Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl og fargekombinasjoner...


Toya

Recommended Posts

Jeg har begynt å lese litt i hundesport og de artiklene om avl og farger og sånn.. Men jeg er jo ikke noe naturfag geni som er nevnt andre steder på forumet.. og sånn arvelære går jo ikke inn før jeg har lest en setning en milion ganger... ( ja jeg er litt blond) men det er sikkert ikke bare meg går jeg rundt å innbiller meg :)

Noen som har lyst til å lære meg om denne læren ( er spesielt farger jeg intresserer meg for) ?

Kan jo ta collier som eksempel da, si at man har en sobel tispe og en sobel hanne, hvor stor er sansynligheten for at alle valpene blir soble? kan noen bli blå ( hvis ingen av foreldrene er det?)

kan noen bli tric?

hvordan fungerer dette her egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..på sheltie kan det hvertfall ikke forekomme blå valper om begge foreldrene er soble..

har netopp lært om dete på skolen, og kunne lånt deg naturboka om du bodde nærmere :) Det jeg (trur) jeg vet er at en av fargene er dominant, og den andre er reccesiv så setter man opp et kryssnings-sjema. den dominante fargen merkes med stor bokstav, og den reccesive med liten. La oss nå si at hannens farge er tric, og morens er sobel. Tric dominerer her sobel. Bokstaven for tric er A mens bokstaven for sobel er a. Så setter man opp dette som et bondesjakk, hvor hannen (A) har kolonnen nedover, mens tispen (a) har kolonnen bortover.

så setter du bokstavene sammen, den dominante først, så den reccesive. da blir det noe slikt: Aa, Aa i de to øverste kolonnene, og det samme i de nederste..trur jeg..huff :( er vel en grunn til at karakteren på den prøven ikke ble veldig høy :(

det er hvertfall hvilken farge som er dominant som bestemmer hvor mange valper av den fargen det blir :( også har du det faktum at en sobel hanne kan være bærer av et dominant tric gen fra den hundens forfedre. derfor forekommer det tric valper i kull der begge er soble, eller sorte buhunder der begge foreldrene er blakke.

Håper det var dette du lurte på, men jeg tviler på at du ble noe klokere :P Om du har en ung.skole i nerheten, og de bruker tellus som naturfag bøker, kan du spøøre om å få låne 10. utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den dominante fargen merkes med stor bokstav, og den reccesive med liten. La oss nå si at hannens farge er tric, og morens er sobel. Tric dominerer her sobel. Bokstaven for tric er A mens bokstaven for sobel er a. Så setter man opp dette som et bondesjakk, hvor hannen (A) har kolonnen nedover, mens tispen (a) har kolonnen bortover.

så setter du bokstavene sammen, den dominante først, så den reccesive.

Om du kaller tispen T og sobel (aa) og hannen H og tric (Aa) så blir det riktig.

Tric er dominant, men for eksempelets skyld la oss si den består av A a, altså er bærer for sobel

Sobel er ressesivt, altså må man har a a for at fargen sobel skal vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kaller tispen T og sobel (aa) og hannen H og tric (Aa) så blir det riktig.

Tric er dominant, men for eksempelets skyld la oss si den består av A a, altså er bærer for sobel

Sobel er ressesivt, altså må man har a a for at fargen sobel skal vise.

Aha, slik blir det ja! :) dumt man ikke kan bruke sonen som hjelpemiddel på prøver :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

sobel er dominant over trikolor.

sobel er det samme som dominant rød, med allelnavn a^y, trikolor er det samme som black-and-tan (med hvitt) med allel navn a^t.

Hunder av dominant farge (sobel) kan være bærer av recessiv farge (trikolor/black-and-tan), men for at den recessive fargen skal vises i avkom må begge foreldre være bærere.

Altså to soble hunder (a^y) kan gi trikolor avkom, dersom begge foreldre er bærere (av a^t), statisisk sett skal da 25% av valpene bli trikolor. OBS! to trikolor hunder kan ikke gi sobel.

Med blå mener du merle?

Merle er "dominant" over sobel og trikolor. Jeg skriver hermetegn (" ") fordi det egentlig ikke er snakk om dominans da dette styres av forskjellige gener.

Dvs at minst en foreldre må være merle for å gi merle avkom. Her kan det sies at en ikke burde krysse to merle hunder da dette kan gi døve+ evt. andre defekter hos avkom.

For mer om pelsfargegenetikk se min hjemmeside: http://student.umb.no/~hhelge/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

sobel er dominant over trikolor.

sobel er det samme som dominant rød, med allelnavn a^y, trikolor er det samme som black-and-tan (med hvitt) med allel navn a^t.

Hunder av dominant farge (sobel) kan være bærer av recessiv farge (trikolor/black-and-tan), men for at den recessive fargen skal vises i avkom må begge foreldre være bærere.

Altså to soble hunder (a^y) kan gi trikolor avkom, dersom begge foreldre er bærere (av a^t), statisisk sett skal da 25% av valpene bli trikolor. OBS! to trikolor hunder kan ikke gi sobel.

Med blå mener du merle?

Merle er "dominant" over sobel og trikolor. Jeg skriver hermetegn (" ") fordi det egentlig ikke er snakk om dominans da dette styres av forskjellige gener.

Dvs at minst en foreldre må være merle for å gi merle avkom. Her kan det sies at en ikke burde krysse to merle hunder da dette kan gi døve+ evt. andre defekter hos avkom.

For mer om pelsfargegenetikk se min hjemmeside: http://student.umb.no/~hhelge/index.htm

ja med blå mente jeg merle :(

det som er så vnakelig med genetikk er at det er så sykt masse vanskelige ord...

er liksom der jeg detter av :)

ja, var mye morsomt å lese på siden din, fikk link dit da jeg snakket med silje i går, ja det med to merle hunder visste jeg :(

derfor jeg egentlig blei intressert i dette er fordi jeg venter på valp, og fikk beskjed om at moren var sobel dominant, og at valpene derfor bare blei soble ( stemte jo, for det kom bare soble valper) men jeg ville liksom vite mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

ja med blå mente jeg merle :)

det som er så vnakelig med genetikk er at det er så sykt masse vanskelige ord...

er liksom der jeg detter av :(

ja, var mye morsomt å lese på siden din, fikk link dit da jeg snakket med silje i går, ja det med to merle hunder visste jeg :(

derfor jeg egentlig blei intressert i dette er fordi jeg venter på valp, og fikk beskjed om at moren var sobel dominant, og at valpene derfor bare blei soble ( stemte jo, for det kom bare soble valper) men jeg ville liksom vite mer...

Ta en prat med Hanna, hun er ei særdeles trivelig jente http://student.umb.no/~hhelge/index.htm

Du må gjerne bruke meg som referanse :(

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryten Per Olav:)

Når oppdretteren sier 'sobel dominant' mener de at hunden bare har to sobel alleler - Hunden er a^y a^y og ikke a^y a^t. På "fagspråket" heter dette homozygot når et individ har to like alleler. I dette tilfelle er hunden homozygot for et dominant allel (a^y) og derfor er hunden 'homozygot dominant' (På "folkemunne" har dette så blitt forkortet ned til bare dominant - men spør du meg er det feil bruk av ordet).

Slik jeg sa i forrige innlegg kreves det at begge foreldrene er bærer av et recessive allelet (black and tan - a^t) i dette tilfellet, for at akvkom skal kunne vise fargen. Når en foreldre er homozygot dominant (a^y a^y), er den ikke bærer og avkommene blir derfor kun soble (men de kan bli bærere av trikolor dersom den andre foreldrehunden er det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Takk for skryten Per Olav:)

Når oppdretteren sier 'sobel dominant' mener de at hunden bare har to sobel alleler - Hunden er a^y a^y og ikke a^y a^t. På "fagspråket" heter dette homozygot når et individ har to like alleler. I dette tilfelle er hunden homozygot for et dominant allel (a^y) og derfor er hunden 'homozygot dominant' (På "folkemunne" har dette så blitt forkortet ned til bare dominant - men spør du meg er det feil bruk av ordet).

Slik jeg sa i forrige innlegg kreves det at begge foreldrene er bærer av et recessive allelet (black and tan - a^t) i dette tilfellet, for at akvkom skal kunne vise fargen. Når en foreldre er homozygot dominant (a^y a^y), er den ikke bærer og avkommene blir derfor kun soble (men de kan bli bærere av trikolor dersom den andre foreldrehunden er det).

Ups :( Fælt så rask du var da, vennen :) Nå bare jeg slutte å skumme trådene.

--

PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryten Per Olav:)

Når oppdretteren sier 'sobel dominant' mener de at hunden bare har to sobel alleler - Hunden er a^y a^y og ikke a^y a^t. På "fagspråket" heter dette homozygot når et individ har to like alleler. I dette tilfelle er hunden homozygot for et dominant allel (a^y) og derfor er hunden 'homozygot dominant' (På "folkemunne" har dette så blitt forkortet ned til bare dominant - men spør du meg er det feil bruk av ordet).

Slik jeg sa i forrige innlegg kreves det at begge foreldrene er bærer av et recessive allelet (black and tan - a^t) i dette tilfellet, for at akvkom skal kunne vise fargen. Når en foreldre er homozygot dominant (a^y a^y), er den ikke bærer og avkommene blir derfor kun soble (men de kan bli bærere av trikolor dersom den andre foreldrehunden er det).

kanskje ett sumt spm.. men spørr uansett jeg... hva er de ^ står for? samme som i matte?

og når man har en stor bokstav med en liten over?

prøver som best å skjønne noe her..men er litt vanskelig når jeg ikke skjønner det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig Toya, i allelnavn bruker man ofte en bokstav eks. a for agouti (a genet) og så en bokstav opphøyd (potens i mattespråket) for å kunne skille mellom allenene, dersom det er flere enn to. Hvis det bare er to brukes som regel en stor bokstav og en liten, evt to store men en har + tegn.

På hjemmesiden min vil du se at jeg har en liten bokstav oppe (opphøyet/potens) for allelnavene og i mangel av denne funksjonen (jeg har hvertfall ikke funnet den her...) så bruker jeg ^ (som heter "hatt").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, er da spesielt collie og dens farger som har fasinert meg da... går å venter på en collie tispe i disse dager, som jeg har store planer for :(

og da vil jeg vite mest mulig om avl og farger er noe som intresserer meg kjempe masse...

men så er det meg og ¨matte og naturfag... passer liksom ikke helt sammen :(

så sliter med å finne ut av saker og ting når sånne ting virker gresk :)

har du en oversikt over hva hver enkelt sånn bokstav sak betyr? eller er jeg kravstor nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke jeg skjønte helt hva du mente...

Mener du hva allelene heter? Slik som at a^t heter 'black-and-tan' evt 'sort og tan'.

I så fall kan du finne dette på hjemmesiden min. På linken vil det stå allel _ - 'allel navn'.

For å bli stødigere i generell genetikk kan du se denne siden: http://student.umb.no/~hhelge/begreper_definisjoner.htm

Collien har hovedsakelig to farger sobel (a^y-) og trikolor (a^t a^t). I tillegg kan de være merle (Mm). Både soble og trikolor hunder kan være merle, men sobel merle er slik jeg har forstått det lite ønskelig. Derfor krysser man trikolor med merle for å få merle trikolor. (merle påvirker bare det svarte pigmentet og ikke det gule, og derfor syns det merlfargen bedre på en trikolorhund som har mye mer svart enn en sobel...)

Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke jeg skjønte helt hva du mente...

Mener du hva allelene heter? Slik som at a^t heter 'black-and-tan' evt 'sort og tan'.

I så fall kan du finne dette på hjemmesiden min. På linken vil det stå allel _ - 'allel navn'.

For å bli stødigere i generell genetikk kan du se denne siden: http://student.umb.no/~hhelge/begreper_definisjoner.htm

Collien har hovedsakelig to farger sobel (a^y-) og trikolor (a^t a^t). I tillegg kan de være merle (Mm). Både soble og trikolor hunder kan være merle, men sobel merle er slik jeg har forstått det lite ønskelig. Derfor krysser man trikolor med merle for å få merle trikolor. (merle påvirker bare det svarte pigmentet og ikke det gule, og derfor syns det merlfargen bedre på en trikolorhund som har mye mer svart enn en sobel...)

Hanna

ja jeg mente en oversikt over hva de bostavene sto for :(

f eks a^y og sånn :(

er ikke verdens beste til å formulere meg :(

flate så flink du er med detta :P nå vet jeg vertfall hvem jeg skal spørre om ting jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det seg at farger kommer på samme sted hver gang? Hos Old English Sheepdog så har de hvite sokker og hvit haletipp og hvit framkropp og grå bakpart. Hvorfor forekommer ikke flekkete hunder?. Samme med dalantinere, hvorfor blir det prikker og ikke store flekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite tegninger er det andre gener som styrer. Og årsaken til at dette (stort sett) kommer på samme sted er utvalg av avlsdyr opp igjennom generasjonene.

I OES' søskenrase som jeg har (bearded) og i border collie, i tillegg til andre collie-raser har man gitt de litt forskjellige beskrivelser om hvor det hvite får være. Men da folkene som hadde disse rasene for ikke sååå lenge siden (før de begynte å registrere dem) blandet dem jo litt i "hytt og gevær". Så vi ser ennå OES-tegninger på enkelte valper, og helhvite med flekker (som borderen) og t.o.m. korthårede varianter (border).

Det med farger er interessant - skulle ønske man visste mere... Men det som er litt interessant er jo folks "merkelige" kunnskap om dette. Helt normale vanlige valpekjøper-folk som har hørt at hvite tegninger automatisk gjør hundene syke. Det er merkelig hva folk kan snappe opp av info.

Ja, på merle-merle kombinasjoner på collie/sheltie så er det et sykdomsgen som også ligger der. De lærde strides vel fortsatt om hvite boxere, blå dobermenn, etc.

Noen som vet om dette også er slik på Aussie, corgi rasene? Der er det jo så mange flere merle-fargede hunder, men..?

Men våre bc-valper som kanskje har et "OES-hode" (dvs tegningene), eller helhvit kropp, har ikke noen sykdom knyttet til dette. Like lite som dalmatinere som får for store flekker (dvs hele felter med farge), etc.

Der er det KUN pelsfargen som er "annerledes" - såkalt "throwbacks"..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

....og her sitter jeg med ei tispe som kanskje ikke er så sort som jeg skal ha det til - hun kan teoretisk sett være black and tan - eller bærer av det genet..

OK - jeg datt av fargegenitikk karusellen for lenge siden - for det som i utgangspunktet skal være relativt enkelt er ikke enkelt når det plutselig dukker opp kombinasjoner som kaster genetikernes teorier til bloksberg og svaret du får er "det er ikke mulig det" - ehhh... neivel, la oss da ta en DNA test sånn at vi kan bevise at foreldrene er foreldre liksom....... bare for å bevise at det umulige er mulig........ man har klødd seg i hodet mer enn en gang liksom ................ (to svarte foreldre får black and tan, grå, sorte og rød valper - æ'kke mulig det se å få alle varianter)...

Så er det sånn at det fint kan fødes røde eller grå av svarte foreldre, men kommer det en svart av røde foreldre så er den ikke sort men black and tan........... uhu liksom - og fargegenetikk skal liksom være enkelt???

For når det blir sånn så blir det sinnsykt mye store og små bokstaver og lokuser og alleler og gudene må vite hva............ og sånn cirka halveis inn i dette virvarret detter jeg av lasset og tenker - drit å dra........ parer jeg min sorte med en sort så er sjansene størst for at jeg får svarte valper, men jeg kan få Bt - og faktisk så kan valpene være bt uten at jeg vet det engang liksom........... men nå er det sånn at de ikke blir syke av å bli hverken røde, grå, sorte, black/tan eller pissgule - så da får lokuser, alleler og andre rariteter være som det er - man ser jo når de kommer hva som kommer - og så forsøker man kanskje neste gang igjen å unngå å krysse akkurat de linjene neste gang - og det kan jeg klare uten å måtte kunne hele alfabetet innen genetikkens verden............

Og nei - ting har ikke blitt noe klarere etter artiklene i HS ............... og jeg er normalt sett ikke spesielt blond - men helt ærlig - det er rett og slett uinteressant faktisk - min rase blir ikke syk av å ha feil farge - for meg ville det være langt mer interessant om noen gadd finne ut mer om øyensykdommer og epilepsi og gangen i den galskapen - for det er faktisk noe som er langt mer plagsomt for en hund og dens eiere en en skarve fargefeil .............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merle er det samme for alle hunderaser. Merle er godkjent fargevariant i australian shepherd, border collie, shetland sheepdog, collie, mudi, dunker, welsh corgi cardigan og dachs og kan forekomme i andre raser blant annet grand danois.

Det er merlegenet i seg selv som gir de skadelige defektene hvor døvhet er vanligst.

Hos belgierne er det "teoretisk mulig" å både få ikke svarte farger (rød eller bt) etter svarte foreldre og svarte avkom etter ikke svarte (rød eller bt) foreldre fordi det finnes både dominant og recessiv svart i rasen(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei - ting har ikke blitt noe klarere etter artiklene i HS ............... og jeg er normalt sett ikke spesielt blond - men helt ærlig - det er rett og slett uinteressant faktisk - min rase blir ikke syk av å ha feil farge - for meg ville det være langt mer interessant om noen gadd finne ut mer om øyensykdommer og epilepsi og gangen i den galskapen - for det er faktisk noe som er langt mer plagsomt for en hund og dens eiere en en skarve fargefeil .............

Synes artikkelen var bra jeg. For min del så er jeg interessert i arv og gener. Dette gjelder fargekombinasjoner så vel som sykdommer.

Håper det kommer lignende artikler om arvelige sykdommer som epilepsi og øyesykdommer. Regner vel med at noen forsker på å finne ut av det også.

Dessutene er det en fordel for oppdrettere å skjønne gangen i fargekombinasjonene. Greit å vite hva slaga avkom som kommer, selv om det ikke er dødelig at de har "feil" farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hos belgierne er det "teoretisk mulig" å både få ikke svarte farger (rød eller bt) etter svarte foreldre og svarte avkom etter ikke svarte (rød eller bt) foreldre fordi det finnes både dominant og recessiv svart i rasen(e).

Ehhh..... nei, det er ikke mulig å få en genuint svart hund etter røde foreldre faktisk - kommer det en sort hund da så er den Black/tan selv om det ikke synes ...... den er IKKE svart......

Man kan få rødt og grått i svart kull - teoretisk sett skal det ikke være mulig å få rødt, grått, black/tan og sort i ett og samme kull (men det har skjedd).

At det dukker opp terver i groenendael kull (grått eller svart) er ikke rart - det hender relativt ofte - men det skal altså ikke være mulig å få en genuint svart utav to røde foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh..... nei, det er ikke mulig å få en genuint svart hund etter røde foreldre faktisk - kommer det en sort hund da så er den Black/tan selv om det ikke synes ...... den er IKKE svart......

Man kan få rødt og grått i svart kull - teoretisk sett skal det ikke være mulig å få rødt, grått, black/tan og sort i ett og samme kull (men det har skjedd).

At det dukker opp terver i groenendael kull (grått eller svart) er ikke rart - det hender relativt ofte - men det skal altså ikke være mulig å få en genuint svart utav to røde foreldre.

Men det har skjedd?Har det ikke? Mener da jeg leste om det i "belgerbibelen"? Eller var det en b.t ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...