Gå til innhold
Hundesonen.no

KAN hunden innkalling?


Huldra

Recommended Posts

Da er vi ikke enige om det. Spør jeg deg om å snekre en fuglekasse til meg og du sier ja...og vi blir enige om at du skal ha den ferdig til i morgen, så må jeg konkludere med at du ikke kunne det om morgendagen forvinner uten at jeg får fuglekassen. Det gjelper meg ikke det spøtt om du egentlig mener å kunne snekre fuglekasser. Jeg må sorgfullt observere at det kunne du ikke

Kjempeeksempel, Ingar! Så du mener at alle landets håndverkere som i disse dager lover å komme for å fixe bad og terrasser, skifte elektriske opplegg i hele hus, bytte takstein og lage påbygg egentlig ikke KAN jobben sin, fordi de ikke kommer og gjør den til avtalt tid! De har simpelthen så mye annet å ta seg til, så mange oppdrag og distraksjoner at de ikke klarer å gjøre det de vet at de skal... - så da kan de det ikke.

Fantastisk argument, og så i disse tarifforhandlingstider, da! At ingen har kommet på den før, i år blir det lønn på ufaglært nivå til hele bøtteballetten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi ikke enige om det. Spør jeg deg om å snekre en fuglekasse til meg og du sier ja...og vi blir enige om at du skal ha den ferdig til i morgen, så må jeg konkludere med at du ikke kunne det om morgendagen forvinner uten at jeg får fuglekassen. Det gjelper meg ikke det spøtt om du egentlig mener å kunne snekre fuglekasser. Jeg må sorgfullt observere at det kunne du ikke

Ehm. NÅ er du på bærtur. Fullstendig. :)

Denne sammenlikningen hørtes kanskje bedre ut inni hodet ditt?

Forøvrig mener jeg at det ikke er noe å være uenig eller enig i. En av oss har rett. Vi må bare avgjøre hva definisjonen på å kunne noe er. Du har tydeligvis en annen definisjon enn jeg har. Jeg drister meg til å si at den definisjonen jeg benytter meg av, er den korrekte i henhold til tradisjonell "tolkning" av begrepet.

"Kan du lese dette stykket?" - "Ja, men jeg vil ikke".

Dette gir altså ingen mening for deg, for hvis man kan noe, så gjør man det.

Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeeksempel, Ingar! Så du mener at alle landets håndverkere som i disse dager lover å komme for å fixe bad og terrasser, skifte elektriske opplegg i hele hus, bytte takstein og lage påbygg egentlig ikke KAN jobben sin, fordi de ikke kommer og gjør den til avtalt tid! De har simpelthen så mye annet å ta seg til, så mange oppdrag og distraksjoner at de ikke klarer å gjøre det de vet at de skal... - så da kan de det ikke.

Fantastisk argument, og så i disse tarifforhandlingstider, da! At ingen har kommet på den før, i år blir det lønn på ufaglært nivå til hele bøtteballetten!

He he du kan spørre du :). Hva de kan eller ikke kan angående taktekking og slike ting vet jeg ingenting om men må da gå ut i fra at de kan faget sitt i og med at de driver det som yrke. Det har ikke noe med saken å gjøre. Om det å være punktlig å holde avtaler..er er del av jobben, og det er faktisk en del av jobben i og med vi hadde en avtale, så brytes den avtalen, så innebærer det at de ikke kunne utføre jobben den dagen de lovte å komme. Om jeg har et tak som lekker så hjelper deg meg ingenting om de er aldri så flinke til å tekke tak så lenge de ikke kommer å gjør jobben sin. Det er faktisk det som er min virklighet. Hva de har som grunn for å ikke komme aner ikke jeg i likhet med at jeg ikke vet hva hunder tenker eller hva som foregår oppe i hodene deres. Jeg bare observerer bare taktekkeren ikke kunne utføre jobben den dagen, fordi han ikke er der og hunden ikke kunne inkalling fordi fordi.. tja hvem vet hva den hadde som grunn?? Men det betyr ikke at takdekkeren neste dag gjør en utmerket jobb i likhet med hunden som kom som ei kule. Da kunne de begge to. det å kunne noe er ikke bare knowhow oppe i hodene. Det hjelper ikke om jeg er flink til å spille gitar og noen spør meg om å spille. Mangler den strenger, så kan jeg ikke spille gitar. Så enkelt er det. Og de som spurte gikk glipp av musikken fordi jeg ikke kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he du kan spørre du :). Hva de kan eller ikke kan angående taktekking og slike ting vet jeg ingenting om men må da gå ut i fra at de kan faget sitt i og med at de driver det som yrke. Det har ikke noe med saken å gjøre. Om det å være punktlig å holde avtaler..er er del av jobben, og det er faktisk en del av jobben i og med vi hadde en avtale, så brytes den avtalen, så innebærer det at de ikke kunne utføre jobben den dagen de lovte å komme. Om jeg har et tak som lekker så hjelper deg meg ingenting om de er aldri så flinke til å tekke tak så lenge de ikke kommer å gjør jobben sin. Det er faktisk det som er min virklighet. Hva de har som grunn for å ikke komme aner ikke jeg i likhet med at jeg ikke vet hva hunder tenker eller hva som foregår oppe i hodene deres. Jeg bare observerer bare taktekkeren ikke kunne utføre jobben den dagen, fordi han ikke er der og hunden ikke kunne inkalling fordi fordi.. tja hvem vet hva den hadde som grunn?? Men det betyr ikke at takdekkeren neste dag gjør en utmerket jobb i likhet med hunden som kom som ei kule. Da kunne de begge to. det å kunne noe er ikke bare knowhow oppe i hodene. Det hjelper ikke om jeg er flink til å spille gitar og noen spør meg om å spille. Mangler den strenger, så kan jeg ikke spille gitar. Så enkelt er det. Og de som spurte gikk glipp av musikken fordi jeg ikke kunne.

Nå blander du sammen to forskjellige ting her.

Du kan spille gitar, men du kan ikke gjøre det akkurat nå. Det er to forskjellige ting. Det ene går på evnen til å spille gitar, det andre på evne/mulighet/vilje til å utføre det man kan på et gitt tidspunkt.

Hunden kan innkalling, men...

DEN VIL IKKE AKKURAT NÅ. Den forstår kommandoen, det er ingen hindringer som gjør at den ikke "kan" akkurat nå, men den vil heller lukte på tisseflekker, eller bjeffe på en annen hund, eller, eller.

Det vi diskuterer er jo hvorvidt hunden KAN øvelsen, i likhet med noen som KAN spille gitar. Hvis jeg ber noen om å spille gitar, som kan det, og de overser meg og snur seg for å snakke med noen morsommere, så KAN de fortsatt spille gitar.

Om hunden står bundet til et tre, og noen roper på den, KAN den ikke komme, selv om den KAN innkalling.

Er vi ferdige med det nå, eller skal jeg fortsette å gi deg det med teskje?

Når det gjelder hva som foregår i hundens hode, så er det ikke sånn at vi ikke kan ha noen grad av forståelse av det overhodet, men detaljene er ukjente for oss. For dem som klarer å lese hunden sin, er det som oftest ganske tydelig hva som foregår i hodet på den.

Når hunden min har fått beskjed om å legge seg, og den flyr avgårde for å snuse på katten, og jeg sier "gå og legg deg", og den senker hodet og ser på meg i sidesynet, men fortsetter å stå på samme sted, er jeg ganske sikker på at han tenker "åå, jammen jeg vil jo hilse på katten! Hrmpf, _må_ jeg legge meg? Kanskje h*n glemmer det hvis jeg bare står her litt.".

Jeg ber ham da en gang til om å gå og legge seg, i en strengere tone, og da gjør han det (selv om han ifølge deg ikke KAN, for han gjorde det jo ikke første gangen). Jeg tipper han tenker noe sånt som "h*n mente det ja, fillern. Jeg får gjøre som h*n sier, ellers blir h*n enda strengere til jeg gjør det, jeg får uansett ikke stå her og hilse på katten ifred".

Så slenger han seg på gulvet/i bakken med et dunk, og kommer med et oppgitt sukk.

Dette var selvsagt langt mer detaljert enn noen faktisk kan lese en hund, men jeg satte ord på det jeg ser.

Så ikke kom og fortell meg at det er umulig å vite _noe_ om hva en hund tenker. De er ikke vanskeligere å gjennomskue enn mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander du sammen to forskjellige ting her.

Du kan spille gitar, men du kan ikke gjøre det akkurat nå. Det er to forskjellige ting. Det ene går på evnen til å spille gitar, det andre på evne/mulighet/vilje til å utføre det man kan på et gitt tidspunkt.

Hunden kan innkalling, men...

DEN VIL IKKE AKKURAT NÅ. Den forstår kommandoen, det er ingen hindringer som gjør at den ikke "kan" akkurat nå, men den vil heller lukte på tisseflekker, eller bjeffe på en annen hund, eller, eller.

Det vi diskuterer er jo hvorvidt hunden KAN øvelsen, i likhet med noen som KAN spille gitar. Hvis jeg ber noen om å spille gitar, som kan det, og de overser meg og snur seg for å snakke med noen morsommere, så KAN de fortsatt spille gitar.

Om hunden står bundet til et tre, og noen roper på den, KAN den ikke komme, selv om den KAN innkalling.

Er vi ferdige med det nå, eller skal jeg fortsette å gi deg det med teskje?

Når det gjelder hva som foregår i hundens hode, så er det ikke sånn at vi ikke kan ha noen grad av forståelse av det overhodet, men detaljene er ukjente for oss. For dem som klarer å lese hunden sin, er det som oftest ganske tydelig hva som foregår i hodet på den.

Når hunden min har fått beskjed om å legge seg, og den flyr avgårde for å snuse på katten, og jeg sier "gå og legg deg", og den senker hodet og ser på meg i sidesynet, men fortsetter å stå på samme sted, er jeg ganske sikker på at han tenker "åå, jammen jeg vil jo hilse på katten! Hrmpf, _må_ jeg legge meg? Kanskje h*n glemmer det hvis jeg bare står her litt.".

Jeg ber ham da en gang til om å gå og legge seg, i en strengere tone, og da gjør han det (selv om han ifølge deg ikke KAN, for han gjorde det jo ikke første gangen). Jeg tipper han tenker noe sånt som "h*n mente det ja, fillern. Jeg får gjøre som h*n sier, ellers blir h*n enda strengere til jeg gjør det, jeg får uansett ikke stå her og hilse på katten ifred".

Så slenger han seg på gulvet/i bakken med et dunk, og kommer med et oppgitt sukk.

Dette var selvsagt langt mer detaljert enn noen faktisk kan lese en hund, men jeg satte ord på det jeg ser.

Så ikke kom og fortell meg at det er umulig å vite _noe_ om hva en hund tenker. De er ikke vanskeligere å gjennomskue enn mennesker.

nei ...relatert til hund som var utgangspunktet blander jeg ikke sammen. Og vet du hvordan hunder tenker føler og opplever ting, så er du unik i verdenssammenheng. De fleste kan bli flinke til å lese hundens signaler for så å forutsi hva neste trekk er, er noe helt annet. Det kaller man gjerne for å lese hunden sin. men å vite hva som surrer rundt der oppe ? Nix, Og du er ikke snau når du menneskliggjør hunden slik. "Slenger seg i bakken med et oppgitt sukk..Hvordan vet du sukket er oppgitt"? Det er vel heller slik du tolker det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ...relatert til hund som var utgangspunktet blander jeg ikke sammen.

Forklar.

Og vet du hvordan hunder tenker føler og opplever ting, så er du unik i verdenssammenheng.

Nei, på ingen måte. :) Som jeg sa, man kan lese hunden sin. Det gjelder selvsagt til en viss grad, men det gjør det hos mennesker også. Vi kan lese humør og reaksjoner, og avhengig av hvor godt vi kjenner individet, kan vi si med større nøyaktighet hva de tenker/føler.

De fleste kan bli flinke til å lese hundens signaler for så å forutsi hva neste trekk er, er noe helt annet. Det kaller man gjerne for å lese hunden sin.

De som leser hunden sin bare for å forutse neste "trekk" må ha et sørgelig hundehold.

men å vite hva som surrer rundt der oppe ? Nix,

Hvis jeg kan se når hunden min er sint, usikker, lei seg, glad, ivrig, osv, så vet jeg jo hva som "surrer rundt der oppe".

Og du er ikke snau når du menneskliggjør hunden slik. "Slenger seg i bakken med et oppgitt sukk..Hvordan vet du sukket er oppgitt"? Det er vel heller slik du tolker det?

Selvsagt er det menneskeliggjøring. Hunden min snakker da ikke norsk!

Og selvsagt er det slik jeg tolker det, alt må jo tolkes. Men jeg tolker det slik fordi jeg ser det i sammenheng. Han sukker aldri på den måten annet enn når han må finne seg i noe han ikke har lyst til. Jeg kan godt kalle det et misfornøyd sukk, hvis du synes det er bedre. Jeg vet også at han klager (er frustrert) når han uler, fordi han bare uler når "flokken" er utenfor rekkevidde, men innenfor syns/hørselsfelt (i tillegg til at resten av kroppsspråket hans forteller meg det).

Jeg vet også at han er glad når han logrer, og det har vel ikke engang du tenkt å stille spørsmålstegn ved, fordi det er "opplest og vedtatt" at slik er det. Ingen har lært meg at det er sånn, jeg har funnet det ut selv ved observasjon tidlig i livet. Hva er forskjellen, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar.

Nei, på ingen måte. :( Som jeg sa, man kan lese hunden sin. Det gjelder selvsagt til en viss grad, men det gjør det hos mennesker også. Vi kan lese humør og reaksjoner, og avhengig av hvor godt vi kjenner individet, kan vi si med større nøyaktighet hva de tenker/føler.

De som leser hunden sin bare for å forutse neste "trekk" må ha et sørgelig hundehold.

Hvis jeg kan se når hunden min er sint, usikker, lei seg, glad, ivrig, osv, så vet jeg jo hva som "surrer rundt der oppe".

Selvsagt er det menneskeliggjøring. Hunden min snakker da ikke norsk!

Og selvsagt er det slik jeg tolker det, alt må jo tolkes. Men jeg tolker det slik fordi jeg ser det i sammenheng. Han sukker aldri på den måten annet enn når han må finne seg i noe han ikke har lyst til. Jeg kan godt kalle det et misfornøyd sukk, hvis du synes det er bedre. Jeg vet også at han klager (er frustrert) når han uler, fordi han bare uler når "flokken" er utenfor rekkevidde, men innenfor syns/hørselsfelt (i tillegg til at resten av kroppsspråket hans forteller meg det).

Ja siden du tar det opp..å logre med halen har da ikke bare med å være glad å gjøre. Jeg har sett og ser hunder logre med halen som er allt annet en blid. Logring signaliselere en rekke signaler og iver(glede/forventning er kanskje et bedre ord?) er bare en av dem. Når bare ytterste halespissen logrer tyder det på usikkerhet. Jo mer selvsikkerhet,jo mer av halen svinger. Hunder som står og freser mot hverandre i sinne..de logrer også ofte med halen. Glede/iver/forventning, sees førts og frems med at hele kroppen svinger. Siden dette med å kunne kom opp så er det fordi det er hva vi ser der og da som gjelder. I lydighetskonnkuranse hjelper det ikke å si til dommeren når nullen holdes opp; "Han kan det egentlig altså" Heller ikke når hunden ligger ihjelkjørt på E6 hjelper det å si til seg selv.."den kunne egentlig innkalling" Akkurat der og da..kunne den det ikke. Og du skal la være å definere andres sitt hundehold selv om de ser på det på en annen måte en deg. Det vet du i alle fall ingenting om for å kunne uttale deg om. jeg ser og føler akkurat like mye for mine hunder som deg... men i oig med jeg ikke vet hvordan de tenker(det gjør ingen), så har jeg bare observasjoner av deres atferd å ty til for å se om de har det bra eller ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kan innkalling, men...

DEN VIL IKKE AKKURAT NÅ. Den forstår kommandoen, det er ingen hindringer som gjør at den ikke "kan" akkurat nå, men den vil heller lukte på tisseflekker, eller bjeffe på en annen hund, eller, eller.

Om jeg sier sitt til hunden min, og hun ikke setter seg, så er det fordi hun ikke kan kommandoen godt nok til å utføre den i den situasjonen jeg ba henne om å utføre den, derfor kan hun heller ikke kommandoen.

Og det samme gjelder jo innkalling. Om hunden ikke kommer på innkalling og det ikke er noe fysisk som hindrer den (bur, gjerder), så kan den ikke innkalling! Det kan godt hende den kommer om den står stille og ser på deg, men det betyr ikke at den kommer når den lukter på en tisseflekk.

Hunden min kan ikke innkalling fordi hun kommer ikke i alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke heller si at:

"Hunden min kan ikke innkalling i alle situasjoner" ? For meg blir det litt feil å si at den ikke kan det i det hele tatt, altså at den ikke KAN, fordi i andre situasjoner kommer den jo.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selvsagt kan man si det (det er jo forsåvidt det jeg egentlig sier selv). Men ideelt/rent teoretisk sett kan ikke en hund en kommando/øvelse før den kan den i alle situasjoner - noe som praktisk sett egentlig er tilnærmet umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel..

Denne diskusjonen har jammen sklidd litt ut, syns jeg.. Greit nok det.. :rolleyes:

Jeg er på besøk hos foreldrene mine for tiden, hvor denne hunden da bor. Hun er et veldig interessant tilfelle av å trosse læringslovene, syns jeg.. :( Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor hunden kommer nærmere, kanskje hun tror det er en lek vi skal leke, når vi roper kom. Kom litt nærmere, og se hva de rare menneskene skal finne på nå! Eller noe i den dur..

Dette med å gå løs, og selen.. Selen arvet hun etter min hund, siden hun vokste ut av den. Jeg er kjempefornøyd med den type sele, og ville at foreldrene mine skulle bruke den typen jeg har, siden den er enklere å ta på enn den de har, og fordi jeg synes den ligger bedre på hunden. Moren min prøvde den en gang, hunden kom seg ut (og begynte å jage noen ponnier.. haha..stakkars moren min), jeg var sta som et esel, og skulle prløve den selv, og fikk merke at hunden smatt jo ut av den.. ;) Så den har brukt akkurat den selen to ganger. Ellers var hun fæl til å løpe rett ut døren med en gang den ble åpnet, når hun kom fra omplasseringen. De har trent på dette nå, og det er blitt bedre. De var vant til min forrige hund, som ventet på frikommando for å gå ut, og trodde sikkert at det kom av seg selv. Den ****** er slu som en rev, og selv om hun tilsynelatende ligger og sover i stuen, kan hun løpe øydløst bort til en verandadøren som noen nettopp har åpnet, og pile ut før du får sukk for deg. Jeg gjorde den tabben selv i går, da jeg nettopp hadde kommet på besøk, og skulle ut på verandaen og hilse på faren min som satt der. Vips var hunden ute, selv om hun var et helt annet sted for noen sekunder siden. Hun kom heldigvis tilbake med en gang, for å hilse litt ekstra på meg, så det var jo ren flaks. Hadde jeg gjort alt "rett" skulle jeg vel ha sluppet henne igjen, så hun hadde fått en positiv opplevelse av å komme bort til noen i løs tilstand, men så var jo ikke langlinen der.. I dag gikk søsteren min tur med henne, og skulle slippe henne i en ballbinge, siden det var gjerde rundt, men hunden klarer å snike seg under det tranger gjerdet, og løpe vekk.. Det virker som om det er det eneste som står i hodet på den lille dumme (??) hunden, å komme seg vekk. Akkurat DET har jeg ikke så lyst å analysere.. :P Så dette var altså en liten utgreining om hvordan hunden faktisk klarer å komme seg ut og løpe hele tiden.. En "normal" hund ville jo ikke benyttet seg av alle muligheter til å løpe vekk, eller stikke av, så det er noe spesielt med henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja siden du tar det opp..å logre med halen har da ikke bare med å være glad å gjøre. Jeg har sett og ser hunder logre med halen som er allt annet en blid. Logring signaliselere en rekke signaler og iver(glede/forventning er kanskje et bedre ord?) er bare en av dem. Når bare ytterste halespissen logrer tyder det på usikkerhet. Jo mer selvsikkerhet,jo mer av halen svinger. Hunder som står og freser mot hverandre i sinne..de logrer også ofte med halen. Glede/iver/forventning, sees førts og frems med at hele kroppen svinger. Siden dette med å kunne kom opp så er det fordi det er hva vi ser der og da som gjelder. I lydighetskonnkuranse hjelper det ikke å si til dommeren når nullen holdes opp; "Han kan det egentlig altså" Heller ikke når hunden ligger ihjelkjørt på E6 hjelper det å si til seg selv.."den kunne egentlig innkalling" Akkurat der og da..kunne den det ikke. Og du skal la være å definere andres sitt hundehold selv om de ser på det på en annen måte en deg. Det vet du i alle fall ingenting om for å kunne uttale deg om. jeg ser og føler akkurat like mye for mine hunder som deg... men i oig med jeg ikke vet hvordan de tenker(det gjør ingen), så har jeg bare observasjoner av deres atferd å ty til for å se om de har det bra eller ikke.

Jeg er klar over at det finnes flere typer halevifting, men jeg kaller bare en av dem logring. Jeg burde skjønt at du skulle kverulere på det også.

Jo, hunden kunne innkalling når den ble påkjørt. Men den GJORDE det ikke. Og hunden kunne øvelsene sine i konkurransen også. Men den GJORDE DEM IKKE. Kan du få det inn i hodet snart?

Og nei, det hjelper ikke å fortelle dommeren at hunden kan dem, fordi dommeren ikke selv har sett det og dermed ikke kan vite at det stemmer. Om dommeren hadde sett hunden utføre øvelsene før, og visste at hunden kan dem, vil han fortsatt ikke kunne gi noe for det, ettersom det er utførelse det går på, ikke evne/kunnskap.

Har jeg sagt noe negativt om ditt hundehold, eller følte du deg bare truffet av noe jeg skrev? Hva da? :(

Om jeg sier sitt til hunden min, og hun ikke setter seg, så er det fordi hun ikke kan kommandoen godt nok til å utføre den i den situasjonen jeg ba henne om å utføre den, derfor kan hun heller ikke kommandoen.

Og det samme gjelder jo innkalling. Om hunden ikke kommer på innkalling og det ikke er noe fysisk som hindrer den (bur, gjerder), så kan den ikke innkalling! Det kan godt hende den kommer om den står stille og ser på deg, men det betyr ikke at den kommer når den lukter på en tisseflekk.

Hunden min kan ikke innkalling fordi hun kommer ikke i alle situasjoner.

Nå repeterer du bare. Jeg mener du tar feil.

Les flere av mine tidligere innlegg for utdypelse.

Endret av Moderator : dobbelpost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva jeg tor hunden kan? Den er fryktelig god på "fang meg leken".En veldig populær lek hos hunder som har fått båndet på hver gang de har fått innkalling eller som har blitt mast fryktelig på og forsøkt fanget.Han vet nok at "kom" betyr at han skal komme mot eieren og han vet veldig godt at det morsomste er å smette unna når de prøver å huke tak i han.Tror jeg..for det er det det handler om her: antagelser.Man må jo nesten spørre bikkja skal man få et klart svar, men det er jo uansett uvesentlig.Bikkja kommer ikke, komandoen fungerer ikke, så det er det bare å innse at man ikke har en fungerene innkalling og begynne på nytt.

Har overtatt en slik hund selv og der måtte jeg sette meg ned på bakken uten et ord eller bare legge meg ned og ignorere frøkna frem til hun kom og da ga jeg henne masse godbiter.Å rope "kom" eller lokking fikk henne bare til å hoppe ertene rundt meg.Om hun kunne innkalling?Iflg tidligere eiere kunne hun det helt frem til hun ble ca året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva jeg tor hunden kan? Den er fryktelig god på "fang meg leken".En veldig populær lek hos hunder som har fått båndet på hver gang de har fått innkalling eller som har blitt mast fryktelig på og forsøkt fanget.Han vet nok at "kom" betyr at han skal komme mot eieren og han vet veldig godt at det morsomste er å smette unna når de prøver å huke tak i han.Tror jeg..for det er det det handler om her: antagelser.Man må jo nesten spørre bikkja skal man få et klart svar, men det er jo uansett uvesentlig.Bikkja kommer ikke, komandoen fungerer ikke, så det er det bare å innse at man ikke har en fungerene innkalling og begynne på nytt.

Har overtatt en slik hund selv og der måtte jeg sette meg ned på bakken uten et ord eller bare legge meg ned og ignorere frøkna frem til hun kom og da ga jeg henne masse godbiter.Å rope "kom" eller lokking fikk henne bare til å hoppe ertene rundt meg.Om hun kunne innkalling?Iflg tidligere eiere kunne hun det helt frem til hun ble ca året...

Ja, det er noe slikt jeg også tror! At for hunden er det blitt en lek. Men den må jo komme litt nærmere for at leken skal være skikkelig gøy, og det blir det jo, for den kommer seg jo alltid unna. Selv om du klarer å huke tak i en kroppsdel, så sklir hun mellom fingrene på deg.. Tror jeg da, jeg har ikke prøvd, men hunden er sleip som en ål.. Æsj, hadde bare foreldre hørt på råd, så hadde det i alle fall blitt bedre.. De hadde i alle fall ikke sittet på verandaen, med hunden i bånd en meter fra seg, og sagt kom til hunden, for så å godsnakke med den når den ikke kom.. Er det rart den ikke kan det? :)

Men noe kan den jo, og det var da ikke meningen å skape en såå stor diskusjon om det, med mindre noen hadde noe nytt å si.. :) Synes jeg har hørt det meste som blir sagt her før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må slutte å snakke om hva hunden KAN og ikke KAN, når man egentlig mener hva hunden VIL eller IKKE VIl. Hundetrening vil si å påvirke hundens motivasjon og VILJE. Jeg har en hund som KAN hoppe opp i sofaen (i den forstand at han er fysisk i stand til det) men han VIL IKKE. Og hvorfor vil han ikke det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror enkelte at hunder ikke også har VILJE - og at de vurderer ting opp mot hverandre?

Det er utrolig mange hunder som er "unødvendig" ulydige, fordi det mangler noe i bunnen - at hunden vet at noen ganger MÅ den.

Har det i vennekretsen her. En hund som hører på eieren mesteparten av tiden, fordi den er ekstremt motivert på godis og har erfart at den får gå mye løs - så den trenger ikke fly så fælt NÅR den først er løs, fordi den er det hele tiden nesten nå. Men når det GJELDER, da hører den ikke så mye på eier. Men den hører på meg, og på ene hunden her som løper og "henter" den - da tverrsnur den. Jeg er mer resolutt og har et "nei" inne, det har ikke eieren. Samme ord, samme belønning, men jeg sier fra når nok er nok... og det har sin effekt.

Men tilbake til det EGENTLIGE her:

Jeg tror man glemmer i litt stor grad rasen her, at dette er en beagle - som i endel sammenhenger presenteres som en hund som det er vanskelig å ha løs, på grunn av jaktinstinkt.

Jeg siterer fra en rasepresentasjon: "En beagle er en glad hund hvis viktigste oppgave er å jakte, fortrinnsvis hare, ved hjelp av lukt. Jaktegenskapene en naturlig og vesentlig del av dens karakter. Derfor er det svært karakteristisk at beaglen alltid har snuten i bakken når den er utendørs."

Dens ønske om å få være ute og snuse i det endeløse er en sterk, sterk motivator - og så har den også lært at den får gjort det, dersom den stikker av. Samtidig er den sosial, siden den holder seg i nærheten - det skal den ha. Det står på hjemmesiden til en beagleoppdretter at ene hunden deres har utslag på en halvtime, mens en annen "bare" er borte i et kvarter... Fra en engelsk side om Uheldige sider ved beagle (etter å ha listet opp de positive da...): "Slowness to learn and an independent "what's in it for me?" attitude toward training -- can be very stubborn. Running away, oblivious to your calls, when an interesting scent catches his attention".

Tror det er MER snuseønske enn "erte"-ønske fra denne hundens side, ut fra rase. Beagle er en selvstendig jakthund, tror det er litt andre raser som er "verst" på det å "erte" eier - fordi det er en samhandling, altså at hunden engasjerer eier i en slags lek. Beaglen virker som om den driver med sitt først og fremst... Men siden den bare ikke drar rett avgårde, er det jo håp skulle man tro :)

Beagle er en reinspikka, liten jakthund - og ingen selskapshund. Ville noen undret seg over at en dunker hadde stukket avgårde for enhver pris?

Jeg tror jeg hadde tatt kontakt med noen som hadde erfaring med DENNE rasen jeg, siden hunder fra ulike rasegrupper kan være UTROLIG forskjellige - selv om hund er hund, teknisk sett, så HAR de ulik motivasjon for ulike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en blandingshund. Beagle, svart elghund, og (tror jeg->) drever. Jeg er ikke ute etter råd om hva man skal gjøre for å få til en innkalling, jeg var bare ute etter en mer eller mindre morsom diskusjon om hvorfor hunden gjør som den gjør.

Jeg er fullstendig klar over at hunden har et ekstremt behov for å bruke snuten sin. Jeg ville også gjort ting på en helt annen måte enn hva mine foreldre gjør, men det har ingenting med saken å gjøre. Vennligst hold dere til temaet; nemlig hva hunden forbinder med ordet kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst hold dere til temaet; nemlig hva hunden forbinder med ordet kom.

Hva er en kommando?

En kommando er et signal som forteller hunden at en bestemt adferd vil ha en bestemt konsekvens.

Hvis assosiasjonen signal-adferd-konsekvens ikke er befestet riktig, kan hunden like gjerne forbinde ordet kom med "snuse videre". Det kommer an på kvaliteten på treningen, inkl. kriterier og forsterker ("konsekvensen").

Andre vil muligens si at "kom!" signaliserer at hunden skal komme fordi lederen sier det, men at det ikke passer akkurat nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hulda, siden ingen av er synske, ikke har sett hunden, får noen relativt upresise beskrivelser av deg og så videre, og du ikke tar til deg det som er av innspill som kan hjelpe DEG med å finne svaret selv, så tror jeg igrunnen at du selv er den som må finne svaret.

Kanskje TVNorge kan hjelpe deg? De setter igang ny serie med klarsynte deltagere.... <_<

DE kan nok fortelle deg hva hunden tenker. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo diskutere til man blir blå om hunden "ikke kan" eller "kan, men velger å ikke gjøre".

Uansett er vel svaret det samme - man må vel innse at man har trent for lite eller trent feil?

Og det er da vel soleklart at hunder har vilje? Hele prinsippet bak forsterkning den ene eller andre veien er vel at hunden med tiden skal VILLE velge det du ber den om å gjøre - fordi den har erfart at det lønner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hulda, siden ingen av er synske, ikke har sett hunden, får noen relativt upresise beskrivelser av deg og så videre, og du ikke tar til deg det som er av innspill som kan hjelpe DEG med å finne svaret selv, så tror jeg igrunnen at du selv er den som må finne svaret.

Kanskje TVNorge kan hjelpe deg? De setter igang ny serie med klarsynte deltagere.... <_<

DE kan nok fortelle deg hva hunden tenker. Lykke til!

HuldRa, takk.. <_<

Du er jammen krass og ironisk i tonen når du skriver! Fatter ikke vitsen egentlig, som om det er et personlig problem for deg, om ikke andre som skriver her, mener eller forstår nøyaktig det du vil de skal forstå.. Virker som om du blir litt irritert fordi jeg ville ha mer "synsing" på saken, enn en vitenskapelig redegjørelse på emnet. Hvis det er noe du ikke liker, så trenger du strengt tatt ikke gidde å svare. Hvorfor du prøver å gjøre det hele så "latterlig" ved å anbefale TVNorge, skjønner jeg ikke, men du trenger jo ikke ta på vei for det. :) Jeg synes i grunn ikke mine beskrivelser er så utrolig unøyaktige, og hvis du synes det, kan du jo heller komme med spørsmål som jeg kan gi deg oppklarende svar på, i stedet for å komme med den kommentaren to sider etter førsteinnlegget. Kan jo ikke ta dine svar seriøst, når du har svart på noe du tydeligvis oppfattet som uklart! :rolleyes:

Selvsagt er det til slutt jeg som må finne svaret på hva hunden forbinder med ordet kom, siden jeg er den eneste her inne som tross alt har sett hunden, men jeg synes det er greit å få innspill på hva dere tror det kan være, ut ifra mine (ifølge deg) uklare beskrivelser. Jeg synes jeg har fått endel innspill på det, og takker de som etter hele tre ;) sider, fremdeles klarer å være seriøse og vennlige i sine svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Blir litt irritert jeg - alle hunder kan lære innkalling i løpet av en kveld. Hvorfor spanderer dere ikke noen få timer på hundene deres

Flott! Da synes jeg faktisk du skal få lov til å holde kurs! Jeg har en knall innkalling i alle situasjoner bortsett fra når han ser andre hunder eller får ferten av rådyr.. Dette har jeg jobbbet med i et år, og jeg ser frem til at du skal få det vekk i løpet av en kveld. Send meg en PM med sted og pris! Jeg forventer selvfølgelig 100% garanti på å få en sikker innkalling.

På begge retriever dyra og terrier trynet har jeg hatt en 100% innkalling, men jeg må vel ha gjort noe veldig galt eller ikke lagt ned nok trening i belgerdyret da han ikke alltid snur tvert.

Har ei vennine med siberian husky fra trekklinjer som sikkert også vil på kurs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt irritert jeg - alle hunder kan lære innkalling i løpet av en kveld. Hvorfor spanderer dere ikke noen få timer på hundene deres

Det er ikke jo Huldra sin hund, det er foreldrene hennes. Hun skriver jo selv at hun hadde gjort ting på en annen måte hvis det hadde vært opp til henne å trene hunden.

Men sikker innkalling i alle situasjoner på èn kveld... ? Det skulle jeg likt og sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt irritert jeg - alle hunder kan lære innkalling i løpet av en kveld. Hvorfor spanderer dere ikke noen få timer på hundene deres

Det er det desidert dummeste jeg har hørt. :ol: Hvilken hund har du da? Den må jo mangle både syn, hørsel og luktesans, for den kan umulig bli forstyrret av noe som helst hvis den skal komme på innkalling 100% etter en kveld.

Nei, det er ikke min hund, og hadde det vært min hund, hadde jeg lagt ned temmelig mye mer trening i den. Men foreldre er foreldre, og noen eksemplarer av de tar det faktisk litt tid å omvende. Er temmlig stolt over at jeg har fått moren min til å begynne å gå spor helt alene med hunden (som jeg har lagt), men når de ikke vil ta imot velmenende tips om hvordan de skal trene innkalling kan de egentlig bare ha det så godt.

Slenger gjerne denne hunden med på kurset ditt, med godt innarbeidede vaner i å ikke komme. <_< Det er ikke bare å skifte innkallingssignal, gi superbelønningen og så si at hunden kan innkalling. Det skal godt gjøres å generalisere 100% innkalling på en kveld, gitt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...