Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpetest


Mindy

Recommended Posts

Er litt nysgjerrig jeg, om dere oppdrettere bruker valpetester når dere tester valpekullene deres til å forutsi hvilke egenskaper valpene har slik at dere får plassert valpene i rette hjem.

Noe i den duren her:

http://www.malinut.com/index.php/ref/write/paws/

Har dere lyst å fortelle litt til en nysgjerrig sjel hvordan dere synes slike tester er og om testen stemmer når hunden er blitt voksen med det dere fant ut da dere testet valpen som liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke oppdretter, men min hund gikk gjennom en valpetest sammen med resten av kullet når de var 6-7 uker gamle. Den var ikke slik som den linken din, men hadde noen like elementer. Det ble testet på lekelyst, jaktlyst, apportlyst, lyd, fremmede mennesker osv.

For vår del fikk denne valpetesten konsekvenser i og med at jeg ikke fikk den valpen som egentlig var tiltenkt meg og mitt bruk. Jeg trengte en med jaktlyst, apportlyst, nysgjerrighet og vågemot og min tiltenkte valp skåret lavere på disse områdene enn det som mitt behov tilsa.

Jeg fikk altså i stedet den valpen som skåret best på disse egenskapene.

Nå er hunden min litt over året, og når jeg ser tilbake på valpetesten og hvordan hunden er pr. i dag, så synes jeg det stemmer meget godt overens. Han har utviklet seg i den retningen som valpetesten gav en pekepinn på, og jeg er godt fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig jeg, om dere oppdrettere bruker valpetester når dere tester valpekullene deres til å forutsi hvilke egenskaper valpene har slik at dere får plassert valpene i rette hjem.

Noe i den duren her:

http://www.malinut.com/index.php/ref/write/paws/

Har dere lyst å fortelle litt til en nysgjerrig sjel hvordan dere synes slike tester er og om testen stemmer når hunden er blitt voksen med det dere fant ut da dere testet valpen som liten?

Heller ingen oppdretter, men har nå tittet lell på den testen og med min erfaring fra valpekjøp, så er vel et par av dem litt vel mye forlangt av en liten valp på 6-7 uke for å skåre høyt på testen.

Hente ballen å levere f.eks, eh det er vel kun et fåtall av småttiser som kommer tilbake med ballen for at du skal kaste den en gang til, med mindre den har erfart at det er lurt.

Og 30 sekunders kontakt, er lovlig lenge. Tell etter selv så ser dere hvor lang tid det er! Det er himla lenge det! Så igjen, jeg tror at en valp som klarer å holde kontakten så lenge har erfart at det lønner seg.

Jeg har ikke tatt denne type test på mine valper, men snarere kjørt litt egen testen, miste ting i gulvet, løpe unna, leke med forskjellige gjennstander (krølle avispapir, leke med fille, trille ball), være alene i et rom for å se om den viste nysgjerrighet og vilje til å søke til meg. mm. De har vist seg å stemme sånn nogenlunde. Bortsett fra på siste mann som ikke brød seg døyten om nøkkelknippe jeg mistet, men som i dag er lydvar.

Spent på å lese flere svar. For dette interiserer meg!

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har testet mine kull siden -97, og jeg synes testene stemmer veldig bra. Regner med det er samme testen som er brukt på "jaktlykke"'s hund. MEn den er noe allerledes enn tester andre steder(i andre land). En 7 uker gammel valp viser veldig godt om den har interesse for apporten eller ikke, noen apporterer helt naturlig på denne tiden, andre er ikke mulig å motivere til å følge med på det som ruller bortover gulvet i det hele tatt. Disse forskjellene vedvarer etter min erfaring, så ifht bruksegenskaper gir testen en god pekepinn ifht hvilken valp som bør til hvilken kjøper. Siste utvelgelsen foregår aldri før etter testen hos meg.

mvh

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste utvelgelsen foregår aldri før etter testen hos meg.

mvh

Lisbet.

Velger du ut i samråd med valpekjøper, eller er du "enerådende" i avgjørelsen? Lar du valpekjøpere som kommer og se valpene før testen få velge seg ut en yndling, eller er de inneforstått med at de ikke har peiling hvem som blir deres?

*nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...