Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynner treningen?


Ina

Recommended Posts

Eso er 9 uker nå. Får leke og være valp hele tiden, men jeg lurer på noen ting..

Når kan jeg begynne å lære ham enkle ting som eks. sitt? Vil jo for all del ikke gjøre noe for tidlig..

Men han er jo en veeeldig actionfylt border collie da, flink til "holde øyenkontakt" med meg for å se om det skjer noe action (sitter å dirrer på bakken når jeg står med ballen eller kosebamsen hans i armene, klar til å kaste den bortover gulvet)

Og evnen til å oppdage og lære nye ting er absolutt der, det er jo en BC jeg har :)

Håper på svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri fortidlig :lol: Men det finnes jo grenser for hvor store krav du kan sette. Dekk under marsj er kanskje litt fortidlig :wink:

Men du kan fint begynne å trene sitt, og dekk, inkalling osv nå. Bare det ikke blir for kjedlig for han. Og ikke så lange treningsøkter. Gjerne 5 min omgangen, flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi :lol:

Tenkte jeg skulle prøve å få Eso til å sitte.

Gjorde som dere anbefalte, hadde en godbit inni hånda ved munnen, og førte den oppover, da satt han seg! Dette mestret han med en gang.

Så la jeg på komandoen "sitt", etter å gjort det sammen to ganger, men nå med å bruke komandoen "sitt" samtidlig, så satt dette som klistret!

Til slutt så kunne jeg rope hunden til meg (som var en eller annen plass på stua) han stilte seg rett foran meg, og jeg kommanderte "sitt", han satt som en konge!

Og dette tok ham max 3 minutter! Gjett om jeg er stolt nå da :)

Sikkert ikke noe "stor greie" for andre, men jeg er jo i himmelen da *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi :lol:

Tenkte jeg skulle prøve å få Eso til å sitte.

Gjorde som dere anbefalte, hadde en godbit inni hånda ved munnen, og førte den oppover, da satt han seg! Dette mestret han med en gang.

Så la jeg på komandoen "sitt", etter å gjort det sammen to ganger, men nå med å bruke komandoen "sitt" samtidlig, så satt dette som klistret!

Til slutt så kunne jeg rope hunden til meg (som var en eller annen plass på stua) han stilte seg rett foran meg, og jeg kommanderte "sitt", han satt som en konge!

Og dette tok ham max 3 minutter! Gjett om jeg er stolt nå da :)

Sikkert ikke noe "stor greie" for andre, men jeg er jo i himmelen da *ler*

Kjempe bra =D> Du er en dyktig trener og har en dyktig hund :D:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen startet med en gang ;) allerede da Vicky var 4 uker kunne hun apportere og mye annet. inteligent hund jeg har ;)

Dette håper jeg er feil... 4 uker gammel valp og så kan hun apportere bevist og så kunne hun enda mer...? Håper du mener 4 mnd gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. en ting jeg lurte på!

Jeg har hørt at 1 mnd du har hunden skal man hest ikke trene med den å lære den ting?

Det er en vennings periode!

Jeg ventet en mnd etter jeg fikk Tini før jeg begynt å trene. Så jeg ble kjent med henne først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke begynt å trene no særlig ennå jeg. Hun er 3 måneder og 10 dager. Mest bare koser og leker. Har vent henne på klikkeren da, og hun kan apport, altså bare sånn for å leke. Ellers så trener vi på innkalling og sånn. Må vel begynne å lære henne no mer snart ;) Har begynt å lære henne stå også. Med tanke på utstilling. Må bli litt flinkere med bordtreningen etter hvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. en ting jeg lurte på!

Jeg har hørt at 1 mnd du har hunden skal man hest ikke trene med den å lære den ting?

Det er en vennings periode!

Jeg ventet en mnd etter jeg fikk Tini før jeg begynt å trene. Så jeg ble kjent med henne først!

jeg tror ikke det er såå viktig :? er vell mest den første uka, så det ikke skal bli så mye mas foro valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke begynne med de grunnleggende tingene så fort en ser at valpen har roet seg ned på nytt sted? Ser det gjerne ved at de blir litt kjekkere :)

Sitt er jo noe av det enkleste å få til, og det er vel aldri for tidlig å begynne. Bare passe litt på så de ikke blir lei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan begynne å lære den forskjell på sitt, dekk og sånne enkle ting fra du får den ... :wink:

Det er nok lurt å vente i alle fall en uke før du begynner å trene inn forskjellige øvelser som sitt, dekk osv. Selv har jeg ikke begynt med det før nå nettopp, og hun er nesten 4 måneder. Hun har vært alt for ukonsentrert før nå, og da mener jeg at det er bedre å vente. Det er lett at det bare blir stress og mas for hunden. Jeg mener at den første tiden får bestå bare av masse kos og kontakt, lek og innkallingstrening. Lære å bli husren osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å vente i alle fall en uke før du begynner å trene inn forskjellige øvelser som sitt, dekk osv. Selv har jeg ikke begynt med det før nå nettopp, og hun er nesten 4 måneder. Hun har vært alt for ukonsentrert før nå, og da mener jeg at det er bedre å vente. Det er lett at det bare blir stress og mas for hunden. Jeg mener at den første tiden får bestå bare av masse kos og kontakt, lek og innkallingstrening. Lære å bli husren osv.

Kanskje ikke lære den det, men begynne sånn smått ... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller, aller viktigste når du får en valp i hus er å miljøtrene den. Ta den med overalt i alle slags situasjoner du vil at den skal fungere som voksen også.

Deretter kommer tissetreninga.

Har du en stor rase så lønner det seg å starte tidlig med at hunden ikke skal hoppe opp. Vi gjorde den feilen at vi tenkte "nei, hun er jo så liten allikevel - det skader jo ikke noen at hun hopper opp!"

Innkalling er viktig, og det kan du begynne med første dagen. Rop på valpen når du setter ned matskåla, selv om den står rett ved føttene dine. Å komme til deg skal alltid være julaften, bursdag og 17. mai på en gang!

Har du apporterende fuglehund (retriever) kan du begynne med apporteringsgrunnlaget med en gang.

Vi lærte ikke Tinka kommandoen sitt før hun var tre måneder (men da tok det til gjengjeld bare noen ganske få minutter). Før det hadde vi nok med andre ting. Det spiller ingen rolle hvor mange kommandoer hunden kan, så lenge den fungerer bra psykisk sett i mange situasjoner og på mange steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...