Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthunder...


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Synes du en jakthund bare skal skaffes til jakt eller syns du det er greit om hunden brukes til noe annet istedenfor?(Her snakker jeg om gruppe 7 vel og merke!)

Come on...diskuter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Synes det er greit så lenge hunden får brukt seg. Jakthunder trenger jo masse mosjon, som kjent, og hvis den da bare skal brukes som familiehund, så synes jeg ikke noe om det, med mindre det sykles mye med den, eller gå masse turer i fjellet. Ikke en rase som kan skaffes sånn som en kan skaffe en puddel. Den ville nok, etter min oppfatning, ikke trives som 100% familiehund. Altså en 1 times tur hver dag, og ikke noe mer bortsett fra tisseturer..

Nei, det er raser som trenger å brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo to cockere,og går ikke på jakt med dem..men vi finne rpå utrolig mye artig for det om,agillity og spor trening og lydighets trening,og masser av tur..så lenge man vet at dte er en jakthund man har,men ikke vil jakte..så må man aktivisere dem på et anna vis,de hadde nok blitt frustrerte av å bare måtte ha vært sofabikkkjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo altså to irske settere og har tidligere hatt gordon setter og vorsteh(håper det var riktig skrivemåte). Jeg kan ikke forstå at folk synes det er så fryktelig mye bedre om en jakthund lever som en sofagris resten av året og så får lov til å gå på jakt en uke eller to i året. Er det å aktivisere og "bruke" hunden? Nei, jeg mener ikke det... Det er selvsagt noe annet om man går på jaktprøver med hunden, for da er hunden noe mer enn en "jakthund" som løper litt rundt i fjellet en uke på høsten.

Jeg er ikke enig med at "skal du ikke bruke hunden til jakt, ja da får du se å finne deg en annen rase"! Jeg mener nemlig at en jakthund ikke har et dårligere liv av å ikke bli brukt til jakt, så lenge den har et godt liv ellers og får noe annet å gjøre på! Når man avler på en jakthundrase så burde man kanskje ikke nødvendigvis avle på familiehund(++) typen, ettersom man gjerne skal bevare rasen som den jakthunden den egentlig er. Men jeg mener altså at det er positivt med jakt hunder som blir brukt til noe annet jeg... Får hunden være masse i fjellet og kanskje også finne fugl uten at eieren plaffer fuglen nådeløst ned, burde vel være like bra som å måtte skyte rypen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har jo altså to irske settere og har tidligere hatt gordon setter og vorsteh(håper det var riktig skrivemåte). Jeg kan ikke forstå at folk synes det er så fryktelig mye bedre om en jakthund lever som en sofagris resten av året og så får lov til å gå på jakt en uke eller to i året. Er det å aktivisere og "bruke" hunden? Nei, jeg mener ikke det... Det er selvsagt noe annet om man går på jaktprøver med hunden, for da er hunden noe mer enn en "jakthund" som løper litt rundt i fjellet en uke på høsten.

Jeg er ikke enig med at "skal du ikke bruke hunden til jakt, ja da får du se å finne deg en annen rase"! Jeg mener nemlig at en jakthund ikke har et dårligere liv av å ikke bli brukt til jakt, så lenge den har et godt liv ellers og får noe annet å gjøre på! Når man avler på en jakthundrase så burde man kanskje ikke nødvendigvis avle på familiehund(++) typen, ettersom man gjerne skal bevare rasen som den jakthunden den egentlig er. Men jeg mener altså at det er positivt med jakt hunder som blir brukt til noe annet jeg... Får hunden være masse i fjellet og kanskje også finne fugl uten at eieren plaffer fuglen nådeløst ned, burde vel være like bra som å måtte skyte rypen?

Kunne ikke skrevet meg mer enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei.

Jeg er veldig enig med MrsPowers. Jakthunder kan være flotte familiehunder, også om de blir stimulert og brukt til annet enn jakt. Men vi har også et ansvar å ta vare på jaktegenskapene for kommende generasjoner. Derfor mener jeg også at det er viktig at jakthunder som skal brukes i avl skal være jakttrent og ha vist seg som gode jakthunder.

Vi henter for øvrig vår kontinentale jakthund om én uke - og har ingen planer om å jakte med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet er om man virkelig vil ha disse hundene som rene familie/brukshunder. Jeg har sverget høyt og hellig at det ikke kommer en gruppe7-rase i hus igjen før jeg evt har muligheten for å aktivt jakttrene den og bruke den til det den er ment for, det er så mye instinkter å legge bånd på for å få den til å fungere i en hverdag som man får helt gratis i andre raser.

Den jeg har nå har aldri vært jakttrent, kommer heller aldri til å bli, men har hatt og har fortsatt et mye mer aktivt hundeliv enn mange fugliser som brukes til jakt. Av de tyvetalls britiske fuglehundene som holder til rundt om her er det en som aktivt brukes i jakt, tror ikke den er den lykkeligste sjelen blandt dem.

Får si som Sirup, så lenge de ikke vanner ut rasene for å lage sofahunder av dem (eks showvarianten av IS, som faktisk finnes i Norge, nydelige, men totalt blÅnde hunder) så må folk ha dem som de vil, men man bør være 110% klar over hva som bor i dem av egenskaper og vite at man mestrer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en gruppe 7 hund som jeg skaffet meg nettopp pga av dens suverene sporingsegenskaper. Ellers ville jeg aldri gjort det.

Når det er sagt; en jakthund som ikke brukes til jakt kan ha et godt liv forutsatt at den tilbys stimuli for både kropp og sjel. Det verste som finnes er aktive raser som ikke får utløp for sin naturlige energi annet enn en runde i nabolaget om kvelden...

På den andre siden mener jeg også at det er viktig å ta vare på bruksegenskapene i en rase, slik at de ikke utvannes i utstillingsringen. Min rase f.eks er knallgode på spor og egner seg ikke som "bare sofabikkje". Da finner de gjerne på ting og tang ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg ser ikke helt poenge i å kjøpe seg en hund, uansett rase, om man ikke har bruk for dem egenskapene hunden er avlet for. Jakthunden er jo ofte meget speialisert i sine egenskaper og ofte "vanskelig" å bruke til annet enn jakt pga den høye jakt lysten. Har man da ikke en måte å stimulere dette på, ja da ser jeg ikke helt poenget i å kjøpe den rasen. det fins endel andre raser som også kan fungere fint som en aktiv famillie hund eller kløvhunder.

Kort fortalt:

Kjøper du en rase kjøp dem etter dem egenskapene du vil ha i hunden. Skal du ikke jakte eller drive med lignene aktvisering som utnytter dem egenskapene så ser jeg ikke poenget i å kjøpe rasen.

Man ender da gjerne med en hel del av uønskete handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en rase kjøp dem etter dem egenskapene du vil ha i hunden. Skal du ikke jakte eller drive med lignene aktvisering som utnytter dem egenskapene så ser jeg ikke poenget i å kjøpe rasen.

Man ender da gjerne med en hel del av uønskete handlinger.

Som det meste her i livet, er det ikke alltid at ting er svart-hvitt. Vi har kjøpt en jakthund i gruppe 7 som vi ikke skal jakte med. Likevel har vi valgt den hunden NETTOPP på grunn av dens egenskaper. Ikke for dens jaktegenskaper, nei, men for dens egenskaper som kløvhund, som familiehund og for dens gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Som det meste her i livet, er det ikke alltid at ting er svart-hvitt. Vi har kjøpt en jakthund i gruppe 7 som vi ikke skal jakte med. Likevel har vi valgt den hunden NETTOPP på grunn av dens egenskaper. Ikke for dens jaktegenskaper, nei, men for dens egenskaper som kløvhund, som familiehund og for dens gemytt.

Vell jeg har har hatt nok folk på kurs til å vite at det faktisk er ett problem for mange at dem kjøper seg hunder til netopp det... og hundene egentlig krever mer.

Tror nok du hadde klart å finne andre raser som er mins like gode kløvhunder, familliehunder og med bra gemytt som ikke er en jakthund.

Og selvsagt er ingenting svart på hvitt når man har med individer å gjøre. Noen fungerer sikker ypperlig til det bruket, men jeg ser ikke poenget med å kjøpe det når man vet at man ikke skal jakte... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenge i å kjøpe seg en hund, uansett rase, om man ikke har bruk for dem egenskapene hunden er avlet for. Jakthunden er jo ofte meget speialisert i sine egenskaper og ofte "vanskelig" å bruke til annet enn jakt pga den høye jakt lysten.

Jeg er så enig så enig, JeanetteH. Jakthunder er for all del fine familiehunder, men da må de få utløp for det de er avlet fram til å gjøre i tillegg. Jeg har sett flere eksempler på at det faktisk ikke har gått så bra, når genetiske anlegg skal undertrykkes av en eier som ikke har sansen for jakt, men som har sansen for jakthunder. De aller fleste hundeeiere er kun interessert i å ha familiehund til rusle turer og kos, og da er det ikke noe særlig med en vakker, snill men jaktgal(selvfølgelig) GS som alltid må gå med peileband fordi den stikker av ved enhver anledning.

Personlig synes jeg det er trist med jakthunder som ikke blir brukt til jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Personlig synes jeg det er trist med jakthunder som ikke blir brukt til jakt.

Okei, her skal man diskutere altswå.. :D

Syns du det er trist at hunden min brukes til agility,utstilling,sykkelturer,kløv,fjellturer, drag av pulk, lydighet, spor osv? Jeg har selv ES, og topp erfaringer med dette...

Sånn jeg forsto det så mener du at jeg skal dra med meg hunden min som ikke liker og jakte på jakt? Og plage han slik?

Nei, jeg ser an foroldene til hunden min først jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke så opptatt av at alle som har jakthundraser jakter jeg.. kan de gi hundene et godt liv så holder det ofte lenge. Men hvis folk med raser med et klart bruksområde begynner å snakke om avl uten å bruke/teste den i dens bruksområde, da steiler jeg.. Det synes jeg er en uting..

Synes forresten også at det er store raseforskjeller her, noen raser er tross alt mer ekstreme jakthunder enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, her skal man diskutere altswå.. :D

Syns du det er trist at hunden min brukes til agility,utstilling,sykkelturer,kløv,fjellturer, drag av pulk, lydighet, spor osv? Jeg har selv ES, og topp erfaringer med dette...

Ja, jeg synes det er synd at en jakthund ikke blir brukt til jakt.

At din hund ikke vil jakte, og at du aktiviserer din hund på annet vis er kjempe bra. Men du påstår vel ikke at manglende jaklyst er betegnede for ES? For da må ES jammen bytte gruppe :P

Jeg snakker generelt om gruppe 7 hunder, som er i gruppe 7 nettopp pga av et enestående jaktinstinkt, og da synes jeg faktisk det er synd at de ikke får utfolde seg slik de er avlet fram til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, jeg synes det er synd at en jakthund ikke blir brukt til jakt.

At din hund ikke vil jakte, og at du aktiviserer din hund på annet vis er kjempe bra. Men du påstår vel ikke at manglende jaklyst er betegnede for ES? For da må ES jammen bytte gruppe :D

Jeg snakker generelt om gruppe 7 hunder, som er i gruppe 7 nettopp pga av et enestående jaktinstinkt, og da synes jeg faktisk det er synd at de ikke får utfolde seg slik de er avlet fram til å gjøre.

*Kremt*

Glemte jeg og si at det er fordi jeg har en skudd redd hund? :P

LBL : Ja, at det avles på hunder som ikke går jakt, DET er en uting det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avl på jakthunder som ikke brukes i jakt er en uting, det er jeg helt enig i. Og at skuddredde jakthunder ikke automatisk blir tatt av dage (det hender visst), men brukt i andre hundesporter er kjempe flott. :D

Men mitt standpunkt er (som alltid), bruk jakthunder til jakt.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i bærum og her har annet vert menneske med hus og hund en setter. Jeg må si at 90% jakter ikke. Det synes jeg er feil. Jeg ser at det er rene familie hunder som absolutt ikke blir trent til noe har ikke manerer drar i båndet stikker av osv. Det er et grusomt syn og etter min mening grenser til dyre mishandling. Men sånn som de som er her og bruker hunden aktivt så synes jeg egentlig ikke noe galt i det. Det er vel det samme som en dårlig gallophest som blir solgt som ridehest. Skulle da alle Fullblods som er dårlige til å løpe bli slaktet for de de ikke blir brukt til det de skall?? Nei det synes jeg ikke.

MEN oja her kommer mennet det er absolutt en uting å avle på såkalte holmenkollen puddler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flittigste "gjestene" hos Viking, som tauer inn løshunder her i byen, var iallfall dengang jeg snakket med en av dem som jobbet der - ofte nettopp Holmenkollpudlene. Eierne cashet dem ut, gang på gang - det var nok penger å ta av, og så hadde vel hunden fått fly litt da...

Og den fine vestkantadressen Hoffsjef Løvenskioldsvei ble av en kar som bodde der kalt "Voffbjeff Løvenskiolds vei", på grunn av alle bikkjene - som helst løp løs ut som de ville. Og gjerne INN i hans hage, der hans hunder hadde stor fin løpegård, som da ble nedpisset, utenfra.... Brød eierne seg? Nei...

Jaja, kanskje ikke så galt liv det. For hundene. Men med nye hundelover, og med den biltrafikken som er idag, så er ikke dette veldig bra. Både i forhold til eier, til hundene selv, og til folk som kommer ut for dem; løstløpende hunder kan forårsake trafikkulykker for eksempel.

Det er heller ikke veldig bra med det park- og skogslivet endel fuglehunder med litt lite bevisste eiere har: De lærer seg kjapt til å jage småfugl og duer i parken, tar stand på måker og ender, og er LAAAANGT unna eiers kontroll...

Så det handler vel som vanlig om type eier!

Er man en bevisst eier av fuglehund, selv om man ikke jakter, så kan det vel være greit. En jeg møter, er ihuga skiløper og jogger - han kjøpte setter bevisst av litt "dårlige" jaktlinjer, og har fått en racer som holder følge med ham på turene sine på ski eller beins, og som er ganske grei og lydig ellers og later til å ha et godt hundeliv.

Men så er det den noe mindre bevisste - med litt mindre selvkritikk? Han jakter et par uker i året, går daglig med hunden i parken, den er av godt jaktblod. Men fyren klarer ikke å følge helt med, han er selskapelig anlagt og prater seg bort, mens hunden flyr parken rundt og jakter vilt. Gir et dårlig bilde av hundeeiere, for det hender densynes folk er skumle også, og da er eier kanskje 100 meter unna.

Så har du kombinasjonen da... jegere som bor i byen, og som har full kontroll på det meste - med dyktige jakthunder i helg og ferie, som også fungerer som hyggelige kosehunder til hverdags.

Så for meg handler det mindre om rase enn om eier. Og det blir vel da på en måte oppdretternes samvittighet - å plukke ut hvem som gir hunden et godt liv, jakt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig. Der er så fasinerende å se en hund gjøre det den er skapt for. Man ser det liksom på hele hunden at den elsker det. Så et program fra en rypejakt og de hundene der koste seg skikkelig i skogen hele dagen. Det var flott å se. Det er liksom der fuglehundene skal være. Stå stand i skogen og hente fugl. Samme med border collie. De skal liksom være ute på marka med eierne sin og gjete sauene. :) Men en hund kan alikevel ha et godt liv ved å gjøre noe helt annet. Det vktigste er å tilpasse seg etter hundens behov. Gi den kjærlighet, stimuli og aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig fikk Akela sagt det som bør sies... :)

Det er eier det avhenger av.

Jeg som selv har en gjeterhund som ikke blir brukt til gjeting sitter vel kanskje litt i glasshus, hvis jeg påstår at jakthundeiere bør jakte. :)

Men jeg synes det avhenger helt av eier. Noen eier klarer helt fint å aktivisere feks en ES nok til at den har ett godt liv uten jakt, men mange klarer det IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg har har hatt nok folk på kurs til å vite at det faktisk er ett problem for mange at dem kjøper seg hunder til netopp det... og hundene egentlig krever mer.

Tror nok du hadde klart å finne andre raser som er mins like gode kløvhunder, familliehunder og med bra gemytt som ikke er en jakthund.

Og selvsagt er ingenting svart på hvitt når man har med individer å gjøre. Noen fungerer sikker ypperlig til det bruket, men jeg ser ikke poenget med å kjøpe det når man vet at man ikke skal jakte... :)

Ja, og så synes jeg at alle som har kjøpt seg labrador, cocker spaniel, golden retriever, nova scotia duck tolling retriver, curly, amerikansk cocker, puddel, vorsteh, og springer spaniel burde gå i skammekroken!

Lever bikkja tilbake til oppdretteren pronto og kjøp dere en phalene i stedet! Vet dere ikke at det er jakthunder dere holder på med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så synes jeg at alle som har kjøpt seg labrador, cocker spaniel, golden retriever, nova scotia duck tolling retriver, curly, amerikansk cocker, puddel, vorsteh, og springer spaniel burde gå i skammekroken!

Lever bikkja tilbake til oppdretteren pronto og kjøp dere en phalene i stedet! Vet dere ikke at det er jakthunder dere holder på med? :)

*luske bort til skammekroken, og lete opp tlf.nr. til oppdretter* :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...