Gå til innhold
Hundesonen.no

Tervueren


Gronnis
 Share

Recommended Posts

  • 7 years later...
  • 3 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Det kommer an på hva du skal bruke den til.

Ellers ser jeg helst på kombinasjoner, istedet for å låse meg på en spesiell oppdretter, men det er jo gjerne litt lettere for en som har sett en del hunder og vet hva en vil ha.

Enig. Det finnes ingen oppdrettere jeg ville kjøpt valp av uansett kombinasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk klubbens hjemmeside www.nbfk.no. Sjekk hjemmesider, finn ut hva som er viktigst for deg. Er det en ren utstilling/familiehund, er det en ren brukshund, er det en allround hund. Jeg personlig vil anbefale at snakker med folk som har hund fra ulike oppdrettere. Snakk med oppdretterne, og vær ærlig på hva slag hund du ser for deg at du ønsker. hils på flest mulig individer. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket en del med Nadjarah, og møtt noen av hundene hennes. Det vil jo bli en allround hund, da det er min første egen hund og ønsker å prøve oss litt frem og se hva vi liker.

Kombinasjoner er enda litt vanskelig, prøver så godt jeg kan da og vite litt om de forskjellige hundene. Meldt meg inn i nbfk og nbfk hordaland gruppene på facebook, og i nkk og nbfk avd hordaland, slik at jeg kan sjekke de forskjellige hundene i dogweb. Men jeg er også veldig interresert i å lære mer om rasen generelt, og de forskjellige hundene, men som "nybegynner" på rasen er det litt vanskelig å finne gode kilder å lese seg opp på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket en del med Nadjarah, og møtt noen av hundene hennes. Det vil jo bli en allround hund, da det er min første egen hund og ønsker å prøve oss litt frem og se hva vi liker. Kombinasjoner er enda litt vanskelig, prøver så godt jeg kan da og vite litt om de forskjellige hundene. Meldt meg inn i nbfk og nbfk hordaland gruppene på facebook, og i nkk og nbfk avd hordaland, slik at jeg kan sjekke de forskjellige hundene i dogweb. Men jeg er også veldig interresert i å lære mer om rasen generelt, og de forskjellige hundene, men som "nybegynner" på rasen er det litt vanskelig å finne gode kilder å lese seg opp på!

Så spennende! :)

Og det tar tid å komme inn i en rase, men veldig fornuftig å prøve å lære så mye som mulig.

Boken om Belgiska Vallhundar er ellers fin, den kan du kjøpe via raseklubben (se på forsiden http://nbfk.no). Leser du fransk kan du få noen andre boktitler av meg (min fransk er så som så, jeg forstår vel 50% + av det jeg leser, men med ordbok og ekstra interesse så går det - og at jeg merker at språkforståelsen forbedres blir jo en bonus ;)).

Kom ellers som sagt gjerne innom på NKK utsillingen, og spesialen andre dagen (som er i Fjellangerhallen). Det er garantert mange hyggelige folk å snakke med om du vil. Hovedspesialen anbefales også om du vil se mer av rasen, det er et veldig spennende program i år. 6-7 september på Evje om jeg husker rett.

Ellers er det mange (mange!) forskjellige belgergrupper på facebook, jeg kan sende deg en liten liste i om du er interessert. De aller fleste av disse er på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! :)

Og det tar tid å komme inn i en rase, men veldig fornuftig å prøve å lære så mye som mulig.

Boken om Belgiska Vallhundar er ellers fin, den kan du kjøpe via raseklubben (se på forsiden http://nbfk.no). Leser du fransk kan du få noen andre boktitler av meg (min fransk er så som så, jeg forstår vel 50% + av det jeg leser, men med ordbok og ekstra interesse så går det - og at jeg merker at språkforståelsen forbedres blir jo en bonus ;)).

Kom ellers som sagt gjerne innom på NKK utsillingen, og spesialen andre dagen (som er i Fjellangerhallen). Det er garantert mange hyggelige folk å snakke med om du vil. Hovedspesialen anbefales også om du vil se mer av rasen, det er et veldig spennende program i år. 6-7 september på Evje om jeg husker rett.

Ellers er det mange (mange!) forskjellige belgergrupper på facebook, jeg kan sende deg en liten liste i om du er interessert. De aller fleste av disse er på engelsk.

Nkk utstilling og spesialen er skrevet ned i kalenderen allerede, så dit skal jeg (: skal få sjekket mer ut av den boken. Men jeg kan nok ikke fransk desverre ;p

Send gjerne navn på belgergruppene ja, det hadde vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...