Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem er klare?


Marianne

Recommended Posts

Du milde, det høres ut som om hundesletta i Frognerparken er stedet der alle monstrene bor. Pussig da, at det stort sett er ganske greit å gå der - unntatt midt på dagen i helgene, når "alle andre" drar seg dit...

Vi pleier å se an litt fra utkanten, og så ta en pen innmarsj. Skygger banen dersom det er for mange mastiffer, rottweilerhanner etc, men ellers er det mange hyggelige hunder og eiere. Det beste er når flere blir med og vandrer en runde. Går man om hverdagene, eller på litt oddere tider i helgen, så går det veldig greit - bare man sørger for å ha en viss oversikt.

Så i min erfaring er det hva man gjør det til, med det smule unntaket for helger og bøllehunder - som imidlertid gjelder andre parker og hundetreff også. Tullinger er det overalt, også i skogen. Har man særskilt nærtagende eller kranglete hunder, er det nå en annen sak - men da er det jo på egen hund problemet ligger :P

Synd om nye hundeeiere skal bli fullstendig vettskremt vekk fra å gå det eneste stedet hvor det faktisk er LOV å slippe hunden i Oslo by hele sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du milde, det høres ut som om hundesletta i Frognerparken er stedet der alle monstrene bor. Pussig da, at det stort sett er ganske greit å gå der - unntatt midt på dagen i helgene, når "alle andre" drar seg dit...

Vi pleier å se an litt fra utkanten, og så ta en pen innmarsj. Skygger banen dersom det er for mange mastiffer, rottweilerhanner etc, men ellers er det mange hyggelige hunder og eiere. Det beste er når flere blir med og vandrer en runde. Går man om hverdagene, eller på litt oddere tider i helgen, så går det veldig greit - bare man sørger for å ha en viss oversikt.

Så i min erfaring er det hva man gjør det til, med det smule unntaket for helger og bøllehunder - som imidlertid gjelder andre parker og hundetreff også. Tullinger er det overalt, også i skogen. Har man særskilt nærtagende eller kranglete hunder, er det nå en annen sak - men da er det jo på egen hund problemet ligger :P

Synd om nye hundeeiere skal bli fullstendig vettskremt vekk fra å gå det eneste stedet hvor det faktisk er LOV å slippe hunden i Oslo by hele sommeren!

Bra at du trives der da, selv om andre ikke gjør det.

At folk ikke liker å slippe sine hunder med fremmede og gir uttrykk for det må da være lov. Jeg ser ingen andre enn deg som sier det er monstre der.

Selv holder jeg meg unna pga mye sykdom der og jeg har møtt min dose av hensyndløse mennesker.

Selvsagt supert om du har ett annet syn, men det er lov til å gi uttrykk for sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ha god tur ;)

Når det gjelder hvor fælt det er i parkene, som flere av dere ER inne på....:

Vi har funnet mengder med trivelige turkamerater nettopp i parkene i Oslo - hunder og eiere som opprinnelig var "fremmede", men som nå er blitt gode venner, både de to- og firbeinte. Folk vi drar på tur sammen med andre steder, eller "bare" møter i parkene - og som har hunder som trives sammen med mine.

Bor man i Oslo, skal det godt gjøres å unngå "fremmede" hunder. Med mindre man ikke bare vil gå i bånd da, eller være blant dem som bryter båndtvangen i marka. Ser jo av endel innlegg her at folk sliter med hunder i møtesituasjoner etc, også folk som tydeligvis bor i Oslo-området, og nettopp derfor synes jeg det er bedre å jobbe bevisst med møtesituasjoner - så hunder faktisk lærer seg å tåle AT det kommer "fremmede" hunder bort, eller at eier lærer seg å ha kontroll...

Det blir et mer givende hundeliv på den måten. Når det gjelder smitte, så tror jeg det er likt fordelt - enten det er i småparker eller med den ene nabohunden man kanskje treffer, som på sin side har møtt fremmede hunder i andre sammenhenger. Rart dere tør å gå på hundeutstillinger eller stevner? For det er jo DER at smitten virkelig brer seg, videre til andre hundemiljøer også - kanskje mer beskyttede.

Bank i bordet, så er det flere år siden det har vært lus på mine, kennelhoste er det minst et par år siden den ene hadde et par hark av det, den ene hunden fikk for to år siden et lite hakk i hodet, that's it, og sammenlignet med en rekke hyggelige hundemøter så er det verdt det. Skrekkhistoriene her i bekjentskapskretsen har ikke skjedd via parksmitte, men fra hundeutstillinger - og en "anna i ødemarka" som hadde en hund på besøk hos en oppdretter som heller knapt traff fremmede, og der ble det ringorm gitt...

Så vi lever vårt sosiale hundeliv, rister på hodet over tullingene med dårlig sosialiserte hunder eller eiere - for joda, det finnes hensynsløse - men de er faktisk i fåtall, og de er ikke så veldig vanskelige å unngå dersom man ser ting an, eller tør å si fra. Det er ofte endel selvjustis i parkene, og "ekle" hunder er sjelden populære gjester.

PS. Rent teknisk sett... så ER jo hundene deres fremmed for hverandre også, hva Jeanette?, selv om dere eiere "kjenner" hverandre fra nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Rent teknisk sett... så ER jo hundene deres fremmed for hverandre også, hva Jeanette?, selv om dere eiere "kjenner" hverandre fra nettet?

Rent teknisk: Nei, det var bare en jeg ikke hadde møtt fra før sist vi var på tur. Og nei, jeg har ikke sosialeproblemer med hunden min, Og ja jeg har problemer med eiere jeg har møtt i parken, men ikke dem jeg har møtt i marka.

Men så har faktisk ikke hunden min noe interesse av å hilse noe særlig på andre hunder heller, da er hun "på tur"Ei heller er jeg intressert i alle hunder skal løpe løs rundt over alt, og jeg skal stå å se på. Jeg klarer fint å trimme hunden min uten å gå i noen park jeg, men så bor jeg ikke midt i bykjernen heller. ;)

Og hadde det dukket opp noen med en hund "ut av kontroll" (om det var eier eller hund) på sone treffet: så hadde jeg dratt hjem...

Men til noe mer hyggelig ;)

Noen som har noen forslag til sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte meg på skullerud jeg? Det var liksom fint og sentralt..men var på siggerud med belgerklubben i går og der var det helt bart! Men det spørs om jeg finner veien igjenn uten ThomasS råkjørende forann meg i løypa.Men NÅR? Jeg kan ikke denne uken.Mye kveldsjobbing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke denne uken. Mye å gjøre...

Skullerud passer vell gjerne bra for dem som kommer med t-banen. Vet ikke hvordan det er med Siggerud og offentlig transport? (jeg vet ikke hvor det er en gang ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke denne uken. Mye å gjøre...

Skullerud passer vell gjerne bra for dem som kommer med t-banen. Vet ikke hvordan det er med Siggerud og offentlig transport? (jeg vet ikke hvor det er en gang ;) )

Ikke jeg heller egentlig ;) Det var forbi skullerud ihvertfall! Skullerud passer egentlig fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...