua, vet ingen her har sagt det, men som chihuahua eier er man dessverre vant til å bli forhåndsdømt i hundenorge!!!!

Det hjelper nok heller ikke at jeg driver med hundemote da... :roll:

Uansett, dette var bare mine tanker..

Behold de tankene du! :) Nå har ikke jeg fått med meg at noen blir kalt lite seriøs hundeeier eller at noen blir kvalme av, men kanskje jeg ikke har lest godt nok... :oops: Om man bruker eller ikke bruker klær til hunden sin er jo et eget valg. Nå har jeg to store hunder som ikke trenger kle, men om jeg hadde en hund som trengte det så hadde nok jeg og kjøpt det. Og det er vel helt andre kriterier for å være en seriøs hundeeier enn om man bruker klær på de eller ikke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta på hunden klær fordi hunden ser søt ut eller fordi det er mote er bare tull. Men dekken er fint. Bruker selv dekken når vi vente på å trene på banen på agtreninga, sånn at ikke musklene blir kalde før vi trener, men det er jo bare på vineren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha mynde.. så jeg kommer til å bruke dekken om vinteren, fordi jeg ikke vil at bikkja skal fryse.

Men klær av typen "babyklær tilpassa hunder" kunne jeg aldri tenkt meg å bruke. Hunder er hunder, ikke menneskebabyer eller dukker. Kunne aldri falt meg inn å latterliggjort en hund ved å kle den ut som en menneskebaby.

Får automatisk litt sånn "syk dame som egentlig vil ha menneskebaby"vibber av klær på hunder.

Hunder er hunder. Og takk søren for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med blonder og fancy farger/mønster jeg da...så lenge dekkenet er funksjonelt så har farge og utseende ingenting å si syns jeg. Man skal få putte på hunden sin hva man vil. Selv har jeg flere dekken til min egen, som blir brukt i verste ruskevær. Et Sort, et rødt, et kamuflasjefarget( matchende halsbånd til),et mosegrønt ulldekken, og et sort/grønt med reflexkant - og han skal ikke se bort ifra at det blir flere dekken i forskjellige farger. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med blonder og fancy farger/mønster jeg da...så lenge dekkenet er funksjonelt så har farge og utseende ingenting å si syns jeg. Man skal få putte på hunden sin hva man vil. Selv har jeg flere dekken til min egen' date=' som blir brukt i verste ruskevær. Et Sort, et rødt, et kamuflasjefarget( matchende halsbånd til),et mosegrønt ulldekken, og et sort/grønt med reflexkant - og han skal ikke se bort ifra at det blir flere dekken i forskjellige farger. :wink:[/quote']

Enig! Så lenge gjenstanden er funksjonell for hunden spiller ikke farge og dekor noen rolle. Men hvis klærne ikke har noen annen funksjon enn å pynte opp hunden, syns jeg bare det blir tåpelig. Sånn som for eks. små capser, kjoler med sko til osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo capser og sko opprinnelig positivt for hundene, da..capser på fjellet evt solbriller har vært bra for mange hunder som ellers ville blit snøblind,og jeg har selv en kunde med en hund som har en øyensykdom,og da er det best for hunden å ha mørke briller på seg i verste sollyset på fjellet..

sko er jo for å skåne potene, f.eks i sledekjøring bruker de f.eks i alask (Iditharod), over 700 (!) par sokker til hundene.. :wink:

Men ja - jeg er enig i at FOR dollete sko/ capser blir teit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror igrunn man aldri vil bli enige om dette temaet her... og det er jo igrunn helt ok også..

Men tror man bør være forsiktig med å utale seg om andre som bruker klær på sine hunder... babysyk og skrullete og idiotisk og sånn...

Ikke det at jeg er tynn hudet, men hvorfor må absolutt alle oppføre seg likt?

Så lenge hunden trives og eieren trives syntes jeg det burde være bra nok!

Og husker jeg ikke helt feil, er det ikke så mange år siden mobiltelefonen kom... gjett om det var mange som ALDRI I LIVET skulle ha en slik en, nei!!

Samfunnet forandrer seg og vi mennesker med det, noen hopper på nye ting fortere enn andre, men til syvende og sist rusler vi alle etter.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror igrunn man aldri vil bli enige om dette temaet her... og det er jo igrunn helt ok også..

Men tror man bør være forsiktig med å utale seg om andre som bruker klær på sine hunder... babysyk og skrullete og idiotisk og sånn...

Ikke det at jeg er tynn hudet, men hvorfor må absolutt alle oppføre seg likt?

Så lenge hunden trives og eieren trives syntes jeg det burde være bra nok!

Og husker jeg ikke helt feil, er det ikke så mange år siden mobiltelefonen kom... gjett om det var mange som ALDRI I LIVET skulle ha en slik en, nei!!

Samfunnet forandrer seg og vi mennesker med det, noen hopper på nye ting fortere enn andre, men til syvende og sist rusler vi alle etter.... :wink:

Så du sier at dere som synes det er greit å kle ut bikkjene som menneskebarn er moderne og forut for oss som mener det er idiotisk?

Mobilen (for å bruke ditt eksempel) har jo faktisk en praktisk funksjon, mens klær på en hund er totalt unødvendig. Noen synes det er "søtt" , og det er vel den eneste grunnen til at hundeklær i det hele tatt eksisterer.

Fryser den er det bare å slenge på et dekken.

Jeg kommer ihvertfall ikke til å komme "ruslende etter" når det gjelder akkurat dette her. Rett og slett fordi jeg ikke ser poenget i å latterliggjøre et dyr på den måten. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at mange er mer fordomsfulle enn andre... ikke nødvendigvis mer moderne...

Som chihuahua eier er jeg dessverre vant til å bli satt å bås, og det som regel av store hunderase eiere, sier ikke her og nå at noen her inne har gjort det, men ellers i samfunnet.

For alle oss som har små hunder er klær faktisk veldig praktisk fremfor et dekken.

Tinka, som min hund heter, er ikke mer enn 11 cm over bakken med brystet sitt. Det blir MYE fortere kaldt for henne enn for større hunder, logisk nok. Et dekken hjelper i utgagnspunktet greit nok å holde varmen for større hunder, men for Tinka er en heldekkende ullgenser mye mer praktisk, funksjonelt og komfortabelt.

Dessuten vil jeg jo igrunn karakterisere dekken som et kleplagg også, jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at mange er mer fordomsfulle enn andre... ikke nødvendigvis mer moderne...

Som chihuahua eier er jeg dessverre vant til å bli satt å bås, og det som regel av store hunderase eiere, sier ikke her og nå at noen her inne har gjort det, men ellers i samfunnet.

For alle oss som har små hunder er klær faktisk veldig praktisk fremfor et dekken.

Tinka, som min hund heter, er ikke mer enn 11 cm over bakken med brystet sitt. Det blir MYE fortere kaldt for henne enn for større hunder, logisk nok. Et dekken hjelper i utgagnspunktet greit nok å holde varmen for større hunder, men for Tinka er en heldekkende ullgenser mye mer praktisk, funksjonelt og komfortabelt.

Dessuten vil jeg jo igrunn karakterisere dekken som et kleplagg også, jeg da!

Når folk snakker om KLÆR tenker jeg på menneskeklær som er modifisert til å passe til hunder. Og mennesker pleier vel ikke akkurat å gå med dekken (som jo vanligis kun er et tekke over rygg og foran på brystet).

Klær er i mine øyne gensere, bukser , sko, luer osv.

Hva slags rase man har spiller ingen rolle når det gjelder MITT syn på klær til hunder. Det er ikke no mer eller mindre latterlig med skjørt på en chihuahua enn på en dobberman f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...