Gå til innhold
Hundesonen.no

"Din" hesterase


Synne

Recommended Posts

Må vel si Nordlands/Lyngshesten, etter å ha vært eier av en i flere år.. Når det gjelder litt større hester er Hannoveraner, Oldenburger og diverse varmblodser den absolutte favoritten. I tillegg kommer de egyptiske araberne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Tja..... ikke lett ikke lett...... men en liten rangering:

Dansk halvblods - grunnet størrelse, ridbarehet (passer bra for gamle dressurtanter) og stødige temperament (fornuftige)

Fullblods - mest fordi jeg har jobbet med fullblods og synes de er utrolig vakre de fleste av dem.

Islandshest - vel, en god islandshest er en trivelig turkompis - og i kategorien god havner omtrent alt som går forover av seg selv i normale gangarter ikke de som sjokker avgårde i grisepass og ikke kan noe annet - man får bare grisepass i roligere eller raskere tempo.... usjjjj... (og dem var det mange av når jeg holdt på med islending)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg liker arabere veldig godt.

Har selv en dartmooreponni(1/4 araber i henne da=P) og hun er kjempeflott, men dessverre for liten for meg nå(hun er dessuten veldig gammel, men har både vært med på mange sprangstevner, og er utrolig god til å hoppe, og til og med noen galoppløp/ponniløp).

Derfor rir jeg på en fjording som går på samme beite som hesten min(samtidig rir en annen med gamlemor=P).Fjordingen er en flott rase, bruker hestene bare til tur jeg da. Fjordingen er ute hele sommeren og står ute hele dagen om vinteren uten dekken. Hun er lett å styre, men kan være litt sta til tider(hvis man vil galoppere, dessuten er hun tjukk så alle spør om hun er drektig :wub: ).

Det eneste dumme er manen som må klippes=P men en flott allroundhest! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes de her til lands? Noen av de er utrolig fine - spesielt de med skikkelig araber-look.

sorry for sent svar. Jeg vet om 2 stk som er her i norge. De er da ikke registrert. Jeg får en av de ( hoppe på 10 år) til høsten. Hun har papirer og rregistrert i svergie, så det er bare å sende inn papirene til norsk hestesenter og få henne typegodkjent. Så kanskje hun blir norges første registrerte amerikanske miniatyr hest :D

hvis du er nysgjerrig på rasen så har jeg laget en side om de her http://www.piczo.com/Amerikanskminiatyr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlans hest og araber + kaldblods :icon_redface:

Liker ikke islendingen lenger jeg, har møtt så mange folk som sier den er så mye bedre enn alle andre raser..

Jo.. Den er jo helt grei, men hver gang jeg ser en så tenker jeg på alle komentarene om at den var så mye bedre enn hesten jeg hadde.. Hrmf! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
Guest LeenaM

islandshest ! =) <3

islandshesten er jo bare best! tølten er kjempe bra. noen som motsier meg i at islandshesten er best? ser at mange andre digger islendinger sånn som meg =)

ser på side 2 at (husker ikke hvem?) har ridd på en islandshest som heter ganti! :' ) jeg rir på en islandshest som heter ganti jeg også. han er hvit =) det er bilde av han på "min hest" (heter det det?) =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Etter vi fikk shettis så endrer jeg totalt mening å sier shettis jeg :D

Jeg er så forelsket i denne lille skapningen at jeg vurderer en til :D

Kommer fra Shetland ;)

Rasen har forblitt uendret bortsett fra en krysning med den nå utdødde Lofothesten.

Shetlandsponnien hadde nesten ingen betydning utenfor Shetlandsøyene før på 1800 - tallet, da et stort antall ble importert til Skottland og England. Her ble Shetlandsponnien brukt som trekkhest i gruvene.

Shetlandsponnien er svært hardfør. Den beveger seg i rask, fri gange med rette bevegelser både foran og bak, og på grunn av sin bakgrunn fra ulendt, steinete terreng, har den karakteristiske løft i kne- og haseledd. Gjennomsnittlig mankehøyde er ca 100 cm. I forhold til størrelsen er den sterkest av alle hesteraser. Den klarer nemlig å trekke dobbelt av sin egen vekt, noe som er mer enn de fleste tyngre hester makter.

Den har et lite hode, med konkav profil, store øyne og små ører. Ryggen er kort med uvanlig muskelsatte ledd, og ender i et bredt, kraftig kryss. Bena er korte og står bredt fra hverandre. De har store, godt markerte ledd, og sterke, flate knokler. Høvene er runde og seige, med hardt horn. Hårlaget forandrer seg etter årstidene. Det er kort og glatt om sommeren, men om vinteren gror det ut en tykk, stri pels.

Dette er en svært allsidig rase, som kan brukes både som ridehest, kløvhest og til kjøring.

Er i alle farger også flekkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...