Gå til innhold
Hundesonen.no

9 grunner til at positiv hundetrening ikke fungerer!


Mud

Recommended Posts

Guest Vicky

Nå kom det vel ikke akkurat som en bombe på enkelte av oss at du hverken bruker tid eller penger på å sette deg inn i ting du ynder å uttale deg negativt om på diverse hundefora, men allikevel: du er en av de som virkelig hadde hatt nytte av å lese artikkelen.kanskje det hadde ringt noen bjeller?

Aya: artikkelen er lang så det er nærmest umulig å gjenngi hele , men jeg kan skrive opp de 9 punktene.

1.dårlig miljøtrening og sosialisering (altså valpene beskyttes mot alt som kan stresse)

2. hunden lærer ikke å tåle røff behandling

3. forkjærlighet for problemhunder (den der er et av mine hjertebarn som mange vet..)

4 hjelpeavhengige hunder (her snakkes det seff ikke om klikkertrening hvor hunden ikke får se belønning før den kommer, men mer tradisjonell positiv hundetrening for man veiver med pølsebiter hele tiden)

5 for dårlig belønning (i de miljøene hvor kasting av ball, drakamp etc er fy-fy pga stress)

6 for lite ambiøse

7 dårlig grensesetting+ klarer ikke forsterke alternativ atferd (vi har alle møtt de....)

8 unngår alle problemer istedet for å løse dem

9 ikke så snille likevel( dette er myntet på de "snille" som med ujevne mellomrom mister besinnelsen og fillerister bikkjedyret)

Fin artikkel. Ikke negativt ment: Men dette vet vel vi alle fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: du har selvfølgelig helt rett..jeg vet lite om din bakgrunn og for alt jeg vet kan du jo bare ha latt som du ikke helt har skjønt hva klikkertrening er på diverse fora de siste par årene.Ikke godt å vite..

Caramella: har du noengang hørt at klikkertrenere har sagt at positiv straff/negativ forsterkning ikke er effektivt? :P Det har jeg aldri hørt noen har sagt, men selvfølgelig -mye rare påstander fra mye rare folk. Grunnen til at jeg og flere med meg mener at klikkertrening er mer effektivt for oss er flere.

Det at det hele bygger på hundens egeninitiativ er en stor fordel, alle vet at man kan veien langt bedre hvis man har gått den selv enn hvis man har blitt forklart den.Generaliseringen går fortere i tillegg til at hunden lærer å lære slik at den lærer hver øvelse fortere og mer effektivt. I motsetning til mer tradisjonell trening hvor hunden ofte blir "mettet" etter stund etter min erfaring.. Og så er det hyggligere å fokusere på det hunden gjør riktig istedet for det den gjør feil :P

Vicky : nei..overhodet intet nytt.Men jeg synes det er på tide at flere - både enkelte "klikkere" og ikke-klikkere får det inn med teskje..Det har tydligvis vært sårt tiltrengt...

Edit:

Rugaas advarer nesten kategorisk folk mot å drive med noe som helst med bikkja si. Den kan jo bli stresset, må vite. Sitt i sofaen og gjesp om kapp med hunden, og skån den for alt og ingenting...

:P:P:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: du har selvfølgelig helt rett..jeg vet lite om din bakgrunn og for alt jeg vet kan du jo bare ha latt som du ikke helt har skjønt hva klikkertrening er på diverse fora de siste par årene.Ikke godt å vite..

Loke - den 10. grunnen til at positiv hundetrening ikke virker er at det er så mange idioter som holder på med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har ikke lest artikkelen, men er jo glad den kommer - og jeg er glad den kommer i ett blad som Canis - ett blad jeg tror ALLE nyfrelste leser så det går opp i liminga (andre leser også selvfølgelig).

Nå er det ikke så vanlig blandt de som har litt hjernekapasitet på diverse fora å kalle oss "non clikckertrainers" for misshandlere - tross alt - de fleste har jo skjønt at man ikke nødvendigvis banker gørra av bikkja selv om man ikke bruker klikker liksom - men en del av den nyfrelste garde av yngre format har nok slitt litt mer.

Personlig så forstår jeg jo hvorfor - for i lange tider har jo rekrutteringen til klikkertrening vært myntet på at det er så mye snillere mot hunden og alle andre er slemme. Den attituden har jo skint igjennom hele veien - ikke rart kanskje at de som kanskje ikke har særlig erfaring fra FØR klikker ble poppis - går bastant ut å sier at det er det eneste saliggjørende og alle andre er slemme. De har jo kun erfart EN treningsmetode - og den virker jo...........

Man får håpe de leser.

Fikk en mail her om dagen fra ei jente som nettopp hadde kjøpt seg hund - hun ville melde seg på kurs, men lurte på om det var klikkerkurs. Jeg svarte som sant var at det er det ikke, men jeg forklarte også at kurset var basert på positiv forsterkning osv. - da fikk jeg mail tilbake om at hun ikke kunne gå på kurs for hun ville ikke gå på kurs hos folk som ville tvinge henne til å være slem mot hunden......... Jeg sendte for to minutter siden en mail til førkja og ba henne kjøpe siste nummer av Canis.............. Definitivt en av de som vil ha stor nytte av å lese artikkelen vil jeg tro.

Det finnes mange veier til Rom - noen veier er rette og nesten uten svinger, andre går gjennom alpene og har dertilhørende ups and downs...... men til Rom kommer man stort sett alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke - den 10. grunnen til at positiv hundetrening ikke virker er at det er så mange idioter som holder på med det.

OT jeg synes at du burde slutte å bruke et slikt nedlatende måte å skrive på. Du er IKKE den eneste på dette forumet som faktisk har peiling på hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT jeg synes at du burde slutte å bruke et slikt nedlatende måte å skrive på. Du er IKKE den eneste på dette forumet som faktisk har peiling på hund!

Det har jeg heller ikke gitt uttrykk for.

Som man roper i skogen får man svar, det gjelder også Loke, som jeg synes er rasende usaklig, "personlig" og lite etterettelig i denne debatten. Hun uttaler seg i hytt og pine om en person (dvs et nick) som hun selvsagt ikke vet pøkk om, trekker inn ting hun tror er sagt og ytret i andre fora - og trekker konklusjoner ut av løse lufta. Ikke særlig smart, spør du meg. Men jeg burde kanskje rettet utsagnet til: Den 10. grunnen for at positiv læring ikke virker er at enkelte av dem som tror de bruker det er idioter.

Var det da noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen kunne vært skrevet om en jeg kjenner, må bare innrømme at jeg moret meg litt over den.

Greit at noen belyser dette synes jeg, det er fremdeles en del mennesker som "diller" noe aldeles fryktelig og lar ikke hunden få være hund.

Bra artikkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsmetoder:

Lotta; du sier at den 10. grunnen til at positiv hundetrening ikke fungerer er at det er så mange idioter som driver med det. Dette er jo ikke en årsak i seg selv at det ikke fungerer, ordet "idiot" sier jo ingenting om hva "idioten" gjør. Så de 9 grunnene Canis tok opp holder vel strengt tatt? Da grunnen til at en hund blir dårlig henger sammen med konkrete hendelser og ikke om eieren er "idiot" eller ikke.

Men er enig med deg i at det er mange folk som ikke takler forskjellige metoder. Men det blir feil å henge ut en enkelt metode, dette gjelder ALLE metoder, fra klikkertrening til Nordenstam, trener man ikke effektivt vil man ikke få resultater.

Alle metoder kan bli vellykkete og gi resultater så lenge de følger læringsprinsippene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest artikkelen, men kanskje jeg burde ta meg en tur på butikken og kjøpe mitt første nummer av Canis? For nå ble jeg nysgjerrig.

Loke - den 10. grunnen til at positiv hundetrening ikke virker er at det er så mange idioter som holder på med det.

Da er det jo idiotene det er noe galt med, ikke klikkertreningen :D Og den regelen gjelder også tradisjonell trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...