Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste !


Recommended Posts

Har noen av dere her inne erfaring med dette?? Hva er symptomer borstett fra tørrhoste? Hvor lenge varer det? Hva er inkubasjonstiden på dette?

Jeg har ANGSTH..hihi...-men seriøst...-er dette en veldig farlig sykdom?

Dette er og veldig smittsomt, da det er et virus,men og kontaktsmittende..

Alle dere fra bergensområdet bør være OBS!!! Kennelhosten florerer her nå..!

Jeg tør nesten ikke gå ut med Odin jeg...vil ikke risikere å få dette.. :-o :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info om Kennelhoste :

Kennelhoste er et sykdomskompleks, som består av en samling ulike virus og evt bakterier. (kan minne om forkjølelse)

I de vaksinene vi bruker, finnes komponenter fra de tre vanligste virusene som gir kennelhoste.

Men det er viktig å huske at vaksinering i seg selv ikke gir noen garanti mot sykdom.

Virus kan endre seg (mutere) slik at de antistoffene kroppen har produsert som respons av vaksinen ikke virker så godt.

Dessuten kan sykdommer som foreks kennelhoste også utløses av andre virus enn de vi vaksinerer mot.

Men generelt blir vaksinerte hunder sjeldnere syke enn de som er uvaksinerte, og når de evt smittes har sykdommen et mildere og kortere forløp enn for uvaksinerte.

Kennelhoste er en sykdom som kan være veldig langvarig (kan være snakk om uker til måneder), men for de fleste hunder er det ikke snakk om alvorlig sykdom, kun hosting og harking og nedsatt yteevne over tid.

Men for veldig unge, gamle eller for syke individer kan kennelhoste faktisk i verste fall være dårlig.

Dette fordi virusinfeksjonene nedsetter immunforsvaret og baner vei for alvorlige bakterieinfeksjoner.

En vanlig bakterieinfeksjone i forbindelse med kennelhoste, er infeksjon med Bordetella bronchiseptica.

Men for allerede svekkede dyr, foreks gamle, kan mange forskjellige bakterier infisere ulikt vev og gi alvorlig sykdom.

Inkubasjonstiden for kennelhoste er varierende, nettopp fordi det er så mange ulike mikroorganismer som kan gi opphav til sykdommen.

I snitt vil den ofte ligge på 7-14 dager.

Men i forskjellig litteratur finner man ulike lengder på denne.

For i utgangspunktet friske hunder er det sjelden snakk om noen medisinsk behandling, kanskje bare evt litt hostesaft dersom hunden plages av mye hoste på natta.

Men for allerede påkjente dyr (veldig unge, gamle eller syke) vil man ofte bruke antibiotika for å slå ned bakterieinfeksjonene.

Dessverre har man ikke gode medisiner mot virus, slik at den infeksjonen må gå sin gang.

Men god og riktig støtteterapi er viktig.

Som med luftveisinfeksjoner hos oss mennesker, er infeksjonen mest smittsom i starten.

Det er derfor ofte slik at man ved hundepensjonater, hundesentere etc er raske med å isolere eller utestenge dyr som viser symptomer på utbrudd. Det er ingen regler som sier noe om hvordan man skal oppføre seg i det daglige med sin egen hund dersom den er smittet, men de fleste vil forsøke å begrense smitte til andre hunder.

Sent i forløpet, når hunden tydelig viser bedring, er smitten betraktelig redusert, men det beste er nok likevel å begrense kontakt med ukjente hunder til hunden er helt frisk.

Ikke bare med tanke på at din hund kan smitte de andre, men også fordi hunden din også er mer mottakelig for andre sykdommer når immunforsvaret jobber med å kvitte seg med kennelhosten.

Symptoner : Hosting/harking, brekninger, Feber, Snue.

Forebyggende : C-vitaminer, solhatt. Styrk immunforsvarte til hunden.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundene kan få det forde om de er vaksinert men svakere enn hvis hunden ikke hadde fått vaksinen.

jeg har hatt det på mine hunder 3 ganger og det er ikke kjempefarlig, det er det samme som at et menneske blir forskjølet.

første gangen vi hadde det så hadde vi 6uker gammle valper i hus også, så da for vi til dyrelegen med dem såde fikk medisiner alle sammen. den gangen var det kraftig på alle hundene så alle gikk å hostet men med medisinene så gikk det over etter en uke.

de andre gangene har det ikke vært så gale, bare masse nysine, og det har ikke vart lengre enn en uke det heller.

det du må være ops på er at når det er utsillinger så kan du få det på hunden din og ikke minst lus. kennelhoste og lus florerer på utstillingeri følge dyreleger, men mine hunder har no aldri fått det fra slike ting, og lus har vi aldri hatt på dem. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundene kan få det forde om de er vaksinert men svakere enn hvis hunden ikke hadde fått vaksinen.

jeg har hatt det på mine hunder 3 ganger og det er ikke kjempefarlig, det er det samme som at et menneske blir forskjølet.

første gangen vi hadde det så hadde vi 6uker gammle valper i hus også, så da for vi til dyrelegen med dem såde fikk medisiner alle sammen. den gangen var det kraftig på alle hundene så alle gikk å hostet men med medisinene så gikk det over etter en uke.

de andre gangene har det ikke vært så gale, bare masse nysine, og det har ikke vart lengre enn en uke det heller.

det du må være ops på er at når det er utsillinger så kan du få det på hunden din og ikke minst lus. kennelhoste og lus florerer på utstillingeri følge dyreleger, men mine hunder har no aldri fått det fra slike ting, og lus har vi aldri hatt på dem. :wink:

Når kan man vaksinere mot kennelhoste igjen, om hunden får det da??

Hvor mange ganger i året kan man vaksinere mot dette? Jeg vet den kommer innunder den årlige vaksinen, men er det slik som med hesrpes vaksine til hest? At for optimal virkning, må man gjenta hver 6 mnd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...