Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan smøre i øret?


Recommended Posts

Har fått en krem/salve som skal smøres to ganger i øret til Mona. Hvordan skal jeg få smurt den på når hun ikke vil at jeg tar henne i øret? Jeg får ta på ørene hennes, men hun liker ikke at jeg driver med figrene der inne. Skal ikke ned i øregangen, men mer på veien mot hullet ned. Dust forklaring men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde så vidt mens hun sov her en gang, men det kilte visst :) Tror nok dette er løsningen.. Men hun må uansett vennes til å bli tatt på/i ørene!

hun liker heller ikke at jeg skal se på tennene hennes. Da girer hun seg opp og biter etter meg. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve "approach and retreat"-metoden. Min valp var veldig redd for hodet sitt når jeg fikk henne, men nå sitter jeg og koser med ørene hennes mens hun ligger i fanget mitt og dupper.

Du begynner med å stryke henne så nærme øret/den plassen du ikke får lov å ta på, som du kommer uten at hun reagerer/blir redd e.l. Så stryker du litt frem og tilbake der. Så stryker du litt nærmere, og tilbake med en gang. Det er liksom "approach and retreat". Du nærmer deg plassen, så fjerner du deg igjen før hun rekker å reagere. Til slutt kommer du så nærme at du kan ta på øret, og etter hvert inni. Hvis du gjør dette riktig, og nok, så kommer hun sansynligvis til å elske det eter hvert :) Samme prinsipp på tennene. Men før du begynner med tennene bør hun være helt trygg på resten av hodet, og rundt munnen. Når jeg skulle begynne med tennene på henne var det ikke noe problem i det hele tatt. Begynte med å løfte såvidt på den ene munnviken, så slippe, da ga jeg også en godbit etterpå. Så gjentok jeg dette noen ganger, med godbit og ros etterpå. Etter hvert kan du kreve mer av henne, og gjerne begynne å pusse tennene hennes. Hvis hun er vant til det, så er det som regel ingen sak når dommeren skal ta en titt! Lykke til, det går nok strålende skal du se :)

Tips: Når du skal begynne å få andre til å sjekke tenner o.l. (forberedelse til utstilling hvis du skal stille henne), så er det flott å ta en tur til dyrlegen på et rolig tidspunkt. Spør noen av medhjelperne der om de har tid et øyeblikk. Disse folkene har som regel mye mer peiling, og kan hjelpe deg mye bedre enn mannen i gata, da de ikke blir redde hvis han skulle finne på å knurre e.l.

PS: Gi meg gjerne tilbakemelding om du velger å bruke min metode, og si fra hvordan det går! Tror nok ikke denne metoden er så vanlig i hundeverdenen, nemlig. Forresten så er det nok mye lettere for deg å få til også, som har litt mer å ta i. Min lille på 1.5 kg blir litt vanskelig å gå så mye frem og tilbake på :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...