Gå til innhold
Hundesonen.no

Ting å spørre oppdretter om


Sirup

Recommended Posts

Hva er typiske ting det er lurt å spørre oppdretter om ved henting av valpen? Jeg regner med jeg kommer til å glemme alt så fort jeg ser nurket, bare for å komme hjem med tusen spørsmål. Derfor har jeg tenkt å forberede meg ved å skrive ned spørsmål jeg bør spørre om. Jeg regner med oppdretter kommer til å fortelle en del selv, men som førstegangs valpeeier lurer jeg sikkert på mer enn hun tenker på å fortelle!

Foreløpig har jeg ikke annet enn hvor ofte (og hva!) skal valpen ha mat, og hva er den vant til av dyr, mennesker og stell.

Pøs på med gode spørsmål! Jeg har fem uker til å bygge opp ei sabla liste! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er typiske ting det er lurt å spørre oppdretter om ved henting av valpen? Jeg regner med jeg kommer til å glemme alt så fort jeg ser nurket, bare for å komme hjem med tusen spørsmål. Derfor har jeg tenkt å forberede meg ved å skrive ned spørsmål jeg bør spørre om. Jeg regner med oppdretter kommer til å fortelle en del selv, men som førstegangs valpeeier lurer jeg sikkert på mer enn hun tenker på å fortelle!

Foreløpig har jeg ikke annet enn hvor ofte (og hva!) skal valpen ha mat, og hva er den vant til av dyr, mennesker og stell.

Pøs på med gode spørsmål! Jeg har fem uker til å bygge opp ei sabla liste! :P

Tror du kan spørre om alt du vil ;) Bare ikke spør: "hvor mye koster den?". hehe. Det inponerer sjelden. Men spør om alt du lurer på. Oppdrettere setter alltid pris på en engasjert valpekjøper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi hentet Sophus fikk vi med oss en perm hvor det sto tips og råd om pelsstell, generelt hundehold og hva slags mat han hadde spist og hva han likte best. Vi fikk også med oss en liten blå leke hest som han elsket. Vi fikk anbefalt hvor det var bra valpekurs, og et lite hefte om puddelvalper.

Siden vi var på besøk hos oppdretter minst 1 gang i uka(!) (vi gledet oss så!) fram til vi hentet han så fikk vi masse info på den måten, om hva slags type han var, hvordan han likte å leke o.l

Du kan kanskje be om en liten video eller bilde serie sendt over til deg på mail? Det er sikkert en del ting oppdretteren kan si om valpen du har valgt, men jeg synes alltid det er morsomt å høre om foreldrene også. Hva slags type de er, "snakker" de mye, er slappfisker om morgenen eller elsker de å bade? Sånne ting som sier litt om hundenes personlighet, valpen blir jo antageligvis en mellomting. Min hund likner en del på sin far, har noen av de samme uvanene desverre. Men han nok minst like kosete som sin mor, men enda mer pratsom. ;)

Nå er det jammen ikke lenge til valpen din er i hus! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan spørre om alt du vil ;) Bare ikke spør: "hvor mye koster den?". hehe. Det inponerer sjelden. Men spør om alt du lurer på. Oppdrettere setter alltid pris på en engasjert valpekjøper :P

Prisen vet jeg for lenge siden (men oppdaget for et par uker siden at hunde blir billigere enn ventet pga forskjell mellom svensk og norsk krone! :P ) Og selvsagt kommer jeg til å spørre om akkurat så mye som jeg vil. Problemet er vel heller at alle tanker og spørsmål forsvinner som dugg for solen når vi omsider står der med vår etterlengtede valp i armene. Derfor må jeg forberede meg og lage liste allerede nå.

Har nå notert tips, men kom gjerne med flere! Ting dere lurte på de første dagene valpen var hjemme etc. (jeg må jo ha noe å gjøre i ventetiden! Neste prosjekt er å lage liste over kommandoer, kommando-ord og håndtegn :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal få ny valp om ei uke og har hatt kontakt med oppdretter i lang tid pr mail. Har også vært å sett ut henne vi vil ha. Vi har spurt om det meste egentlig. Alt ifra forfedre og evt sykdommer i linjene, resultater på disse og mentalitet. Har sjekket om de svarene så best jeg kan. Spurte også om fôring, tilskudd, trening, shampoo-tips, leker deres valper har likt før, ordna så hun får med seg en bit av teppet hun har ligget på i 9 uker...osv osv... Vet ikke om du ble så mye klokere, men det er noe av det vi har spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg skrev ned alle spørsmålene jeg hadde i en bok som jeg tok med til oppdretteren når jeg var på besøk, og så stilte jeg henne de spørsmålene som sto der. Jeg spurte blant annet om ormekur, vaksiner, microship, bur, alt jeg trengte av stellesaker, om løpetid, om anbefalinger av gode hundebøker, foring, leker, om når hun kunne begynne å sosialisere seg med andre hunder(og eventuelt med mennesker og forskjellige miljøer) og litt om rasen :P

..Men mange av spørsmålene jeg satt med fikk jeg svar på av oppdretteren uten å ha stilt noen spørsmål. Oppdretteren min elsket å prate om rasenog erfaringer hun hadde, så mange spørsmål ble automatisk svart på. Tror det ofte er sånn, men det er allikevel viktig at du viser at du bryr deg og at du gleder deg til å ta i mot en nydelig valp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bee og Karina! En del har jeg allerede spurt oppdretter om, og mer får vi nok vite i ukene som kommer, men her var også ting som er kommet ned på lista mi. Det er jo alltids NOE man skulle ønske man hadde spurt om i ettertid, men er jeg forberedt, blir det kanskje LITT mindre. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting å lure på:

Ca hvor gammel når du skal begynne å rense ørene.

Ca hvor gammel ved start av tannpuss. (med en gang sier jeg =)

Pels-stell, få gjerne oppdretter til å vise deg hvilke børster/kammer o.l. h*n bruker.

Klo-klipp, igjen: få henne til å vise hvilken størrelse klo-tang hun bruker.

Måltidene, som du nevnte, hvor mange, hvilket fòr og til hvilke tider.

Shampo tips, som noen nevnte. Evnt balsam.

Kan h*n vise deg hvordan hun stiller opp sine voksne.

Chipping eller tatovering.

Han eller tispe forresten? I så fall: løpetidsproblematikk eller testikkelstatus.

Arvelige sykdommer?

Når skal du gi makkekur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...