Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrepstrent?


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har ei blandingstispe på 4 år, hun er ganske voktende og beskyttende av seg. Foreløpig har det begrenset seg til at hun varsler da det kommer folk,knurrer på de hun ikke liker(går så unna),altså har det ikke vært noe problem.

En kveld jeg var alene hjemme hørte jeg katten min i krangel med en annen katt. Jeg går ut sammen med hunden min og skal jage vekk katten. Hunden har ikke jaget katter før.

jeg går ut,både jeg og hunden ser den andre kattn og jeg sier: skhh.. (sånn skarp lyd man pleier og si da man skal skremme vekk katten:P)

Og dermed løper hunden min etter katten. Noe hun ikke har gjort før.

Her en dag skulle en venn av meg "klappe" til meg i hode,sånn på tull. Hunden lå ved bena mine og da min bekjente "slår" lager jeg en "skrike" lyd,ikke høyt. Men dermed hører jeg hunden knurrer. Hun ligger stille,men likevel.

Så i dag prøvde jeg og lage denne lyden jeg lagde for og få vekk katten uten at det var noe og skremme vekk denne gangen,dermed spretter hunden opp,knurrer,reiser bust og løper litt rundt i huset her.

Dette er forsåvidt ikke noe problem men jeg føler det kan være en fordel og vite hva hun gjør hvis hun faktisk får tak i en katt f.esk som jeg lager denne lyden mot. Jeg tenkte derfor og få en venn til og stå rundt hushjørnet med en leke/ser ut som et pinnsvin),bundet i en tråd. Så skal jeg lage denne lyden igjen og se hva hun gjør,om hun gjør noe. Noen meninger om dette??

Jeg mener det er lurt og vite hvordan min hund reagerer på forskjellige situasjoner. Men hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke jeg ville ekspremitert med slike alvorlige ting på egenhånd.

Er nok bedre å få testet hunden av noen folk med litt peiling da som faktisk kan tyde atferden til hunden din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din "svarer" jo bare på det DU gjør. DU prøver å jage vekk katten, hun hjelper deg. DU skriker "om hjelp" når vennen din tuller, hunden sier fra.

Er det en schäferblanding, så vil disse tingene ligge godt oppe i dagen. Særlig hvis du ikke har helt styringen på hunden. Har du en hund som vokter, så må DU ta stort ansvar - på å dempe voktingen, på å ikke sette den i situasjoner den lærer negative ting av, etc.

Er enig med Jeanette H, IKKE test ut dette selv - dette kan du ikke nok om, og tenk om du gjorde ting verre... Er du interessert i å lære mer om hunden, og du ser den har noen betenkelige sider, så dra og test den for eksempel hos Terje Østlie eller lignende. Han kan gi deg noen gode råd om å håndtere hunden sikkert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo oppfører seg ganske likt som det du beskriver. Før bodde vi i ett hus med ekstremt mange katter i nabolaget. Når min kjære prøvde å jage dem vekk hjalp jo hugo til, så til slutt har vi en hund som jager katter hvis vi freser mot dem. Synes det er greit siden han ikke jager katter uten kommandoen, og jager bare ut av hagen eller til vi roper på han. Hvis jeg og heljar krangler eller lekesloss så vil han imellom og fikse, er det noen litt mer ukjent for hugo som hopper på oss går han fortere imellom. men han merker om jeg er redd eller synes det er gøy, og går som regel bare rolig imellom og slikker ansiktene våre. Jeg er ikke i tvil om at hvis en fremmed hadde angrepet meg og jeg hadde blitt redd så hadde han gått hardere imellom, men siden jeg ikke har for vane å henge rundt med fremmede voldtektsmenn så er det egentlig greit for meg.. Er det andre folk som krangler så venter han på om jeg går imellom, eller om vi ikke bryr oss om det.

Har egentlig puttet det i boksen for normal hundeadferd jeg, flokkdyr hjelper hverandre der de kan.. Oppmuntrer jo ikke til det, men gidder ikke kjefte når han går imellom for å sjekke at alt er bra. (Han gjør forresten det samme på hundeslagsmål, går imellom og slikker bråkebøttas ansikt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...