Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjeelp! Overentusiastisk valpekjøper...


Lotta

Recommended Posts

Hva gjør man når den nye, overlykkelige og kjempe-entusiastiske valpekjøperen med en 5-6 mnd gammel hannvalp hjemme vil ut og kjøpe en til for de er jo så søte og kjekke, og valpen vil ha sånn glede av en kompis på sin egen størrelse å leke med?

Jeg ser en mørk og truende tordensky i det fjerne, rasen er krevende, STOR og aktiv - valpekjøperen entusiastisk, velmenende og snill - men ser kanskje ikke hvor mye det vil kreve av plass, tid, ressurser og overskudd å ha to slike unghunder sammen i oppveksten...

Hvordan fraråde tydelig, men vennlig og slik at det ikke er MULIG å misforstå at dette er en VEEEELDIG dårlig ide...?!

Dessverre har vi sett mange eksempler på at førstegangseiere av rasen vår skaffer seg 2 tett etter hverandre, og går tomme når eldstemann blir på sitt mest "utfordrende" og hektiske i 12-18 måneders alder... (og plutselig kvitter seg med begge to.)

HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ingen oppdretter, men jeg kan jo uansett dele mine tanker.

Du kan jo forklare at to stk sammen vil lære av hverandres rampestreker og de vil være vanskeligere å trene (jeg mener ikke lydighet osv, men enkle hverdagsregler). To stk vil kunne ødelegge mer enn èn :) Dessuten.. Man må huske at det er en stor rase som skal ha sitt av mosjon, og det er en alt for lettvint løsning å bare la de herje seg slitne eller slippe begge to løs.

Har man dem i bånd så skal man kunne kontrollere dem, det er lett når de er små, men hva når de når voksen størrelse? Kan være noe å tenke på.

Prøv å forklare på en vennlig måte at hundene kommer i puberteten, og da er det det beste både for hund og eier å "bare" slite med èn rabagast i stedet for to. Det er stor forskjell på en søt valp og en obsternasig unghund, det kan jeg skrive hunder på ;)

Jeg vet ikke jeg, hva har du selv tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje tipse dem om å be om råd og andres erfaringer på et sted som Hundesonen eller Canis? Flust av sånne tråder, og mange pekefingre.

En annen sak er at det kan være vanskelig for to valper sammen å få nok hvile og lære seg å slappe av.

Vinklingen kan jo ellers være at du fraråder dem dette for *deres egen del* (selv om du kanskje innerst inne tenker mest på hundene), og vektlegge at du ikke betviler deres gode intensjoner, men at de kanskje kan oppfylles på andre måter? Finne faste lekekamerater, andre aktiviteter?

Det er kjempefint å ha flere hunder sammen, men begge valpene vil få det mye bedre om de venter et år eller to.

Jeg tror uansett ikke du skal være så redd for å si din mening. Tror de fleste valpekjøpere setter pris på råd fra sine oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ÉN valpekjøper, eller er det en familie som har valpen - der flere kan være med og dra lasset?

Det kan ha litt å si for hva du "bør" si til dem... for å få dem til å ta fornuften fatt.

Jeg hadde blitt litt engstelig selv for valp nummer én, jeg - dette minner meg stygt om sånne valpekjøpere som kan komme til å si, når valpen begynner å nærme seg året, at "jeg kan da ikke skjønne at han ikke er lydig lenger, han som var så flink".

Her i strøket har vi en eier av rottweiler på ni måneder som har begynt å karske seg opp, som ikke kan fatte og begripe det - "fordi han alltid har vært snill mot andre hunder". Og det er en hyggelig og tilsynelatende vettug eier, som imidlertid har klart å tilegne seg NULL om hunders normale utviklingsprosess gjennom livet...

Sukk... en oppdretters dilemma. De kan jo lande veldig fint, bare de får litt realisme inn - men sånne "åååååå, sååååå søøøøt"-folk kan buklande veldig brutalt også :)

Hva slags rase er det? Er det noe det er "vanlig" å trene med, eller mer selskapshund? Hva med å få dem til å synes at det er gøy å trene den ENE hunden? Få dem til å gå kurs, få dem i gang med trening - så de ikke har tid til to og kanskje får litt ambisjoner i mellomtiden? Og heller foreslå ENTEN at de skaffer seg en voksen hund, eller hjelpe dem i kontakt med noen som har valp av samme rase, eller fra samme kull, eller et valpekurs eller whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens,

Takk for svar (som ligger veldig i den gata jeg er i selv :) )

Før jeg postet på Sonen kontaktet jeg valpekjøper, skrev en lang mail (og har avtalt å ringe) hvor jeg frarådet på det aller sterkeste å skaffe seg en valp til på en god stund, fordi det er viktig å ha tid og overskudd til å ta seg av den hunden man allerede har - en herlig "guttunge" som vil kreve mye tid, oppmerksomhet og aktivisering et år og to framover!

Minnet på at to valper er fire ganger vanskeligere å oppdra enn 1, dyrere, tar langt mer plass, etc etc - og fortalte dem hvor flinke jeg synes de er med den de har og ba dem "keep up the good work", minnet på rasekontakter/søskenfamilier i nærheten som sikkert vil være glade for "playdates", og oppmuntret dem til å lære mer om rasen vår, bli bedre kjent med den og dets særtrekk, treffe flere voksne individer - og gjerne møte andre oppdrettere.

De er innmeldt i raseklubben på min bekostning, og jeg har gitt dem flere kontaktpersoner i nærområdet... (det fikk de før valpen ble hentet - og de har god støtte i en "gammel" valpekjøper i nærområdet, som også har en fra dette kullet) Jeg er svært glad for jobben de gjør med valpen "min", og tror det kan gå veldig bra - ønsker bare ikke å ta fra dem motet eller virke brysk og streng. De mener godt - men jeg har, som Akela, sett mange eksempler på "opp som en bjørn og ned som en skinnfell" og vil gjerne komme et slikt scenario i forkjøpet...

Vi er et relativt lite rasemiljø, og jeg vil derfor ikke "publisere" så mye mer - men er veldig takknemlig for feedback og hører gjerne mer fra dere!

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur kanskje jeg ikke skal blande meg så veldig inn i denne diskusjonen her jeg..

men nå er jo valpen det er snakk om her ett halvt år, og ikke ett som toya er, men er vel ganske mange her inne som mener at man må vente til den første hunden har fyllt så og så mange år før man skaffer hund nr to..

heldigvis er oppdretterene jeg skal kjøpe ruby fra ikke i den kategorien, de mener at hvis jeg har tid og overskudd til det, så blir det knall :)

noe jeg syntes er bra, man må jo selv få velge når man vil skaffe seg hund nr to?

syntes dere her inne at collie og schæfer passer sammen ? med hennhold til aktivitet og sånn?

sorry, nå ødela jeg vel tråden... beklager... men barte måte få spørt ;) og siden dere alikevel snakket om det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virker som en veldig flink og ansvarlig oppdretter, tenk om alle oppdrettere kunne vært slik! Det finnes nok mange som gladelig selger så mange valper som mulig for å tjene penger, uten å bekymre seg noe særlig for hvordan valpene har det der de kommer, og enda mindre for hvordan hundeholdet blir for kjøperen på litt sikt. Jeg synes også du har gitt et fint svar til denne potensielle kjøperen, fin balanse mellom advarsel og tillit. Kanskje kommer de tilbake og kjøper en valp av deg når de har en godt voksen hund. De har iallefall all grunn til å stole på deg som oppdretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ser en stor tordensky i det fjerne.... Du som oppdretter kan selv velge hvem du vil selge valper til. Ha litt tro på din egen dømmekraft og enkelt ganger kan man faktisk følge magefølelsen. Jeg har sagt til en av mine venner at de ikke får valp fra meg for jeg mener deres livssituasjon og hundehold ikke passer min rase. Ikke lett det å si til venner men jeg vil at MINE valper skal få det best mulig ut i fra mine kriterier..

Håper du finner ut av det! :wub:

Steinar

Kennel House Of Fun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ser en stor tordensky i det fjerne.... Du som oppdretter kan selv velge hvem du vil selge valper til. Ha litt tro på din egen dømmekraft og enkelt ganger kan man faktisk følge magefølelsen. Jeg har sagt til en av mine venner at de ikke får valp fra meg for jeg mener deres livssituasjon og hundehold ikke passer min rase. Ikke lett det å si til venner men jeg vil at MINE valper skal få det best mulig ut i fra mine kriterier..

Håper du finner ut av det! :)

Steinar

Kennel House Of Fun

Ehh? Dette er fantastiske valpekjøpere som er blitt veldig begeistret for valpen sin og rasen og som pga endrede forhold i hunde"flokken" vurderer å kjøpe en valp/hund til av samme rase som de har kjøpt av meg.

Av de tingene jeg, til tross for at det er 20 år siden jeg fikk mitt førse kull i disse dager, ikke har lært meg - så er det å spå om framtiden når jeg blir kjent med folk og vurderer om de skal få kjøpe en hund eller ei...

Du har kanskje tips om hvordan det skal løses også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du har forklart deg bra til dem:)

du kan jo også legge på at den hunden de har nå vil bli en fantastisk storebror når han er ferdig utvokst.

Da får de mye gratis med at voksen hunden er ferdig trent i lydighet og kan være en lærer til valpen.Valpen lærer seg tidlig å bli renslig med å følge voksen hunden,den lærer seg fort hundespråket.Osv

Jeg fikk min andre valp når første hunden var 20mnd,det har funket kjempefint.Og jeg er gla jeg ventet så lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en kombinasjon du har tenkt å gjøre litt fram i tid (som feks når valpen deres runder en to års alder) som alldeles ypperlig vil passe til dem da? Foreslå å sette dem på liste der? Da har du plutselig en litt annen "kontroll" på situasjonen.

Å forsøke å overbevise (førstegangs) valpeeiere om at det kommer tyngre tider og alt blir så mye enklere om man venter er ikke alltid like lett, i hvert fall ikke om man har med den litt overbeviste sorten som mener at egentilegnet kunnskap slår alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...