Gå til innhold
Hundesonen.no

Nova Scotia Duck Tolling Retriever


Eros_cos
 Share

Recommended Posts

Nova scotia duck tolling retriever

Dette er en forholdsvis ny rase som kommer fra Canada, og rasen blir populært kalt for toller. I Norge finnes det ikke så mange av rasen, men den blir stadig mer populær.

Tolleren er en ivrig og livlig hund, og den har et høyt aktivitetsnivå. En god representant for rasen skal virke oppvakt og ha en hurtig, rusende arbeidsform. Utholdenheten er likevel stor. Tolleren skiller seg litt fra de andre retrieverne fordi den ikke bare har i oppgave å apportere skutt og skadeskutt vilt, men også skal lokke endene i vannet inn mot stranden slik at de kommer innenfor skuddhold. Denne arbeidsoppgaven blir utført ved at hunden leker på stranden, forsvinner litt og kommer tilbake til vannkanten for å leke videre. På denne måten blir endenes nysgjerrighet vekket. En toller er altså også en leken hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
9000-9500kr

Jepp :P

Tolleren er fin den :P Men har mått utrolig mye dårlige eksemplarer :) Så jeg tviler på at jeg velher den igjen. Min lille tulle er jeg meget fornøyd med :P Bortsett fra et mini-problem som gjør at hun ikke takler at mindre eller like store hunder skal herske over henne. Det skjønner jeg jo genetlig.. Men hun får ikke reagere som hun gjør <_< Møter desverre stadig Tollere med agresjons problemer :P

Legger inn noen flere bilder av min lille skjønnhet jeg :angel: :

Sonetreff-Osloapril07010.jpg

Sonetreff-Osloapril07090.jpg

Phoebe og søster Josie deler pinne :P

PhoebeJosiebaderapr07003.jpg

Phoebejo184.jpg

Phoebe og Nana :D

IMG_8020.jpg

IMG_9512.jpg

IMG_9557.jpg

heidii133-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tolleren er utrolig allsidig. Hun er jo med på alt! Vil helst være sammen med flokken da:) Hun er blanding av Toller og badeand:) Hopper fra brygga uten at vi har kasta ballen engang så det er moro.. Utrolig god på apport er hun også. Måtte bare skyte litt av jenta mi:)

post-1141-1186408628_thumb.jpg

post-1141-1186408641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 6 months later...

Det er ikke noe som er søtere enn en tollervalp.

Å jo mer jeg blir kjent med denne rasen, jo mer skjønner jeg at dette er en brukshund! En toller som får jobbe er lykkelig!

Gå inn på ostlandstollerne.com for mer info om jakttrening med din toller.post-2807-1223316965_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleren er en flott rase (jeg bor med en), men desverre har jeg møtt altfor mange eksemplarer som er nervøse, eller mindre "stabil" (og jeg har møtt en god del). Har også snakket med en som driver et hundepensjonat, som aldri hadde hatt inne en hannhundtoller som gikk bra med andre hannhunder.

Jeg har møtt veldig gode eksemplarer også, men jeg tror man må være veldig kritisk til valg av valp når du kjøper toller i Norge.

Det er også viktig å vite at tolleren ikke er typisk andre retrievere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Tolleren er en flott rase (jeg bor med en), men desverre har jeg møtt altfor mange eksemplarer som er nervøse, eller mindre "stabil" (og jeg har møtt en god del). Har også snakket med en som driver et hundepensjonat, som aldri hadde hatt inne en hannhundtoller som gikk bra med andre hannhunder.

Jeg har møtt veldig gode eksemplarer også, men jeg tror man må være veldig kritisk til valg av valp når du kjøper toller i Norge.

Det er også viktig å vite at tolleren ikke er typisk andre retrievere.

*klippe bort bildet*

Veldig pen rød-farge på den tolleren. :P

Har en ganske nervøs toller selv. (blir skremt av de minste ting.) Mange jeg treffer som har toller kan fortelle det samme.

Er for det meste litt for høye lyder og brå bevegelser som er skremmende, men merkelig nok reagerer hun ikke på skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig det som blir sagt om valg av oppdrettere. Det er vel bare en liten håndfull oppdrettere jeg ville kjøpt valp av her i Norge. Det er endel dårlige linjer ute å går, og mye useriøst blant oppdretterene.

Min lille bebis lengre opp her har blitt stor bebis:

IMGP3532.jpg

IMGP2940_web.jpg

decoy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei.

Har sett på mange raser, og funnet ut at tolleren vil passe meg bra.

Men etter å ha lest denne tråden er jeg en smule tankefull. Har vært innpå å sett på de ulike oppdretternes hjemmesider og lagt meg opp en del tanker. Har tenkt å ta kontakt med de oppdretterne som jeg føler driver ett bra oppdrett av disse fantastiske hundene.

Men det jeg lurer på er om noen av dere som har tollere veit av en oppdretter som dere er fornøyd med.

Sier tusen takk til all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, denne tråden har jeg ikke sett før. :)

Tolleren er nok dessverre kjent for å være mer eller mindre nervøse ja, og at hannhundene ikke går overens med andre hannhunder, der kjenner jeg meg godt igjen. Nervøsiteten ser jeg ikke på som et problem i hverdagen, han skvetter lett, men er vanligvis like kjapp til å avreagere.

Bildespam har jeg sitter og savner gutten min.. (Han er hos foreldrene mine fram til midten av februar pga løpetid)

IMG_1767.jpg

IMG_1582.jpg

sicost.jpg

hoho0042.jpg

hoho033.jpg

pics41.jpg

oppstilt.jpg

sicopeneste.jpg

IMG_7303.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; *sukk* Vakre, flotte nydelige Decoy :)

Second: For et bilde! Han ser jo helt gal ut :)

Hvis jeg skulle kjøpt toller nå, så hadde jeg sett på linjer, mentalitet og prøvd å få snakke med tidligere valpekjøpere (ikke bare de som har hunder på fôr, men "ordinære" valpekjøpere og). Men det er meg, jeg er litt 'brent'. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollern er herlig. Hurra for tråder som blir dratt opp, forresten. Det er ikke alltid irriterende... :) Vil ikke gå inn på det med oppdrettere. Vi har jo et skikklige eksempel på fysisk toppkvalitet, men mental fjasko fanfare. Det var dèt kullet. Millie som det er bilde av lenger opp i tråden er halvsøster til vår Fibi og en superhund. Derfor overlater jeg til de som kan mer om det å anbefale oppdrett. Men altså i den Canadiske raseboka mi er ikke tolleren anbefalt til familier med barn under 13 år. Det sier kanskje litt om hvilke hensyn hunden krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei!

Er det noen som vet hvor mye en toller valp kan koste? Planlegger å skaffe meg en toller til neste vår og vil vilte litt om pris :icon_confused:

Klem fra meg

Det enkelste og beste er vel å sjekke litt rundt etter oppdrettere og ringe dem og høre litt? Spørre litt om hva de legger vekt på i oppdrettet sitt, og sånt, f.eks.? Tror nok du tjener på å sjekke litt først, og ikke bare ringe og spørre hvor mye en valp koster :cry::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...