Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av blandingshund = støtting av blandingsavl?


Basse

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Hd FRI er ren,Hd A og Hd B er det ikke. Ville vært litt rart om vi opererte med 3 betegnelser for Hd, som alle betydde at hunden var fri for det? Og har man Hd B på begge foreldredyrene er det lett matematikk å skjønne hva valpene kan arve.

Ja - her har vi skikkelig peiling ser jeg (ok, unnskyld spydigheten)

HD Fri = A eller B - så før du påberoper deg å ha allverdens peiling på både genetikk og helse så bør du kanskje ta en gjennomgang på begrepene.

Hvordan vet du at disse blandingshundene du kjenner (både her og i utlandet) ikke har HD/AA, hjertefeil, patella osv.?

Når du ikke engang har peiling på hvordan HD og AA diagnostiseres så vil jeg anta at INGEN av disse hundene du snakker så varmt om er røntget for hverken HD eller AA og at du ALDRI har sett ett diagnosebrev fra offisielt godkjent avleser i Norge.

Og før du sier at man ikke kan røntge blandinger så skal jeg bare fortelle deg at JOVISST det kan man, og det blir sogar registrert hos NKK.

Og med din GODE KUNNSKAP OM GENETIKK så burde du faktisk VITE at en blanding av Boxer og Rottweiler IKKE under noen omstendigheter er en boxweiler - det er en blandingshund på lik linje med enhver blandingshund - og med like stor variasjon av utseende, gemytt, helse, farge osv. som enhver blanding av kreti og pleti er.

En person med GODE kunnskaper om genetikk ville vite at det faktisk tar MANGE MANGE MANGE år å lage en ny rase - og at 1. generasjon i denne prosessen (som da en valp etter boxer mor og rottweiler far eller omvendt vil være) IKKE er en ny rase. Ei heller 2. generasjon eller 3. generasjon - men det kan kanskje en person som faktisk HAR gode kunnskaper om genetikk heller forklare.........

Ad størrelsen - jeg har selv hatt to blandinger av denne typen på kurs - en hann og en tispe - hannen veide 63 kilo - tispen 48 ........... så som sagt, størrelse form og fasong varierer langt mer enn du aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 237
  • Created
  • Siste svar

Jeg LESER diagnosebrev og TAR røntgenbilder daglig. Og JA det er NKK som registrerer (2 autoriserte i Norge, men flere som har kunnskap nok til å stille diagnosene). Og hvis oppdretter syns B er ok å avle på, eller C for den saks skyld (noe som gjelder bla cair terrier og andre småhunder), så kan jeg meddele at vi som ser lidelsene til Hd-hundene IKKE syns det er greit. MÅLET ER UANSETT IKKE Å STARTE EN DISKUSJON OM VETERINÆR TERMINOLOGI, SÅ HERETTER KALLER JEG DET SVAK HD, MIDDELS HD OG STERK HD, SÅ UNNGÅR VI MISFORSTÅELSER.

Grunnen til at jeg vet at hundene jeg omtaler er sunne, er med henblikk på røntgenbilder og hunder som blir gamle uten å ha tegn til allergier, eller hjertelidelser for den saks skyld (nå foretar man ikke ekg uten at det er skjellig grunn til å tro at dyret feiler noe, det gjelder rasehunder også, man sender heller ikke inn blodprøver til analyse uten tegn på allergi).

For å oppklare enda en sak, snakket jeg ikke om 1. generasjons blandinger, som jeg syns er relativt uinteressante da de kan være helt identiske med et av foreldredyrene (dere vet sikkert at rottweilerfargen bla er genetisk dominant, og at statistisk sett vil over 50% av kullet bæret de fargene, hvis vi skal ta eksteriørdelen). jeg har aldri påstått, som belgerpia sier, at nye raser er lagd i en håndvending, ei heller sagt at jeg vil lage en ny hunderase (foreslår at du leser det forrige innlegget på nytt, tar deg litt bedre tid, og prøver å skjønne innlegget i sin helhet, du har nok misforstått poenget mitt :huh:, så kan du samtidig se at jeg ikke har nevnt noe om HVOR tunge boxer/rottweilere kan bli, da de GENETISK sett kan bli større en den tyngste av foreldredyrene ). Poenget mitt er; jeg ser ikke noe galt i å kjøpe blandingshunder, selv om kullet er planlagt, så lenge man har papirer på at foreldredyrene er sunne, og selvfølgelig at de har godt gemytt. Og hvis noen tolker innlegget annerledes får det stå på deres kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg LESER diagnosebrev og TAR røntgenbilder daglig. Og JA det er NKK som registrerer (2 autoriserte i Norge, men flere som har kunnskap nok til å stille diagnosene). Og hvis oppdretter syns B er ok å avle på, eller C for den saks skyld (noe som gjelder bla cair terrier og andre småhunder), så kan jeg meddele at vi som ser lidelsene til Hd-hundene IKKE syns det er greit. MÅLET ER UANSETT IKKE Å STARTE EN DISKUSJON OM VETERINÆR TERMINOLOGI, SÅ HERETTER KALLER JEG DET SVAK HD, MIDDELS HD OG STERK HD, SÅ UNNGÅR VI MISFORSTÅELSER.

Youho! En misforstått dyrepleier (?) med aspirasjoner! I love it! (meeeen, unnskyld at jeg spør, bør du ikke overlate til en veterinær å ta røntgenbildene, kanskje?) Tipper det er endel (misfornøyde) kunder som vil være kjappe med å bytte dyrlege om de finner ut hvor du boltrer deg til daglig... :huh:

- Og for enkelthets skyld så synes jeg vi skal bruke de termene som er anerkjent og blir forstått av fagmiljøer, kennelklubb og oppdrettere over det ganske land - så slipper vi å lure på hva du eller andre måtte "synse" om saken. HD A og HD B = "Fri for HD", kan være en start.

Grunnen til at jeg vet at hundene jeg omtaler er sunne, er med henblikk på røntgenbilder og hunder som blir gamle uten å ha tegn til allergier, eller hjertelidelser for den saks skyld

- Vel, hvis det er dine røntgenavlesninger som legges til grunn så ville ikke jeg følt meg helt trygg...

(nå foretar man ikke ekg uten at det er skjellig grunn til å tro at dyret feiler noe, det gjelder rasehunder også, man sender heller ikke inn blodprøver til analyse uten tegn på allergi).

For å oppklare enda en sak, snakket jeg ikke om 1. generasjons blandinger, som jeg syns er relativt uinteressante da de kan være helt identiske med et av foreldredyrene (dere vet sikkert at rottweilerfargen bla er genetisk dominant, og at statistisk sett vil over 50% av kullet bæret de fargene, hvis vi skal ta eksteriørdelen).

- Nå er vel fargegenetikken det aller minst interessante i vurderingen av om din nye "rase" er sunn eller ikke?

Når man, som meg selv, jobber i en bransje der man møter flere titalls hunder hver dag, blir man lett frustrert over avlsmoralen blant norske oppdrettere og raseklubber. Den arrogansen som blir utvist ovenfor stilte diagnoser, som er bevist genetiske, er provoserende. Det avles på hunder med HD og allergier, uten at raseklubbene bryr seg nevneverdig om dette (så lenge det er A og B er det "greit").

Da syns jeg faktisk blandinger som boxer/rottweiler er et godt alternativ, så lenge man har kjennskap til at dette er en hund med stor motor, i likhet med andre renrasede i samme størrelse. Man må selvsagt stille krav til at foreldrene/besteforeldrene er hd-røntget og allergifrie.

- Vel, hvis disse bastardene ivaretas av folk som tror at HD A er hd-syke hunder så vil jeg påberope meg retten til å være mer provosert enn deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youho! En misforstått dyrepleier (?) med aspirasjoner! I love it! (meeeen, unnskyld at jeg spør, bør du ikke overlate til en veterinær å ta røntgenbildene, kanskje?) Tipper det er endel (misfornøyde) kunder som vil være kjappe med å bytte dyrlege om de finner ut hvor du boltrer deg til daglig... :huh:

Det der synes jeg var unødvendig å si! Jeg synes det høres ut som om Boxweiler er en flink dyrepleier som rett og slett blir missforstått av dere. En person som har faglig erfarig og som faktsik har bestått eksamen, OG har fått seg jobb, burde vel kanskje ha litt mer troverdighet? Det kan jo være at det er dere som tar feil, at det er dere som har feile definisjoner på HD, men nå er det jo da oppklart at dette var missforståelse.

Noen ganger så må jeg si at folk kan være veldig frekke på dette forumet. Folk burde tenke over hva dem slenger i trynet på folk før dem poster innlegget!

Jeg vet ikke med dere, men jeg hadde blitt litt såret og fornærmet av å få høre at jeg var en skikkelig dårlig dyrepleier som antagelig hadde tusenvis av missfornøyde kunder! Nå virker det jo da som om boxweiler er mer "sterk" mentalt enn meg, men det er nå så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der synes jeg var unødvendig å si! Jeg synes det høres ut som om Boxweiler er en flink dyrepleier som rett og slett blir missforstått av dere. En person som har faglig erfarig og som faktsik har bestått eksamen, OG har fått seg jobb, burde vel kanskje ha litt mer troverdighet? Det kan jo være at det er dere som tar feil, at det er dere som har feile definisjoner på HD, men nå er det jo da oppklart at dette var missforståelse.

Noen ganger så må jeg si at folk kan være veldig frekke på dette forumet. Folk burde tenke over hva dem slenger i trynet på folk før dem poster innlegget!

Jeg vet ikke med dere, men jeg hadde blitt litt såret og fornærmet av å få høre at jeg var en skikkelig dårlig dyrepleier som antagelig hadde tusenvis av missfornøyde kunder! Nå virker det jo da som om boxweiler er mer "sterk" mentalt enn meg, men det er nå så.

Du er sikkert ofte både såret og lei deg, da? Hvor har jeg sagt at Boxweiler er en DÅRLIG dyrepleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert ofte både såret og lei deg, da? Hvor har jeg sagt at Boxweiler er en DÅRLIG dyrepleier?

Det er jeg egentlig ikke, men ja, jeg kan bli det.

Det handler vel om å lese mellom linjene? Når en sier at kundene garrantert er missfornøyde og at dem sikkert vil bytte dyrlege hvis dem finner ut hvor boxweiler befinner seg, så ja, det vil jeg si er å antyde at en ikke akkurat er verdens beste dyrepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg egentlig ikke, men ja, jeg kan bli det.

Det handler vel om å lese mellom linjene? Når en sier at kundene garrantert er missfornøyde og at dem sikkert vil bytte dyrlege hvis dem finner ut hvor boxweiler befinner seg, så ja, det vil jeg si er å antyde at en ikke akkurat er verdens beste dyrepleier.

Du trenger ikke å lese mellom linjene mine - det holder lenge om du faktisk leser HVA jeg skriver.

Og jeg hadde blitt pissed som bare F**N om hunden min ble diagnostisert og behandlet av en dyrepleier med 2 års brevkurs fra Danmark i stedet for av en veterinær. Sant å si så er vel de færreste assistentene på veterinærkontor "utdannet" til noe i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å lese mellom linjene mine - det holder lenge om du faktisk leser HVA jeg skriver.

Og jeg hadde blitt pissed som bare F**N om hunden min ble diagnostisert og behandlet av en dyrepleier med 2 års brevkurs fra Danmark i stedet for av en veterinær. Sant å si så er vel de færreste assistentene på veterinærkontor "utdannet" til noe i det hele tatt...

Så du sier at selv om du tror at kundene blir missfornøyde, så mener du ikke at vedkommende er en dårlig dyrepleier? Folk blir ikke missfornøyde når noen gjør en god jobb vettu. Men så er dette bare dine små påstander, og de trenger vi ikke å høre på :huh:

Og det krever faktisk utdanning for å bli dyrepleier, om vedkommende utdannet seg i Danmark eller i Oslo har vel ikke noe med saken å gjøre. Utdanningen er på to år, og det fordi at kunnskapen man må lære seg, tar ikke mer enn to år (så framt man står på og fjør hjemmeleksa si ;) ). Tror du sykepleiere bare har dukket opp på sykehuset og sagt "Hei, kan jeg få jobb her? Jeg har ikke noen utdanning men kan lære underveis :P "?. Nei, og det er samme tilfellet med dyrepleiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig med Rambo her :huh:

Det er utrolig mange her som kritiserer og "ler" av andre uten å vite noe særlig om den personen. Det er lett at et innlegg kan misforståes, og alle kan utrykke seg litt uklart en gang i blant. Derfor bør man heller ta det litt forsiktig i stedet for å angripe personer med en gang. Heller spørre pent, eller la være å komentere.

SELVFØLGELIG må man tåle å få litt krasse svar, og alle har jo forskjellige meninger, men jeg synes det er en del som sier ting som går rett på personen i stedet for å kritisere "saken". Å si at noen er en dyrepleier kundene vil bli misfornøyd med, eller at h*n tar seg for mye til rette, går faktisk mer på personen enn på selve diskusjonen.

Ps: Lotta, jeg syntes også du antydet til at Boxweiler gjorde ting hun ikke skulle, og ikke kan sakene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Lotta, jeg syntes også du antydet til at Boxweiler gjorde ting hun ikke skulle, og ikke kan sakene sine.

Vel, jeg trekker den slutning at Boxweiler IKKE er utdannet veterinær (i så fall burde vedkommende vite hvordan HD diagnostiseres, forhåpentligvis). - Selvsagt gjør hun ting hun ikke burde hvis hun trekker konklusjoner om hunders HD-status etc (og HD-røntger! - for det skal veterinærer gjøre!) når hun ikke er utdannet dyrlege! Jeg antyder ikke det - det sier jeg som det er.

Og ja, jeg vil tro at de færreste ville blitt særlig happy over å få hunden sin behandlet (røntget, f eks) og diagnostisert (røntgenbildene avlest) av en som ikke er utdannet dyrlege. Det er ikke så lett som Boxweiler antyder, det burde de fleste forstå siden det bare er 2 veterinærer i Norge som får lov å lese av bildene her... OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg trekker den slutning at Boxweiler IKKE er utdannet veterinær (i så fall burde vedkommende vite hvordan HD diagnostiseres, forhåpentligvis). - Selvsagt gjør hun ting hun ikke burde hvis hun trekker konklusjoner om hunders HD-status etc (og HD-røntger! - for det skal veterinærer gjøre!) når hun ikke er utdannet dyrlege! Jeg antyder ikke det - det sier jeg som det er.

Og ja, jeg vil tro at de færreste ville blitt særlig happy over å få hunden sin behandlet (røntget, f eks) og diagnostisert (røntgenbildene avlest) av en som ikke er utdannet dyrlege. Det er ikke så lett som Boxweiler antyder, det burde de fleste forstå siden det bare er 2 veterinærer i Norge som får lov å lese av bildene her... OK?

Det er jo ikke sikkert at Boxweiler er vetrinær, men dyrepleier derimot kan jo godt hende! Nå synes jeg egentlig at verken du, jeg eller noen andre borsett fra Boxweiler har rett til å "trekke den slutning" om h*n er utdannet eller ikke. Hva vet liksom du om det?

Når det gjelder det med røntgen, så har ikke jeg så mye jeg skulle sagt, i og med at jeg ikke vet så mye om det område. Men hvis diagnosen er riktig, hva er da galt med det? Men igjen, hvis vedkommende er dyrepleier, så har h*n jo ikke kompetanse til å avlese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg trekker den slutning at Boxweiler IKKE er utdannet veterinær (i så fall burde vedkommende vite hvordan HD diagnostiseres, forhåpentligvis). - Selvsagt gjør hun ting hun ikke burde hvis hun trekker konklusjoner om hunders HD-status etc (og HD-røntger! - for det skal veterinærer gjøre!) når hun ikke er utdannet dyrlege! Jeg antyder ikke det - det sier jeg som det er.

Og ja, jeg vil tro at de færreste ville blitt særlig happy over å få hunden sin behandlet (røntget, f eks) og diagnostisert (røntgenbildene avlest) av en som ikke er utdannet dyrlege. Det er ikke så lett som Boxweiler antyder, det burde de fleste forstå siden det bare er 2 veterinærer i Norge som får lov å lese av bildene her... OK?

Jeg er enig med deg i at jeg ville nok helst sett at en dyrlege behandler hunden, og når du sier det på denne måten høres det langt mer særiøst ut enn slik som du sa det i stad. Det var dette innlegget jeg reagerte på

Youho! En misforstått dyrepleier (?) med aspirasjoner! I love it! (meeeen, unnskyld at jeg spør, bør du ikke overlate til en veterinær å ta røntgenbildene, kanskje?) Tipper det er endel (misfornøyde) kunder som vil være kjappe med å bytte dyrlege om de finner ut hvor du boltrer deg til daglig... :huh:

Jeg synes ikke det egner seg med slik sarkasme når du skal få frem noe sakelig! Da må du bare forvente at folk reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange her som kritiserer og "ler" av andre uten å vite noe særlig om den personen. Det er lett at et innlegg kan misforståes, og alle kan utrykke seg litt uklart en gang i blant. Derfor bør man heller ta det litt forsiktig i stedet for å angripe personer med en gang. Heller spørre pent, eller la være å komentere.

Når man så til de grader bastant fastslår at HD A og HD B betyr at en hund har HD - og at det er FORKASTELIG at oppdrettere avler på hunder med HD A eller B - da kan det vel neppe misforstås ? Det er heller neppe dårlig formulert, eller klønete sagt - det er rett og slett uvitenhet av høy grad (eller skulle man si STERK grad....).

Dette er vel nok et eksempel på at man bør være ytterst nøye med HVOR man Hd-røntger sine hunder slik at man finner folk som KAN det de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man så til de grader bastant fastslår at HD A og HD B betyr at en hund har HD - og at det er FORKASTELIG at oppdrettere avler på hunder med HD A eller B - da kan det vel neppe misforstås ? Det er heller neppe dårlig formulert, eller klønete sagt - det er rett og slett uvitenhet av høy grad (eller skulle man si STERK grad....).

Dette er vel nok et eksempel på at man bør være ytterst nøye med HVOR man Hd-røntger sine hunder slik at man finner folk som KAN det de driver med.

At man skal være nøye på hvor man får hunden HD røntget er jeg helt enig i.

Og ja, jeg tror det var litt klønete sagt av Boxweiler, fordi at h*n sa jo i ettertid at h*n skal omformulere det, til svak HD, middels HD og sterk HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man så til de grader bastant fastslår at HD A og HD B betyr at en hund har HD - og at det er FORKASTELIG at oppdrettere avler på hunder med HD A eller B - da kan det vel neppe misforstås ? Det er heller neppe dårlig formulert, eller klønete sagt - det er rett og slett uvitenhet av høy grad (eller skulle man si STERK grad....).

Dette er vel nok et eksempel på at man bør være ytterst nøye med HVOR man Hd-røntger sine hunder slik at man finner folk som KAN det de driver med.

Jeg er enig med det du skriver her. Jeg snakket mest generelt. Det jeg ville fram til med det jeg skrev er at jeg synes boxweiler ble utsatt for veldig mye kritikk for en feil h*n gjorde! Og når man begynner å bruke sarkasme, og "ler" av en person synes jeg det er å være en smule useriøs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med det du skriver her. Jeg snakket mest generelt. Det jeg ville fram til med det jeg skrev er at jeg synes boxweiler ble utsatt for veldig mye kritikk for en feil h*n gjorde! Og når man begynner å bruke sarkasme, og "ler" av en person synes jeg det er å være en smule useriøs

Vel - jeg lever helt greit med at du synes jeg er "en smule useriøs" fordi jeg er sarkastisk når jeg påpeker at en person som ikke vet at HD A = hd-fri, uttaler seg som en ekspert på emnet. Som man roper i skogen får man svar, vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier at selv om du tror at kundene blir missfornøyde, så mener du ikke at vedkommende er en dårlig dyrepleier? Folk blir ikke missfornøyde når noen gjør en god jobb vettu. Men så er dette bare dine små påstander, og de trenger vi ikke å høre på ;)

Og det krever faktisk utdanning for å bli dyrepleier, om vedkommende utdannet seg i Danmark eller i Oslo har vel ikke noe med saken å gjøre. Utdanningen er på to år, og det fordi at kunnskapen man må lære seg, tar ikke mer enn to år (så framt man står på og fjør hjemmeleksa si :P ). Tror du sykepleiere bare har dukket opp på sykehuset og sagt "Hei, kan jeg få jobb her? Jeg har ikke noen utdanning men kan lære underveis :huh: "?. Nei, og det er samme tilfellet med dyrepleiere!

*kremt* Jeg har jobbet som veterinærassistent, og jeg har 3årig agronomutdannelse (pluss ett år med yrkeskurs smådyrfag nå), så at noen jobber på et veterinærkontor, betyr ikke nødvendigvis at de har utdannelse som veterinær eller dyrepleier.. Jeg har sågar vært med og røngtet en hel haug med HD-bilder, uten at jeg så eplekjekt kan sitte her og kalle meg ekspert på det området av den grunn.. Ikke engang veterinæren som TAR bilde kan diagnostisere en grad offisielt, så jeg syns det er svært merkelig at en dyrepleier eller veterinærassistent får lov..

- Og selv om man graderte HD i fri, svak, middels og sterk før, så heter det HD A, B, C, D eller E nå, og HD A og B er fri, samma pokker hvor Boxweiler jobber hen!

En selvutnevnt ekspert på genetikk veit vel også at arvelige sykdommer er arvelige selv om mor skulle være en boxer og far en rottweiler? Man VEIT ikke at blandingshunder er sunnere enn renrasede, det er sjeldent noen som sjekker en klinisk frisk blandingshund, og når den blir syk, så blir det sjeldent registrert noe sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For det første - dette forumet som heter Hundediskusjoner er opprettet med høyde for heftige debatter og til tider noe krasse svar - tåler man ikke det så får man gå annet steds hen........... phew...

Og bare sånn for å gi ett bittelite bilde på hvor mye "friskere" blandingshunder er - etter Boxweilers utsagn - så har jeg via dogwebben kommet frem til følgende.

I perioden 23/07-05 til 23/06-06 - dvs. fra juli i fjor til juni i år finnes følgende resultater i dogwebben for HD røntgen av blandingshunder:

Antall røntget - 35 hunder

Antall med diagnose A (altså FRI for HD) 20

Antall med diagnose B (altså FRI for HD) 0

Antall med diagnose C (SVAK grad HD) 2

Antall med diagnose D (MIDDELS HD) 5

Antall med diagnose E (STERK GRAD) 9

Det er faktisk nesten 45% det......... og når man tenker på det forsvinnende antall hunder som faktisk røntger så kan vi jo bare forestille oss hvordan dette ville sett ut om ALLE røntga..... Ikke sikkert man så bastant hadde fastslått at blandinger er så innmari friske da gitt.

Forøvrig kan det nevnes at en av de med C på hoftene er oppgitt å være en boxerblanding.

Til sammenligning så ligger statistikken på schæfer på 33%

For egen rase - belger - på 6%

For rottweiler 28%

Og dette er raser hvor det er røntget 100-talls flere individer enn blandingshunder, dette til tross for at blandinger er den mest utbredte "rasen"

For å si det sånn - i løpet av de siste 25 siste årene har det forekommet 27 hunder med E grad blant alle fire varianter av belger.

Om Boxweiler fortsatt er interessert i å diskutere hvor sunne og friske blandingshunder er så "be my guest"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Jeg har jobbet som veterinærassistent, og jeg har 3årig agronomutdannelse (pluss ett år med yrkeskurs smådyrfag nå), så at noen jobber på et veterinærkontor, betyr ikke nødvendigvis at de har utdannelse som veterinær eller dyrepleier.. Jeg har sågar vært med og røngtet en hel haug med HD-bilder, uten at jeg så eplekjekt kan sitte her og kalle meg ekspert på det området av den grunn.. Ikke engang veterinæren som TAR bilde kan diagnostisere en grad offisielt, så jeg syns det er svært merkelig at en dyrepleier eller veterinærassistent får lov..

- Og selv om man graderte HD i fri, svak, middels og sterk før, så heter det HD A, B, C, D eller E nå, og HD A og B er fri, samma pokker hvor Boxweiler jobber hen!

En selvutnevnt ekspert på genetikk veit vel også at arvelige sykdommer er arvelige selv om mor skulle være en boxer og far en rottweiler? Man VEIT ikke at blandingshunder er sunnere enn renrasede, det er sjeldent noen som sjekker en klinisk frisk blandingshund, og når den blir syk, så blir det sjeldent registrert noe sted..

Nei, men her var det jo snakk om at vedkommende var dyrepleier eller lignende sånn som jeg forstod det. Og da kreves det utdanning, om noen kontor ansetter folk ute utdanning som skal pleie dyra, det synes jeg er totalt uansvarlig. Men greit, jeg ser jeg at flertallet her sier at Boxweiler tok feil, greit det, alle kan ta feil (hvor stor feil man kan ta uten at det er utilgivelig, er opp til hver enkelt), men det kan jo alikevel hende at Boxweiler kan faktisk ha tatt utdanning. Det har liksom vært det som har vært poenget mitt hele tiden. I tillegg til den spydige kommentaren Lotta presterte å komme med om dette med missfornøyde kuner.

Så klart må man tåle å få litt krasse tilbakemeldinger, hadde ikke jeg (og andre) tålt det, så hadde det ikke vært så mye plass til oss her. Men å si at vedkommende ikke har utdanning og at kundene garrantert er missfornøyde (noe som etter min mening er å antyde av vedkommende er en dårlig dyrepleier), DET synes jeg er for drøyt.

Men jeg skal trekke meg ut av denne diskusjonen da dette ikke omhandler emnet i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Må si jeg er helt enig med Lotta.

Greit å si feil, men det stod skrevet SÅ TYDELIG at det var helt krystallklart at denne personen hadde svært lite kunnskap om emnet. Og personen skrev til og med at han/hun hadde mye kunnskap om emnet, det er DRØYT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<klippe klippe>

Når man, som meg selv, jobber i en bransje der man møter flere titalls hunder hver dag, blir man lett frustrert over avlsmoralen blant norske oppdrettere og raseklubber. Den arrogansen som blir utvist ovenfor stilte diagnoser, som er bevist genetiske, er provoserende. Det avles på hunder med HD og allergier, uten at raseklubbene bryr seg nevneverdig om dette (så lenge det er A og B er det "greit").

<klippe klippe>

OG JA- JEG HAR SVÆRT GOD PEILING PÅ GENETIKK

Hd FRI er ren,Hd A og Hd B er det ikke. Ville vært litt rart om vi opererte med 3 betegnelser for Hd, som alle betydde at hunden var fri for det? Og har man Hd B på begge foreldredyrene er det lett matematikk å skjønne hva valpene kan arve.

Jeg LESER diagnosebrev og TAR røntgenbilder daglig. Og JA det er NKK som registrerer (2 autoriserte i Norge, men flere som har kunnskap nok til å stille diagnosene). Og hvis oppdretter syns B er ok å avle på, eller C for den saks skyld (noe som gjelder bla cair terrier og andre småhunder), så kan jeg meddele at vi som ser lidelsene til Hd-hundene IKKE syns det er greit. MÅLET ER UANSETT IKKE Å STARTE EN DISKUSJON OM VETERINÆR TERMINOLOGI, SÅ HERETTER KALLER JEG DET SVAK HD, MIDDELS HD OG STERK HD, SÅ UNNGÅR VI MISFORSTÅELSER.

<klippe klippe>

Nei, men her var det jo snakk om at vedkommende var dyrepleier eller lignende sånn som jeg forstod det. Og da kreves det utdanning, om noen kontor ansetter folk ute utdanning som skal pleie dyra, det synes jeg er totalt uansvarlig. Men greit, jeg ser jeg at flertallet her sier at Boxweiler tok feil, greit det, alle kan ta feil (hvor stor feil man kan ta uten at det er utilgivelig, er opp til hver enkelt), men det kan jo alikevel hende at Boxweiler kan faktisk ha tatt utdanning. Det har liksom vært det som har vært poenget mitt hele tiden. I tillegg til den spydige kommentaren Lotta presterte å komme med om dette med missfornøyde kuner.

Så klart må man tåle å få litt krasse tilbakemeldinger, hadde ikke jeg (og andre) tålt det, så hadde det ikke vært så mye plass til oss her. Men å si at vedkommende ikke har utdanning og at kundene garrantert er missfornøyde (noe som etter min mening er å antyde av vedkommende er en dårlig dyrepleier), DET synes jeg er for drøyt.

Men jeg skal trekke meg ut av denne diskusjonen da dette ikke omhandler emnet i tråden.

Øh.. Det er ikke meningen å være ekkel her nå, hverken med Boxweiler eller deg, Rambo, men om man ikke lærer bedre enn som så når man tar dyrepleier-linja, så er jeg egentlig fornøyd med den skoleringa og arbeidserfaringa jeg har jeg.. Og så vidt jeg kan huske av attester og sånt jeg har fått, så har veterinærene jeg har jobbet for, vært fornøyd også..

Denne setningen jeg har utheva her, er litt interessant, og reiser en rekke spørsmål hos meg..

- Har du spurt om hvor mange av assistentene på DITT veterinærkontor som har formell dyrepleierutdannelse?

- Tror du at 2 år i Danmark eller på veterinærhøyskolen er den eneste måten å tilegne seg nok kunnskap til å kunne jobbe på veterinærkontor som dyrepleier/assistent?

- Hva slags arbeidsoppgaver tror du egentlig en dyrepleier har?

Og, bare for å holde det til topic, så JA! Kjøper du blandingshund, så støtter du avl av blandingshunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, nå har denne diskusjonen blitt litt OT her og der. (Jeg vet jeg har bidratt veldig til å lage den OT. Beklager det ;) )

For da å komme tilbake til saken.

Jeg er ikke for bevisst blandingsavl, og synes ikke at folk skal drive å mikse og fikse med raser for å tjene penger på det, eller bare for å "se". MEN jeg dømmer ikke de som har blandingshund for det. Søsteren min tok til seg en gatemix-valp fra Ungaren. Hun betalte ikke penger for han, og hvis hun ikke hadde tatt han er det ikke sikkert han hadde levd i dag. Dette synes ikke jeg er å støtte blandings avl, det var ingen som tjente på det, fordi det var et uhell. Moren var død, og noen hadde funnet de to valpene etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Det er ikke meningen å være ekkel her nå, hverken med Boxweiler eller deg, Rambo, men om man ikke lærer bedre enn som så når man tar dyrepleier-linja, så er jeg egentlig fornøyd med den skoleringa og arbeidserfaringa jeg har jeg.. Og så vidt jeg kan huske av attester og sånt jeg har fått, så har veterinærene jeg har jobbet for, vært fornøyd også..

Denne setningen jeg har utheva her, er litt interessant, og reiser en rekke spørsmål hos meg..

- Har du spurt om hvor mange av assistentene på DITT veterinærkontor som har formell dyrepleierutdannelse?

- Tror du at 2 år i Danmark eller på veterinærhøyskolen er den eneste måten å tilegne seg nok kunnskap til å kunne jobbe på veterinærkontor som dyrepleier/assistent?

- Hva slags arbeidsoppgaver tror du egentlig en dyrepleier har?

Og, bare for å holde det til topic, så JA! Kjøper du blandingshund, så støtter du avl av blandingshunder..

Nei, det har jeg ikke spurt om, men de virket ganske flinke (Nå må det sies at jeg har bare vært der to ganger til nå).

Så klart går det an å lære seg ved å gå som lærling (skrev jeg det rett?) på et vetrinær-kontor, men jeg synes den beste måten er å ta to år utdanning, for så å lære seg å jobbe i praksis.

Jeg har ikke lest så alt for mye om det, men dyrepleier har jo en del oppgaver. Som å ta betalig, sette sprøyter, pleie dyrene og assistere vetrinæren (kan hende jeg tar feil, men det er dette jeg har lest og forstått).

Ok man MÅ jo ikke støtte blandingsavl fordi at man kjøper en blanding. Jeg hadde ikke noe spesielt syn på dette før, men nå etter denne tråden, så er jeg blitt litt i mot det, selv om jeg har blandingshund selv. Det blir nok min første og siste, men jeg ser overhodet ikke ned på blandinger, og jeg synes de er flotte hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...