Gå til innhold
Hundesonen.no

AGRESSIVITET


Calina

Recommended Posts

Nå har det vært spesial utstilling på Dobermann i Ørebro i helgen - skandinavisk vinner utstilling, og alle som har hatt noe å vise frem, har tatt turen dit.

Spørsmålet jeg da sitter igjen med, er hvordan håndtere agresive unghunder - rett og slett valper.. ;)

Ved flere anledninger var det bråk. Ikke alt var unghunder selvfølgelig,men TO tilfeller stakk seg ut..det ene varen brun hannhund,like gammel som min - altså akurat rundet året,og en liten fjortis i huet...han slet seg løs - røk kobbelet,og fløy rake veien rett på en fullvoksen hanne som sto I BÅND, 40 meter unna,og ikke visste at denne brune hannen var der engang..resultatet var at den voksne ikke tok igjen (han er for snill til det) -han prøve dempe og gå vekk,og nå sitter`n med flere dype kutt i nakken, antibiotika og flere sting. ;)

En ung tispe, kun 9 mndr, kunne ikke være i nærheten av noe - hu flekket tenner og knurret til alt som hadde fire ben,og i ringen holdt handler henne langt vekke (selfølgelig) fra alle - denne hunden fikk RØD sløyfe og HP..!!

Hva er det med folk ? Begge disse hundene foråsaket skader på andre i helgen...oppdretterene deres reagerte ikke,og ei heller eierene...

Dette syns jeg er skummelt...hva mener dere? Skal en slik ung hund avlives, eller fortjener de å leve og bli avlet videre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør ikke avlives, synes man kan prøve å jobbe litt for å få bort aggresjonen. Men de bør så absolutt ikke avles på, og jeg synes det er rart at dommere gir rød sløyfe og HP til en sånn hund. I standardene står det jo at aggressive hunder diskvalifiseres på utstilling.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steriliseres/kastreres kanskje? Tror nok egentlig dette har mere med trening enn avl å gjøre, men avl kan selvfølgelig også ha noe å si. Tror ofte folk som kjøper den type hunderaser vil ha en tøff/agressiv hund som kan forsvare dem, og det spiller sikkert inn på oppdragelsen. Uansett er det fryktelig synd når hunder blir sånn! Garantert veldig frustrerende og slitsomt for dem selv også, men selvsagt aller verst for dem som blir angrepet o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør ikke avlives, synes man kan prøve å jobbe litt for å få bort aggresjonen. Men de bør så absolutt ikke avles på, og jeg synes det er rart at dommere gir rød sløyfe og HP til en sånn hund. I standardene står det jo at aggressive hunder diskvalifiseres på utstilling.. :?

Desverre fikk ikke dommersett dette da hun i ringen ble holdt på god avstand fra de andre hundene,og handleren viste tennene selv (på hunden altså.. :wink: )

Hun er en fin tispe, men ikke god i huet for 5 øre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steriliseres/kastreres kanskje? Tror nok egentlig dette har mere med trening enn avl å gjøre, men avl kan selvfølgelig også ha noe å si. Tror ofte folk som kjøper den type hunderaser vil ha en tøff/agressiv hund som kan forsvare dem, og det spiller sikkert inn på oppdragelsen.

Desverre er dette unge lovende hunder som kommer tilå bli avlet på - kastrering/sterilisering i disse tilfellene er utelukket, men ellers erdet jo en fin løsning! Roer ned masse horomoner.

Trening, trening og atter treningkan vel ta vekk noe av dette, men at en lite fis av en unghund flyr på en VOKSEN hund...tja...-jeg adde tatt maaange forhånsregler rundt den bikkja hvertfall..og det er synd,for det er jo ikke slik det skal være - ser på min egen som er like gammel - han kan man gjøre nøyaktig hva man vil med..han er så selvsikker og liker folk/andre hunder så godt, at alt er gøyt syns han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at de blir stresset på utstilling. Her er det en hel haug med hunder som blir presset sammen. Kan godt tenke meg at mangen hunder som er snille som lam ellers blir veldig utrygge i en slik situasjon... Vet at Ridgeback klubben har skrevet en klage til NKK pga at noen ganger er utstillingslokalene for små/trange. Men jeg mener at det er feil å gi bra plasseringer til aggresive hunder, når dommeren ser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, men her er det stooor plass, flere ringer og veldig fint laget til - ikke som NKK sine "dritautstillinger" hvor man blir pressa inn i en hall..

Og hvertfall hannhunden det er snakk om her, har fløyet på flere hunder, deriblant en tispe og tidligere..så dette er et problem vil jeg si..!

-og ingen "frisk" hannhund flyr uprovosert på en tispe når de er løse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så trist og samtidig så skummel...her har vi en rase som folk ikke liker fra før av,og så driver de og godtar denne type oppførsel.. ;)

-dette er ikke snakk om å være selvsikker heller - dette er oppførse hunden har for å være "føre var", så de andre hundene ikke skal ta den..! Hvilket de jo ikke gjør, eller - har gjort hvertfall i de tilfellene det har vært til nå..

Og denne hannen kommer til å bli brukt i avl...han er importert til norge nettopp av den grunn...

Nå er han jo ung ennå, men jeg blir IKKE overrasket om de allerede bruker han til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke ha avlet på de hundene det er no helt sikkert.

det første jeg ser på når jeg skal ha valper på mine tisper er om hannhunden tåler andre hunder(uansett kjønn), etter det så ser vi på sykdommer og alt det andre.

selv synes jeg ikke det er riktig å avle på hunder som oppfører seg slik som du forklarer her.

selv så har vi lagt merke til at Aiwa (samojeden vår) har nå det siste året begynnt å ri på meg og far i huset når vi er på utstillinger, så vi har kommet frem til at hun skal få slippe å være med på alle utstillinger vi reiser på, for dette er en oppførsel vi aldri ser hjemme og på turer med andre hunder. så det vi skal med henne nå er å satse bare på NKK utstillinger for å se om hun kan oppnå det siste certet sitt der så hun får tittelen sin og da slutter vi å stille henne. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Syns ALLE absolutt ALLE hunder burde mental testes før de avles på... huff sørgelig med sånne tilfeller.... når jeg skal kjøpe hund vil jeg forlange mentaltesting av begge foreldrene... er litt streng sånn jeg, men jeg vil alltid være sikker på hva jeg får ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ALLE absolutt ALLE hunder burde mental testes før de avles på... huff sørgelig med sånne tilfeller.... når jeg skal kjøpe hund vil jeg forlange mentaltesting av begge foreldrene... er litt streng sånn jeg, men jeg vil alltid være sikker på hva jeg får ;)

Helt greit det...men slik det er i b.l.a sverige, så kan hunden avles på om den stryker på mentaltesten. Kravet er KUN at den skal ha prøvd.Ikke at den skal ha bestått. Nå er det jo opp til oppdretterene å sjekke dette,og velge bort de som ikke er gode nok, men det er en del av problemet...oppdretterene blander og herjer på med forskjellige mål for øyet,og da er det ikke alle som bryr deg om en slik test..for den hunden hadde jo sååå pent hode.. :-o ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, jeg er ikke så begeistret for utstilling.... syns det blir for tullete..... jeg kjøper aldri hund som ikke har blitt mentaltestet og fått gode resultater... Brains before beauty som jeg pleier å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skal jeg ha i pose og sekk! En god hund skal ha begge deler. Et pent ytre,OG et VEL så godt indre...!

Syns bare det er så synd å møte på slike hunder,og vite at eierene deres ikke kommer til å gjøre en skitt for å forandre mønsteret man ser så tydelig..

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skal jeg ha i pose og sekk! En god hund skal ha begge deler. Et pent ytre,OG et VEL så godt indre...!

Enig ;) Selv om vårt syn på pent ytre ikke akkurat er det samme ;) hehe.. Mamman til LiLi er faktisk terapihund, og oppdretteren legger meget stor vekt på gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn på deres raser at hundene blir diska hvis de viser tegn på aggresivitet? Sånn er det i alle fall på miniatyrhundene. Jeg har selv sett hunder bli diska for det på utstilling. Det er nok at de bare knurrer og flekker tenner til dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn på deres raser at hundene blir diska hvis de viser tegn på aggresivitet? Sånn er det i alle fall på miniatyrhundene. Jeg har selv sett hunder bli diska for det på utstilling. Det er nok at de bare knurrer og flekker tenner til dommeren.

Dette var utenfor ringen - hadde det vært i ringen, hadde den brune røket ut selfølgelig, men der holdt handleren ham på avstand fra andre.Man har mange triks for å vise hunder..

Og vår rase kan godt få brumme litt...men det er stor forskjell på å brumme,og på å slite seg løs og gå i halsen på en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utenfor ringen - hadde det vært i ringen, hadde den brune røket ut selfølgelig, men der holdt handleren ham på avstand fra andre.Man har mange triks for å vise hunder..

Og vår rase kan godt få brumme litt...men det er stor forskjell på å brumme,og på å slite seg løs og gå i halsen på en annen.

Ok, da forstår jeg. Men allikevel da.. Helt sykt at det i det hele tatt skjer sånt spør du meg. Stakkars den andre hunden da! Måtte få litt av et sjokk. Har sett noen rare triks jeg og ja ;) hæhæ.. Sånn sett er det morsomt å se storhundutstillinger, folka der finner jo på så mye rart. Har flere ganger sett medhjelpere som står utenfor ringen å lokker på hunden med godbit for at den skal stå fint. De må jo vite at det ikke er lov? Jaja.. Hvis noen hadde gjort det når de hadde stilt mot min hund, og de hadde vunnet, så hadde jeg klagd. Men har aldri sett noen som gjør sånn med miniatyrhunder da. Har også hørt at schæferhund-utstillinger virkelig er et syn! Har ikke vært på det selv da.. Hvordan skrives forresten schæfer?? Det her så litt merkelig ut i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da forstår jeg. Men allikevel da.. Helt sykt at det i det hele tatt skjer sånt spør du meg. Stakkars den andre hunden da! Måtte få litt av et sjokk. Har sett noen rare triks jeg og ja :x hæhæ.. Sånn sett er det morsomt å se storhundutstillinger, folka der finner jo på så mye rart. Har flere ganger sett medhjelpere som står utenfor ringen å lokker på hunden med godbit for at den skal stå fint. De må jo vite at det ikke er lov? Jaja.. Hvis noen hadde gjort det når de hadde stilt mot min hund, og de hadde vunnet, så hadde jeg klagd. Men har aldri sett noen som gjør sånn med miniatyrhunder da. Har også hørt at schæferhund-utstillinger virkelig er et syn! Har ikke vært på det selv da.. Hvordan skrives forresten schæfer?? Det her så litt merkelig ut i grunnen.

har du aldri sett folk stå utenfor ringen og lokke på hundene når det er små hunder i ringen???? :-o :-o

da kan du umulig ha fulgt nokk med.

siste gangen min hannhund ble plasert i bis ringen så hadde jeg en hund ved siden av meg (mindre enn japanerene, husker ikke hvilken rase det var) og rett bak meg så stod fruen til han som stilte hunden og knitret med en pose for å få oppmerksomheten til sin hund så den skulle stå fint ;);) og samtidig så hadde jeg fått min hund tilå stå fint helt til han hørte knitringen for da skulle jo han selvfølgelig trekke mot den damen for hun hadde jo noe godt jo.

når hun hadde holdt på en stund så bare slapp jeg ut båndet litt bare for å vise at det ikke bare var deres hund som reagerte på den lyden så han hoppet opp etter henne, så så jeg stygt på henne for det er jolitt surt når de holder på sånn da. hun gav seg no da når hun forstod at hun forstyrret adre hunder da, og hadde hun ikke gitt seg så hadde hun fått klar beskjed av meg om å gå vekk for det forstyrret min hund noe sinsykt. ;) er glad hunden deres ikke ble plasert da mens min kom på 3 plass :x synes de fortjente å ikke gå videre jeg.

hvis jeg skulle ha stilt Tinka så måtte far i huset enten ha gjemt seg eller ha plasert seg slik at jeg hadde fått henne til å stå fint forran dommeren for hun trekker etter han når jeg er i ringen med henne, og så lenge hun ser han så står hun fint eller hvis hun ikke vet hvor han er i det hele tatt da går det bra. men vet hun :x hvor han er og ikke kan se han så får jeg ikke stilt henne ordentlig for da vill hun bare lete etter far. :x

men jeg kan vell trøste meg med det at hun er sånn hvis det er far som stiller henne og jeg står utenfor ringen også. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lazita: Skjønner godt at du ble sinna ja! Det hadde jeg også blitt. Kan jo bare være en tilfeldighet at jeg ikke har sett det, har jo bare vært på tre utstillinger. Kan også være at jeg ser mest på papillonene, og de er jo veldig oppmerksomme, så det er kanskje ikke like nødvendig på dem? Har i alle fall aldri sett noen lokke dem. Men det betyr ikke at det ikke har skjedd ;) Men si meg, hvorfor respekterer ingen reglene?? Og sier ikke dommerne ifra? Det står jo klart og tydelig i reglemanget til NKK at det er forbudt, er det bare jeg som har lest det eller? Jeg hadde så seriøst klaget hvis noen hadde gjort det og vunnet over min hund. Skikkelig dårlig gjort mot de andre hundene synes jeg, det er jo klart at det forstyrrer dem også. På en utstilling så jeg til og med at hun som var dommer i barn og hund, hadde en medhjelper som lokka sin hund når hun skulle stille den. Veldig bra forbilde for barna må jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calina:

Var du på NKK utstilling i Bø sist? Vel, jeg var der med Chanti (blå sløyfe). Og det var ei spinkel jente i 20-åra der med en svart dober hanne som TO ganger fløy på andre hunder. Eieren av den ene hunden grep inn for å skille dem, han ville selvsagt ikke ha bitt-skader når han skulle stille ut. Han ble bitt i armen (selvfølglig) og hunden fikk sår over hele kroppen. Eieren jagde hu dama og sa at hun skulle holde seg laaaangt unna ringen og få seg en rase hun kunne håndtere! Jenta sa bare noe frekt tilbake og gikk bare to meter lenger bort mens hun kjempa med å holde hunden i sjakk. Så etter et par minutter går det noen andre forbi dem, og plutselig sitter hanhunden i strupen på den som gikk forbi!! Denne hunden fikk rød sløyfe og tror (?) han ble BIG. Har ikke så god peil på utstillings-greiene :oops:

En skam for rasen vår, eller hva?? Hadde lyst til å gi henne juling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...