Gå til innhold
Hundesonen.no

Skuddredd


Margrete

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Akkurat dette satt jeg og lurte på også... Vil en jakttrent retriever kunne bedømmes som ikke skuddfast om den reagerer som en jaktretriever? Jeg mener, i dette miljøet er man (så vidt jeg har skjønt) veldig opptatt av at man ikke skal trene drakamp med en apportør, for det ødelegger det myke bittet. Hundene har derfor kanskje ikke lært at det er gøy å kampe. I tillegg betyr et skudd for dem at det er vilt i nærheten som skal hentes inn. Hvis man kjører en slik hund gjennom skuddelen av en FA, vil ikke hunden assosiere skuddet med jakt og bli så fokusert på dette at den overser totalt det eieren/andre måtte ha av lekesaker? Og kan den da feilaktig regnes som skuddredd fordi den ikke leker?

Akkurat dette har jeg lurt på også. Jeg er 99% sikker på at jaktlabben min på en FA ville stoppet opp leken ved skudd, satt seg i utgangsstilling og ventet på "søk apport". Og hvis jeg da ikke hadde fått henne i lek igjen fordi hun var i jaktmodus, ville hun da vært berørt? Kjipt å ha en berørt hund på papiret som egentlig er skuddfast, og som nærmest er født skuddfast :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...