Gå til innhold
Hundesonen.no

Hissig valp


LeneC

Recommended Posts

Hvis det er "trist" at rasene ikke får brukes til sitt opprinnelige formål, så må vi "kaste" flesteparten av dem:

Vekk med schäfer, belgere, rottweiler, alle mynder unntatt noen i araberland som får jakte på levende vilt (siden både coursing og veddeløp på bane bare er imitasjoner av den EGENTLIGE bruken, og stammer fra ny tid, mens rasenes opprinnelige jaktbruk er flere tusen år gammel), terriere som ikke brukes til hijakt, alle vokterhundene som ikke får vokte, ja, det blir ikke mange igjen - siden 80 prosent av den totale hundebestanden antagelig blir brukt HOVEDSAKELIG til selskapshundformål!

Blir igjen noen "fangvarmere" fra hofftiden og denslags, som omtrent tilsvarer vår bruk som "bare" familiehund - som unntaksvis, den 10-prosenten som ifølge Gry Løberg i Manimal har anslått brukes aktivt, altså 1-2 ganger i uken, trenes i en hundesport som stort sett er nokså annerledes enn opprinnelig formål. Resten går "bare" i skogen, lever med familien sin, er med på tur og hverdag og denslags småtterier... :lol:

Jeg er selv svært opptatt av riktig hunderase til riktig eier, men det har mindre med opprinnelig bruksformål å gjøre - og mer med å la reindyrka bruksvarianter forbli akkurat det, og heller ha flere varianter, heller enn å lunke det ut og få en hund som ikke er god nok til profesjonell bruk, men som samtidig er litt i meste laget for en ren familiehund. Alternativet er å la noen bruksraser FORBLI bruksraser, det krever at oppdretterne nekter å selge til ukyndige - slik noen allerede gjør.

Samtidig: Australian Shepherd ER da ingen reindyrket gjeterhund, det ER da en USA-fremavlet rase som ifølge rasebeskrivelsen på Canis skulle være en altmulighund - men på en GÅRD. At aussien er en strålende agilityhund, er da "galt" - skal man følge greyhoundparallellen? For det er ikke "opprinnelig" bruk....?

Men at en høyt premiert utstillingsgreyhound gjør det bra i lure coursing her i Norge, det ser jeg at Red Rose ikke tar fatt i - er det også "galt"? For det er vel egentlig snakk om TRE typer greyhounds totalt sett i Storbritannia - nemlig baneløpshundene, coursinghundene (Irland særlig) og utstillingshundene. Og ifølge det jeg engang fikk høre, var det også forskjeller på de to førstnevnte - og da vil det jo være coursinghundene som er NÆRMEST det OPPRINNELIGE formålet, nemlig jakt i terrenget på hare?

Men så enkelt er det kanskje heller ikke... det ER nemlig ikke de store innlysende sannhetene her!

For: Hadde det ikke vært hundeløp OG utstillinger, hadde kanskje greyhounds forsvunnet rett ut til venstre - siden jakt på levende vilt ville være begrenset til noen ytterst, ytterst få, i rasens historie, etterhvert som den britiske øy tetnet seg til med folk. Takket være at noen tok tak i ytterpunktene, nemlig løpingen OG utseendet, så ville kanskje rasen nesten vært forsvunnet? Sånn teoretisk iallfall? Omtrent som mange andre raser, bare tenk på irsk ulvehund - som jo er en rekonstruksjon i stor grad, siden det er hinsides mange år siden det var nevneverdig med ulv i Irland...

Men så overdriver folk - slik de gjør med alt av dyr de tar tak i. Kanskje svaret er å moderere det - heller enn å forby? Til dags dato har jeg ennå ikke fått noe svar fra NOAH og lignende dyrevernsorganisasjoner hva vi skal gjøre med alle kuene, sauene etc hvis vi alle ble vegetarianere - inklusive hundene våre, slik disse folkene gjerne vil. La dem dø ut, annet enn på landbruksmuseer? Er det bedre å være utryddet, enn å bli spist?

Bare spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

---"Hvis det er "trist" at rasene ikke får brukes til sitt opprinnelige formål, så må vi "kaste" flesteparten av dem:

Vekk med schäfer, belgere, rottweiler, alle mynder unntatt noen i araberland som får jakte på levende vilt (siden både coursing og veddeløp på bane bare er imitasjoner av den EGENTLIGE bruken, og stammer fra ny tid, mens rasenes opprinnelige jaktbruk er flere tusen år gammel), terriere som ikke brukes til hijakt, alle vokterhundene som ikke får vokte, ja, det blir ikke mange igjen - siden 80 prosent av den totale hundebestanden antagelig blir brukt HOVEDSAKELIG til selskapshundformål!---"

Tror de aller fleste hundeeiere idag må innrømme at rasevalget ikke akkurat har falt på hva hunden en gang ble brukt til.

Jeg har både collie og sheltie som aldri har sett en sau, men som har levd ett fullverdig og godt liv på tross av det! Vi har kunnet aktivisere oss med lydighet, agility, og ikke minst masse kos og gode turopplevelser sammen! OG jeg har nå en aldeles nydelig greyhound som aldri skal se innsiden av noen som helst bane, men få lov å utfolde seg fritt i den norske natur. Skal forøvrig heller ikke drive noen form for jakt med ham, han skal bli- slik som sagt majoriteten av norske hunder er: en harmonisk veldressert FAMILIEHUND!

At det ikke finnes turområder her i Norge hvor det helt smertefritt er mulig å slippe våre greyhounds og andre mynder er det reneste tøv! Selvfølgelig er det det! Det står ikke sau bak hvert hjørne vettu..

Ellers kunne da ikke nordmenn som theredrose sier kunnet hatt mynderaser i det hele tatt!

Siden det var jeg som var dum nok til å sette igang denne diskusjonen- med håp om å få noen tips og dele deres erfaringer med grense testinger av unge guttevalper må jeg si det ikke akkurat har holdt mål. :D

Takk og lov har jeg med all den erfaring jeg både har tilegnet meg av andre hundeeiere, andre hundetrenere, andre greyhound elskere, kunnet få spesifikke ideer til hvordan jeg skal trene bort denne uvanen akkurat min grey gutt har!

Og hvis du lurer videre på min kompetanse innen hundehold-har jeg også utdannelse innen dyr og dyrs helse, samt en livslang interesse og brennende engasjement innen hundehold.

Da jeg ikke hadde vært borti akkurat denne formen for utfordring- hvor det KUN gjaldt flytting fra hans hvilested, tenkte jeg at det kunne gå an å rådføre seg her om noen hadde liknende erfaringer og som nevnt eventuelle tips og råd til å trene på akkurat dette.

Som jeg igjen vil presisere viser ikke min grey aggressivitet på noen måte som helst overfor hverken mennesker i alle størrelser og fasonger, ei heller hunder i alle størrelser og fasonger, ikke hester og ikke katter!

Tvert i mot er han overlykkelig og vil hilse og leke med dem alle sammen.

Så noen farlig og aggressiv valp har jeg SLETT IKKE!! :P

Og igjen: TAKK OG LOV for at det finnes de mennesker som jobber for at disse flotte hundene ikke bare skal sees på som pengemaskiner, men at de også er flotte familiehunder. :P

Om rasen ellers ikke skulle falle i smak, er det som med alle andre, jeg ville f.eks ikke tatt en airdale eller en bull terrier i mitt eie, rett og slett for at jeg ikke synes de er pene.

Men det er min smak. :P

Så om enkelte synes greys eller mynder generellt er stygge vesener, så må de gjerne det, og da regner jeg ikke med å se en slik i deres eie heller.

Men om man derimot skulle synes at greyhound er en vakker hund, er det ingenting som tilsier at ikke vanlige norske folk kan få masse gleder ved å eie en!

Men som ved alle hunderaser- vit så mye du kan om rasen du ønsker uansett!

Kos dere med familiehundene deres alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ikke hadde vært borti akkurat denne formen for utfordring- hvor det KUN gjaldt flytting fra hans hvilested, tenkte jeg at det kunne gå an å rådføre seg her om noen hadde liknende erfaringer og som nevnt eventuelle tips og råd til å trene på akkurat dette.

Som jeg igjen vil presisere viser ikke min grey aggressivitet på noen måte som helst overfor hverken mennesker i alle størrelser og fasonger, ei heller hunder i alle størrelser og fasonger, ikke hester og ikke katter!

Nehei? Hvis ikke det er aggressjon du beskriver i startinnlegget ditt her - hva vil du kalle det? Sitat:

Min 5mnd gamle greyhound gutt har det for seg at hvis noen i det hele tatt nærmer seg han når han hviler er det lurt å eksplodere i knurring og blottlegging av tenner.

Har hatt flere episoder hvor jeg har måttet "forstyrre" ham og han blir fryktelig sint.

Tvert i mot er han overlykkelig og vil hilse og leke med dem alle sammen.

Så noen farlig og aggressiv valp har jeg SLETT IKKE! :D

Du er ikke den første - og blir antagelig ikke den siste, dessverre - som velger å bortforklare, unnskylde og bagatellisere aggressjon. Det forhindrer ikke at den er der...

Faktisk er din beskrivelse av valpens atferd så spesiell at jeg fortsatt mener at intensiteten i utbruddene antagelig har noe med valpens gamle skade å gjøre.

Men som ved alle hunderaser- vit så mye du kan om rasen du ønsker uansett!

Nettopp. Og som du da kanskje har skjønt etterhvert (?), så er ikke denne typen aggressjon som du beskriver noe ukjent fenomen. Dessverre. Men det finner du jo ut hvis du velger å ta inn noe mer av den informasjonen du får presentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Hvis det er "trist" at rasene ikke får brukes til sitt opprinnelige formål, så må vi "kaste" flesteparten av

men hvorfor kan ikke de som ønsker seg familiehund eller søt pyntelig hund bare kjøpe seg en liten selskapshund? istedenfor bc, osv. Men egentlig greit å dele opp rasene, siden da blir hvertfall forskjellen tydelig nok skille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor kan ikke de som ønsker seg familiehund eller søt pyntelig hund bare kjøpe seg en liten selskapshund? istedenfor bc, osv. Men egentlig greit å dele opp rasene, siden da blir hvertfall forskjellen tydelig nok skille :D

En usedvanlig dårlig ide, Vicky. Skal vi la alle raser dø ut som ikke opprinnelig er "selskapshunder" og hvor det opprinnelige bruksområdet ikke finnes/er lovlig lengre?

Hva med lundehunden, de fleste nordlige myndetypene, f eks? Mener du oppriktig talt at vi skal la løpsindustrien forvalte historien, genetikken og arven som greyhounden bærer med seg? Mener du de viser seg skikket til å ivareta disse rasenes interesser?

Og skal vi like godt stappe alle fjordinger og dølagamper i fårepølsa først som sist - de blir jo sjelden brukt til sitt opprinnelige formål lengre, de heller?

Ingen som noensinne har delt liv med en velfungerende, sosial og trivelig greyhound vil ønske seg en cavalier eller papillon i stedet for - om de aldri får sett greyhounden fange søndagsmiddagen på feltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke ta vare på både gjemytt OG arbeidsegenskaper?

Jeg er sikkert fryktelig dårlig på skriftlig kommunikasjon: Hvordan skal man kunne ta vare på (dvs teste for) arbeidsoppgaver som er ulovlige? Som f eks hetsjakt med hund? (Du vet, å slippe et greyhoundkobbel løs på jordet for å fange haren selv)? Og hvor tar du det fra at ikke "vanlige" oppdrettere av "vanlige" hunder (labrador, greyhound, whippet, lundehund, buhund, dachs, f eks) er opptatt av gemytt?

Og hvem sier at arbeidsoppgavene er de rette for hunden? Mener du man tar vare på arbeidsoppgavene til en dachs når den brukes som drivende hund på rådyrjakt?

Tar man vare på greyhoundens egenskaper hvis man oppdretter verdens raskeste løpshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

beklager Lotta, nå blander jeg litt med den andre tråden. Men jeg er helt sikker på, som du sier at de fleste seriøse oppdrettere er nøye med gjemytt. Men jeg syns det er mange raser som burde hatt mer krav om å ha vært gjennom de opprinnelige arbeidsoppgavene og bestått. Men med greyhound er det som sagt vanskelig... men en ting, hvorfor har man en greyhound når man ikke driver med lurecousing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager Lotta, nå blander jeg litt med den andre tråden. Men jeg er helt sikker på, som du sier at de fleste seriøse oppdrettere er nøye med gjemytt. Men jeg syns det er mange raser som burde hatt mer krav om å ha vært gjennom de opprinnelige arbeidsoppgavene og bestått. Men med greyhound er det som sagt vanskelig... men en ting, hvorfor har man en greyhound når man ikke driver med lurecousing?

Her tillater jeg å blande meg inn; For det første: Greyhounden var opprinnelig ikke avlet for lurecoursing, det var en jakthund(coursing). Skal man ta utgangspunkt i hva de enkelte rasene opprinnelig ble avlet for og brukt til, ja så blir det SVÆRT få raser igjen.. De fleste av dagens raser blir ikke brukt til hva de engang ble skapt for. Man kan jo spørre, hva skal man med doberman hvis man ikke er pengeinnkrever, alle gjeterhundraser hvis man ikke er bonde, dachs hvis man ikke driver aktivt med hijakt,lagotto hvis man ikke er trøffelsanker o.s.v,o.s.v,o.s.v.... (for ikke å snakke om puddel, som opprinnelig var en vannapportør...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Her tillater jeg å blande meg inn; For det første: Greyhounden var opprinnelig ikke avlet for lurecoursing, det var en jakthund(coursing). Skal man ta utgangspunkt i hva de enkelte rasene opprinnelig ble avlet for og brukt til, ja så blir det SVÆRT få raser igjen.. De fleste av dagens raser blir ikke brukt til hva de engang ble skapt for. Man kan jo spørre, hva skal man med doberman hvis man ikke er pengeinnkrever, alle gjeterhundraser hvis man ikke er bonde, dachs hvis man ikke driver aktivt med hijakt,lagotto hvis man ikke er trøffelsanker o.s.v,o.s.v,o.s.v.... (for ikke å snakke om puddel, som opprinnelig var en vannapportør...)

Ok :) Takk for den oppklaringen!

det er det jeg mener: Hvorfor skaffer folk seg jakthund når de ikke skal jakte? Det er f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en ting, hvorfor har man en greyhound når man ikke driver med lurecousing?

Rent bortsett fra at de er de kuleste, enkleste, vakreste og mest utfordrende hundene på jordens overflate, de mest estetiske, fullendte og morsomste, krevende individualistene man kan tenke seg?

Neei, da kommer jeg ikke på noen særlig gode grunner for å ha greyhound, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Takk for den oppklaringen!

det er det jeg mener: Hvorfor skaffer folk seg jakthund når de ikke skal jakte? Det er f.eks.

Eeh.. jeg prøver igjen...Hva foreslår du at man gjør hvis man f.eks. ønsker å ha en borzoi men ikke har anledning til å bruke den på ulvejakt? Eller ta greyhond og afghansk mynde, det er beklageligvis ikke lov til å bruke noen av de nevnte rasene, til det de er avlet for, i Norge... Skal man da avstå fra de nevnte rasene? Og disse tre rasene er bare en liten promille av de rasene som ikke blir/kan brukes til det de opprinnelig er avlet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tollere som slett ikke skal brukes til jakt. Trener spor og apport fra både vann og land og slik får hunden brukt sine nedarvete egenskaper, uten å direkte bli brukt til det den er avlet til. Tror det er bra nok, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at man må ta en liten runde med seg selv om hva man skal med hund, og hva man kan gi den av alternativer.

En greyhound som ikke blir brukt til løp, må få anledning til å springe løs likevel - de har reinspikka løpeglede, uavhengig av bane eller jakt. Bor man slik til at det bare er beitedyr, båndtvang og vilt og man ikke har stor hage.... vil det da være ideelt med en slik "løpeglad" hund? Å jogge eller sykle er en helt annen måte å bevege seg på, det er trim - mens løping for slike hunder er... tja, glede, vil jeg kalle det.

Har man en jakthund, så må man ta konsekvensene av det - enten man jakter eller ei. Jakt er bare en begrenset periode i året. Men slike hunder er født til å bevege seg MYE, da må de få muligheten til det - da kjøper man dem ikke som en hund man rusler i parken med en time om dagen. Da blir man lett upopulær også, når for eksempel setterne jager fuglunger og fugler så det uler...

Det har noe med driftene i hunden å gjøre. En lundehund var en jakthund en gang, men er nå en ganske trivelig, rolig hund som virker som fungerer greit som aktiv familiehund - mens det sikkert er flere som har notert seg at for eksempel de "søte" beaglene bare stikker av og stikker av, de er jakthunder så det holder enda.

Hvis eneste overlevelsesmulighet for en rase er å bli "familiehund", bør man kanskje vurdere om man bør ha de "gamle" egenskapene like sterkt tilstede - eller om det vil skape stor frustrasjon i hundens hverdag, slik man kan tilby den (altså hvis opprinnelig jaktform ble forbudt). Vil man ha noe mer moderate drifter/instinkter i hunden?

Se på pyreneer, som i sin tid sikkert var en like lite omgjengelig voktersak om for eksempel.... er det kaukasisk ovtsjarka eller anatolsk karabasj (?) man kanskje kan sammenligne med? Gjennom endel generasjoner så er de blitt mer "normaliserte" - sett ut fra vår hverdag. Sånn er det vel gått med noen av mynderasene også? Azawakh som "urmynden", de andre som noe mer avslepne - noe som vel også er til utbytte for dem i hverdagen i dagens samfunn.

Men jo, folk som bare vil ha en enkel, grei familiehund som synes tur er fint og familiehverdag er bra, og som ikke har store treningsambisjoner, de bør kanskje velge hund realistisk - og ikke plukke ut "pene" settere, "søte" beagler, "flotte" belgere og så videre. Det er jeg enig i.

Så får de spesielt interesserte ha SINE raser. Det er ikke mange utenom et bruksmiljø som sysler med malinois, og det er da helt greit, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...