Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese Crested


steinar
 Share

Recommended Posts

Som oppdretter av denne rasen synes jeg det er viktig at folk får vite hva jeg har av oppfattelse og meninger om rasen. Hvordan jeg opplever det å ha en hund av denne rasen. Dette har jeg krevet på min hjemmeside, men publiserer det her også...

HVORDAN ER DET Å BO MED EN CC?

Å ha en CC i huset er morro... å ha flere er kjempe morro... hehehe!!

CC er en livlig hunderase som er utrolig tilpassningsdyktig og tilpasser seg sine boforhold. Er du en person som liker å gå mye tur så har du en kjempe sporty hun i lite format eller er du en person av den mer hjemmekjære typen så er det en hund for deg også. CC er en hund som liker seg aller best når den får være med der det skjer. Det er ikke en hjemme alene hund, men med flere sammen går det fint. Den liker å ha selskap.

Jeg er en person som går forholdsvis gode turer i skogen i perioder. En CC blir gjerne med på 2t i skogen og er da som regel i full fart. Men når det er mye å gjøre i jobbsammenheng eller det blir liten tid til å ut på tur, nøyer de seg med lufting i hagen. Jeg kjenner flere som ikke har mulighet for å komme seg ut på lengre turer, eldre eller personer med funksjonshemning, som har CC og de lider ingen nød av den grunn. Som sagt tidligere tipasser CC'n seg veldig godt sine boforhold.

CC kommer jo i to varianter, den hårløse og puffen. Den hårløse skal ha myk og varm hud. Men kviser er ikke uvanlig på denne varianten. En hårløs hund trenger også stell av huden, men overdreven bruk av kremer og påkledning kan gjøre mer skade enn det gjør godt. Huden er ømfintlig og man bør bruke preparater som er beregnet på hund og ikke menneskehud.

Puff varianten har lang pels som krever en god del stell dersom den skal holdes fin og ren. Den bør grees gjennom en gang om dagen, ikke bare for å se etter floker men får å få ut sand og støv. Jeg bruker en børste hver dag på mine puffer, forebygge de verste flokene. Det finnes stor forskjell i pelskvalitet. En av mine har en pels som ikke floker ved daglig børsting og en har floker alltid. Noen hunder har silkemyk pels og noen har litt striere/hardere. Vist ikke hundene mine blir veldig møkkete så bader jeg dem en gang i uka, også de nakne. Til pelsen bruker jeg shampo og balsam for hunder, også her er det ikke lurt å bruke preparater som er for mennesker. Hundehår og menneskehår har to helt ulike strukturer. Det som er viktig å huske på er at pelsen er flokefri før den bades. Å bade en hund med floker kan gjøre det veldig vanskelig å gre ut og tørke etterpå, flokene blir enda vanskeligere å få ut og det er ikke godt for hunden. For å tørke pelsen bruker jeg hårføner og karde.

Selv om CC er en liten rase er det ikke en utpreget gneldrehund, men mye kommer ann på hva den blir oppdratt til og får lov til som valp. Jeg er konsekvent med at bjeffing er ikke ønskelig. Mine hunder kan si ifra om det kommer folk men slutter når jeg sier stopp. Jeg ønsker ikke hunder som bjeffer og bjeffer når det ringer på døra.

Sam mange andre hunder av liten størrelse er også denne lett å gjøre nervøs ovenfor ukjente ting. Det er veldig viktig at valpen blir med på dagligdagse ting fra begynnelsen av. De må ikke bli overbeskyttet så la dem få være hund. En hund som får være en hund er en lykkelig hund!

Klær...... det er jo morsomt med de små at det er "lov" til å kle dem opp... hehe! Jeg bruker ikke mye klær på mine hunder. Jeg bruker fleesdress om vinteren og dekken om høsten (men kun om været er surt, litt kulde takler de) dersom jeg skal gå tur med de uten hår, men for bare små ærend ut i hagen bruker jeg ingen ting. Jeg bruker heller ikke klær på dem inne, ikke om vinteren heller. Puffene får bare regndekken dersom det er altfor mye regn, men dette mest for at jeg ikke vil ha en gjennomvåt hund i sofaen. Dersom det er veldig kaldt og surt ute så kan de nakne være utrolig sta og holde seg med å gå på do til de kommer inn igjen..... dette er en kjedelig minus med de nakne. Men man kan lære dem at jo fortere de går på do jo fortere kommer de inn igjen.... det har mine lært :wub:, men av og til har man dårlig tid og kan ikke stå ute i all tid.....

Men som alle andre raser har den fordelere og ulemper så da blir det å sette opp en for og imot liste dersom man er på tanken om å anskaffe seg en CC.

Hilsen CC entusiast/ Kennel House Of Fun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kan noen fortelle litt sånn kjennerelt hvordan hver dagen til dere som eier Cc er?

Ossen oppfører hunden deres blant fremmede mennesker og dyr osv. Hvor mye trening gjør dere og hvor mye mosjon få hunden og hvordan syns dere dette fungerer(altså om hunden syns det er nok, eller fortsatt er gal og krever mer hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min CC(PP) dag er omtrent slik:

Ca kl 09.00 våkner av våt snute på kinnet. Så ligger vi og koser oss 5 minutter, og jeg forteller at hun er den vakreste hunden i verden.

Så står vi opp, og jeg åpner terassedøren slik at hun kan gå ut hvis hun vil. Den står åpen mens jeg går på badet, lager i stand mat, osv...

Ca kl 10.00. Hun leker ute i hagen mens jeg spiser frokost, og rydder ut av oppvaskmaskinen, sjekker diverse ting på internett, og prøver å finne ut hva som er dagens planer.

Det ender som regel med at vi kommer oss i bilen, og kjører i stallen. Der gjør hun stort sett som hun vil mens jeg holder på med hesten.

Løper rundt og lukter på alt mulig, prøver å fange fugler, tigger mat hvis noen har noe godt, løper rundt i søla på beite, og sniker seg til FULL oppmerksomhet dersom barnehagen er innom for å se på hestene.

Ca 13.00 kjører vi igjen. Da kjører vi på butikken hjemme og handler middag, og alt mulig annet som vi trenger.

Når vi kommer hjem, så legger hun seg på det rosa saueskinnet sitt og sover litt, mens hun lukter deilig hest/hund/møkk/spon osv...

Der ligger hun mens jeg lager middag.

Ca 14.30 kommer min 13 årige datter hjem fra skolen. FRYD OG LYKKE I HEIMEN! Prada er like overlykkelig hver gang hun kommer hjem fra skolen, og hopper og danser og piper av lykke.

Ca 16.30 setter vi oss i sofaen, og når kjenningsmelodien til Home and Away begynner, kommer Prada opp på fanget for å se tv med meg.

Etterpå er det avgårde til stallen igjen, men siden det på ettermiddagen er MYE mer folk og hester og aktiviteter, så har jeg henne i bånd.

Stort sett så kommer Nora, Hannah eller Marie og spør om å få passe på Prada, og Prada blir selvsagt med. Hun ELSKER dem!

Rundt 19.30 er vi hjemme igjen, og slapper av en halvtime. Så kjører vi til Førde til min venninne og går tur, eller trener. Evt så kommer min venninne til oss, og så går vi av og til tur her.

Favoritt-turen er å gå rundt golfbanen, en tur som tar ca 2 timer når vi tar det rolig.

Ca 23.00 kryper vi til sengs. Vi ligger og koser litt, og jeg forteller henne at hun er verdens vakreste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kinesisk nakenhunder! Kjempefine og aktive hunder som elsker å være ute i skog og mark. De har stor personlighet. Jeg har aldri hatt noe problem med at de gjør fra seg inne- men så bruker vi også klær på dem når det er kaldt og de gir uttrykk for at de fryser og vil ha på klær. Denne rasen blir svært knyttet til familien sin og derfor så har vi dem nesten alltid med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hei!

Har selv nettopp tatt over en CCPP som fòrvert og han blir heldigvis min etter 2 år.

Men min kjære gutt blir fort nervøs og dette driver jeg å få han til å kvitte seg med. Hittil har det gått greit og siden jeg har en del erfaring så vet jeg hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har også lest at CC kan være litt skeptisk til fremmede folk eller høye lyder.

Men et lite problem som jeg synes er litt kjedelig er at han ikke leker seg. Han har en tendens til å plutselig å løpe etter en pinne e.l,men når han kommer bort til den så bare snur han. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få han til å leke seg?

Han har vært hos en annen fòrvert,men eieren bestemte at jeg skulle ta over han for der han var før ble han kun oppdratt som utstillingshund og har nok fått lite kos og oppmerksomhet. Han er 16mnd nå. Veldig lydig og flink,men som sagt så liker han ikke å leke seg. Det virker som han ikke tør å slippe seg løs for å gjøre sånne ting. :icon_redface:

tar imot råd med glede :lol:

noen bilder av gutten min :

post-2119-1210362107_thumb.jpg

post-2119-1210362127_thumb.jpg

han er forresten klipt ned nå,siden forrige fòrvert ikke greide å holde orden på flokene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
Leste et sted at CC var flotte agility/lydighet hunder. (husker ikke hvor det var)

Er det noen som trener agility/lydighet med sin CC?

Ok, gammel tråd, men dersom du fortsatt lurer, så ta en titt på siste innlegg i bloggen vår. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gammel tråd allerede er dradd opp, så lurer jeg også på litt om rasen :ahappy:

CC er ikke glad i å være mye alene, har jeg lest flere steder. Men hva hvis den er alene hjemme med en annen hund? Går det fint?

Leste i ts sitt innlegg at han badet hundene en gang i uka. Er det nødvendig å bade de så ofte? :shocked:

Og ang. CCPP, har de skikkelig underull, så de kan være ute i veldig kaldt vær?

Og kan de nakne CC være med på turer (litt lenre) på vinterstid?

Og hvor mye koster disse hundene nå?

Har ikke tenkt å kjøpe (i de nærmeste årene, i alle fall :icon_confused: ), men synes de er flotte og er veldig nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gammel tråd allerede er dradd opp, så lurer jeg også på litt om rasen :ahappy:

CC er ikke glad i å være mye alene, har jeg lest flere steder. Men hva hvis den er alene hjemme med en annen hund? Går det fint?

Leste i ts sitt innlegg at han badet hundene en gang i uka. Er det nødvendig å bade de så ofte? :shocked:

Og ang. CCPP, har de skikkelig underull, så de kan være ute i veldig kaldt vær?

Og kan de nakne CC være med på turer (litt lenre) på vinterstid?

Og hvor mye koster disse hundene nå?

Har ikke tenkt å kjøpe (i de nærmeste årene, i alle fall :icon_confused: ), men synes de er flotte og er veldig nysgjerrig.

Ved et par anledninger har Prada vært alene i mange timer. Hun har da aldri gjort noe galt, hverken tisse, bæsjet eller tygget på noe. Det har gått helt fint for vår del. Men hunder er jo forskjellige...

Mange CCPP-eiere som driver på med utstilling bader hundene hver 7-14 dag, for å holde pelsen i utstillingsmessig stand. Jeg bader Prada hver 3-4 uke, sånn ca, men børster skikkelig gjannom henne en gang i uken. Hun har en VELDIG lettstelt pels, derfor kan jeg tillate meg å bade så "sjelden."

Prada er en CCPP med normalt mye underull tror jeg, og da vi tidligere i vinter hadde minus 14 grader, så stoppet det ALDRI henne fra å være ute i snøen å leke.

En naken kan sikkert være med på en lengre tur selv om det er vinter, men hvis det er kaldt bør de få ha litt klær på. (Hvor kaldt det er kommer jo litt an på hvor i landet du bor. Her i Haugesund er det ikke noe problem å ha nakenhund med på tur selv om det er midtvinters.

Prisen ligger ca på 12.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i ts sitt innlegg at han badet hundene en gang i uka. Er det nødvendig å bade de så ofte? :shocked:

Jeg må bare si at hvis du liker og ha en hund som lukter godt, så er det fint og bade den ofte da :ermm:

Også synes jeg forøvrig at det er ganske koselig og bade, tørke, føne og børste hunden jeg :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

CC og PP (som blir forkortet med CCPP) er samme rase og begge stilles ut i samme ring.

Både CC og PP blir født i samme kull, men om du parrer to PP med hverandre får du bare

PP.

CC = Chinese Crested (naken)

CCPP = Chinese Crested Powder Puff (med pels)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har et spørsmål til andre som har cc eller ccpp. Min ccpp på 1 år og 3 mnd veier 5,2 kg. Dette er jo vanlig (hvis ikke litt mye) til å være denne rasen. Men jeg har ofte tenkt over at beina hans stikker ut, jeg kjenner ribbeina godt, og de beina som er bakpå "stumpen". Dyrlegen sier hver gang at denne rasen er sånn, hvis han spiser nok (noe han gjør) så skal jeg ikke bekymre meg.

Hva sier dere? Er deres cc slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...