Gå til innhold
Hundesonen.no

Sikker bamse?


Sirup

Recommended Posts

Tenker litt på å sende en bamse over til oppdretter, slik at valpen kan ha en mammaluktende bylt å leke med når hun kommer til oss. Men hvilke bamser er trygge for en liten valp? Er det noe spesielt jeg bør passe på? (Øyner, fyll, stoff etc?) Eller er det kanskje det hele en dum idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker, så send en tauknute eller noe som er beregnet på hunder. Skal du sende en bamse så kan det være lurt å ta vekk øyne og nese. Jeg har erfart at noen bamser er lettere å bite i stykker enn andre, så prøv å se om du finner en bamse som ser litt kraftig og robust ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel vil oppdretter gi med et teppe eller lignende som det er "mamma-lukt" på.

Om oppdretteren din ikke pleier å gjøre dette, ville jeg nok heller sendt et teppe til ham i stedet for bamse. Nettop på grunn av slike øyne-nese problemer som er på vanlige bamser. Men også på grunn av at valpe tenner er spisse og valper liker å herpe ting, noe som gjør at fyllet i bamsene fort begynner å tyte ut. Noe som også baby-bamsene lider av, da menneske babyer ikke har like skarpe tenner som kan ødelegge dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamser solgt hos dyrebutikken betyr ikke sikker bamse. Vi kjøpte en, den ble ødelagt på under 3 minutter. Da var tre bein (av 8) rivd av samt innmaten fløyt... Klagde selvsagt i butikken, men de sa at det var hunden sin feil :rolleyes:

En annen dyrebutikk bamse må vi sy hele tiden fordi den revner hver dag.

Den bamsen som har vart lengst er en liten en fra IKEA (ment for barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi prøvd endel forskjellige bamser, for å finne ut hva som holder lengst.

Bamser som har øyne og nese av knapper o.l er ødelagt på 1 minutt. Han river av øynen, og drar hun absolutt all vatten i bamsen.

Nå har han bare bamser der øynene og nesen er tegnet på eller lignende, da får han ikke tak noe sted for å ødelegge den. Det har fungert utmerket her ihvertfall :)

Men jeg anbefaler som de andre, hvis oppdretter ikke sender med teppe eller ligende, send avgårde et teppe som blir med tilbake når valpen hentes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god erfaring med de små lekedyrene på Nille, til 10 kr stk. De er formet som bever, kreps, hest osv, og laget etter samme lest som en ertepose, løst (plastkule) fyll inni en formsydd pose inni i leken, og "broderte" øyne og nese, så de kan ikke bites av. Men fyllet inni er nok ikke godt for magen.

Beverene er pop hos Sophus, men etter 3-4 mnd er det gjerne gått hull på et øre og så hull på den indre posen og små plast kuler renner ut, så det er viktig å følge med på leken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god erfaring med de små lekedyrene på Nille, til 10 kr stk. De er formet som bever, kreps, hest osv, og laget etter samme lest som en ertepose, løst (plastkule) fyll inni en formsydd pose inni i leken, og "broderte" øyne og nese, så de kan ikke bites av. Men fyllet inni er nok ikke godt for magen.

Beverene er pop hos Sophus, men etter 3-4 mnd er det gjerne gått hull på et øre og så hull på den indre posen og små plast kuler renner ut, så det er viktig å følge med på leken. :)

En sånn isbjørn hadde Frida (samojeden til foreldrene mine) i flere år. Hun var veldig forsiktig med den, og behandlet den annerledes enn de andre bamsene. Bamsen holdt i flere år, helt til det ble drakamp mellom Frida og Tussie.

Man kan jo lage et hull og tømme ut plastkulene og fylle med bomull eller noe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en absolutt herlig liten bamse på Ikea, en sånn brun teddybjørn av noe slag. LiLi har i alle fall hatt den siden hun var 8 uker, og den er hel ennå, bortsett fra at den er ganske herpa da. Hehe.. De bamsene har ikke sånn valig pels som de bare river ut, og øyne, nese og munn er bare tråd som er sydd på. Virkelig en bamse å anbefale. Men om det er en stor rase kan det jo være den blir i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...