Gå til innhold
Hundesonen.no

Briard


Lene

Recommended Posts

Dette er kopiert fra min hjemmeside.

Fakta om Briarden

Briarden også kaldt Chien Berger de brie er en gammel Fransk gjeterhund.

Rasen er sporet så langt tilbake som 700-tallet der den er avbildet på en Gobelang fra Keiser Karl den stores tid. Man mener også at Napoleon var eier av to Briarder.

I Frankriket ble den brukt til å gjete husdyr og passe gården, den holdt sauene innenfor gårdens grenser og holdt unna rovdyr som Ulv.

Under den 1. og 2. Verdenskrig ble briarden brukt til å bære amunisjon, postbud, sporarbeid og sanitetstjeneste. Mange soldater tokk med Briarder tilbake til USA der den ble en poppulær familie og brukshund.

Det første helamerikanske kullet ble født i 1922 og ble registret hoss AKC. I 1928 ble The Briard Clubb off America startet.

De første briardene i Norge ble importert fra England av Wera og Rodi Hübenthal i 1975. Det var en hannhund og ei tispe, Souffleur og Souffleuse fram Shiel. Begge ble utstillingschampions på rekordtid. Norges første briardkull ble født hos kennel Picador den 19.08.77. Den 17. September 1980 startet Wera og Rodi Hübenthal Norsk Briard Klubb (NBrK).

En historie som blir fortalt for å vise briardens mot: På 1300-tallet, i en liten fransk landsby med navnet Montidier, ble grev Montidiers sønn myrdet. Hans hund tok opp forfølgelsen og fulgte sporet av sin eiers banemann, som den innhentet og fanget. Innen mannen ble dømt ble det forlangt at det skulle utkjempes en duell mellom mannen og hunden. Hunden, som etter beskrivelsen var en briard, vant duellen..... Mannen ga opp, bekjente sin forbrytelse og ble halshugget. Dette fant sted i 1371. Til minne om hundens heltedåd, ble det skjenket et skilt til kirken i Montidier. Skiltet viste hodet til en briard. Dessverre ble kirken bombet under den første verdenskrig og skiltet ble ødelagt. Denne hunden ble imidlertid kjent som Aubry-hunden (chien d’Aubry), og man har funnet ut at dette i tidenes løp er blitt forandret til Chien Berger de Brie.

Briarden er en fantastisk brukshund som brukes som Poletihund, redningshund, terapihund, blindehund, gjeterhund,spor, agillety, lydighet, trekkhund +++De er inteligente og lettlærte hunder som elsker å arbeide.

SAMMENDRAG AV RASENS STANDARD

Sammendrag av rasens standard: Briarden er en rektangulært bygget hund, robust, bevegelig og kraftfull.

Hode: Kraftig, ganske langt med lett hvelvet skalle, rundet panne, markert stopp. Snuten like lang som avstanden fra stoppen til nakkeknølen, rett neserygg, sort nesebrusk.

Øyner: Horisontalt ansatt, runde, ganske store, mørke med et rolig uttrykk. Hos grå hunder er grå øyne ingen feil. Ører: Høyt ansatt, flete, ganske korte og naturlig hengende.

Bitt: Saksebitt, men tangbitt er også lovlig. Tannmangler skal ikke forekomme.

Hals: Muskuløs av normal lengde.

Kropp: Bred, lang og dyp brystkasse. Rett rygg, svakt skårende kryss. Ben: Velvinklede for- og bakben, kraftig benstamme. Doble sporerobligatorisk.

Poter: Kraftige, runde med godt samlede tær, sorte klør og sterke tredeputer.

Hale: Bæres lavt og har rikelig fane. Halespissen skal være krokformet og nå nedenfor hasespissen. Bevegelser: Lette, smidige, kraftfulle og parallelle med kreftig fraspark.

Pels: Mins 7 cm lang, spenstig, svakt bølget og tørr med lett underull. I ansiktet skjegg, barter og kraftige øyenbryn. Ører, ben og poter dekket av langt hår. Farge: Ensfarget sort, brå eller beige (fawn) i alle nyanser unntatt hvit, kastanjebrun og mahognybrun. Mørke nyanser foretrekkes. Skulderhøyde: Hannhund 62 – 68 cm, tispe 56 – 64 cm.

PELSSTEL

En briards pels varrierer mye fra hun til hund, noen hunder har bløtere pels andre er mere strie. Fawn fargede hunder har ofte bløtere pels en de sorte/mørke. Briardens pels skal vere ganske stri for å tåle vær og vind. Jeg børster min en gang i uka ca. ser det ann litt fordi det blir mere floker når vi er ute i fuktig vær og skog og mark. Mange børtser Briarden ver 14 dag eller mindre å tar heller en skikkelig overhaling før utstilling eller når det trengs, jeg synes det er lettere å børste oftere så jeg slipper skippertakene.

I den perioden valpene skifter til voksenpels bør de børstes så ofte som mulig, denne tiden blir det utrolig mye floker og man må få ut valpepelsen slik at den nye får vokse .

Plasser der jeg må vere obs på floker er under ørene, under armene , magen og innsiden av låret.

Å vaske hunden ofte med hundesjampo ødelegger strukturen i pelsen så før utstilling bør hunden bades ordentlig ca en uke før så pelsen fårtilbake strukturen.

Briarden skal også klippes mellom øynene, en tre kant. Man bør også stusse pelsen på potene. Og mellom putene påpotene. Pelsen kan også klippes ved endetramen, så slipper man at så mye henger seg fast der bak.

Vinter hunden. Den lange pelsen blir full av klumper bare hunden ser på snøen , vetfall her i huset. Ozzy er kortklippet nå så han slipper det verste styre. Jeg er nøye med å klippe hårene mellom potene og smører dem in med spenol før vi skal ut så han slipper å få snø mellom poten å bli sår. Er uhelle ute blir det potesokker som kan teipes med gaffateip så de ikke faller av. Det går ann å ha formfett i pelsen for et ikke snøen skel feste seg så godt, men det har jeg ikke prøvd enda. Høres ut som en klissete afere, å man må ha med fette på tur for hunden vil mest sansynlig slikke det av seg i bilen. Men kan også kjøpe en tettsittende dress til hunden så kan den leke så mye den vil i snøen uten problemer.

Sommerhunden. Heldigvis er Ozzy glad i å bade så dt var lett å avkjøle han i sommer. Man kan jo tenke seg hvor varmt det er å gå rundt med sort pelskåpe hele sommeren. Grunnen til at han er kortklipt nå er fordi han slet veldig i varmen i sommer og ble dårlig i magen , som da satte seg i pelsen under halen og det ble umulig å drive å holde det rent hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann , lurte litt på hvorfor du valgte Briarden?? Har du vært inntresert i den lenge eller? Flotte hunder :)

Såg inne på hjemmesiden at dere hadde flere dyr også, du har nok et STORT hjerte :( som elsker dyr. Kjenner meg også igjen der :oops:

Vi har en katt, 7 Chinchillare, 7 kaniner (to stk som ble fødd for 3 uker siden) 2 Rex kaniner (+ 2 unger) og 3 Dverg veddere. 4 Sebrafinker, og 3 stk akvarier. ( 180 Liter, 63 Liter og 20 Liter)

Og tre barn da, 13 år, 8 år ( om noen dager) og 3 år. Hehe, skjønner deg godt når du sier du har liv og røre rundt deg, hehe.

klem Maggie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briarden skal klippes forran øynene, de ser ikke like godt med håre forran øynen nei.

Spørs litt på pelsen da.

Har bestandig strikk jeg , nå er han kortklipt da. :wink:

Hvorfor jeg valgte Briarden:

Jeg hadde veldig lyst på en stor gjeterhund en hund som kunne brukes til det meste.

Å Briarden er som en potet, kan brukes til alt.

:)

Jeg hadde egentlig tenkt å vente litt med ny hund, men så så jeg Ozzy( han er omplassert fra samme plass som Nora) så da slo vi til.

Det sto mellom Briard , Bearded collie og Australsk gjeterhund.

Kan ikke leve uten dyr, jo flere jo bedre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er røytefrie, såkalte allergi vennlige hunder. :wink:

Når hunden er voksen og all valpepelsen er borte er det mange som bare tar et skippertak en gang i blandt å før utstilling.

Akkurat den tiden der valpepelsen byttes ut med voksenpels må hunden børstes så ofte som mulig ellers blir den bare en stor floke.

Det er utrolig mye mindre pelsstell en det ser ut som.

Jeg børster en gang i uka når pelsen er lang, ser ann litt for fllokene komer ofte når det er bløtt ute.

Han var kortklippt i sommer så da slapp jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...