Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva burde jeg gjøre?


Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp her. Det står mellom å kjøpe et stort tøybur eller en valpegård. Grunnen til å kjøpe valpegård er at jeg jo nå får en valp, og da hadde det vært greit og ha en valpegård jeg kan bruke ute i hagen når valpen skal luftes på morgenen. Jeg kan jo bruke løpestrengen til det, men er litt redd for at en litt tjukk kjetting kanskje er litt tung å ha rundt halsen for en liten valp :P

Den aller største grunnen til at jeg vil ha en valpegård er at dagen etter at valpen kommer til oss skal vi servere i en konfirmasjon, og da hadde en valpegård vært greit. Valpen skal ikke ligge inne i en varm bil i flere timer!(jeg skal jo så klart ut og sjekke på valpen ganske ofte, men det blir jo fortsatt varmt inne i en svart bil)

Dette er jo så klart ikke den beste løsningen, på ingen måte, men man må gjøre det beste ut av det..

Fordelen med tøyburet er jo det at det har tak og gulv, og er lett å bære rundt på.

Det er jo meningen at det vi ender opp med skal brukes på utstillinger, det er derfor jeg ikke er helt sikker. Skulle det ikke blitt brukt på utstillinger, hadde jeg kjøpt vapegården nå og tøyburet senere, men så var det penger da... :P

Så hva synes dere? Burde jeg kjøpe valpegård eller tøybur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt tøybur, siden det er mest praktisk på utstillinger og stevner (tar mindre plass og er vanskeligere å rømme fra). Om du trenger en valpegård å ha i hagen osv i tillegg, er det jo ikke verre enn at du snekrer selv eller kjøper kompostbingeelementer på Plantasjen eller Felleskjøpet, det er langt billigere enn å kjøpe valpegård.

Og forresten - om du allikevel skal til Plantasjen og kjøpe kompostbinge, har de også billige tøybur i tre forskjellige størrelser der. Billig tøybur får du også kjøpt på Ellos.no (og det er stort - det går fint an å ha både Tinka og Ingvild inni der samtidig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt tøybur, siden det er mest praktisk på utstillinger og stevner (tar mindre plass og er vanskeligere å rømme fra). Om du trenger en valpegård å ha i hagen osv i tillegg, er det jo ikke verre enn at du snekrer selv eller kjøper kompostbingeelementer på Plantasjen eller Felleskjøpet, det er langt billigere enn å kjøpe valpegård.

Og forresten - om du allikevel skal til Plantasjen og kjøpe kompostbinge, har de også billige tøybur i tre forskjellige størrelser der. Billig tøybur får du også kjøpt på Ellos.no (og det er stort - det går fint an å ha både Tinka og Ingvild inni der samtidig).

Hmm.. ok.. Har vært på plantasjen og sett på tøybur.. Det var tre små str.. Det største var nesten for lite tilsheltien i klubben.. Mulig det er større bur andre steder i Norge..?

Hoved grunnen til at valpegården vurderes er at vi da skal servere i konfirmasjon, og at jeg da vil at valpen skal kunne gå inn og ut av bilen som den vil(skal bygge en trygg rampe den kan bruke).

Edit: Andre forslag til en ordnng mottas med takk!

Endret av Mod: dobbelpost :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd, kjøpe begge deler. Kompostgrindene på plantasjen er faktisk de samme som blir solgt for det dobbelte i mange dyrebutikker. Da omdøpt til valpegård eller noe.

Enkelte av tøyburene kan bli veldig varme i sommervarmen. Om buret bare skal være tilegnet Bajnok, så trenger du ikke så veldig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biltema er faktisk kompostbingne billigst.

Uansett så pleier tøybur og valp gå litt dårlig sammen... Mye å tygge på og lage hull i. Så med mindre du har ett halvt øye på ham hele tiden så er nok binge mer praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller største grunnen til at jeg vil ha en valpegård er at dagen etter at valpen kommer til oss skal vi servere i en konfirmasjon, og da hadde en valpegård vært greit. Valpen skal ikke ligge inne i en varm bil i flere timer!(jeg skal jo så klart ut og sjekke på valpen ganske ofte, men det blir jo fortsatt varmt inne i en svart bil)

Dette er jo så klart ikke den beste løsningen, på ingen måte, men man må gjøre det beste ut av det..

Hadde jeg vært deg, hadde jeg spurt oppdretter om å få hente hunden dagen etter konfirmasjonen. Hvis jeg forstår deg riktig, kommer valpen til å være relativt alene flere timer den dagen? Som oppdretter synes i hvert fall ikke jeg det er ønsket situasjon for en valp som er helt ny på en fremmed plass med en fremmed familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg spurt oppdretter om å få hente hunden dagen etter konfirmasjonen. Hvis jeg forstår deg riktig, kommer valpen til å være relativt alene flere timer den dagen? Som oppdretter synes i hvert fall ikke jeg det er ønsket situasjon for en valp som er helt ny på en fremmed plass med en fremmed familie.

Er enig med deg, evt. ville jeg fått noen til å passe valpen den dagten. Du regne med mye grining fra en liten valp som står alene i en valpegård(selv om du er på hyppige besøk), og om det er mange mennesker der(pleier jo å være mye folk i en konfirmasjon og mange vil vel hilse på den søte lille valpen?), så blir det kanskje litt mye stress for en nyinnflyttet valp?

Lykke til i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode svar, men jeg lurer på hvorfor du vil ha tøybur, og ikke stålbur f.eks.. Jeg har i bhvert fall alltid hatt burtreningen i stålbur, for da ser faktisk buret like fint ut før som etterpå :) Tøyburet skaffet jeg meg først når jeg avr sikker på at hunden ikke ville gnage seg ut/klore etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kompostbinge fra biltema eller plantasjen høres jo ganske greit ut da.. var inne på biltema sin hjemmeside og sjekka.. Noen som vet hva de kaller den der? :P Er jo ike langt til plantasjen heller da. He, he.

Nirm: Ja, det er hovedsaklig ment til Bajnok, men jeg kommer jo til å ha med meg begge to på stevner utover, og da hadde det vært greit og hatt et bur som begge fikk plass i. Men jeg har jo et metallbur allerede...

Hadde jeg vært deg, hadde jeg spurt oppdretter om å få hente hunden dagen etter konfirmasjonen. Hvis jeg forstår deg riktig, kommer valpen til å være relativt alene flere timer den dagen? Som oppdretter synes i hvert fall ikke jeg det er ønsket situasjon for en valp som er helt ny på en fremmed plass med en fremmed familie.

Nå spørs det hvor mye alene valpen får tid til å være.. Jeg kommer nok til å ha vanskeligheter med å få holdt meg unna :) Og hvis jeg kjøper en valpegård/kompostbinge som er høy nok, så kan det nok godt hende at Romeo er der sammen med han.

Er enig med deg, evt. ville jeg fått noen til å passe valpen den dagen. Du regne med mye grining fra en liten valp som står alene i en valpegård(selv om du er på hyppige besøk), og om det er mange mennesker der(pleier jo å være mye folk i en konfirmasjon og mange vil vel hilse på den søte lille valpen?), så blir det kanskje litt mye stress for en nyinnflyttet valp?

Lykke til i hvert fall!

Valpen skal ikke få mye stress fra folk. Det skal jeg sørge for. Det kan jeg love dere!

Jeg er helt enig med dere, det er på ingen måte en ideel løsning, men det go sette den bort til noen venner av oss, det vil heller ikke bli aktuelt. Kjenner mange som er flinke med hunder. Noen av naboene våre kommer helt sikkert til å passe Bajnok når han blir voksen, men de har aldri passet en valp, og valper trenger jo som kjent å bli passet mye.. Jeg skal jo bare servere i konfen, og tar jo ikke så lang tid.. Det blir nok ikke så mye mer enn 10 min. alene for lille tassen :)

Ser du har fått mange gode svar, men jeg lurer på hvorfor du vil ha tøybur, og ikke stålbur f.eks.. Jeg har i bhvert fall alltid hatt burtreningen i stålbur, for da ser faktisk buret like fint ut før som etterpå ;) Tøyburet skaffet jeg meg først når jeg avr sikker på at hunden ikke ville gnage seg ut/klore etc

Ja, jeg har jo et stålbur allerede.. Burtrening kommer nok til å foregå i metallburet, men det er jo så tungt å ha med seg på stevner!! :P He, he ;) nei, vi finner nok en løsning på det og ;)

*Endret av moderator på grunn av dobbelposting igjen!* Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner NOK en gang om reglene i forhold til dobbelposting!

§1.6

Dobbelposting skal ikke forekomme, hverken doble innlegg eller doble tråder. En tråd skal aldri postes i flere underforum. Har du siste innlegg i en tråd, redigerer du heller dette enn å legge inn et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...