Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthunder...


Guest Christine

Recommended Posts

Er det på død og liv nødvendig med jakthunder for å felle ryper (eller en del andre typer fugl)? Er ikke rypebestanden altfor liten her i landet fra før av? Er rypejakt en livsnødvendig ressurs eller bare en gode for et par mennesker som vil ha jakt som hobby?

Hvorfor er disse fuglehundene så "hellige"? Hvorfor MÅ man drepe for å ha en slik hund?

Hehe - et par mennesker vil ha jakt som hobby?

Det er over 100.000 mennesker som er registrerte jegere - så kommer alle de uregistrerte i tillegg - det er ikke et par... (Det blir som å si "hvorfor skal vi bruke så mye plass på alle disse fotballbanene i Norge, tilogmed i byene, bare for at et par mennesker vil ha fotball som hobby)

Så for det første; det er ekstremt mange mennesker det er snakk om. For det andre; en regulert jakt er en god forvaltning av naturen, det er til og med et ønske fra forvaltningshold at jakt for menigmann i norge opprettholdes. Det bidrar også med veldig mange kroner i statskassa, som måtte blitt tatt inn via skatt hvis jakt feks skulle forbys. Dette er uansett en helt annen diskusjon...

Man MÅ ikke drepe for å ha en slik hund. Man kan selvsagt drive med andre ting også, jeg vet - som Lotta påpekte - at feks vorsteh er ganske utbredt i hundekjøring. Problemet er at veldig mange, selv folk som har masse erfaring innen hundehold, får seg en seriøs overraskelse ved kjøp av stående fuglhund. Selv folk som har hatt hyperaktive BC'er. Mange sliter med at hunden ikke fungerer som de vil/ønsker/hadde trodd den skulle gjøre, og mange skjønner ikke aktivitetsbehovet til en stående fuglhund. For man kan sykle med den i timesvis, gå mil opp og mil ned - i dagesvis, og hunden lurer fremdeles på når den skal få trim. Mange fuglhunder må nesten løpe løs for å få løpe av seg litt "jakthund-galskap", og her kommer ofte problemet med "ikke-jegere". Mange jegere kjører land og strand rundt for å få trent hunden løs hele året. Man drar til fritreningsområder som er store nok, dvs fjell og vidde - man kjører over grensa til sverige, man gjør tilnærmet alt. Og om man aldri i hele sitt liv løsner et eneste skudd, så er nok det helt greit for hunden, hvis den får være med i fjellet i løs tilstand året rundt som en hvilken som helst jakthund. (Jeg snakker ikke om å bryte båndtvangen, jeg snakker om å faktisk kjøre til man er på en plass det er lov å slippe hund, store friområder/treningsområder for hund, etc. )

Derfor, fordi jeg bare vet at veldig mange vil påstå at "jeg vet at min hund får nok trim", så synes jeg det er enklere å si at jeg synes jakthunder bør kun kjøpes av folk som driver med jakt - for det øker sjansen for at de vet hva det er snakk om. Jeg synes et minimum når man kjøper en stående fuglhund, er å være med på noen jaktturer - jeg snakker da om 12-14 timer sammenhengende i fjellet med bare korte pauser, og dette flere dager på rad - for å se hva som faktisk bor i hunden av utholdenhet og løpevilje.

Når det er snakk om avl, så synes jeg ikke det bør avles på stående fuglhunder som man aldri har prøvd på jakt. Da risikerer vi bare at vi om noen år har vannet ut rasene og fjernet særegenhetene ved disse. Dette gjøres allerede idag, da et "familiegemytt" ofte blir et viktigere avlsmål enn jaktevne. Det er plutselig et viktigere krav at vorstehen passer i sandkassa sammen med hele nabolagets tre-åringer enn at den fungerer i fjellet. Noen kan selvsagt hevde at dette er ønskelig, det er deres fulle rett å hevde det, men på samme måte er det min fulle rett å synes noe annet. Jeg ønsker at man skal opprettholde særpregene ved disse rasene. Feks er det sikkert mulig ved målrettet avl over lang tid å fjerne endel særegenheter ved Basenji, og gjøre denne rasen mer lettlært, mindre spesiell og mer som en golden retriver gemyttmessig. Jeg tror likevel ikke mange av de som har rasen i dag ønsker at dette skal gjøres, bare for at Basenji skal bli mer "allemannseie", og på samme vis synes jeg fuglhundrasene skal få beholde sine særegenheter. Vi trenger ikke å bevist endre disse rasene til å passe alle, vi kan heller være flinkere å velge en rase som i utgangspunktet passer oss godt.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Er det på død og liv nødvendig med jakthunder for å felle ryper (eller en del andre typer fugl)? Er ikke rypebestanden altfor liten her i landet fra før av? Er rypejakt en livsnødvendig ressurs eller bare en gode for et par mennesker som vil ha jakt som hobby?

Hvorfor er disse fuglehundene så "hellige"? Hvorfor MÅ man drepe for å ha en slik hund?

Man MÅ ikke drepe for å ha en sånn hund.Men, etter min mening, bør man være aktiv og ferdes mye i skog og mark skal det kunne forsvares fullt ut. Noen av de mest happye vorstherene jeg har kjent har aldri hatt en fjær i sin munn, de var trekkhunder og stortrivdes tilsynelatene med det. Så jeg tror ikke helt på at de absolutt MÅ jakte, og jeg tviler ikke på at Milo feks har en glimrende tilværelse og er en lykkelig hund.Men som sagt, det er noe med å være bevisst på hva man kjøper og hvorfor man kjøper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes et minimum når man kjøper en stående fuglhund, er å være med på noen jaktturer - jeg snakker da om 12-14 timer sammenhengende i fjellet med bare korte pauser, og dette flere dager på rad - for å se hva som faktisk bor i hunden av utholdenhet og løpevilje.

Jeg er veldig enig med deg HeliX i dine uttalelser. Men må bare få skyte inn (typisk jegeruttalese hihi) at ikke alle i gruppe 7 er like i forhold til aktivitetskrav. Jeg bare nevner min egen rase som er stående (stabijhoun) og som ligger laaaangt bak f.eks IS i hyperaktivitet. Den er innrettet både mot fugl og hårvilt, og krever kanskje mer jobbing med hodet enn med kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - et par mennesker vil ha jakt som hobby?

Det er over 100.000 mennesker som er registrerte jegere - så kommer alle de uregistrerte i tillegg - det er ikke et par... (Det blir som å si "hvorfor skal vi bruke så mye plass på alle disse fotballbanene i Norge, tilogmed i byene, bare for at et par mennesker vil ha fotball som hobby)

Så for det første; det er ekstremt mange mennesker det er snakk om. For det andre; en regulert jakt er en god forvaltning av naturen, det er til og med et ønske fra forvaltningshold at jakt for menigmann i norge opprettholdes. Det bidrar også med veldig mange kroner i statskassa, som måtte blitt tatt inn via skatt hvis jakt feks skulle forbys. Dette er uansett en helt annen diskusjon...

Man MÅ ikke drepe for å ha en slik hund. Man kan selvsagt drive med andre ting også, jeg vet - som Lotta påpekte - at feks vorsteh er ganske utbredt i hundekjøring. Problemet er at veldig mange, selv folk som har masse erfaring innen hundehold, får seg en seriøs overraskelse ved kjøp av stående fuglhund. Selv folk som har hatt hyperaktive BC'er. Mange sliter med at hunden ikke fungerer som de vil/ønsker/hadde trodd den skulle gjøre, og mange skjønner ikke aktivitetsbehovet til en stående fuglhund. For man kan sykle med den i timesvis, gå mil opp og mil ned - i dagesvis, og hunden lurer fremdeles på når den skal få trim. Mange fuglhunder må nesten løpe løs for å få løpe av seg litt "jakthund-galskap", og her kommer ofte problemet med "ikke-jegere". Mange jegere kjører land og strand rundt for å få trent hunden løs hele året. Man drar til fritreningsområder som er store nok, dvs fjell og vidde - man kjører over grensa til sverige, man gjør tilnærmet alt. Og om man aldri i hele sitt liv løsner et eneste skudd, så er nok det helt greit for hunden, hvis den får være med i fjellet i løs tilstand året rundt som en hvilken som helst jakthund. (Jeg snakker ikke om å bryte båndtvangen, jeg snakker om å faktisk kjøre til man er på en plass det er lov å slippe hund, store friområder/treningsområder for hund, etc. )

Derfor, fordi jeg bare vet at veldig mange vil påstå at "jeg vet at min hund får nok trim", så synes jeg det er enklere å si at jeg synes jakthunder bør kun kjøpes av folk som driver med jakt - for det øker sjansen for at de vet hva det er snakk om. Jeg synes et minimum når man kjøper en stående fuglhund, er å være med på noen jaktturer - jeg snakker da om 12-14 timer sammenhengende i fjellet med bare korte pauser, og dette flere dager på rad - for å se hva som faktisk bor i hunden av utholdenhet og løpevilje.

Når det er snakk om avl, så synes jeg ikke det bør avles på stående fuglhunder som man aldri har prøvd på jakt. Da risikerer vi bare at vi om noen år har vannet ut rasene og fjernet særegenhetene ved disse. Dette gjøres allerede idag, da et "familiegemytt" ofte blir et viktigere avlsmål enn jaktevne. Det er plutselig et viktigere krav at vorstehen passer i sandkassa sammen med hele nabolagets tre-åringer enn at den fungerer i fjellet. Noen kan selvsagt hevde at dette er ønskelig, det er deres fulle rett å hevde det, men på samme måte er det min fulle rett å synes noe annet. Jeg ønsker at man skal opprettholde særpregene ved disse rasene. Feks er det sikkert mulig ved målrettet avl over lang tid å fjerne endel særegenheter ved Basenji, og gjøre denne rasen mer lettlært, mindre spesiell og mer som en golden retriver gemyttmessig. Jeg tror likevel ikke mange av de som har rasen i dag ønsker at dette skal gjøres, bare for at Basenji skal bli mer "allemannseie", og på samme vis synes jeg fuglhundrasene skal få beholde sine særegenheter. Vi trenger ikke å bevist endre disse rasene til å passe alle, vi kan heller være flinkere å velge en rase som i utgangspunktet passer oss godt.

mvh

HeliX

Det er litt vanskelig for meg å ta inn den overhengende faren for at gruppe 7 skal bli ødelagt av at også andre mennesker enn ihuga jegere skulle være interessert i dem (med det temperamentet majoriteten av dem har er det dog for meg en gåte...). Selvsagt vil jakthundavlen fortsette på samme premisser som idag, det handler ganske enkelt om tilbud og ettererspørsel, det.

Men, jeg lurer fortsatt på hvorfor ingen har funderinger på disse hundenes temperament (det kan jo umulig være særlig komfortabelt å gå med en rakett i rompa hele året, når den bare behøves noen dager om høsten?) og utviklingen av dem i Norge kontra Storbritania, bl a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke fornærmende på deg her Lotta - jeg håper virkelig ikke majoriteten av det norske folk oppdager hvilket temperament de fleste gruppe 7 hunder har.... Da ville de blitt fullstendig ødelagt som jakthunder.

Burde jo ikke skrive det her, men enklere, snillere mer behagelige hunder skal man jammen meg lete lenge etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig for meg å ta inn den overhengende faren for at gruppe 7 skal bli ødelagt av at også andre mennesker enn ihuga jegere skulle være interessert i dem (med det temperamentet majoriteten av dem har er det dog for meg en gåte...). Selvsagt vil jakthundavlen fortsette på samme premisser som idag, det handler ganske enkelt om tilbud og ettererspørsel, det.

Men, jeg lurer fortsatt på hvorfor ingen har funderinger på disse hundenes temperament (det kan jo umulig være særlig komfortabelt å gå med en rakett i rompa hele året, når den bare behøves noen dager om høsten?) og utviklingen av dem i Norge kontra Storbritania, bl a.

Ja, tilbud og etterspørsel.. Hvis plutselig mange nok av ikke-jegerne begynner å etterspørr rolige, familievennlige jakthunder hvor eksteriør og barnevennlighet er viktigste avlsfaktorer, ja - så blir det nok desverre sånn at mange tar mest hensyn til det. Bare se showlinjene av feks irsksetter i usa, galskap i mine øyne, pene hunder i amerikanernes øyne..

Når det gjelder temperament; Dette er veldig variabelt fra rase til rase, og det er på ingen måte slik at de går rundt med en rakett i rompa hele året. Feks engelsksettererne vi har hatt, de har samtlige vært slik at om de får seg minst en tur løs i fjellet i løpet av uka, feks søndag, så har de vært verdens roligste hunder i hus resten av uka, og kun med behov for vanlig lufting ellers. Sålenge de fikk rase av seg litt en gang i uka med skikkelig trim, så var det de mest behagelige hundene jeg noensinne har vært borti innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tilbud og etterspørsel.. Hvis plutselig mange nok av ikke-jegerne begynner å etterspørr rolige, familievennlige jakthunder hvor eksteriør og barnevennlighet er viktigste avlsfaktorer, ja - så blir det nok desverre sånn at mange tar mest hensyn til det. Bare se showlinjene av feks irsksetter i usa, galskap i mine øyne, pene hunder i amerikanernes øyne..

Når det gjelder temperament; Dette er veldig variabelt fra rase til rase, og det er på ingen måte slik at de går rundt med en rakett i rompa hele året. Feks engelsksettererne vi har hatt, de har samtlige vært slik at om de får seg minst en tur løs i fjellet i løpet av uka, feks søndag, så har de vært verdens roligste hunder i hus resten av uka, og kun med behov for vanlig lufting ellers. Sålenge de fikk rase av seg litt en gang i uka med skikkelig trim, så var det de mest behagelige hundene jeg noensinne har vært borti innendørs.

Vel - hvis sdet ikke kreves mer for å gjøre en engelsk setter happy enn en tur løs i fjellet hver søndag og "vanlig lufting" ellers i uka, så burde jo hvem som helst klare å gjøre den fornøyd...

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - hvis sdet ikke kreves mer for å gjøre en engelsk setter happy enn en tur løs i fjellet hver søndag og "vanlig lufting" ellers i uka, så burde jo hvem som helst klare å gjøre den fornøyd...

Eller?

Ja, hvem som helst kan klare å gjøre en engelsksetter fornøyd i hverdagen, det er jeg helt overbevist om. Hvis man virkelig vil, og hvis man skjønner bikkja og dens behov. Problemet er at veldig mange som ikke er vant til jakthunder som engelsksetter tror de kan erstatte denne "løs-turen" med noen timer etter en sykkel, eller joggende i bånd eller slikt... Og at i båndtvangtiden så skal man bare slå seg til ro med at hunden ikke får gå løs - istedet for å lete opp et friområde hvor man har lov å slippe hunden selv i båndtvangstiden. Noen tror de kan finne noe ala en fotballplass og la den løpe frem og tilbake og tror dette holder... Og lar den leve et liv i bånd langs asfaltkanten resten av tiden. Da tviler jeg på at den blir særlig fornøyd. For løs i fjellet får den virkelig brukt noe av det som bor i nettopp disse hundene, å få lange ut i ulendt terreng, løpe høyt og lavt, lukte etter fugl osv osv. Får den gjort dette minst en gang i uka, får man som oftest en fornøyd hund, så fremt at man selvsagt lufter den ellers også som en hvilken som helst hund som trenger endel aktivitet - ikke bare pisse på hushjørnet :icon_redface:

Veldig mange "asfaltmennesker" sliter også med å gå tre-fire timer i fjellet sammen med hunden ukentlig, rett og slett pga egen fysikk og form.

I tillegg synes jeg - veldig subjektivt, at man ikke skal ta fra hunden gleden ved jakten. Hvis man først har sett en stående fuglhund på søk etter rype, i stand og apporterende fornøyd med byttet etter skudd - og sett den gleden og stoltheten som lyser av hunden når jobben er gjort - ja da ønsker man ikke å ta denne muligheten fra hunden. Den gleden og den iveren. Feks når man skal på tur til vanlig, så er bikkja ivrig og glad, mens når jaktutstyret taes frem, hagla, de rette klærne som "lukter jakt", da er hunden helt anderledes, den er så ivrig at den skjelver - du kan virkelig se at den vet hva som kommer og at den gleder seg noe sinnsykt. Har man først sett dette hos en hund, vil man ikke fjerne den gleden. Det er som å se et lite barn på juleaften - man ønsker ikke å ta vekk den lykken man ser.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nok en gang signere HeliX som får sagt det......

Men jeg vet også mange seriøse fuglehundmennesker som lar hundene få hviletid om sommeren - det vil si lite fysisk trening (men de driver stort sett mye med dressur på den tiden da), og setter de i gang igjen mot jakta. Så det er mange som tåler det også - mange sledehunder og det har fri om sommeren. Så om man har en aktiv hund tåler de stort sett fint noen roligere perioder innimellom...

Og jeg ser dessuten at vorsteheren min tåler roligere dager bedre enn retrieveren - stikk imot hva jeg villle trodd for noen år siden.... (Men begge lever et forholdsvis aktivt liv da..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvem som helst kan klare å gjøre en engelsksetter fornøyd i hverdagen, det er jeg helt overbevist om. Hvis man virkelig vil, og hvis man skjønner bikkja og dens behov. Problemet er at veldig mange som ikke er vant til jakthunder som engelsksetter tror de kan erstatte denne "løs-turen" med noen timer etter en sykkel, eller joggende i bånd eller slikt... Og at i båndtvangtiden så skal man bare slå seg til ro med at hunden ikke får gå løs - istedet for å lete opp et friområde hvor man har lov å slippe hunden selv i båndtvangstiden. Noen tror de kan finne noe ala en fotballplass og la den løpe frem og tilbake og tror dette holder... Og lar den leve et liv i bånd langs asfaltkanten resten av tiden. Da tviler jeg på at den blir særlig fornøyd. For løs i fjellet får den virkelig brukt noe av det som bor i nettopp disse hundene, å få lange ut i ulendt terreng, løpe høyt og lavt, lukte etter fugl osv osv. Får den gjort dette minst en gang i uka, får man som oftest en fornøyd hund, så fremt at man selvsagt lufter den ellers også som en hvilken som helst hund som trenger endel aktivitet - ikke bare pisse på hushjørnet :icon_redface:

Med respekt å melde HeliX - jeg tror de aller, aller fleste hunder (og raser) ville vært lykkeligere, sunnere, mer omgjengelige og mer happy (for ikke å glemme i bedre form, som sine eiere) - om de fikk ta seg ut løs ukentlig (helst daglig, spør du meg!)...

Det er ikke bare fuglehunder som kan ha stort utbytte av det - og mange synes å tro at en asfalttur i bånd gjør samme nytten...

Det er en svært utbredt misforståelse at bare man har lang nok langline, en klikker og en hundeklubb i nærheten hvor man kan trene litt lydighet så blir alle hunder tilfredse og lette å ha med å gjøre. Slik er det selvsagt IKKE!

Dog, vil jeg spørre deg - hvis ikke å løpe løs på et friareal, en fotballbane eller på et hundejorde rekker for dine fuglehunder i båndtvangtida - hva gjør DU med dem (så vidt jeg vet gjelder båndtvangen for alle... - selv på høyfjellet? :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta skrev:

Med respekt å melde HeliX - jeg tror de aller, aller fleste hunder (og raser) ville vært lykkeligere, sunnere, mer omgjengelige og mer happy (for ikke å glemme i bedre form, som sine eiere) - om de fikk ta seg ut løs ukentlig (helst daglig, spør du meg!)...

Det er ikke bare fuglehunder som kan ha stort utbytte av det - og mange synes å tro at en asfalttur i bånd gjør samme nytten...

Det er en svært utbredt misforståelse at bare man har lang nok langline, en klikker og en hundeklubb i nærheten hvor man kan trene litt lydighet så blir alle hunder tilfredse og lette å ha med å gjøre. Slik er det selvsagt IKKE!

Og jeg er helt enig - men ikke alle hunder har like stort behov for å løpe like mye som fuglehunder (og sikkert andre jakthunder). Forstod jeg det riktig om Lotta drev med mynder? I så fall vet vel du også litt om løpelyst... Men jeg ser når min vorsteher har løpt med mynder (som hun ikke har den minste sjanse til å holde følge med...) så har disse vert fornøyd etter et par runder med full pine, mens vorsteheren knapt har begynt.... (vet jo ikke om dette er gjeng for mynder da..).

Men for å svare på spørsmålet HeliX fikk (fra mitt syn da) - fotballbaner og friområder er mye bedre enn ingenting... Og min fuglehund får ikke løpe fritt annet enn slike litt mindre områder i båndtvangen. Men hun får også svømme litt, kjøre saccovogn, gå kløvturer og sånn. Og som nevnt tidligere så har hun ingen problemer med det. Tror hun hadde taklet fint å ligge i ro et par måneder og jeg.... (men det får hun ikke...). Hun er overlykkelig når vi skal på tur uansett hva slags tur, men maser ikke om det om det ikke skjer. Men som også HeliX påpekte - all den gleden hun enn framviser når hun ser sele eller kløv er det ikke sammenlignbart med når hun ser hagla og vet hun får være med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som eier av to irske settere(har tidligere hatt vorsteh og gordon setter), mener at det ikke er noe problem å ha jakthunder uten å jakte. Så lenge de får godt med aktivisering og får løpe løs, så ser jeg ingen grunn til at jeg skal gå berserk med en hagle i fjellet. Jeg sier ikke at hvem som helst bør eller kan eie en slik hund, men jeg ser ikke grunnen til å skrike og bære seg selv om noen ikke bruker dem til jakt. De har fantastisk gemytt og er utrolig rolige og tålmodige hunder, og jeg vil ikke si at mine hunder lider selv om de ikke får gå på jakt. De får kose seg mye løs i fjellet selv om de ikke jaktes med! Da kan de finne så mye fugl de bare orker, og fugler kan fly av sted uten kulehull i vingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med respekt å melde HeliX - jeg tror de aller, aller fleste hunder (og raser) ville vært lykkeligere, sunnere, mer omgjengelige og mer happy (for ikke å glemme i bedre form, som sine eiere) - om de fikk ta seg ut løs ukentlig (helst daglig, spør du meg!)...

Det er ikke bare fuglehunder som kan ha stort utbytte av det - og mange synes å tro at en asfalttur i bånd gjør samme nytten...

Det er en svært utbredt misforståelse at bare man har lang nok langline, en klikker og en hundeklubb i nærheten hvor man kan trene litt lydighet så blir alle hunder tilfredse og lette å ha med å gjøre. Slik er det selvsagt IKKE!

Enig i dette - alle hundene burde få lov til å løpe, helst daglig ja. Realiteten er desverre ikke sånn og ikke alle hundeeiere er i så god form som de kanskje burde være. Ellers enig i alt du sier om langline, klikker osv.

Dog, vil jeg spørre deg - hvis ikke å løpe løs på et friareal, en fotballbane eller på et hundejorde rekker for dine fuglehunder i båndtvangtida - hva gjør DU med dem (så vidt jeg vet gjelder båndtvangen for alle... - selv på høyfjellet? :( )

Du må lese nøyere etter hva jeg skriver :o "- istedet for å lete opp et friområde hvor man har lov å slippe hunden selv i båndtvangstiden" Jeg mener en fotballbane eller et jorde ikke rekker. Derimot et stort friområde for dressur av hund er noe helt annet, det kan rekke. Ja, båndtvangen gjelder for alle, og jeg er ivrig forkjemper for at alle skal følge denne, alle med jakthund også (Kanskje spesielt da, siden disse hundene er så ivrige vilt-letere). Ikke så veldig langt fra der jeg bor er det derimot et flere kilometer stort område, med fjell, myrer, vann, eng og skog som hele området er satt av til hundedressurområde året rundt uten båndtvang. Dette er noe som er kjempet frem i kommunen av hundeklubb og jegerforening lokalt så vidt jeg vet. Et meget bra tilbud til oss som har med seg firbente på tur! :(

Edit: (for å unngå dobbeltpost)

Så lenge de får godt med aktivisering og får løpe løs, så ser jeg ingen grunn til at jeg skal gå berserk med en hagle i fjellet.

Til MrsPowers: Hvem i all verden snakker om å gå berserk med en hagle i fjellet? Nå vet ikke jeg hvem du har vært med på jakt, men den beskrivelsen kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt, her er det snakk om seriøs jakt hvor det viktigste momentet er at fuglen ikke lider unødig, at man behandler både vilt og natur med respekt og at sikkerheten er i høysetet. Turen er det viktigste, ikke hvor mye man har i sekken når man kommer hjem. Jeg kan love deg at den som er mest oppsatt på at rypa skal falle, er den firbente!

Desverre har folk sett programmer som "Gutta på tur", og tror at sånn er jakt (Der de tilogmed presterer å bevise på tv at de jakter med ulovlige midler...amatører!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til MrsPowers: Hvem i all verden snakker om å gå berserk med en hagle i fjellet? Nå vet ikke jeg hvem du har vært med på jakt, men den beskrivelsen kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt, her er det snakk om seriøs jakt hvor det viktigste momentet er at fuglen ikke lider unødig, at man behandler både vilt og natur med respekt og at sikkerheten er i høysetet. Turen er det viktigste, ikke hvor mye man har i sekken når man kommer hjem. Jeg kan love deg at den som er mest oppsatt på at rypa skal falle, er den firbente!

Desverre har folk sett programmer som "Gutta på tur", og tror at sånn er jakt (Der de tilogmed presterer å bevise på tv at de jakter med ulovlige midler...amatører!)

Kjenner til en del jegere, og praksis hos dem er flest mulig ryper eller størst mulig hjort... Er ikke noe jeg har sett på "gutta på tur". Der hvor jeg har hytte er det også problemer med ulovlig jakt, selv om det har vært jaktforbud i noen få år fordi rypebestanden er skremmende lav. Det er jo en kjennsgjering at rypebestanden de fleste steder i landet ikke er som den en gang var! Ingen tenker på fjellrev, ulv, rødrev og andre rovdyr som skal ha mat de også...

Det jeg vil ha frem er at jeg virkelig ikke kan fatte og begripe at det er så viktig å skyte fuglen? Holder det ikke med en lang tur hvor hunden kan få finne så mye fugl den bare orker, uten at det blir løsnet skudd? Dere sier jo her at det ikke gjør noe om dere ikke finner noe fugl, opplevelsen av en dag i fjellet er nok, men samtidig MÅ man jakte og ikke "bare gå tur"?

Forresten... Det finnes faktisk spreke mennesker som klarer å trave rundt i fjellet med hundene i dagevis... Er alle jegere så fryktelig spreke kanskje?

Hilsen sprek roer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil ha frem er at jeg virkelig ikke kan fatte og begripe at det er så viktig å skyte fuglen? Holder det ikke med en lang tur hvor hunden kan få finne så mye fugl den bare orker, uten at det blir løsnet skudd? Dere sier jo her at det ikke gjør noe om dere ikke finner noe fugl, opplevelsen av en dag i fjellet er nok, men samtidig MÅ man jakte og ikke "bare gå tur"?

Hmm, så det er bedre å bare la hundene stresse fuglene for "moro skyld", så lenge det er utenfor båndtvangstiden?

Jeg kjenner en god del jegere, og det er seriøse folk med stor hensyn og respekt for viltet. Noen råtne egg finnes det sikkert, men der vi er, er det ingen tyvjakt (det er svært uglesett og blir anmeldt) - det er kontroll over hvor mye som tas ut når det gjelder småvilt (feks skal man ikke ta røy eller orrhøne mens tiur og orrhane er greit - og alt skal selvfølgelig rapporteres) og elg-jakten foregår svært så profesjonelt. Når alt kommer til alt er jeg temmelig sikker på at disse dyrene lider langt mindre enn de stakkarne som transporteres til de store slakteriene!

Jeg forstår godt frustrasjonen til de som driver med jakt og som ønsker hunder som funker til det formålet. Hvor mange hånlige ord kommer det ikke om "BC som familiehund som ikke blir brukt til LP en gang", eller diskusjonene om bruksschäfer som er i en annen tråd på forumet - så hva er da så himla rart i at jegere ønsker hunderaser som er tilpasset jakt?

I fjor hadde vi selv vår første jaktsesong, skogsfugl jakt, med flat og basenji. Flat-tomsingen var vel ikke helt patent må innrømmes, men kanskje han er blitt mer dugelig til høsten. Basenjien derimot, var det vidunderlig å gå på jakt med - det var vanvittig spennende - og jeg kunne ønske at gubben var litt "flinkere" slik at basenjien kunne belønnes med et bytte - hun fortjener det. Nå ble det jakt uten skudd for å si det slik, men det var sannelig ikke bikkjas feil.

Om det er OK å ha setter eller vorsteh eller kleiner eller whatever uten å faktisk bruke dem til jakt, vet jeg ikke. Å ha drever, dunker, støver eller t.o.m. beagle er jeg temmelig sikker på er ganske tvilsomt hvis du ikke har å tenkt å jakte.. Et faktum er at når hunder får gjøre det de er laget for, så er man ihvertfall ikke i tvil om at de opplever "hundelykke". Og det er ikke å komme fra - å gjøre noe som resulterer i et reellt, ekte, dødt bytte er himmelrike for en jakthund. Man ser det på elghunder, man ser det på fuglehundene og .. uhm .. kremt.. vi har selv opplevd det med vår apporterende retriever som, (og det var et fryktelig uhell), sammen med basenjien tok en hare her en gang. Å se de 2 sammen med den døde haren, vel, man skal ikke menneskeliggjøre, men det var tydeligvis enormt stas å ha noe å "vise frem". Basenjiens glede når hun kommer og avleverer en død skogsmus er heller ikke til å ta feil av (hun ønsker egentlig ikke å gi dem bort, men hun spiser ikke mat hun ikke har smakt før - noen annen må smake først og vise henne at det er spiselig, så langt har ingen av oss hvert villige til å ta et jafs av disse små musene så hun vet enda ikke om de kan spises trygt - men avleveringen fortsetter i en evigvarende optimisme!).

Uansett bør de som har slike hunder til annen bruk enn jakt, være rimlig klar over hva de har med å gjøre - disse hundene er ikke sofahunder og asfalt-slitere (men hvilke hunder er egentlig det..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette - alle hundene burde få lov til å løpe, helst daglig ja. Realiteten er desverre ikke sånn og ikke alle hundeeiere er i så god form som de kanskje burde være. Ellers enig i alt du sier om langline, klikker osv.

Du må lese nøyere etter hva jeg skriver :( "- istedet for å lete opp et friområde hvor man har lov å slippe hunden selv i båndtvangstiden" Jeg mener en fotballbane eller et jorde ikke rekker. Derimot et stort friområde for dressur av hund er noe helt annet, det kan rekke. Ja, båndtvangen gjelder for alle, og jeg er ivrig forkjemper for at alle skal følge denne, alle med jakthund også (Kanskje spesielt da, siden disse hundene er så ivrige vilt-letere). Ikke så veldig langt fra der jeg bor er det derimot et flere kilometer stort område, med fjell, myrer, vann, eng og skog som hele området er satt av til hundedressurområde året rundt uten båndtvang. Dette er noe som er kjempet frem i kommunen av hundeklubb og jegerforening lokalt så vidt jeg vet. Et meget bra tilbud til oss som har med seg firbente på tur! :(

Sorry, nå går jeg rett i petimeterfella igjen! Jeg har lest VELDIG nøya hva du skriver (så nå leser du kanskje like nøya hva jeg skriver?) - både forrige gang og denne...

Du mener altså (fortsatt) at hvis man ikke har tilgang på et naturområde hvor båndtvangen ikke gjelder så skal man ikke ha fuglehund?

(Du mener altså (fortsatt) at det ikke er tilstrekkelig å slippe en fuglehund løs på en fotballbane eller friareal, hundejorde eller agilitybane for å leke?)

Jeg spår dårlige tider for fuglehundoppdrettere og jegere i tida framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, nå går jeg rett i petimeterfella igjen! Jeg har lest VELDIG nøya hva du skriver (så nå leser du kanskje like nøya hva jeg skriver?) - både forrige gang og denne...

Du mener altså (fortsatt) at hvis man ikke har tilgang på et naturområde hvor båndtvangen ikke gjelder så skal man ikke ha fuglehund?

(Du mener altså (fortsatt) at det ikke er tilstrekkelig å slippe en fuglehund løs på en fotballbane eller friareal, hundejorde eller agilitybane for å leke?)

Jeg spår dårlige tider for fuglehundoppdrettere og jegere i tida framover...

Jeg sier jo nettopp at friareal er helt topp. En fotballbane eller et jorde vil neppe gi hunden stimulans nok annet enn for korte perioder - i min mening. Dette varierer selvfølgelig fra både hund til hund og fra rase til rase - også innen gruppe 7-hunder, og jeg vil tro det varierer veldig med hva hunden er vant til. Hunder er veldig tilpasningsdyktige dyr, og kan "venne seg til" det meste, men min subjektive mening er at jakthunder bør slippe å venne seg til å ikke få jakte, ikke få løpe løs i fjell og skoger osv osv. Det finnes utrolig mange hunderaser, hvorfor velge en spesialisert rase hvis man ikke skal bruke den til dens formål? Noen få som gjør dette har veloverveide grunner til det, og da går det sikkert bra for både hund og eier, men desverre er det mange som velger slike raser uten å tenke nettopp på disse tingene. På samme måte som frøken hansen som ønsker en turkamerat til og fra prix ikke bør kjøpe seg BC, så bør heller ikke Herr Olsen, som ønsker seg en båndkammerat på blåbærtur kjøpe seg vorsteh - det er min mening, og heldigvis har vi lov å ha egne meninger her på sonen. Du kan selvsagt være uenig om du ønsker, det er din rett, og jeg kan ikke påstå at jeg har mer rett enn deg, men jeg har sett hva våre jakthunder har trivdes med og hva de har trengt av mosjon og trim for å være fornøyde. I tillegg har jeg sett alt for mange overvektige, stressa jakthunder som har levd et liv fra postkasse til postkasse, som aldri har fått gjort det den er avlet opp for - og jeg synes det er trist. Det er også min rett, heldigvis.

Og ja, jeg mener ikke det er noen menneskerett å ha jakthund. Bor man i tjukkeste byen, uten bil og mulighet til å komme seg til noe treningsområde, så mener jeg fortsatt at du absolutt ikke bør ha fuglhund. Uten tvil.

Kjenner til en del jegere, og praksis hos dem er flest mulig ryper eller størst mulig hjort... Er ikke noe jeg har sett på "gutta på tur". Der hvor jeg har hytte er det også problemer med ulovlig jakt, selv om det har vært jaktforbud i noen få år fordi rypebestanden er skremmende lav. Det er jo en kjennsgjering at rypebestanden de fleste steder i landet ikke er som den en gang var! Ingen tenker på fjellrev, ulv, rødrev og andre rovdyr som skal ha mat de også...

Det jeg vil ha frem er at jeg virkelig ikke kan fatte og begripe at det er så viktig å skyte fuglen? Holder det ikke med en lang tur hvor hunden kan få finne så mye fugl den bare orker, uten at det blir løsnet skudd? Dere sier jo her at det ikke gjør noe om dere ikke finner noe fugl, opplevelsen av en dag i fjellet er nok, men samtidig MÅ man jakte og ikke "bare gå tur"?

Forresten... Det finnes faktisk spreke mennesker som klarer å trave rundt i fjellet med hundene i dagevis... Er alle jegere så fryktelig spreke kanskje?

Til MrsPowers:

Først: Jeg synes det er utrolig synd at du har opplevd et råttent jaktmiljø, og jeg håper dere anmelder alle som driver med ulovlig jakt. Jeg håper du får oppleve mer fornuftige jaktmiljø med tiden, for det du skisserer er ikke representativt for det jeg har opplevd både som jeger og før det som "vedheng" på jakt. I miljøene vi går i tar man hensyn til både det man vet om bestandene (rapporteres for hvert område) og viser måtehold. Tiur, røy og orrfugl har vært "bannlyst" å skyte i en av nabokommunene her, og det har vært respektert av de aller fleste - selv om det i følge statskog og lovverket er lov å ta disse - men de lokale jegerne har ytret bekymring over bestand, og dermed respekterer vi det. Og å tro at rypejegerne tar matfatet fra rev og andre rovdyr - da tror jeg du overvurderer effektiviteten av jakt kraftig.

Dernest; Jeg synes ikke det er så veldig humant å la bikkja jage fugl uten at det er mål og mening bak det. Det er jo bare å stresse opp fuglene bare på "gøy", synes det virker like dumt som "catch & release" innen fiske. Og jeg kan love deg at det er forskjell for hunden om rypa faller eller ikke! Jeg sier heller ikke at det ikke gjør noe om vi ikke finner noe fugl, jeg sier at det viktigste ikke er å fylle sekken. Får jeg totalt kun ei rype etter 14 timer i fjellet, så er jeg likevel fornøyd - kjøttprisen blir noe høy, men opplevelsen er oppnådd for både meg og hund, og turen betraktes som vellykket. Får jeg ingenting, har det nok likevel vært en fin tur, og både jeg og hund har hatt spenningen og forventningene til turen. (Jeg kan love deg at bikkja vet om det er jakt eller ikke vi i utgangspunktet drar på)

Til sist: Joda, det finnes mange spreke mennesker her i landet, og jeg mener ikke at jegere er generelt sprekere enn andre, men det er lite sannsynlig å finne mange som ikke trives på lange fjellturer blandt jegere, kanskje mer sannsynlig om man ser på den jevne befolkning ellers. Ingenting er sort/hvitt, det er masse gråsoner her, og man kan selvsagt diskutere seg fillete på alle enkelttilfellene. Jeg synes i utgangspunktet jakthunder er for jegere - at det finnes gode jakthundeiere blandt andre tviler jeg ikke på, men for meg blir det unntakene - ikke regelen.

Ellers er jeg veldig enig i det TonjeM sier, meget bra innlegg!

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo nettopp at friareal er helt topp. En fotballbane eller et jorde vil neppe gi hunden stimulans nok annet enn for korte perioder - i min mening. Dette varierer selvfølgelig fra både hund til hund og fra rase til rase - også innen gruppe 7-hunder, og jeg vil tro det varierer veldig med hva hunden er vant til. Hunder er veldig tilpasningsdyktige dyr, og kan "venne seg til" det meste, men min subjektive mening er at jakthunder bør slippe å venne seg til å ikke få jakte, ikke få løpe løs i fjell og skoger osv osv. Det finnes utrolig mange hunderaser, hvorfor velge en spesialisert rase hvis man ikke skal bruke den til dens formål?

Jeg antar misforståelsen dreier seg om hva et "friareal" er for noe - i min verden er det et ubrukt område på et boligfelt el lign - ikke hekter på hektar med hei, myr og skog...

Og, da lurer jeg fortsatt, HeliX: Hvordan kan NOEN forsvare å ha fuglehund i dette landet i det hele tatt? De færreste har tilgang på egne naturområder hvor hunder får løpe løs i båndtvangperioden...

- Og, jeg har fortsatt ikke fått svar på hvorfor det er så prisverdig med de norske variantene av fuglehundrasene (les: setterne) våre - hvis de er "svaret" (hva er i såfall spørsmålet?).... De er sikkert storartede jakthunder i den norske fjellheimen, men beveger seg vel lovlig langt fra idealene i rasenes hjemland? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt hunder er ikke bare egnet til jakt da, kan ha en jakt hund til familie hunder og. Om du ikke bare går tur i skog og mark så er vel hunden like fornøyd for det om vel? Den gamle hunden min var nå en jakt hund men den ble ikke brukt til jakt på noen måte da, gikk vanlige turer da og han var like glad for det da! Så jeg er ikke enig i at alle jakt hunder skal brukers til bare jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar misforståelsen dreier seg om hva et "friareal" er for noe - i min verden er det et ubrukt område på et boligfelt el lign - ikke hekter på hektar med hei, myr og skog...

Og, da lurer jeg fortsatt, HeliX: Hvordan kan NOEN forsvare å ha fuglehund i dette landet i det hele tatt? De færreste har tilgang på egne naturområder hvor hunder får løpe løs i båndtvangperioden...

- Og, jeg har fortsatt ikke fått svar på hvorfor det er så prisverdig med de norske variantene av fuglehundrasene (les: setterne) våre - hvis de er "svaret" (hva er i såfall spørsmålet?).... De er sikkert storartede jakthunder i den norske fjellheimen, men beveger seg vel lovlig langt fra idealene i rasenes hjemland? Eller?

Først: Et friareal er så mangt.. Personlig synes jeg et lite område i et boligfelt, feks mindre enn en fotballbane, er lite - men jeg påberoper meg ikke å ha fasiten for hva som holder, jeg kan bare uttale meg om hva jeg synes. Sånt kan man sikkert diskutere seg blå om, men uten at det blir noen verdifull diskusjon av det - jeg tror hverken jeg eller du har noe fasitsvar om dette, så det blir synsing fra alles parter. Siden tråden handlet om hva folk syntes om temaet, så svarte jeg, og jeg tror nå de aller fleste har fått med seg hva jeg synes og jeg kan slå meg med ro med at noen er enige, noen er uenige - helt enig alle sammen blir vi nok aldri.. :angry:

Dernest: Jeg skal ikke uttale meg om hvor mange i landet som kan forsvare å ha fuglhund, jeg vet lite om treningsområder på feks østlandet og hvilke muligheter som finnes. I nord-norge har jeg fartet litt rundt og sett flere relativt store friområder, og selv bor jeg i nærheten av et veldig stort friområde. Snakker man innen 1-2 timers kjøring fra et slikt område, tror jeg det er ganske mange i dette landet som har fine områder innen rekkevidde.

Og hvis du spør om hva som er så prisverdig med de norske variantene av fuglhundrasene; Vel, for det første beveger vi oss vel litt bort fra tema da, og for det andre spør du feil person. Jeg kjenner mine begrensninger, og kan ikke legge ut om forskjellene mellom settere fra andre land og "norske" settere - det kan jeg rett og slett for lite om. Det eneste jeg har vært borti av utenlandske settere, er engelsksettere importert fra england og usa, og disse har ikke hverken sett nevneverdig forskjellig ut eller skilt seg ut gemyttmessig fra de såkalte "norske". At det har vært avlet i en bestemt retning i Norge, ser jeg ikke noe galt med - hvor mange av rasene i Norge i dag er urhunder feks? De fleste har blitt utviklet i bestemte retninger for bestemt type bruk, og dette er vel ikke noe som er spesielt bare for settere?

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Slenger meg på her jeg også, har dog ikke lest alle innleggene men skummet igjennom.

Har selv en jakthund og jeg mener at skal man ha jakthund bør man også jakte. Grunnen er 2:

1. Det finnes så utrolig mange hunderaser så hvorfor velge en fuglehund når du ikke skal jakte ? Å velge hund utfra utseende synes jeg man kan gjøre med "sofa hunder"

2. Jakthunder fortjener å bli brukt - det er derfor vi avler på egenskapene dems

Så klart det finnes unntak. Slik som Milo som er skuddredd, han kan jo ikke brukes til jakt.

Og det er ikke å komme bort fra at mange fuglehunder lider under det at de kun blir brukt noen få dager i året. Men for oss som er ivrige så er det ikke snakk om 360 dager i året hvor hunden er i ro.

For de som ikke vet det, men skal man ha en god fuglehund så krever dette masse trening ! Og de fleste vil jo ha en brukbar hund og ergo må man trene. Det kan være dressur trening, trening i skogen/fjellet. Det er ikke sånn at vi alltid har med hagle og plaffer ned, mange av oss liker å være ute og trene. Det å se sin egen hund i stand kan ikke beskrives. Det er helt humant ( siden ingen skudd avfyres ) og det er en utrolig natur opplevelse å se hunden og rypene/skogsfuglen. En helg dag ute på tur med god lunsj og masse kos. Det er livet det.

Det er at folk avler på hunder som ikke er jaktpremierte er med å på ødelegge rasen. Se bare på Gordon Setter, der avles det mye på ymse hunder som igjen har ødelagt GS som jakthund. Og alt pga utseende. Det er trist. Derfor synes jeg at skal man ha jakthund er min. kravet at man bruker den, om ikke, skaff den en annen rase.

Så klart en jakthund overlever uten jakt, men hvorfor ?

Man kan jo fint trene jakt og annet ved siden av.

Nei, kjøp en annen hunderase om du ikke skal jakte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mange av oss liker å være ute og trene. Det å se sin egen hund i stand kan ikke beskrives. Det er helt humant ( siden ingen skudd avfyres ) og det er en utrolig natur opplevelse å se hunden og rypene/skogsfuglen. En helg dag ute på tur med god lunsj og masse kos. Det er livet det.

Ja, er det ikke flott å være ute i fjellet/skogen med en aktiv hund som elsker å løpe og å være på tur? Er helt enig jeg, men jeg klarer meg fint med fjellet, naturen og hunden. No need for weapons. :(

Det er at folk avler på hunder som ikke er jaktpremierte er med å på ødelegge rasen. Se bare på Gordon Setter, der avles det mye på ymse hunder som igjen har ødelagt GS som jakthund. Og alt pga utseende. Det er trist. Derfor synes jeg at skal man ha jakthund er min. kravet at man bruker den, om ikke, skaff den en annen rase.

Er for så vidt enig i at man skal være veldig forsiktig med avlen og ikke avle på "alt mulig". Ettersom det er en jakthund bør man jo vektlegge jaktegenskapene, foruten gemytt osv. Selv om rasen er populær bør det ikke avles på kvantitet, men kvalitet!

Så klart en jakthund overlever uten jakt, men hvorfor ?

Fordi det er en fantastisk hund som kan være med, og elsker å være med, på lange turer i fjellet og i skogen.

Fordi vi er en aktiv familie med hytte på fjellet og vil derfor ha en hund som trives der.

Fordi de elsker å løpe rundt på fjellet og der tilbringer vi mye tid.

Fordi jeg trener mye og det å ha en firbent kamerat som kan være med på løpetur er en bonus.

Fordi de har et fantastisk gemytt og en flott personlighet, er barnevennelige, har akkurat passe mosjonsbehov, aktiviseringsbehov, behov for pelsstell og passe størrelse.

Dessuten er min mor allergisk mot pelsdyr, men settere er visst allergivennelige for henne :) Dette utelukker en hel del andre raser.

Osv,osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, når jeg ser bikkja mi ta stand, får jeg en synkende følelse i meg. Ingenting er så herlig.

Siden diskusjonen er i gang, så kan jeg vel si:

" Milo begynner og bli rimelig vant til skudd nå. Før skud-redd episoden viste han gode instinkter i terrenget, og pappa sier vi skal prøve han i terrenget igjen til høsten nå. Skal snart kjøpe startpistol, så jeg kan trene med den. Vi har også trent med en annen type "pistol" kjøp på Ekstra leiker, som han så vidt reagerer på..

DETTE ER LOVENDE FOLKENS :)"

Edit: Velkommen, Monica/Gunar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenge i å kjøpe seg en hund, uansett rase, om man ikke har bruk for dem egenskapene hunden er avlet for. Jakthunden er jo ofte meget speialisert i sine egenskaper og ofte "vanskelig" å bruke til annet enn jakt pga den høye jakt lysten. Har man da ikke en måte å stimulere dette på, ja da ser jeg ikke helt poenget i å kjøpe den rasen. det fins endel andre raser som også kan fungere fint som en aktiv famillie hund eller kløvhunder.

Kort fortalt:

Kjøper du en rase kjøp dem etter dem egenskapene du vil ha i hunden. Skal du ikke jakte eller drive med lignene aktvisering som utnytter dem egenskapene så ser jeg ikke poenget i å kjøpe rasen.

Man ender da gjerne med en hel del av uønskete handlinger.

Vel... Nytten av hundens instinkter og egenskaper er ikke like stor nå som den var tidligere da. For å ta min egen rase som et eks. De ble brukt til vannapportering og som vakthunder på båter. Selvsagt kan de fortsatt brukes til dette, men de færreste har bruk for hunder som utfører den typen arbeidsoppgaver i dag. Men nå har jo portisen alltid vært en allsidig rase, så den kan kanskje ikke sammenlignes med eks. settere. Delvis er jeg enig med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...