Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthunder...


Guest Christine

Recommended Posts

He he :icon_redface: Med litt rasekunnskap hadde du visst at tolleren ikke blir brukt til jakt i norge, det er så vidt jeg vet bare opdretteren til Pan som bruker Ronja.Og eksemplet var for å illustrere at man kan ikke sammenligne de rasene med striere raser som feks vorsther.Og nei.han var ingen sofahund.Jeg bruker hundene mine aktivt og han ble stort sett brukt til spor.Samme som faren.På resten av innlegget velger du igjenn å prøve å misforstå meg og sånt gidder jeg ikke diskutere med. :wub:

Men herreminhatt! Det spiller da ingen rolle hva rasen har vært brukt til i NORGE?! En Nova Scotia Duck Tolling Retriver var opprinnelig en jakthund - og du velger å bruke ditt eksemplar av arten til noe annet. Hver eneste oppdretter av alle raser verden over forvalter en kulturarv og historie som rasen har med seg fra starten av, uansett hvor de selv og valpekjøperne deres måtte befinne seg...!

Det er åpenbart greit når det gjelder Loke - men hvis andre folk vil bruker hunder til annet en sitt opprinnelige formål så hadde det vært bedre at rasen døde ut.

Jeg ser nå at det ikke er noe poeng å diskutere med deg videre. Da må du faktisk ha en forståelse av hvor mye enkelte krever av sine hunder. Dem vil ha en Ferrari ikke en Volvo, jo flere som avler for å selge hunder som Volvo jo vanskligere er det å få seg den Ferrarien man skal ha på jakt eller tjenestehund for den del.

Punktum for min del, du klarer faktisk ikke å endre min mening der: Raser som har ett bruksområde som er spesialisert, som brukes den dag i dag, selges til brukere!

Jeg er overhode ikke interessert i å endre din mening - synspunkter basert på så lite kunnskap og så store fordommer mot andre hundeeiere lar seg ikke endre, er min erfaring.

Imotsetning til deg har jeg stor forståelse for at ulike raser krever ulike ting, men jeg er ikke så dum at jeg tror at "ingen andre" klarer å holde en hund happy selv om man (som du) holder den på annen måte enn det opprinnelige formålet var.

Du synes å tro at tollerens vesen og bruksområde er så endret på så kort tid (den er tross alt VELDIG ny i landet) at det er greit at Lokes ikke blir brukt til jakt, men gud nåde en annen valpekjøper som ønsker seg en jakthund og vil bruke den til kløv... Og, vet du JeanetteH, det er ikke bare i gruppe 7 det finnes aktive og krevende hunder... (men det ble visst litt komplisert å utvide diskusjonen med gode eksempler fra andre rasegrupper. Beklager det.)

Og mens jeg nå har deg "på tråden", når fikk kelpiene dine sist gjete sau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Er det nødvendig å bli så sint hele tiden? Anette (Loke) har da ikke toller? Eller? Jeg har tollere. Rene kanadiske linjer har de og. Om vi ikke bruker dem til jakt, så får de jo brukt jaktegenskapene sine på andre måter. Tror de ville vært noen lite tilfredse hunder, hvis de ikke fikk brukt egenskapene sine til noe. Trener spor, vi. Fibi skal lære å vann - apportere også. Hun må bare tørre å bade først ( :icon_redface: ).

En toller er ingen sofahund. Det er en hund som trenger mye aktivitet og hadde vi drevet med andejakt i Norge, så skulle vi da prøvd å trene dem i det og. Kanskje. Egenskapene er jo der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nødvendig å bli så sint hele tiden? Anette (Loke) har da ikke toller? Eller? Jeg har tollere. Rene kanadiske linjer har de og. Om vi ikke bruker dem til jakt, så får de jo brukt jaktegenskapene sine på andre måter. Tror de ville vært noen lite tilfredse hunder, hvis de ikke fikk brukt egenskapene sine til noe. Trener spor, vi. Fibi skal lære å vann - apportere også. Hun må bare tørre å bade først ( :icon_redface: ).

En toller er ingen sofahund. Det er en hund som trenger mye aktivitet og hadde vi drevet med andejakt i Norge, så skulle vi da prøvd å trene dem i det og. Kanskje. Egenskapene er jo der!

Nettopp - jeg har ingen problemer med at folk holder "jakthunder" og bruker dem til annet enn "jakt" - det er det andre som har...

Jeg holder selvsagt muligheten åpen for at Loke lyver, men dette er hva hun skriver i innlegg 38 i denne tråden:

Moren til min toller blir brukt aktivt i jakt, hun jakter faktisk både rådyr og rype og har sågar blitt brukt til elgjakt.Faren til tolleren min er godkjent ettersøkshund.Dyktige i skogen er de begge to. Men jeg hadde overhodet ingen problemer med å lære Pan å ikke jage etter rådyr feks, jeg merket i det hele tatt svært lite til at han var en jakthund i det daglige.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.Loke lyver ikke :wub: Tolleren min , Pan, døde i august.Så nei, jeg har ingen toller nå, men han var allikevel min når han levde :icon_redface: Burde vel kanskje skrivd min tidligere toller, men anså ikke det som voldsomt viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo det slik at mange raser alt er avlet vekk fra det opprinnlige. Bare se min egen rase: Den er ikke noen god gjeterhund lengre. Working Kelpie er det, Defor velger jeg å kjøpe den som er avlet for bruks siste 40årene istedt for den som ikke er det.

Poenge mitt er at jeg forstår ikke hvorfor man skal begynne å nedprioritere jakt avlen/bruke av jakthunder som Engelsk Setter eller Norsk Elghund, når man alt har hunder det har blitt gjort med? Man har hunder innenfor gruppe 7 som alt er avlet Dual. Hvorfor skal man da begynne å gjøre det med dem som ikke er det alt?

Skal man da begynne å "se bort" den dagen Workin Kelpie blir avlet som ren brukshund? Hvorfor skal den det? Det finst jo alt flere slike.....

Jeg tenker ikke bare på gruppe 7, men ettersom tråd starter spurte spesiellt om denne gruppen så forsetter man somoftest med det som tema. Hvis man tar eksempel fra gruppe 7: man ønsker å skaffe seg en hund til noe annet enn Jakt, men ønsker en stående hunds egenskaper: Jeg ville da ikke kjøpt meg en Irsk Setter, men heller rettet blikket mot dem mindre ekstreme og renavlete innen for gruppen eks weimaraner som alt er blitt en mer "Dual" rase innenfor gruppen.

Det er det jeg mener med feil rasekjøp til feil eier. Man kjøper ikke det ekstreme når det egentlig holder med at egenskape er der. Jeg liker gruppe 1.hunder, men jeg bruker dem ikke til gjeting.. Da kjøper jeg ikke meg en så ekstrem gjeter som er "skygge jeger" da kjøper jeg en som alt er utavlet fra den egenskapen. Jeg går ikke inn for å endre en rase pga jeg vil ha den til å være noe den ikke er.

Jeg er faktisk helt enig med deg. Her i norge virker det som om folk skall gjøre familiehund av absolutt alle raser og da akjer ulykkene. Det er IKKE alle hunder som egner seg som familiehund uansett hva man sier. Jeg kan ramse opp mange raser som ikke er familiehunder men blir brukt til det i norgeog det blir feil. Og da snakker jeg ikke kun om jakthunder men mange raser. Og dette kan føre til mange farlige situasjoner. HVem sin feil blir det da hundens eller eierens feil som ønsket en slik hund. Og da kan vi jo snakke om mange ting hunder som biter i selvforsvar, hunder sm vokter, hunder som stikker av og jager vilt, hunder som stikker av og begynner o gjete biler, hunder som er aggressive osv osv. Hunder er avlet fram til forskjellige og man skall prøve å gjøre det hunden er valet for for at den skall få riktig mengde stimuli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det later til at en altfor stor del av hundekjøperne velger etter utseende på hunden, og klarer å overtale seg selv til at "enhver hund er hva du gjør den til", så er det klart det går galt.

Kanskje ikke så galt som at "ulykker" skjer hele tiden, men at det går frustrerte hunder rundt om. Med egenskaper og drifter som ikke alltid passer like godt til eiers situasjon og evner.

En bekjent solgte en stor mynde til Vestlandet; vel, ny eier hadde ikke bil, det var sau overalt og hunden hadde et tonn med jaktlyst, og eier hadde ikke hage. Den ble dømt til et liv i bånd, ikke turde eier sykle med den heller, og jogge gjorde ikke denne godt voksne dama heller ikke - så det var et liv i langsom fart i bånd langs en vei. Ti år med det... ikke det helt store livet kanskje.

Det er hauger av eksempler på frustrerte hunder med arbeidslyst av bruksraser som KJEDER seg, og som ender opp med å gjøre ugagn. Jakthunder som er "pene" eller "søte" og som blir "familiehunder: En annen her beskrev i en annen tråd en blanding av beagle og harehund som stakk av hele tiden, som lå og VENTET på at noen skulle glemme en dør så den kunne forsvinne for noen timer. Ideell familiehund? Tja, kanskje under lås og slå. Synes jeg ser altfor mange mer eller mindre nevrotiske tollere, kanskje fordi de er sååååå søte og pene - og dessuten ser ut som en helt vanlig retriever?

Mange har lett for å underslå hundens iboende egenskaper, og tenker at "jammen, MIN hund blir ikke sånn". Men hunder som er avlet for et formål, har gjerne de egenskapene i behold - med mindre man veldig bevisst avler dem VEKK igjen. Se på mynder, de tok til lure coursing som fisk til vannet, selv om det er mange, mange år siden den slags jakt var lovlig og de i den tiden ikke har vært avlet på jaktegenskapene som synsjegere. Tilsvarende blir det for hunder med kamphundbruk bak et sted; avler man ikke dette med å fyre raskt, hoppe over noen vanlige signaler og gå rett på sak bevisst BORT, så blir det der i varierende grad.

Og hva vil man? Er det i raseklubbens ånd å endre en hunderase, for å gjøre den lykkeligere i en moderne hverdag - så må det bli opp til KLUBBEN om en slik voldsom endring; jeg liker dårlig når glade amatører setter igang og mekker i vei på solide hunderaser bare på personlig synsing. Se en annen debatt, om skuddredsel - der en schäfereier med skuddberørt hund synes "det er helt fint" å avle på - for veterinæren hennes har sagt det er en snill og grei hund. Og dette med en flott bruksrase, som allerede sliter med useriøse oppdrettere som ikke vektlegger at dette er en BRUKShund, men gjør den til en utseendeidiot. Slikt liker jeg dårlig... fordi det ofte ligger kunnskapsløshet bak.

Som sagt: Kommer hundene til bevisste eiere, så kan de for all del brukes - eller ikke brukes - til akkurat det eier måtte ønske. Vitsen er happy bikkjer. Men når det later til å være så mange ubevisste, som "later som" om enhver jakthund vil ha det greit på et par tisseturer daglig i parken, eller at digre vokterhunder er ideelle lett løstspringende i rekkehushagen, eller buhunder med doble bjeffegener er glimrende i det lytte borettslaget (til naboene begynner å klage), eller rottweilerhanner som "plutselig og sterkt overraskende for eieren" begynner å bli litt olme på andre hannhunder... så er det kanskje lurt å være litt "overdrevent" kritisk - i håp om at kanskje NOEN tenker seg litt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det later til at en altfor stor del av hundekjøperne velger etter utseende på hunden, og klarer å overtale seg selv til at "enhver hund er hva du gjør den til", så er det klart det går galt.

Kanskje ikke så galt som at "ulykker" skjer hele tiden, men at det går frustrerte hunder rundt om. Med egenskaper og drifter som ikke alltid passer like godt til eiers situasjon og evner.

En bekjent solgte en stor mynde til Vestlandet; vel, ny eier hadde ikke bil, det var sau overalt og hunden hadde et tonn med jaktlyst, og eier hadde ikke hage. Den ble dømt til et liv i bånd, ikke turde eier sykle med den heller, og jogge gjorde ikke denne godt voksne dama heller ikke - så det var et liv i langsom fart i bånd langs en vei. Ti år med det... ikke det helt store livet kanskje.

Det er hauger av eksempler på frustrerte hunder med arbeidslyst av bruksraser som KJEDER seg, og som ender opp med å gjøre ugagn. Jakthunder som er "pene" eller "søte" og som blir "familiehunder: En annen her beskrev i en annen tråd en blanding av beagle og harehund som stakk av hele tiden, som lå og VENTET på at noen skulle glemme en dør så den kunne forsvinne for noen timer. Ideell familiehund? Tja, kanskje under lås og slå. Synes jeg ser altfor mange mer eller mindre nevrotiske tollere, kanskje fordi de er sååååå søte og pene - og dessuten ser ut som en helt vanlig retriever?

Tilsvarende kan man si at majoriteten av norske fuglehunder som faktisk brukes til fuglejakt noen uker om høsten har ganske begredelige liv resten av tida...

Mange har lett for å underslå hundens iboende egenskaper, og tenker at "jammen, MIN hund blir ikke sånn". Men hunder som er avlet for et formål, har gjerne de egenskapene i behold - med mindre man veldig bevisst avler dem VEKK igjen. Se på mynder, de tok til lure coursing som fisk til vannet, selv om det er mange, mange år siden den slags jakt var lovlig og de i den tiden ikke har vært avlet på jaktegenskapene som synsjegere.

- Mynder er glitrende eksempler på raser som må utryddes dersom argumentasjonen om at alle hunder skal brukes til det de opprinnelig var tenkt til skaletterleves. Det er dårlig med hetsjakt både etter ulv og hare her i landet for tida - men det er fullt mulig å gi en mynde et fantastisk liv likevel (dog er jeg av dem som synes det er forkastelig å holde slike dyr og ikke gi dem muligheten til å løpe løs - helst daglig. Og sånn sett er "båndtvangen" like feil, enten det er problemer med sau, afghanere i utstillingspels eller redsel for sår og skader som er problemet).

Og hva vil man? Er det i raseklubbens ånd å endre en hunderase, for å gjøre den lykkeligere i en moderne hverdag - så må det bli opp til KLUBBEN om en slik voldsom endring; jeg liker dårlig når glade amatører setter igang og mekker i vei på solide hunderaser bare på personlig synsing. Se en annen debatt, om skuddredsel - der en schäfereier med skuddberørt hund synes "det er helt fint" å avle på - for veterinæren hennes har sagt det er en snill og grei hund. Og dette med en flott bruksrase, som allerede sliter med useriøse oppdrettere som ikke vektlegger at dette er en BRUKShund, men gjør den til en utseendeidiot. Slikt liker jeg dårlig... fordi det ofte ligger kunnskapsløshet bak.

Norske raseklubber er sammensatt av en brokete forsamling mer eller mindre kyndige mennesker med ulike drømmer, ønsker og behov - og det at man er valgt inn i et styre, avlsråd, utstillingskomite eller ryddegjeng sier selvsagt ingenting om kompetansen! Majoriteten av klubbene er i tillegg så små (snevre) at jeg aldri ville ha drømt om å overlate til DEN gjengen glade amatører å bestemme rasers skjebne. Impulsene må komme fra den store verden, fra rasers hjemland og spesialklubbene der, fra rasekongresser og "kollegier" som IKKE er styrt av de to-tre ledende oppdretterne i et lite land som Norge (hederlige unntak gjøres selvsagt for våre nasjonale raser!).

Som sagt: Kommer hundene til bevisste eiere, så kan de for all del brukes - eller ikke brukes - til akkurat det eier måtte ønske. Vitsen er happy bikkjer. Men når det later til å være så mange ubevisste, som "later som" om enhver jakthund vil ha det greit på et par tisseturer daglig i parken, eller at digre vokterhunder er ideelle lett løstspringende i rekkehushagen, eller buhunder med doble bjeffegener er glimrende i det lytte borettslaget (til naboene begynner å klage), eller rottweilerhanner som "plutselig og sterkt overraskende for eieren" begynner å bli litt olme på andre hannhunder... så er det kanskje lurt å være litt "overdrevent" kritisk - i håp om at kanskje NOEN tenker seg litt om?

Den aller viktigste forutsetningen for ALT vellykket hundehold er selvsagt at man skaffer seg en hund (rase) som passer til ens livsstil, interesser, behov og smak. Det skulle tatt seg nydelig ut om jeg kjøpte meg en storpuddel eller afghaner og ikke var mer interessert i pelsarbeid enn jeg er idag... Det hadde blitt "animal rescue" neste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Og mens jeg nå har deg "på tråden", når fikk kelpiene dine sist gjete sau?

Det har jeg faktisk svart deg på før:

Nå er jo det slik at mange raser alt er avlet vekk fra det opprinnlige. Bare se min egen rase: Den er ikke noen god gjeterhund lengre. Working Kelpie er det, Defor velger jeg å kjøpe den som er avlet for bruks siste 40årene istedt for den som ikke er det.

Om du tar deg tiden til å lese innleggene istedet for å "saumfare" inleggene etter noe du kan henge deg opp i og venne på så hadde du muligens fått med deg det.

Nok en gang: Jeg prater om Hunder som HAR ett bruksområde, som altså HAR egnskapen alt. Australsk Kelpie ER alt utavlet og har ikke like god egenskap det lengre. Working Kelpie er en ferrari når det gjelder gjeting, Australsk Kelpie er en volvo.

Jeg valgte å kjøpe en Australsk Kelpie pga den alt er utavlet på dette punktet. Den er renavlet Brukshund, Working Kelpie er renavlet gjeterhund.

Kelpie er ingen rase i seg selv, det er to raser: Working Kelpie og Australsk Kelpie. Så det jeg skriver er ikke noe jeg bare "finner på" ved denne andledninger, men jeg lever etter det også..

Var det svar nok for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Altså..

Grunnen til at jeg tok hundene i gruppe 7. er fordi vi på fuglehund forum har hatt den del interesanne diskusjoner om det..

Fått mye hardbanket kjeft rett inn i øra på meg fordi jeg ikke bruker hunden på jakt...

Så derfor ble denne tråden laget til gruppe 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å kjøpe en Australsk Kelpie pga den alt er utavlet på dette punktet. Den er renavlet Brukshund, Working Kelpie er renavlet gjeterhund.

Kelpie er ingen rase i seg selv, det er to raser: Working Kelpie og Australsk Kelpie. Så det jeg skriver er ikke noe jeg bare "finner på" ved denne andledninger, men jeg lever etter det også..

Jeg er kanskje dum nå, men hvorfor er det greit å ha velge bort working kelpie for en Australsk kelpie, men ikke greit å velge en irsk setter fra sløve aner istedet for en jaktlinjeavlet setter? Hvorfor er det greit at kelpien, en ferrari innen gjeting, ble avlet ut til to typer, men det er ikke greit at det samme skjer med jakthunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er kanskje dum nå, men hvorfor er det greit å ha velge bort working kelpie for en Australsk kelpie, men ikke greit å velge en irsk setter fra sløve aner istedet for en jaktlinjeavlet setter? Hvorfor er det greit at kelpien, en ferrari innen gjeting, ble avlet ut til to typer, men det er ikke greit at det samme skjer med jakthunder?

Jeg har ikke sagt at det er greit. Men det har blitt gjort slik, før min tid. Som sakt: Australsk Kelpie og Working Kelpie er to forsjellige raser. På lik linje som Engelsk Setter og Weimaraner er det...

At Weimaraneren ikke er en like ekstrem jakthund som en Engelsk Setter er da ganske sikkert. Så vil man absolut ha en gruppe 7 hund som ikke brukes til jakt,. Så velger man en av den mindre ekstreme rasen. En som er med Dual.

På lik linje aom jeg valgte å kjøpe Australsk Kelpie framfor rasen Working Kelpie pga den er mer Dual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne legge hodet mitt på blokka; Jeg mener en hund av rasene i gruppe 7 ikke skal anskaffes om man ikke tenker å bruke den til jakt.

Og grunnen er enkel; Dette er hva hundene er avlet opp for. Enkelt og greit. Og Lotta, ikke kom trekkende med "hvor mange mynder brukes til.." osv Jeg pleier å ha stor respekt for det du sier i diskusjonene, men du kan da ikke sammenligne en mynde med en vorsteh feks. Se på hva raseklubbene gjør, hvor mange i dag avler mynder selektert etter uregenskapene? Eller Irsk Ulvehund - hvor ofte ser vi raseklubben gå ut og understreke at hvis du ikke skal bruke den til ulvejakt, så bør du ikke kjøpe denne hunden? Rhodesian Ridgeback sin raseklubb får ihvertfall problemer med å bruksteste hundene sine i norge - lite løver her... Og en cocker kan ikke sammenlignes med en engelsksetter - hvor mange av de som avler på cocker i norge har jaktpremiering på disse?

Raseklubbene i gruppe 7 har i mange år jobbet aktivt for å fremme avl på rene jaktlinjer og jaktegenskaper. Dette er meget spesialiserte hunder, det har tilogmed blitt avlet vekk litt av det opprinnelige, da norske jakthunder brukes i fjell istedet for i skog. Det er snakk om ekstreme spesialfelt her, og hvorfor skal man da gå inn og bevisst ødelegge det raseklubben har jobbet for?

Det er en helt annen ting å ha en skuddredd hund som ikke kan brukes til jakt - selvsagt kjempefint at noen orker å gi den et godt hjem og at man prøver å finne alternative bruksområder. Men å kjøpe en valp og bestemme seg på forhånd at man skal ha en slik rase, uten å ha vurdert jakt, synes jeg er galt. Jo flere som gjør dette, jo mer sjanse for utvannet avl er det. Allerede i dag er mange av rasene i gruppe 7 nesten ødelagt, blandt annet fordi det i avlen plutselig er viktigst at de fungerer godt som familiehund og at de skal være kun det i 50 av ukene i året. (Joda, jeg synes det er like ille å kjøpe en jakthund for å bruke den på jakt 2 uker i året og la den være sofahund resten av året. Man trenger ikke drive med jaktprøver, men man trenger å trene hunden i fjellet (løs selvsagt) resten av året også) Idag avler de vekk mye av råskapen som var i endel av rasene, nettopp for at den skal fungere bedre for frk hvermansen ønske om å ha en fin, langbent hund som får henne til å se aktiv ut, til og fra Rimi på asfalt. Dette er negativt for rasene, og de over 100.000 som faktisk jakter hvert år i Norge får det vanskeligere å finne hunder som faktisk fungerer best mulig til det de er avlet frem for.

Jeg synes ikke man skal anskaffe seg en hund av en rase hvor raseklubben spesifikt fraråder deg å skaffe denne hunden. Det er det beste argumentet imnsho. Synes gjerne raseklubben er sær, men la de være sære i sin rase da, la dem jobbe slik de ønsker, så finner du deg en rase hvor du er mer enig med raseklubben om hva hunden bør brukes til. Som det har vært snakket om i diskusjonene om blandingshunder og om designerblandinger - så mange raser som det finnes i dag, så må det da finnes raser som passer for både den ene og den andre uten å velge raser som er spesialiserte inn mot et felt man ikke akter å bruke dem til?

Just my five cents...

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, her skal man diskutere altswå.. :D

Syns du det er trist at hunden min brukes til agility,utstilling,sykkelturer,kløv,fjellturer, drag av pulk, lydighet, spor osv? Jeg har selv ES, og topp erfaringer med dette...

Sånn jeg forsto det så mener du at jeg skal dra med meg hunden min som ikke liker og jakte på jakt? Og plage han slik?

Nei, jeg ser an foroldene til hunden min først jeg..

At hunden blir brukt til 40 forskjellige sporter vil ikke bety det samme som at den har det perfekte hundeliv! Det er viktig at jakten blir erstattet med annen trening som stimulerer hunden, men å trene så mye forskjellig (som jeg forresten ikke har trua på at du gjør etter å ha lest diverse innlegg) fører ikke noe godt med seg.

Ja, det er trist at jakthunder ikke blir brukt til jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne legge hodet mitt på blokka; Jeg mener en hund av rasene i gruppe 7 ikke skal anskaffes om man ikke tenker å bruke den til jakt.

Og grunnen er enkel; Dette er hva hundene er avlet opp for. Enkelt og greit. Og Lotta, ikke kom trekkende med "hvor mange mynder brukes til.." osv Jeg pleier å ha stor respekt for det du sier i diskusjonene, men du kan da ikke sammenligne en mynde med en vorsteh feks.

Hva er det som er så spesielt med gruppe 7-hunder at de ikke kan sammenlignes med andre raser? Og hvorfor ikke snakke om vorsteh kontra mynder? (Og da har jeg i bakhodet at "mynder" er så mangt - fra en 3 kilos italiener til en ulvehund på 80...) Vorsteh er nettopp en av rasene som er funnet særs dugelige til andre ting enn fuglejakt... (Kjempepopulære som trekkhunder blant annet - men det vet du vel?)

Se på hva raseklubbene gjør, hvor mange i dag avler mynder selektert etter uregenskapene? Eller Irsk Ulvehund - hvor ofte ser vi raseklubben gå ut og understreke at hvis du ikke skal bruke den til ulvejakt, så bør du ikke kjøpe denne hunden? Rhodesian Ridgeback sin raseklubb får ihvertfall problemer med å bruksteste hundene sine i norge - lite løver her... Og en cocker kan ikke sammenlignes med en engelsksetter - hvor mange av de som avler på cocker i norge har jaktpremiering på disse

Jeg er, som sagt, ikke spesielt imponert av majoriteten av norske raseklubber - der sitter en gjeng glade amatører og synser og mener - som regel med utgangspunkt i sine høyst private ønskemål, behov og interesser.

- Og hvorfor kan ikke en cocker sammenlignes med en setter? De er jakthunder begge to... Og, joda, det er faktisk ganske mange cockeroppdrettere som deltar på jaktprøver med hundene sine, både her i Norge og i Sverige.

Og hvor stor respekt skal vi ha for dem som anbefaler at man kjøper en engelsk setter for å sette den i en treningskennel 49 uker i året for å ha en dugelig jakthund resten av tida? Joda, de vet sikkert at de mest ekstreme jakthundene er så hyper at de ikke kan fungere inne i husene til vanlige folk og overleve der særlig lenge (og sånn sett er jo rådene fornuftige nok) - men er det sikkert det er de som gjør den beste jobben for rasene sine i det lange løp?.

Når det gjelder selektering på egenskaper i myndeavlen så har det vist seg i praksis at dyktige oppdretteres ihuga innsats for å ta vare på rasene med standarden i hånd har gitt oppsiktsvekkende gode resultater. Titalls generasjoner etter siste "praktiske prøve" kan mange av dem fortsatt gjøre jobben... Mange av mynderasene brukes også til sine opprinnelige formål i flere land, selv om hetsjakt blir forbudt i stadig flere land.

En annen ting myndeoppdrettere har klart, som settereiere øyensynlig ikke har maktet - er å få funksjonelle hunder med drive som også har så "avbalanserte" hoder og greie temperamenter at de kan fungere sammen med folk og "skru av" og slappe av når de ikke er på jobb. Kanskje det er rom for forbedringer i fuglehundavlen? (Eller tror man at en hund må være hyperekstremoverpropell 25 timer i døgnet for å jage rype 2 uker i året?).

Raseklubbene i gruppe 7 har i mange år jobbet aktivt for å fremme avl på rene jaktlinjer og jaktegenskaper. Dette er meget spesialiserte hunder, det har tilogmed blitt avlet vekk litt av det opprinnelige, da norske jakthunder brukes i fjell istedet for i skog. Det er snakk om ekstreme spesialfelt her, og hvorfor skal man da gå inn og bevisst ødelegge det raseklubben har jobbet for?

Ja, og det er ikke alle som er like glade for innsatsen deres - norske settere skiller seg ofte ekstremt fra rasenes opprinnelige utseende og anvendelsesområde i sine hjemtrakter. Så kan vi kanskje diskutere om DET er greit fordi de fortsatt brukes til jakt - eller om setteroppdrettere som andre har et ansvar for å bevare rasene og respektere standarden de er beskrevet under?

Det er en helt annen ting å ha en skuddredd hund som ikke kan brukes til jakt - selvsagt kjempefint at noen orker å gi den et godt hjem og at man prøver å finne alternative bruksområder. Men å kjøpe en valp og bestemme seg på forhånd at man skal ha en slik rase, uten å ha vurdert jakt, synes jeg er galt. Jo flere som gjør dette, jo mer sjanse for utvannet avl er det. Allerede i dag er mange av rasene i gruppe 7 nesten ødelagt, blandt annet fordi det i avlen plutselig er viktigst at de fungerer godt som familiehund og at de skal være kun det i 50 av ukene i året. (Joda, jeg synes det er like ille å kjøpe en jakthund for å bruke den på jakt 2 uker i året og la den være sofahund resten av året. Man trenger ikke drive med jaktprøver, men man trenger å trene hunden i fjellet (løs selvsagt) resten av året også) Idag avler de vekk mye av råskapen som var i endel av rasene, nettopp for at den skal fungere bedre for frk hvermansen ønske om å ha en fin, langbent hund som får henne til å se aktiv ut, til og fra Rimi på asfalt. Dette er negativt for rasene, og de over 100.000 som faktisk jakter hvert år i Norge får det vanskeligere å finne hunder som faktisk fungerer best mulig til det de er avlet frem for.

Det er et poeng at oppdretterne bør søke å finne egnede hjem til sine valper - og jeg mener altså fortsatt at å bevare det opprinnelige (av standarden beskrevne) utseende og mentale egenskaper bør være hovedfokus for alle oppdrettere, uansett rase - men det er ikke dermed sagt at den enkelte valpekjøper ødelegger hverken hund eller rase om han bruker setteren sin som turkamerat og agilityhund - om den fortsatt har rasens kvaliteter innabords (og eksteriørt) er OPPDRETTERENS ansvar, om hunden får et lykkelig liv er EIERENS bord...

Jeg synes ikke man skal anskaffe seg en hund av en rase hvor raseklubben spesifikt fraråder deg å skaffe denne hunden. Det er det beste argumentet imnsho. Synes gjerne raseklubben er sær, men la de være sære i sin rase da, la dem jobbe slik de ønsker, så finner du deg en rase hvor du er mer enig med raseklubben om hva hunden bør brukes til. Som det har vært snakket om i diskusjonene om blandingshunder og om designerblandinger - så mange raser som det finnes i dag, så må det da finnes raser som passer for både den ene og den andre uten å velge raser som er spesialiserte inn mot et felt man ikke akter å bruke dem til?

Just my five cents...

Jeg er 100% enig i at alle valpekjøpere bør være ærlige mht sine behov og bruksområder når de velger rase - og at utseendet bør være det aller siste på prioriteringslisten! Men - igjen - hvis en valpekjøper setter seg inn i rasens egenskaper og behov, finner en oppdretter som har en valp han mener kan passe og følger dem opp - why not?

My 5 cents worth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

At hunden blir brukt til 40 forskjellige sporter vil ikke bety det samme som at den har det perfekte hundeliv! Det er viktig at jakten blir erstattet med annen trening som stimulerer hunden, men å trene så mye forskjellig (som jeg forresten ikke har trua på at du gjør etter å ha lest diverse innlegg) fører ikke noe godt med seg.

Ja, det er trist at jakthunder ikke blir brukt til jakt.

Jeg vet da det..

Og du..Værsegod med å ikke tru at jeg holder på sånn med hunden min du...Ditt valg...

Jeg holder på meg agility

Jeg stiller hunden min på utstilling

Jeg sykkler annenhver dag

Jeg bruker kløv på han når vi er på hytta

Vi går veldig mye på fjellturer

Han drar pulk(ikke ofte, men noenganger

Holder på med Lydighet(konkurrere ikke da)

Går selv laget spor i naturen..

Og det er sant...Om du ikke vil tru på det så hvorfor ihele tatt nevne det? Og syke ut hele meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo blir aktivt brukt. Signerer den.

Men nevn EN rase som ble født og utviklet kun som familiehund, uten spesielle ting de ble brukt for da? Trur nok det blir vanskelig. hvilken rase har du lotta? Du er jo så anonym akkurat der, men om du har hund i det hele tatt vil jeg nok tru at til og med du ikke bruker den til det den opprinnelig ble brukt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere (mange) raser som er utviklet kun for "kos", som varmeflaske under damenes skjørt, etc - men det er kanskje et bruksområde dette også?

Jeg synes dette er en interessant diskusjon om vern av fuglehunder, men resten av rasene kan nærmest bare avles til sacco-sekker... Av de drøye 3000 fuglehundene (gruppe 7) som ble registrert i fjor kan man rimelig anta kommer til å bli brukt aktivt i jakt?

Og da er jeg enig med tidligere innskriver - snakker ikke her om 2-3 uker på fjellet på høsten - men aktivt, kursing, treninger, regelmessig gjennom året, hver uke..

Tilbake til myndene, som også jeg har sammenlignet med tidligere. Er vi virkelig så nærsynte at vi ikke vet at det finnes mange av disse som aktivt brukes til småvilt-jakt - hver dag??

At oppdrettere av slike raser faktisk anbefaler folk å ikke ha de løse på "hundejorder" nettopp fordi neon av dem kan se fru Hansens lille bichon som byttedyr og gjøre kort prosess med den..

Eller sett ned familiens hamster til foxterrieren fra engelske show-linjer i 20 generasjoner - oddsene er likevel svært gode på at hunden utmerket godt vet hva slike brukes til...

Så sterke instinkter finnes på MANGE flere raser enn bare fuglehundene - selv om disse blir her i Norge nærmest å betegne som "hellige kuer".

Det er tydeligvis SYND på en setter som ikke får jakte, men ikke det spor synd på en blodhund som ikke får spore, mynder som ikke får drepe kaniner eller terriere som ikke få gå ned i hi og kverke det som bor der nede..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere (mange) raser som er utviklet kun for "kos", som varmeflaske under damenes skjørt, etc - men det er kanskje et bruksområde dette også?

Jeg synes dette er en interessant diskusjon om vern av fuglehunder, men resten av rasene kan nærmest bare avles til sacco-sekker... Av de drøye 3000 fuglehundene (gruppe 7) som ble registrert i fjor kan man rimelig anta kommer til å bli brukt aktivt i jakt?

Og da er jeg enig med tidligere innskriver - snakker ikke her om 2-3 uker på fjellet på høsten - men aktivt, kursing, treninger, regelmessig gjennom året, hver uke..

Tilbake til myndene, som også jeg har sammenlignet med tidligere. Er vi virkelig så nærsynte at vi ikke vet at det finnes mange av disse som aktivt brukes til småvilt-jakt - hver dag??

At oppdrettere av slike raser faktisk anbefaler folk å ikke ha de løse på "hundejorder" nettopp fordi neon av dem kan se fru Hansens lille bichon som byttedyr og gjøre kort prosess med den..

Eller sett ned familiens hamster til foxterrieren fra engelske show-linjer i 20 generasjoner - oddsene er likevel svært gode på at hunden utmerket godt vet hva slike brukes til...

Så sterke instinkter finnes på MANGE flere raser enn bare fuglehundene - selv om disse blir her i Norge nærmest å betegne som "hellige kuer".

Det er tydeligvis SYND på en setter som ikke får jakte, men ikke det spor synd på en blodhund som ikke får spore, mynder som ikke får drepe kaniner eller terriere som ikke få gå ned i hi og kverke det som bor der nede..

Susanne

Hihi må signere den! Lilly fant en mus i stallen en dag og jeg vil ikke si hva som skjedde med den stakkars musa (må legge til at den kom seg unna). Jeg tror nok lilly fortsatt drømmer om den dagen da hun fant musa :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke nødvendigvis at alle gr 7 hunder MÅ brukes til jakt.Det viktigste er vel at de har et aktivt og godt liv, men man må VITE hva man kjøper.

Jeg ønsker meg husky, jeg har alltid ønsket meg husky.Huskyer er for meg hunden med stor H, men jeg liker bare de fra trekklinjer (jeg synes ikke de store fluffye er noe fine eller så trivelige).Jeg går mye turer i skogen året rund, jeg drar gjerne på overnattingsturer med fiskestang og bikkja, jeg dør ikke om hunden min ikke går pent i bånd - i det hele tatt: jeg kunne vært en svært egnet eier til en ræva trekkhund.Men samtidig liker jeg å holde på med aktiviteter som innebærer at hunden må kunne være løs, ergo så kjøper jeg heller en annen fysisk hardfør rase med mindre jaktlyst og som er mer førerorientert.

Det finnes mange hundre raser å velge i, hvorfor skal man på død og liv ha en som ikke passer sitt bruk?Det er ingen tvil om at gr 7 hunder trives best med 2 aktiviteter, de jeg har kjent er helt opphengt i 2 aktiviteter (bortsett fra tidligere nevnte Ra) : jakte fugl og løpe.Ligger ikke intressefeltet til eieren i nærheten av de to tingene så er det kanskje lurt å vurdere en annen rase? Det bør vel ikke være noen tvil om at disse rasene har mye høyere drifter når det kommer til jakt enn de tidligere nevnte rasene?De er mye mer spesialsierte. Det man ikke avler på dempes jo, eller som det sto i artikkelen i nyeste canis: man får hva man forsterker, også innen avlen.

Edit: min JRT gikk faktisk fin-fint sammen med hetterottene mine så lenge de levde.Skulle likt å sett en setter i et hønsehus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må helt ærlig si at jeg begynner å bli litt lei disse diskusjonene om stående fuglehunder, jeg... Likevel klarer jeg ikke å holde meg unna... :angry:

Jeg synes stående fuglehunder bør benyttes til jakt - det er min mening. Kanskje mener jeg det av litt egoistiske grunner - synes det er greit om jeg slipper å lete lenge neste gang jeg skal ha fuglehund for å finne en som er jaktbar... Også synes jeg kanskje at det er en "fin ting" at fuglehundene får gjøre det de er skapt for... What ever... Jeg har i hvertfall mitt på det tørre - vi trener jaktdressur året rundt - hunden min får strukket på bena, han er masse i skog og mark og på fjellet, og sånn totaltsett tror jeg han lever et ok hundeliv.

Videre synes jeg det er en del fordommer ute å går rundt eierne av disse rasene (og nei - jeg føler meg ikke tråkket på eller no'!). Ut i fra enkelte innlegg skulle man tro at majoriteten av fuglehundfolket bruker hundene i jakt to uker i året og som sofapynt i de resterende 50 ukene? Det er ikke den virkeligheten jeg kjenner til. Flesteparten av de jeg møter - og jeg møter mange - bruker hundene aktivt og har hundene som fullverdige familiemedlemmer (selvfølgelig finnes det unntak). Og - for at hundene faktisk skal fungere på jakt om det så bare er for to uker i året, kreves det intens dressur. Det er ikke bare å kjøpe en setter og vips så har du en velfungerende jakthund, liksom, det tror jeg de fleste er enige i... "Holmenkollhamsterne" kjenner jeg til - selv om jeg ikke er bosatt på "beste vest" selv. Men - jeg vet faktisk også om folk fra den kanten også som bruker fuglehundene sine "som de skal".

Jaja - hva jeg i det hele tatt vil med det innlegget her vet jeg ikke helt, men da nå har jeg hvertfall fått sagt min mening...

Og - jeg gleder meg (som et barn) til høsten - for da skal jeg ta med meg hjulvispen (som er heeelt ute av kontroll) på fjellet og få han til å finne masse ryper slik at jeg får plaffet ned flest mulig! JA!

Det siste var tulleball. Jakt for meg er en "kosetur" med hunden - om det blir ryper i sekken eller ikke er i grunn ikke så farlig.

:rolleyes:

Edit: min JRT gikk faktisk fin-fint sammen med hetterottene mine så lenge de levde.Skulle likt å sett en setter i et hønsehus...

Det skulle jeg likt og sett også! :lol:

Endret av Mod: slått sammen dobbelpost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må visst henge meg på her jeg og gitt...

Har selv både vorsteher og retriever som blant annet blir brukt til jakt (ikke så mye retriveren - han er litt degradert til kløvhund på jaktturer...).

Og jeg syens det er helt greit at noen har jakthunder, også i gruppe 7, som ikke jaktes med. Men, og nå kommer et veldig STORT men: dersom etterspørselen av gruppe 7-hunder (for eksempel) går mer på egenskaper som man trenger for å få en god utstillingshund, agilityhund eller noe - da kommer raskt avlen på feil kurs. Jaktegesnkaper blir automatisk mer eller mindre nedprioritert og dermed vannes disse ut, og rasen blir rett og slett ødelagt for sitt opprinnelige formål - ja, man har kanskje fått en pen koselig IS for eksempel, men man har samtidig mistet en god jakthund. Da kommer det som Jeanette sier - man må dele rasen i to.... (så sånn sett sitter jo Jeanette litt i glasshus her, men det har hun også selv påpekt...).

Jeg kan ta eksempel fra retrieververden. Utstillingsavlen har tatt fullstendig overhånd der (utenom selvsagt jaktlabb og jaktgolden). Noen her påstår man ikke mister noe ved det - sorry, feil. En del egenskaper vil ligge i bunnen uansett, men mange viktige faktorer for å være den jakthunden den var tiltenkt har gått tapt. Og disse faktorene er som regel viktige for andre brukshunder og, så da sitter man igjen med "pene såkalt rasetypiske" hunder - en del av de vli selvsagt fortsatt kunne benyttes til mange formål - men man må lete betraktelig mer for å finne gode individer for jakt og bruks... Dessverre.

Og jeg håper ALDRI vorsteheren blir utsatt for den samme degenereringen - da er jeg nok ferdig med den rasen. Man finner selvsagt dårlige individer i dag selv om avlen tar høyde for jaktegenskaper, men det blir ikke bedre om kriteriene blir satt lavere. Ja, det finnes egne trekklinjer som ofte er litt større på KV - men oppdretterne opplyser jo om hva de er avlet for, så vil man ha en god jakthund er det ikke det sikreste valget å kjøpe av disse, selv om man kan få en bra jakthund her også.

Men det ALLER værste jeg vet når det gjelder hunder og raser og oppdrettere er oppdrettere som påstår at det er gode brukshunder (om det er jakt, gjeting eller spor) de har - og så ser de egentlig mer på utstillingsresultater enn noe annet når de avler... Det er rett og slett svindel spør du meg. Om man er ærlig og sier man avler mest på utseendet, men selvsagt kan mange av disse også egne seg til formålet - så har jeg ikke så mye imot det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til myndene, som også jeg har sammenlignet med tidligere. Er vi virkelig så nærsynte at vi ikke vet at det finnes mange av disse som aktivt brukes til småvilt-jakt - hver dag??

At oppdrettere av slike raser faktisk anbefaler folk å ikke ha de løse på "hundejorder" nettopp fordi neon av dem kan se fru Hansens lille bichon som byttedyr og gjøre kort prosess med den..

Ehh, mener du at man her i Norge bruker mynder til småviltjakt?

- er du snill å spesifisere mynderase (og gjerne oppdretter!) hvor nye eiere frarådes å slippe hundene sine på hundejorder fordi fru Hansens bichon kan bli betraktet som et byttedyr?

(Jeg har drevet (relativt) aktivt med mynder i snart 30 år og er oppriktig interessert - da dette er nytt for meg...)

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se,(prøve og følge logikken til enkelte her): Vi har så godt som ingen hunderaser igjen som blir brukt til det de ble avlet til.

Rottweiler=vokteokser.

Schæfer=gjeter.

Mastiffene=voktere.

Terriere=rottejakt.

Lista fortsetter laaaaangt og lenge. Men, hvor mange schæfere er gjeterhunder i dag? Hvor mange rottweilere vokter okser? HVor mange dalamtinere traver etter kjerrer og hvor mange dobermanner blir brukt av inkassobyråene?

Det er egentlig ikke bruk for hunder lenger(unntaket er jakt og tjensete,redningshunder) Sistnevnte er det vel ingen rase som er avlet til?

Vi fornadrer oss og hundene med oss. Om det er riktig? Det kommer vel ann på øyet som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke bruk for hunder lenger(unntaket er jakt og tjensete,redningshunder)

Er det på død og liv nødvendig med jakthunder for å felle ryper (eller en del andre typer fugl)? Er ikke rypebestanden altfor liten her i landet fra før av? Er rypejakt en livsnødvendig ressurs eller bare en gode for et par mennesker som vil ha jakt som hobby?

Hvorfor er disse fuglehundene så "hellige"? Hvorfor MÅ man drepe for å ha en slik hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på død og liv nødvendig med jakthunder for å felle ryper (eller en del andre typer fugl)? Er ikke rypebestanden altfor liten her i landet fra før av? Er rypejakt en livsnødvendig ressurs eller bare en gode for et par mennesker som vil ha jakt som hobby?

Hvorfor er disse fuglehundene så "hellige"? Hvorfor MÅ man drepe for å ha en slik hund?

Ehm.. Er det en hunderase som kun brukes til rypejakt og ikke fuglejakt generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...