Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppvåkning etter narkose


Vala

Recommended Posts

Ja, jeg er kanskje littegrann hønemor her. Men Sofus har vært i narkose idag, og er mega sløv. Tidligere trodde jeg at han hadde sovnet helt inn på sofaen, måtte riste øynene opp på ham! Har snakket med veterinær (en super sådann) og hun har beroliget meg. Men dog, jeg er uansett hysterisk av vane og er dermed meget stresset!

Han fikk "gass narkose" i motsetning til "dop-narkose", hihi.. jeg vet ikke helt forskjellen bortsett fra at med gass varianten, så skal de våkne kjapt til. Bortsett fra Sofus da, han har såpass lite fett å gå på så dermed tar det lengre tid. Men jeg er som sagt uansett stresset nå..

Har fått beskjed om å lufte ham en gang i timen (for å få blodomløpet igang) og prøve å få aktivisert ham litt inne... Det siste er utrolig vanskelig. Han prøver å stikke av for å få lagt seg til å sove nemlig... Dessuten, back to småbarnslivet, jeg må vekke ham i løpet av natten også.. Dette skal bli en heftig natt! Lurer på om jeg rett og slett skal gå rundt eller noe (altså, ikke sove..).

Nei, dette var slettes ikke en morsom opplevelse. Bortsett fra utrolig bra med en slik oppfølging av en vet da!

Håper dere kan berolige meg enda mer! Eller ikke, like greit å få vite alt dere vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi var sløv i et døgn og snål i ett til etter narkosen, da hun ble HD røntget. Men hun fikk jo sånn oppvåkningssprøyte og sjanglet ut i bilen selv. Fikk ikke noe beskjed om å vekke eller aktivisere henne, så hun sov til neste dag, bortsett fra en tissetur i hagen. Hun var helt fjern og rar hele dagen etter også, så noe trening (hvis det er det dyrlegen mente med aktivisering) hadde vært rimelig bortkastet. Tror nok hunder reagerer veldig forskjellig på narkose. Det vil helst gå bra! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har vært i narkose flere ganger. Da fikk hun sprøyte og sovna inn. Vi lot henne ligg et varmt sted, med pledd på, og så gjorde hunden som den ville. Hunden prøvde å stå og sånn innimellom, men vanglet bare så mye at hun for det meste bare sov. Så vi lar henne bare sove, og når hun har bidd sterk nok så går vi en tissetur ut. (husket første gangen hun var i narkose, så fikk vi tilfeldig besøk av noen, og hun ble så glad at hun tvang seg opp og vanglet bortover gulvet mens hun tisset. huff, stakkars lita. ikke så lett. Så er jo anbefalt at det er rolig for hunden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi var sløv i et døgn og snål i ett til etter narkosen, da hun ble HD røntget. Men hun fikk jo sånn oppvåkningssprøyte og sjanglet ut i bilen selv. Fikk ikke noe beskjed om å vekke eller aktivisere henne, så hun sov til neste dag, bortsett fra en tissetur i hagen. Hun var helt fjern og rar hele dagen etter også, så noe trening (hvis det er det dyrlegen mente med aktivisering) hadde vært rimelig bortkastet. Tror nok hunder reagerer veldig forskjellig på narkose. Det vil helst gå bra! :(

Hehe, nei, hun mener ikke noe trening. Mer litt aktivisering slik at han ikke sovner helt inn igjen. Men nå har jeg "plaget" vet enda en gang, og blitt beroliget enda en gang. Jeg lovet til og med å ta meg et glass rødvin eller noe, slik at jeg slapper litt mer av (antatt virkning..). Men Sofus er jo litt mer kvikk, men altså, jeg er jo en hønemor.

Dette er jo helt forskjellig enn hva jeg er vant med fra tidligere katter og nåværende. De kviknet mye kjappere til! Men, men.. vi er alle forskjellig.

Min hund har vært i narkose flere ganger. Da fikk hun sprøyte og sovna inn. Vi lot henne ligg et varmt sted, med pledd på, og så gjorde hunden som den ville. Hunden prøvde å stå og sånn innimellom, men vanglet bare så mye at hun for det meste bare sov. Så vi lar henne bare sove, og når hun har bidd sterk nok så går vi en tissetur ut. (husket første gangen hun var i narkose, så fikk vi tilfeldig besøk av noen, og hun ble så glad at hun tvang seg opp og vanglet bortover gulvet mens hun tisset. huff, stakkars lita. ikke så lett. Så er jo anbefalt at det er rolig for hunden)

Uff, stakkars liten! Ja, der har heldigvis Sofus kontroll (hittil da iaf, bank i bordet). Så alt kommer ut når vi er utendørs, men bare tissing da. Eh, forresten, er det slik at hunder også kan bli "hard i magen" av narkose? Burde jeg gi ham noe lettfordøyelig mat eller? (jada, jeg hørte dere nok, joda, fullstendig hønemor, hehe..)

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - det er synd på dem når de er sånn... Men jeg fikk rådet å IKKE gi dem noe mat - når jeg kom hjem med TO dopede småjenter her i januar. Dette fordi at selv om de var relativt oppegående, så var det usikkert om "alt funket" skikkelig inni magen/tarmer for en tid fremover.

Begge mine fikk oppvåkningssprøyte, og den ene var tilnærmet normal etter et par-tre timer. Den andre tisset på seg i bilen hjem, og kunne knapt gå resten av kvelden. Var helt normal dagen etter - heldigvis.

Så ingen tvil om at de reagerer forskjellig!

Men, trøst deg med at i morgen er han sikkert helt "fit for fight" igjen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke erfaring med hund og narkose, men detblir vel omtrent det samme som hos mennesker. Mennesker skal helst ikke spise så mye samme kvelden, i såfall noe lettfordøyelig. Det siste som "våkner" av narkosen er mage-tarm systemet og man bør ikke spise så mye. Man kan drikke mye. Det er vanlig å bli slått ut av narkosen ett døgns tid. Viktig å prøve å bevege på bena for å unngå blodpropp og at kroppen dovner bort, og det hjelper for å få i gang magen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille vovs har vært dårlig i flere dager etter bedøvelse på torsdag.

Han har hatt skikkelig diare, og er kjempeslapp.

Her går det i kokt ris for å få systemet i balanse igjen.

Jeg er også hønemor, og ringte veterinæren senere på kvelden på torsdag, OG fredag morgen når jeg så hvor dårlig han var.

Men alle hunder reagerer forskjellig.

Fikk beskjed om at Rocky var ung, hadde lite fett, godt blodomløp (?), og at han dermed antagelig bare reagerte kraftig på narkosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Sofus er skikkelig i farten i dag, d.v.s. ikke med krage da, han blir skikkelig ynkelig når den er på. Ber om oppmerksomhet. Men så fort den er av (når vi går på tur, ellers er han for kjapp for meg), så er det som om han ikke har vært operert ;-) Lille sleipingen, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe elstegutten min var gretten som fy og vile være alene i 2-3 timer etter han vokna opp etter narkosen , likte ikke folk og knurra mot de når vi gikk hjem , men etter en god natt søvn var det til det gode gammle igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe elstegutten min var gretten som fy og vile være alene i 2-3 timer etter han vokna opp etter narkosen , likte ikke folk og knurra mot de når vi gikk hjem , men etter en god natt søvn var det til det gode gammle igjen

Hehe, sikkert ikke særlig merkelig. Jeg antar at verden ser litt anderledes ut for dem umiddelbart etter at de våkner opp fra narkosen. Kanskje rare farger, eller dobbeltsyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring med gass-anestesi, når LiLi har fått det har hun våknet med en gang nesten, men når hun har fått sprøyte tar det laaang tid. Er nok individuelt :D

Hehe, altså visstnok så er det den vanligste reaksjonen som LiLi fikk. Men siden Sofus ikke har noe særlig fett i forhold til kroppsvekten(mindre enn hva han burde ha), så har det ikke gått like kjapt ut av kroppen som det da ville gjort på LiLi. Det var sånn noenlunde den forklaringen jeg fikk (bortsett fra at jeg sikkert roter litt til med gjenfortellingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper, en blanding med ok fett, fikk vanlig narkose. Når han ikke fikk oppvåkningssprøyten, gikk det ca et døgn før han var mer eller mindre vanlig. Fikk han antisedasjon, tok det litt kortere tid, men han var sløv den dagen han hadde fått narkosen. Dagen etterpå var han normal. Skjønner godt at du er bekymret, er jo ikke hver dag man ser de så sløve.. heldigvis.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper, en blanding med ok fett, fikk vanlig narkose. Når han ikke fikk oppvåkningssprøyten, gikk det ca et døgn før han var mer eller mindre vanlig. Fikk han antisedasjon, tok det litt kortere tid, men han var sløv den dagen han hadde fått narkosen. Dagen etterpå var han normal. Skjønner godt at du er bekymret, er jo ikke hver dag man ser de så sløve.. heldigvis.. ;)

Hehe, ja, du sier noe. Når en er vant til at pelsen klatrer på veggene, såå skal det gjerne ikke mye til før "hønemor" titter frem i oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Tror nok at hunden din har en "normal" reaksjon på narkosen. "Normal" fordi at alle dyr reagerer forskjellig (mennesker også, forresten). Zarten her spratt opp etter antisedasjon når han ble operert før påske, gikk fint ut av klinikken og hoppet inn i bilen selv, "rasa" en runde i hagen når vi kom hjem, spratt opp i sofaen og slokna som et lys! Med nesa godt planta i sofaputa.. Og der sov han til kvelden, da drakk han litt, var ute en tur og tissa, før han velta over i senga og sov til morran ;)

Har også sett både katter og hunder våkne av narkose og være drit sure! Ikke veldig hyggelig, for man veit jo at de ikke er helt seg selv.. Kan vel sammenlignes med det å være full? Ei katte jeg hadde, var så grinete etter sterilisering at jeg ikke fikk tatt på henne bodyen, så hun sperra jeg inne på badet og håpa på at hun var blidere dagen etter.. Det var hun ikke.. hehe - Hun hadde i tillegg klart å rive av seg plasteret før hun klatra opp på langskapet, og selvsagt klart å herje såpass at hun blødde, så det var blod på gulv og skap og alt.. Da var jeg sikker på at hun hadde klart å få opp stingene og at alt av tarmer og innvoller ville ligge på utsiden, men heldigvis var alle stingene og kroppsdelene der de skulle.. Og hun var en smule mer håndterbar enn kvelden før, så jeg fikk tvunget på henne bodyen (though love, heter det vel? hehe) før vi dro til veterinærern igjen for å forsikre oss om at alt var greit.. ;)

Har vært i narkose ett par ganger sjøl, første gangen brukte jeg lang tid på å våkne, men når jeg først var oppe, holdt jeg meg våken resten av dagen. Andre gangen våkna jeg kjapt, kom meg hjem og sov det neste døgnet på sofaen.. Så det er nok forskjell fra gang til gang på dyr også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...