Gå til innhold
Hundesonen.no

Når lærer valpen å holde seg?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Vi er flinke med å gå ut med Tjorven hver gang etter hun har spist, lekt og sovet, men noen ganger er vi litt for seine. I går lå det f.eks. en bæsj inne på teppet på soverommet mitt, lite populært hos meg da, selv om det var vår feil. Lurer bare på når hun lærer å holde seg, og gi lyd e.l. når hun må ut på do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

dette er veldig individuelt. Noen bruker legre tid på å lære å holde seg, andre lærer det nesten med en gang... Er man flink til å gjøre som dere gjør burde det gå ganske fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tini har begynnt å holder sge bedre nå!

Sleit med dette jeg også!

I starten måtte jeg gå å bære hun på armen samtidig som jeg gikk på do om morran og kledde på meg. satt jeg henne ned tissen ut inne.

Jeg har lest et sted at på små raser (valper) kan man risikere å måtte gå ut rundt 30 ganger om dagen. Jeg synes det virket litt overdrevet, men man må i såfall ut ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eso er 10 uker nå. Synes han er utrolig flink! Går flere dager mellom hver gang han gjør i fra seg inne nå. Og de siste to-tre dagene har han begynt å sette seg foran ytterdøra og pipe. Da har jeg fortet meg å slippe han ut, da har han alltid gjort i fra seg med en gang han kommer på gresset :)

Fra dag en jeg fikk ham også, så har han sovet hele natten, aaaldri måttet på do på natten eller gjort ifra seg på rommet mitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig inividuelt, og det kommer også an på hvor flink eieren er til å passe på. Noen valper er stuerene når de er ni uker gamle, mens andre blir det ikke før de er nesten fem måneder. En valp fra et stort kull er som oftest mindre stueren når du får den enn en valp fra et kull med bare to-tre valper fordi det er lettere for oppdretteren å få to valper stuerene enn å få ti valper stuerene. Vinterkull er også som oftest litt mindre stuerene enn sommerkull når de er leveringsklare, fordi sommerkull som oftest er mere ute enn vinterkull. Sånn er det også med valpene etter at de har flyttet hjem til familiene sine; om sommeren er man som oftest mye mere ute enn om vinteren, derfor blir det også naturlig at valpen gjør fra seg mere ute.

Små raser bruker ofte lenger tid enn store på å bli stuerene. Raser som lærer fort (border collier, puddler, schæfere, labradorer osv) blir ofte fortere stuerene enn raser som ikke er like "rask i oppfattelsen."

Vi fikk Tinka i starten av desember 2003, og (nå husker jeg ikke helt da) i månedsskiftet januar/februar var hun stueren. Altså rundt fire måneder gammel.

Det er bare å fortsette å lufte valpen titt og ofte; etter maten, etter leking, etter soving, etter drikking av vann og litt innimellom der også. Hvis du tar valpen på fersken mens den gjør fra seg løfter du den opp. De aller fleste stopper å tisse da, så da får du tid til å åpne døra og slippe ut valpen i hagen, eventuelt ta på sko og bli med ordentlig ut. Bor du i blokk bærer du valpen ned trappene/holder den i heisen før du kommer ut. Ikke si nei når du tar valpen på fersken, for det kan skremme valpen fra å tisse f.eks. midt i gangen osv, sånn at den forsøker å gjemme bort avføringa si. Det kan jo ende opp med mange rare steder å få valpeavføring på... :wink:

Når valpen gjør fra seg ute roser du. Du trenger ikke å gi den godbit, det blir som oftest for mye styr og forstyrrelser utav det. Men du kan gjerne ta med deg en ball ut og leke litt etter at valpen har gjort fra seg. NB: Ikke lag mye oppstyr og leking før valpen har gjort fra seg! Det morsomme må komme etter at valpen har gjort fra seg.

Ha gjerne et fast sted hvor valpen får gjøre fra seg. Det hadde vi, og hvis vi nå en morgen har det litt travelt på morgenturen går vi til det stedet, for det forbinder Tinka med å gjøre fra seg - så da gjør hun fra seg der.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tini har begynnt å holder sge bedre nå!

Sleit med dette jeg også!

I starten måtte jeg gå å bære hun på armen samtidig som jeg gikk på do om morran og kledde på meg. satt jeg henne ned tissen ut inne.

Jeg har lest et sted at på små raser (valper) kan man risikere å måtte gå ut rundt 30 ganger om dagen. Jeg synes det virket litt overdrevet, men man må i såfall ut ofte!

Jepp, det stemmer :) Små raser er som regel mye vanskeligere å få husrene. Har aldri hørt noe om at dette har noe med rase/intelligens å gjøre, siden både puddel og papillon er av de aller smarteste rasene (papillon er verdens åttende smarteste rase, og puddel er vel første eller andre) det har nok snarere med størrelsen å gjøre. Men selvsagt kan de små være flinke også :) Det er bare at de oftere er trege. Et hus blir så stort for dem i forhold til for en stor hund. Så for dem har det ingenting å si om de bruker et hjørne til do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjør det noe om man murrer litt eller sier nei (ikke så veldig strengt tonefall) hvis den gjør fra seg inne, men så roser den masse hvis den gjør fra seg ute, da kan den vel ikke bli redd for å gå på do?

Kommer sikkert litt an på hvor tøff hunden er/hvor mye den tåler, men jeg ville ikke gjort det. Valper skjønner rett og slett ikke forskjellen på inne og ute, så den vil uansett tro at du skjenner på den for at den gjør fra seg. Ikke lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si nei før den gjør det ...

Oppsummert så tar det mellom ?? og ?? Måneder til den blir hsuren .. :wink:

Hvorfor skal du si nei før den gjør det?? Hvis du ser det så løfter du den jo bare opp å bærer den ut. Jeg anbefaler å aldri straffe/si nei når en hund gjør fra seg. Det er bare helt naturlig, og man skal ikke gjøre dem utrygg på den måten. Det er alltid vår feil hvis de gjør inne, da har vi ikke vært oppmerksomme nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig inividuelt, og det kommer også an på hvor flink eieren er til å passe på. Noen valper er stuerene når de er ni uker gamle, mens andre blir det ikke før de er nesten fem måneder. En valp fra et stort kull er som oftest mindre stueren når du får den enn en valp fra et kull med bare to-tre valper fordi det er lettere for oppdretteren å få to valper stuerene enn å få ti valper stuerene. Vinterkull er også som oftest litt mindre stuerene enn sommerkull når de er leveringsklare, fordi sommerkull som oftest er mere ute enn vinterkull. Sånn er det også med valpene etter at de har flyttet hjem til familiene sine; om sommeren er man som oftest mye mere ute enn om vinteren, derfor blir det også naturlig at valpen gjør fra seg mere ute.

Små raser bruker ofte lenger tid enn store på å bli stuerene. Raser som lærer fort (border collier, puddler, schæfere, labradorer osv) blir ofte fortere stuerene enn raser som ikke er like "rask i oppfattelsen."

Vi fikk Tinka i starten av desember 2003, og (nå husker jeg ikke helt da) i månedsskiftet januar/februar var hun stueren. Altså rundt fire måneder gammel.  

Det er bare å fortsette å lufte valpen titt og ofte; etter maten, etter leking, etter soving, etter drikking av vann og litt innimellom der også. Hvis du tar valpen på fersken mens den gjør fra seg løfter du den opp. De aller fleste stopper å tisse da, så da får du tid til å åpne døra og slippe ut valpen i hagen, eventuelt ta på sko og bli med ordentlig ut. Bor du i blokk bærer du valpen ned trappene/holder den i heisen før du kommer ut. Ikke si nei når du tar valpen på fersken, for det kan skremme valpen fra å tisse f.eks. midt i gangen osv, sånn at den forsøker å gjemme bort avføringa si. Det kan jo ende opp med mange rare steder å få valpeavføring på... :wink:  

Når valpen gjør fra seg ute roser du. Du trenger ikke å gi den godbit, det blir som oftest for mye styr og forstyrrelser utav det. Men du kan gjerne ta med deg en ball ut og leke litt etter at valpen har gjort fra seg. NB: Ikke lag mye oppstyr og leking før valpen har gjort fra seg! Det morsomme må komme etter at valpen har gjort fra seg.  

Ha gjerne et fast sted hvor valpen får gjøre fra seg. Det hadde vi, og hvis vi nå en morgen har det litt travelt på morgenturen går vi til det stedet, for det forbinder Tinka med å gjøre fra seg - så da gjør hun fra seg der.  

Lykke til!  :)

For noen uansett hvor flink eieren er så kan det ta sin tid før den greier å holde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Mico&Linn! Veldig individuelt fra hund til hund.

Cavalier&Collie: Det står mye rart mange steder, man skal ikke tro alt man leser. Jeg anbefaler som sagt å bare løfte dem opp, uten noe mer styr. Valpen skjønner ikke forskjell på inne og ute, så det er nytteløst å straffe dem for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#-o Tenkte feil...

Har hørt om flere saker hvor eieren straffer hunden sin for at den kanskje dret inne for 20 minutter siden og da vil hunden tru (hvis den akkurat da hadde spist f.eks.) at det var galt å spise

Ja, det er jo helt vilt!! Samme hva hunden gjør, så hjelper det ikke med straff. Det er jo som om faren din f.eks. skulle kommet og slått til deg fordi at du ikke gjorde leksene dine forrige mandag. Du hadde jo ikke lært noe av det, bare at faren din er en skumling som det er best å holde seg unna :) Bare et eksempel altså.

Men som sagt, så er det aldri lurt å straffe det å gjøre fra seg, siden hunden ikke tenker som oss. Den tenker bare at det var galt å gjøre fra seg, den tenker ikke over hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå litt uenig i det jeg da.. Valpen må jo få beskjed om at det ikke er lov inne! Et lite men bestemt nei også masse julaften, nyttårsaften og bursdag på en gang når den gjør fra seg ute! :) Jeg er enig at valpen ikke skjønner forskjell på ute og inne i begynnelsen, det er derfor den må lære det! Men aldri ta en valp hardt når den gjør fra seg inne og aldri hvis du ikke ser det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min meining e at du ikje ska straffa ein valp så går på do inne..

Kan da ende opp med en hund som ikke tør å gå på do i nærheten av deg..

Men,men..

Når en valp er 4 mnd så klarer den å holde seg over lengre tid.

Var det ikke det spørsmålet til denne topicen var?

Før det så må du bare gå ut ofte med den.

(sier ikke at valpen ikke kan bli husren før det, men er normalt med 4 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uansett hvor flink eieren er så kan det ta sin tid før den greier å holde seg.

De aller fleste valper klarer å gjøre fra seg med tre timers mellomrom når de er 3 måneder, og de aller, aller fleste valper på fem måneder klarer å holde seg såpass at man kan lufte hunden etter hvert måltid og kanskje en eller to ganger i tillegg (altså 3-5 lufteturer i løpet av en dag). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste valper klarer å gjøre fra seg med tre timers mellomrom når de er 3 måneder, og de aller, aller fleste valper på fem måneder klarer å holde seg såpass at man kan lufte hunden etter hvert måltid og kanskje en eller to ganger i tillegg (altså 3-5 lufteturer i løpet av en dag). :wink:

hehe skjønnte det! Snakket etter egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste valper klarer å gjøre fra seg med tre timers mellomrom når de er 3 måneder, og de aller, aller fleste valper på fem måneder klarer å holde seg såpass at man kan lufte hunden etter hvert måltid og kanskje en eller to ganger i tillegg (altså 3-5 lufteturer i løpet av en dag). :wink:

Det er faktisk ikke så lett for miniatyrhundvalper og holde på den mini-blæra si så lenge som 3 timer når de bare er 3 måneder! Det synes jeg hørtes veldig lenge ut i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg egentlig til den tida - virker slitsom :)

Det er den også! Haha, jeg er skikkelig oppmuntrende, eller hva? :)

Du får jo mye igjen da selvsagt, men ser ikke bort i fra at jeg skaffer meg omplasseringshund neste gang. Minnene fra valpetida er litt for sterke fremdeles. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...