Gå til innhold
Hundesonen.no

Grand Danois


Montheo
 Share

Recommended Posts

Du tuller med meg?! OI :shocked: Meg og Charlie prøvde oss på en 40 kvm i byen i en uke, men gadd ikke mer enn en dag før vi reise til hytten, og ventet der til huset hjemme var ferdig malt.. :rolleyes:

Neida, tuller ikke jeg :lol: Selvfølgelig var det ikke ideelt, men det var egentlig ikke pga. at det var trangt, var bare at det var et helt ille sted. Hadde det ikke vært for det, kan det godt hende jeg fortsatt hadde bodd der. Og dette var mens casper var 6 måneder, og selv da gikk det kjempefint. Bor vel på 70 kvm nå, to mennesker, og på det meste tre hunder. :ahappy: Men må jo si at det er deilig å bare kunne slippe dem ut i hagen, enn å måtte gå ned og ut hver gang han skal tisse.

40 kvm er jo myyye for en person og en hund da :yes::D

Men dette ble litt ot da hi hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men ser ikke ut til at det skjer noe der nei.. meldte meg inn for noen dager siden, men måtte bli godkjent av moderator for å få logget meg på.. og det har enda ikke skjedd..

Men da får jeg vel nok informasjon her da :P Det er nok ikke aktuelt før om noen år enda, har fortsatt 5 måneder gamle Tinka og studier foran meg!

Hei hå, har du fortsatt ikke blitt godkjent? Om folk melder seg inn med navn som ikke ser ut som "ekte" navn er det ikke alltid vi godkjenner de, for det har vært så sinnsykt mye spam/roboter der. :P Hvis du sender meg en PM med brukernavnet ditt kan jeg se om jeg får ordna det. :P

armagnac, du får lage litt action du da vettu. :icon_confused:

Forresten, jeg bodde veeeeldig trangt med min voksne GD i et halvt år, og det var null problem så lenge hun fikk leke og løpe ute. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige hunder absolut!

Sambo har veldig lyst på gd når plassen tillater det, hans far har hatt flere gdèr i sambos oppvekst.

Traff en harlequin tispe på utstilling i høst som sjarmerte meg rett i senk :icon_redface:

Ellers er jo ikke brindle eller mantel(?) å forrakte heller :wub:

Kan noen fortelle litt om vaktinnstinkt og aktivitetsnivå i valp og unghund-perioden?

Er avlen i Norge sunn eller bør man se utover landegrenser når man skal på valpejakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige hunder absolut!

Sambo har veldig lyst på gd når plassen tillater det, hans far har hatt flere gdèr i sambos oppvekst.

Traff en harlequin tispe på utstilling i høst som sjarmerte meg rett i senk :wub:

Ellers er jo ikke brindle eller mantel(?) å forrakte heller :D

Kan noen fortelle litt om vaktinnstinkt og aktivitetsnivå i valp og unghund-perioden?

Er avlen i Norge sunn eller bør man se utover landegrenser når man skal på valpejakt?

ja nå har jeg aldri hatt voksen GD da jeg har min første valp nå:P ho er 14 uker og forholdsvis rolig :o ho leiker ute og slapper av når ho er inne:) klart det hende jo ho får litt raptus inne også, men de er ikke på nivå mer settere hvis du skjønner:P

vaktinstinkt har min null komma niks av:S hver gang det kommer folk, logrer ho med hele seg og skal ha kos hihi finnes ikke noe vondt i ho i hvertfall=)

jeg kjøpte valpen min i Skåne i Sverige, men finnes oppdrettere i Norge også, som har lang erfaring og gode resultater;)

ja må si jeg har smaken både gor harlequin og mørk brindel :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

ja nå har jeg aldri hatt voksen GD da jeg har min første valp nå:) ho er 14 uker og forholdsvis rolig :lol: ho leiker ute og slapper av når ho er inne:) klart det hende jo ho får litt raptus inne også, men de er ikke på nivå mer settere hvis du skjønner:P

vaktinstinkt har min null komma niks av:S hver gang det kommer folk, logrer ho med hele seg og skal ha kos hihi finnes ikke noe vondt i ho i hvertfall=)

jeg kjøpte valpen min i Skåne i Sverige, men finnes oppdrettere i Norge også, som har lang erfaring og gode resultater;)

ja må si jeg har smaken både gor harlequin og mørk brindel :wub:

Kommer du ihåg var i skåne kenneln ligger? Nån stad i närheten eller så???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ligger i sjöbo :lol: ikke langt fra Lund ;) hvis det hjelper deg, kennel Boarhunters :D

Jadå, jag känner till Lund väl. Min bror bor där. Sjöbo har jag aldrig varit i men hört talas om.

Jag kommer själv att flytta till skåne snart så var lite nyfiken om man bodde när. Men det var inte jättenära, jag kommer flytta till andra sidan skåne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei.

Er det noen som har erfaring med Fawn? Den er ikke godkjent i DK, er den det i Norge eller Sverige? Jeg mener den er godkjent i USA ivertfall.

Noen som har erfaringer med en fawn? Er det lett å få gode linjer/gener og kjøpe av seriøse oppdrettere når den ikke er godkjent?

Lurer og på grunnen til at den ikke er godkjent, er det en logisk grunn at den er dårlig for arten, er det noe med lynne til en fawn som annerledes? er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fawn er gul, dvs den mest vanlige fargen, og selvsagt godkjent.

Å, ja. Blander visst her, mente den het Blue Fawn Great Dane eller noe, men jeg vet ikke.

Har et eksempel her, selv om bildet ikke var så klart:

http://photos.erdbeerlounge.de/images/gallery/1/309/6/132/688/AICS/rtl/500/500/132688.jpg

Har du noe kjennskap til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merle er en helt vanlig farge i harlekinfamilien, den er ikke utstillingsgodkjent. Den har akkurat samme helse og mentalitet som resten av kullet den kommer fra, det er ikke noe særskilt med det. Grunnen til at den visstnok ikke er godkjent, er at om man parrer to stk, får man helhvite valper, som oftest har hørsels og synsdefekter, samt om man parrer den med andre farger, blir de "feilfarget" merle, dvs gul merle, brindle merle, blå merle osv.

Jeg har selv en merle, den til høyre på avataren min. Verdens enkleste hund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Merle er det ja. Jeg glemmer det der hele tiden, har en såkaldt teflonhjerne;-)

Jeg bare elsker de, de er så fine, men man ser dem jo aldri dessverre. Har sett en neste helt hvit en gang på bilde en gang, syns den var flott også jeg. Synd med hørsel/syns defekter da, omtrent samme problem som jeg har hørt om Dalmatiner?

Hvor gammle er hundene dine? Samme kjønn? Er det store forskjeller på personlighetene deres?

Takk for nyttig info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Merle er det ja. Jeg glemmer det der hele tiden, har en såkaldt teflonhjerne;-)

Jeg bare elsker de, de er så fine, men man ser dem jo aldri dessverre. Har sett en neste helt hvit en gang på bilde en gang, syns den var flott også jeg. Synd med hørsel/syns defekter da, omtrent samme problem som jeg har hørt om Dalmatiner?

Hvor gammle er hundene dine? Samme kjønn? Er det store forskjeller på personlighetene deres?

Takk for nyttig info!

Ja, det er noe lignende som på dalmatiner, manglende pigment. På vanlig merle er ikke dette et problem. Det er flere seriøse harlekinoppdrettere i DK, så merle skulle det fint gå an å få tak i :)

Mine er 4,5 år, de er kullsøsken, og søstre. Det er ikke stor forskjell på personligheten, det er mest på det tillærte vil jeg si, iom at jeg hadde merlen fra hun var valp, og kjøpte harlekinen som voksen for ett år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe lignende som på dalmatiner, manglende pigment. På vanlig merle er ikke dette et problem. Det er flere seriøse harlekinoppdrettere i DK, så merle skulle det fint gå an å få tak i :)

Mine er 4,5 år, de er kullsøsken, og søstre. Det er ikke stor forskjell på personligheten, det er mest på det tillærte vil jeg si, iom at jeg hadde merlen fra hun var valp, og kjøpte harlekinen som voksen for ett år siden.

Å, jeg tenkte akkurat, 2 GD valper på èn gang, ha ha ha. Men OK, du fikk den andre etterpå, ja.

Så det betyr altså at moren eller faren er blå, og den andre Harlekin?

Går de godt i lag da?

Takk igjen for nyttig info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, moren er sort og faren er harlekin. Man blander ikke blått inn i harlekin, for da får man blå harl+merle, istedenfor sort. Blå parres bare med blå eller sort.

De går flott sammen :) Jeg hadde fint kunnet hatt to GD valper samtidig, det er de enkleste valpene jeg noensinne har hatt med å gjøre. De krever utrolig lite og er mye roligere enn valper av andre raser, syns jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, moren er sort og faren er harlekin. Man blander ikke blått inn i harlekin, for da får man blå harl+merle, istedenfor sort. Blå parres bare med blå eller sort."

Ja, det var det jeg trodde med at blå kun med blå el sort.

Men hvorfor kan man egentlig ikke parre blå og Harlekin, det er fordi "blå" Harlekin ikke er lov?

Har du hatt GD`s før de 2 du har nå også? Virker veldig flotte, er de av skandinaviske linjer? Og hvor store er de i cm/kg? Som du ser er jeg en veldig nysgjerrig person, du må bare stoppe meg når det blir for mye;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå harl er ikke godkjent i FCI nei, men i UK er den godkjent.

Mine er av skandinavisk/tyske linjer. De har sine eksteriørfeil de også, men jeg liker veldig godt typen. En miks av mine to hadde vært perfekt i mine øyne, da den ene er litt lett og den andre litt tung. Merlen er 82 cm høy, og rundt 58 kg, mens harlekinen er ca 77 cm og 70 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå harl er ikke godkjent i FCI nei, men i UK er den godkjent.

Mine er av skandinavisk/tyske linjer. De har sine eksteriørfeil de også, men jeg liker veldig godt typen. En miks av mine to hadde vært perfekt i mine øyne, da den ene er litt lett og den andre litt tung. Merlen er 82 cm høy, og rundt 58 kg, mens harlekinen er ca 77 cm og 70 kg.

Interessant å lese dette her, artig at det er så stor vektforskjell innen søskender. Min var av tyske aner, dvs født i DK, men tysk far og besteforeldre. Tror det blir skandinavisk neste, gang, får se. Har hørt at de tyske er de kraftigste (brystkassen), skandinavisk er middels mens de amerikanske er mer slank. Vet ikke om dette stemmer.

Har du evt hørt noe om de britiske? Jeg vet ikke om det er noe særlig GD`s der engang. Vet at noen i DK har amerikanske linjer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...